Många jägare? Hunden blir påkörd under jakt eller springer ner i ett gryt, fastnar och de vet inte var den är?" var tredje Tax dör i bilolycka eller försvinner"
Hur reagerar man på detta då?! Vad är de för slags människor som äger taxar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många jägare? Hunden blir påkörd under jakt eller springer ner i ett gryt, fastnar och de vet inte var den är?" var tredje Tax dör i bilolycka eller försvinner"
Hur reagerar man på detta då?! Vad är de för slags människor som äger taxar?
Senaste priset tror jag är 25000, med avelsförbud.Har också sett det och är fortfarande i lätt chock. Att folk köper!? 20 000 är ju fantasisumma.
Jag har bara sett en sådan "labradoodle"-uppfödare men jag undrar om det är normalpris för en sådan korsning? Den uppfödaren var inte skarpaste kniven i lådan i alla fall. Lusläste dennes hemsida och den var full av lögner i stil med att "labradoodle" är en godkänd ras i flera länder och att den är på väg att bli godkänd av SKK, fast i nästa stycke är SKK en idiotorganisation så det är egentligen bättre att "rasen" inte godkänns av dem. Det enda avelsmål jag kunde utläsa var att uppfödaren ville få fram labradorer som inte fäller.
När vi endå är inne på hundhälsa, hur kommer de sig att det för exempelvis jämthundar är obligatoriskt med minst ett good på utställning för att få starta jaktprov men de finns inge krav på hälsotester (före jaktprov då, för avel krävs HD) . På en jaktras tycker ju jag i mitt enfald att det borde vara viktigare att hundarna kroppsligt är hållbara istället för snygga som inte gör ett jäkla skit för hundens användbarhet...?
Jag tror att det är för att jägare generellt inte är så mycket för att vänstervarva, men däremot för att starta på prov. Genom att "tvinga" dem att ställa hundarna åtminstone en gång kan man säkerställa att hundarna som kanske går i avel efter att ha startat jaktprov åtminstone hyfsat följer rasstandarden för hur de ska se ut. Deras rasstandard förespråkar en sund hundtyp, håller sig hundarna inom den är det större chans att de också blir kroppsligt hållbara.
Jämtar har ju haft ganska stora problem med HD t ex, och det i kombination med att större och större hundar tas fram är ju inte så bra. Att kräva ett good innan jaktprovsstart sållar ju delvis bort de hundar som fysiskt skiljer sig mycket från rasstandarden.
Jag tycker det är mer sjukt med färgbegränsningar, att jämtarna inte ens får ett good om dom har slips t ex..
@Is Jo, det känns ju jättemärkligt, särskilt eftersom rörelserna också bedöms och ska vägas in i helheten. Ett kraftigt avvikande rörelsemönster, som jag antar att domaren inte ansåg vara "naturligt" (?), borde gett typ KEP i stället. Ett sunt rörelsemönster är ju i alla delar viktigt för arbetande hundar.
Ännu märkligare om ägarna inte lagt märke till hundens konstiga gång...
Men, går hunden i jaktklass har den ju redan startat på jaktprov, så det var nog inte anledningen till att ägarna ställde ut den.
Läste senaste Hundsport till frukosten och hittade en liten artikel som jag tycker passar bra i tråden. Den handlade om Bulldoggaveln. En ras som ingen här skulle tycka ha något positivt att säga om gällande aveln.
Men nu händer det grejer. Man har tagit fram en ny avelsstrategi för att förbättra hälsoläget. Framför allt så ska andning och temperaturreglering prioriteras. Målet är att det ska fungera problemfritt och att rasen inte ska ha mer problem med detta än andra raser. För att uppnå detta har de konstaterat att det inte bara räcker med att utesluta hundar med problem ur aveln utan man lyfter även vikten av noslängd mm.
Nu är detta lite som att skrapa på ytan. Rasen har så pass många andra hälsoproblem och jag undrar om det ens finns en genpool stor nog att avla ur men det jag vill ha sagt är att det händer att man tänker om inom renrasavel. Avel som ska kallas seriös, kontrollerad mm är avel där man medvetet arbetar för att förbättra, förstärka rasen och har mål för detta.
Sen fastnade jag i en annan artikel om PRA, en sjukdom som vi tidigare lyft här. Beklämmande läsning om hur hårt drabbade många raser är. Också hur nonchalant vissa raser har varit när det börjat ploppa upp "enstaka fall". Det här är ju ingen sjukdom som är ny precis. Och ögonlysning är ett bra vapen. Och enkelt. Chinese Crested, några Pudelsorter, och golden samt nån polsk ras jag omöjligt kan uttala var hårt drabbade. och man försöker givetvis få bukt med det. Dock är ju de tre första väldigt poppis i blandrasavel. Alla dessa "doodlar."...... Tänker på prislapparna på de här hundarna. Mycket lukrativ avel.
Dvärgschnauzer är en ras där PRA var mycket utbrett. Men tack vare att ögonlysning krävs var 12 mån på avelsdjur så har man vänt trenden. Det är aldrig för sent att bättra en ras. Personligen tycker jag ALLA hundar oavsett ras el blandning borde verkligen ögonlysas innan parning. Samt HD-kollas och mentalbeskrivas.
Ja alla dessa tester är ju i förebyggande syfte. För att förhindra framtida problem och spridning.
När väl en hund blivit sjuk så är den sjuk.
Just PRA är en hemsk sjukdom för den drabbade hunden och familjen, ofta avlivas hunden. Det tråkiga ned sjukdomen är ju också att den debuterar sent, och många uppfödare använder sina hanar flitigt i yngre år....
Det tråkigaste av allt är väl när "uppfödare" fortsätter att avla på en hane trots att den lämnat flera avkommor med PRA eller har PRA i släkten trots att personen vet om detta och blivit upplyst om detta flertalet gånger.
Man blir så ledsen och uppgiven och tycker synd om de framtida valpköparna.
När jag köpte min Dvärgschnauzer så valde jag att köpa av äldre hane som lämnat mycket efter sig så det fanns lite att gå på. Även tiken hade lämnat två kullar och detta var hennes sista.
Nu när vi själva letat hane så har vi hittat en som vi verkligen gillar och tror mycket på. Dock är han bara 3 så vi väljer att skjuta upp kullen ett år för se mer avkommor efter honom. Mer kan vi inte vänta pga vår tilltänkta tiks ålder. Skulle något visa sig med denna hannen så har vi en plan B-hane.
Dock är inte PRA det stora problemet för oss. Vi är nog mer oroliga för klådor på vår ras.