Jag blir GALEN!!NU har dom rymt igen!

Sv: Jag blir GALEN!!NU har dom rymt igen!

chrysler skrev:
Men jag har inte så stor vinter hage, den är mindre mkt mindre än det står det ska räcka till.
Jag ska beställa en med 4 joule den ska för 17 räcka, annars skickar jag iväg hästarna ;)

4 joule borde räcka.

Men alltså, om din hage är MYCKET mindra än 1.5 km.. då lär du ha en 100*510 meterhage ungefär ju? Det blir 300 meter varvet runt då, gånger tre trådar = 900 meter = 0.9 km.

Och är hagen typ 100 *50 meter så börjar du nog ha svaret där varför de rymmer :angel:

Eller så har du räknat fel, du måste räkna hela stängsellängden, dvs ALLA trådarna.

Mja , nu har jag bara ström i 2 trådar å hagen är mindre än 50*100 m, har inte så stor plats att ha vinterhage då vi har begränsat med mark men det är nog stort så de kan busa å springa :smirk:
Håller på att leta gård eftersom jag hade velat ha uppfödning å lösdrift ¨så jag kommer inte ha hästarna där i all evighet.

chrysler skrev:
Mja , nu har jag bara ström i 2 trådar å hagen är mindre än 50*100 m, har inte så stor plats att ha vinterhage då vi har begränsat med mark men det är nog stort så de kan busa å springa :smirk:
Håller på att leta gård eftersom jag hade velat ha uppfödning å lösdrift ¨så jag kommer inte ha hästarna där i all evighet.

Fast då har du nog svaret i hagstorleken varför de gärna rymmer.

Men med ett bättre aggregat (som det du beställt) och så bättre på jordningen (behövs mer jord till större aggregat!) så ska de nog stanna inne =)

Fast jag har ju bara 2 trådar i hagen just nu :smirk:
De är inte ngn längst ner då min skrutt inte kryper utan snarare hoppar.
Jag har iaf bestämt mej för att börja tävla hoppning med honom efter detta då han uppenbarligen har talang.
Han är ju d ponny bara men jag får tävla honom som stor häst , 1 m ska han väl klara :smirk: :)
Tack för alla svar förresten :)

Min islandsponny gör lika dant, Hon hoppar ut om hon blir uttråkad, så henne ska man hällst rida två gånger om dagen, enligt henne i alla fall. Det var inte så lätt när första snön kom, när allt var en skriskobanna och hon var en flikka utan broddhål och snödojor.

JAg har tyvärr fått en göra en liten hage till henne som är 2,5 meter hög, Jag har plastpinnar som jag har satt fast i varandra med buntband och fem trådar..

Förövrigt så hoppar hon ganska duktigt, hon har löshoppat sig själv över ett staket på 1,50. Jippi :banana: :crazy:

En skojigare lekkamrat till den unga pojken kanske skulle vara uppskattad av honom.

Är de inte rädda för stängslet så är det för dåligt helt enkelt.
Och se till att hålla hästarna inom staketen. Polaren klippte en förlupen häst och det var ingen rolig syn. Bilen var totalförstörd, hästen dog men han klarade sig som tur va.

Jo det är just min värsta mardröm att de ska bli påkörda eller trampa genom isen. :crazy:

Det är inte alltid så lätt att få de att stanna kvar inne! Vi har ett starkt agregat, men ändå tog hästen sig ut. Jag har faktiskt ingen aning om hur stor hage vi har, men det är bra kräm i staketet, det har jag känt i alla fall.

Större hage, bättre staket och mental stimulans bör hålla kusen innanför trådarna. Att det är en unghäst är snarare en fördel än nackdel, då det inte brukar ta så lång tid av mental träning innan de gärna sover ett dygn.

Tro mej, han är hyperaktiv, att han blev kastrerad sent tror jag dessutom bidrar till att han är så nyfiken å kontaktsökande å vill ha ngt att göra JÄMT :)

Jadå men jag ska träna honom varannan dag med tömkörning, longering å promenader, enligt min erfarenhet är det då de bygger upp musklerna bäst.
Han är så pass ung att ridning inte kommer på fråga förrän om 6 månader.

Vem har sagt nånting om ridning eller fysiskt aktivitet överhuvudtaget? Det är i hjärnan det mesta av överskottsenergin sitter, inte i benen.

min häst stannar i hagen även om stängslet rasar, såg rätt dumt ut när stängslet i hans jsukhage hade rasat på ett ställe och han bara stod där och fånstirrade. han har en enrom respekt för eltråden, fråga mig inte varför :crazy: :crazy: och då är han ändå konvalescent och har enromt med överskottenergi :p

Jag har ett 25K aggregat från DeLaval vet inte joul styrkan men det blir rejäla smällar av det. Ibland så måste jag byta tråd då den bränns av där koppartråden sitter från aggregatet till tråden. Har 3 radigt med tråd. ´Hade en hemsk liten valack i hagen som drog genom tråden på vintern, jag blötte ner honom på bogen och huvudet och gav honom ett par rejäla kyssar av grinden sen höll han sig inne resten av tiden han bodde hos oss(½år) på nya stället smet han igenom deras stängsel ett par ggr.
Hade en Houdini som hoppade /drog igenom tråden förra vintern. Hon fick också hälsa på elkyssen och sen höll hon sig inne. Tror att hon skötte sig bra även hos Alexandra W eller?
Jag är hellre grym 1 gång än att behöva laga staket och jaga hästar på stora vägar flera gånger.

Welsh skrev:
Hade en Houdini som hoppade /drog igenom tråden förra vintern. Hon fick också hälsa på elkyssen och sen höll hon sig inne. Tror att hon skötte sig bra även hos Alexandra W eller?

Hon gick utan el här och var inte ens i närheten av stängslet =)

Just det Welsh säger, har de åkt på ett par rejäla kyssar så håller de sig undan sen.

Jag har mitt aggregat på någon vecka på våren och någon vecka på hösten, de resterande 50 veckorna är det av. Hästarna rymmer inte. Valacken stod som konvalescent i flera månader utan att ens få promenera. En dag hade boxhagen (som var milt sagt provisiorisk) rasat samman. Inne i den stod han och tittade på trådarna, utan att gå ut.

Åringen, 1½ år, pratade med eltråden när hon var några dagar gammal, och gick sen utan ström i 1½ år. Nu här innan jul kom hon på elen var av och stod och åt över stängslet. På med aggregat,m hästen flög som en vante in i hagen igen av smällen, och har sedan dess inte gått i närheten av stängslet (som är strömlöst igen).

Jag har omväxlande, intressanta hagar btw.

På betet har jag aldrig haft ström här, och ingen häst, varken mina egna eller andras som gått här har rymt. Haft en ponny (inte Welsh, en annan) här som var ökänd för att rymma. Hon rymde aldrig här, hon fick en megasmäll och höll sig sen där hon skulle. Hon var här ett år, strömmen var på en vecka..

det där med din konvalescent och den nerrasade sjukhagen känner jag igen alexandra :p

samma sak gjorde min pålle, själv var jag livrädd :P

Jobbade i ett stall för några år sedan var man glöm stänga grinden 2 gånger när man skulle ta ut en häst från hagen, fast polaren stod kvar, önskar mina var så :smirk:

Ett par tips så här i stängelsproblematiken. Köp skarvbleck ämnade för att "sätta" ihop två trådar. Knyt aldrig ! En knut kan stjäla upp till 1500 volt. Tänk då hur mkt som går bort om man har 4 knutar..5..6..

Lägg ner lite mer pengar på att köpa "kvalitetsband" som från tex. Alfa Laval. De billigaste sorterna har skitdåliga ståltrådar som går av rätt snart=el trubbel.

Jordspett: Ska helst vara galvade och har du möjlighet så slå ner dem där marken är fuktig. Själv har jag 4 st jordspett till mitt aggregat. De står nerslagna i en bäck.
Hagen är 3 HA stor (vinterhage), och jag har två trådar med ström i (2 extra på utsatta ställen utan el för "syns skull")

Utanpå det så har jag trästaket som är ungefär 180 cm högt. När jag mäter styrkan på tråden så får jag den till 7000 volt.. Ingen häst vill ens gå i närheten av tråden... eller bita på trästaket..

har rätt många knutar på mitt stängsel till vinterhagen just nu (3-4 ha stort) men har ändå ingen el på för han håller sig undan det just nu sedan han gick på det med el på i somras :smirk:

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 949
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Martenix
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka