Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köper inte att hunden blir som man gör den eller att det är större skillnad mellan individer än mellan raser, båda saker jag har hört/läst många gånger. Det stämmer inte alls med mina erfarenheter.

Håller med dig till fullo. Det är mina erfarenheter också.
Som en jämförelse bland flera jag upplevt kan jag nämna de två kullsyskon vi har här. Två individer som inte kan vara mer olika i sitt sätt men även till viss del sitt utseende. Den ena är allvarsam, självständig och inte särskilt tillgänglig. Fysiskt sett är hon lång i kroppen, smal modell, ett ganska speciellt huvud och en len blank päls.
Den andra är sprudlande leken, otroligt kontaktsökande och har en enorm will to please och är för tillgänglig. I kroppen är hon mer kompakt men med ett mer näpet och tikit huvud. Pälsen är tjock och ganska sträv.
Men det är individuella skillnader. Rasegenskaperna har de ändå gemensamt. Arbetslusten är enorm hos båda men de vill utföra arbetet på olika sätt. De gjorde sina MH med nästan identiskt resultat och trots att de är mycket skilda som individer så är båda rastypiska och man märker tydliga egenskaper från båda från föräldrarna. Det är solklart samma gener och behov bara att de ter sig i olika personliga uttryck.

De har inte väx upp ihop utan blivit vuxna i helt olika typer av hem och tränats på olika inriktningar. Ändå har inte rasegenskaperna tvättats bort. Inte heller deras arv. De är utvecklade till olika rastypiska individer. Oavsett vem de växt upp hos hade aldrig deras rasegenskaper kunnat kväsas eller tränats bort. Hade man försökt hade man försökt hade man bara fått en frustrerad och skitjobbig hund.

Individ och ras är inte samma sak alls.

Jag tycker att många av inläggen i den här tråden är mästrande och ganska kaxiga, och man vill nästan överträffa varandra i att hata blandrasavel.
Trist inställning, eftersom det finns både positiv och negativ korsningsavel, precis som det finns positiv och negativ renrasavel.
Mina erfarenheter har lärt mig att det är (minst) lika positivt att äga en blandras som en renrasig. Har inget emot varken det ena eller det andra, så länge hundarna föds upp och tas om hand på ett bra sätt.

Tycker att en mer ödmjuk inställning vore trevligt. Allt är inte svart eller vitt. Min nästa hund kommer att bli en blandras, efter noggrant övervägande.

Nu lämnar jag tråden, den var inte vidare trevlig.

Tråkigt att du inte tycker tråden är trevlig, men det är lite svårt att tro att din uppfattning om att tråden är otrevlig baseras på det att folk bombarderar med ren fakta och summan av de hela är att det är sådan försvinnande liten del blandrasavel som är seriös där uppfödare faktiskt tar hänsyn till både de fysiska och psykiska aspekterna som hos blandrasavel är så sjukt mycket svårare än vid renrasavel. I renrasavel behöver du "bara" hitta två friska och sunda individer som någorlunda stärker varandras egenskaper. I blandrasaveln måste du göra både de och ta sig en ordentlig funderare på om de raser man väljer att blanda faktiskt fungerar mentalt ihop och då alltid räkna utifrån varje inblandads ras starkaste drifter.

Hitills i tråden har det egentligen bara kommit fram två godtagbar anledning till hålla på med blandrasavel det ena är att förbättra genbasen för redan existerande ras, det andra är att framställa en hund efter förutbestämda mål där ingen existerande ras räcker till.

Allt annat är ju egentligen bara extremt dåliga ursäkter. Bland raser ÄR ENLIGT FORSKNING generellt INTE FRISKARE och absolut inte sundare. Det man därmot vet är att det, även med beprövade blandningar, är svårare att förutspå hundarna psyke än vid renrasaveln.

Men trådens syfte var inte att diskuterat renras V.S blandras utan oseriös avel dock är faktumet att blandrasavel är överrepresenterad i ämnet. Vill man ha bevis för detta är det lätt att kolla blocket.

Okej. Hade någon slags tanke om att det kunde vara trevligt att hänga lite på hundforumet nu när jag fått hem nya valpen (OBS! renrasig efter föräldrar som kontrollerats efter konstens alla regler) :up: Men fy fan rent ut sagt, vilket klimat här är! Drar mig genast tillbaka mot trevligare forum och njuter av livet med mina fyrfotingar utan bukes hundfolk.:wtf:
Va tråkigt att du fått den uppfattningen pga av en tråd. Annars är bukes hundform ett väldigt bra forum med många välutbildade hundmänniskor som har kommit lång dvs en bra källa till kunskap om man bara är medveten om att vi inte tycker lika om allt :)

Nja, jag håller inte med er ändå!
Du kan inte korsa en shire med en shettis t ex, eller en falabella med en tinker. Klart du kan, men resultatet kan bli katastrofalt. Du kan korsa de flesta raser med fullblodsraserna, och du kan korsa ponnyraser och halvblodsraser, och resultatet blir ofta bra. Ridponnyaveln utgår t ex från olika typer av korsningar.
Och du kan korsa vissa hundraser utan katastrofala följder, det vet alla som har blandraser! Korsningar med pudel har visat sig funka bra, och det finns etablerade rasklubbar för dem, där spaniels och retrievers är inblandade.
Jag känner många fantastiskt trevliga korsningar som inte alls har problem med om de ska springa, valla, jaga eller slåss, som någon skrev.... De är helt enkelt härliga, sunda hundar. Självklart behövs urskiljning, som i all avel, men renrasaveln har definitivt sina baksidor.
Dessutom har alla raser bland våra domesticerade djur kommit till genom att man har blandat olika typer och renodlat typerna- raserna fanns ju inte bara där från början, liksom!

Av de hundar jag har haft är vår lilla blandras av helt obekant ursprung den sundaste och mest socialt välfungerande. Det finns flera blandraser i vänkretsen och hos mina vuxna barn, och dessa hundar är välanpassade och trevliga. Och friska. De som har haft svåra hälsoproblem har varit de renrasiga, tyvärr. Och nu menar jag riktigt svåra problem, som har lett till långvariga behandlingar och till sist avlivning, i unga år.

Så mina erfarenheter har inte direkt gjort reklam för renrasaveln. I denna stund brottas vi med ett svårt hälsoproblem hos den ena renrasiga, och för några veckor sedan fick den andra renrasiga tas bort efter en lång tids sjukdom.

Men det du nämner är ju på grund av rent praktiska skäl du inte kan korsa vissa hästraser. Sen håller jag mer om att vissa korsningar av hästar är rätt korkade men det har mer sällan mer hästens mentalitet att göra utan användningsområde rent fysiskt.

Jag har tänkt lite som dig tidigare men ändrat mig, som sagt är jag för korsningsavel med syfte att bidra till en befintlig ras men kan inte hitta något stöd för det annars längre.

Jag tänker bortanför MIG och NU. Jag tänker HUNDARNA och FRAMTIDEN.

Jag ser vissa problem i dagens läge:
1. det är för lätt att skaffa hund vilket gör att många hundar hamnar hos olämpliga ägare och far illa
2. ovanstående hundar är till stor del olika blandraser
3. Många av våra renraser har problem med små avelsbaser

Lösningar på problemen:
1. Tillgången måste minska
2. ALLA som föder upp hundar måste kunna vara noggranna med vart hundarna hamnar
3. De som i dagens läge köper blandraser måste köpa renraser för att öka deras avelsbaser

Genom att gå till en uppfödare och betala för en hund ökar du efterfrågan och därmed produktionen. Även om din hund får det jättebra så kanske en annan får det hemskt.

Jag misstänker att du vill ha en korsning mellan två renraser? Om alla tänker så kommer så småningom så kommer vi inte ha många renraser kvar korsa eftersom de dör ut på grund av bristande efterfrågan. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Vet du vilka raser du är intresserad av så hör av dig till rasklubben och se om de har någon aktuell korsparning, det är nog väldigt ovanligt men sker ibland i mindre raser och även de hundarna behöver ett hem. Då kan du få en blandras samtidigt som du bidrar till att ge en renras en starkare population.

Va tråkigt att du fått den uppfattningen pga av en tråd. Annars är bukes hundform ett väldigt bra forum med många välutbildade hundmänniskor som har kommit lång dvs en bra källa till kunskap om man bara är medveten om att vi inte tycker lika om allt :)

Jag har skrivit i tiotalet trådar på hund och har exakt samma uppfattning. Det spelar liksom ingen roll hur eller vad man skriver, skit får man ändå.

Jag provade faktiskt att göra en annan användare och skrev då som de tyckte att jag skulle göra i tråden (för jag gjorde ju fel), då var det oxå fel. Trots att jag skrev exakt samma sak.

Jag menar, hur många har svarat mig med rena personangrepp i denna tråden?

Sen är det ganska så otrevligt att sitta och gissa sig till att folk inte försäkrar sina blandraser. Jag vet ingen som inte har försäkrat sin blandras överhuvudtaget.

Nu tar ju inte jag illa vid mig eftersom jag bara gick in i den här tråden för att ha något att roa mig med, eftersom jag vet hur ni är här :D

Jag har skrivit i tiotalet trådar på hund och har exakt samma uppfattning. Det spelar liksom ingen roll hur eller vad man skriver, skit får man ändå.

Jag provade faktiskt att göra en annan användare och skrev då som de tyckte att jag skulle göra i tråden (för jag gjorde ju fel), då var det oxå fel. Trots att jag skrev exakt samma sak.

Sen är det ganska så otrevligt att sitta och gissa sig till att folk inte försäkrar sina blandraser. Jag vet ingen som inte har försäkrat sin blandras överhuvudtaget.

Nu tar ju inte jag illa vid mig eftersom jag bara gick in i den här tråden för att ha något att roa mig med, eftersom jag vet hur ni är här :D

Jag kanske ha missat massa eller så är inläggen du syftar på borttagen sedan innan för jag har uppfattat tråden som väldigt trevlig med undantag av lite tråkig ton de sista två sidorna (men det innebär ju att det är över 80 sidor med helt trevliga och vänskapliga diskussioner som man kan vänta sig av ett diskussionsforum) och kan inte påstå att jag sett några personangrepp med undantag från vallhunds tråkiga kommentar.

När det gäller antalet oförsäkrade blandis är det en ganska kvalificerad gissning och förstår inte varför det skulle va elakt då detta är något försäkringsbolagen påpekat i många år (eller skrevs det att INGEN försäkrade sina blandisar för i så fall är jag av annan åsikt). Det beräknande antalet hundar i Sverige och de antalet hundar som faktiskt är är försäkrade går inte ihop och försäkringsbolagens statistiken säger att de är mer renrasiga hundar än blandraser som är försäkrade.

Men det du nämner är ju på grund av rent praktiska skäl du inte kan korsa vissa hästraser. Sen håller jag mer om att vissa korsningar av hästar är rätt korkade men det har mer sällan mer hästens mentalitet att göra utan användningsområde rent fysiskt.

Jag har tänkt lite som dig tidigare men ändrat mig, som sagt är jag för korsningsavel med syfte att bidra till en befintlig ras men kan inte hitta något stöd för det annars längre.

Jag tänker bortanför MIG och NU. Jag tänker HUNDARNA och FRAMTIDEN.

Jag ser vissa problem i dagens läge:
1. det är för lätt att skaffa hund vilket gör att många hundar hamnar hos olämpliga ägare och far illa
2. ovanstående hundar är till stor del olika blandraser
3. Många av våra renraser har problem med små avelsbaser

Lösningar på problemen:
1. Tillgången måste minska
2. ALLA som föder upp hundar måste kunna vara noggranna med vart hundarna hamnar
3. De som i dagens läge köper blandraser måste köpa renraser för att öka deras avelsbaser

Genom att gå till en uppfödare och betala för en hund ökar du efterfrågan och därmed produktionen. Även om din hund får det jättebra så kanske en annan får det hemskt.

Jag misstänker att du vill ha en korsning mellan två renraser? Om alla tänker så kommer så småningom så kommer vi inte ha många renraser kvar korsa eftersom de dör ut på grund av bristande efterfrågan. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Vet du vilka raser du är intresserad av så hör av dig till rasklubben och se om de har någon aktuell korsparning, det är nog väldigt ovanligt men sker ibland i mindre raser och även de hundarna behöver ett hem. Då kan du få en blandras samtidigt som du bidrar till att ge en renras en starkare population.
Jag skulle inte köpa en individ för att hålla en ras vid liv utan för att jag är intresserad av rasen. Risken för att en ras dör ut beror knappast på att folk väljer att köpa blandraser utan för att den helt enkelt har tappat sin betydelse/användning. Om man då vill jobba aktivt för att rädda en ras med smal bas så är inkorsning av godkända andra individer av lämplig ras utmärkt för att öka den genetiska genpolen, men det är ändå inte någon blandrasköpares "fel" om den trots allt försvinner.

Jag köper rasrent för att jag vill ha så goda odds som möjligt och väljer då att köpa av seriösa uppfödare som avlar på friska, sunda, testade, rastypiska och spårbara individer. Av uppfödare som är själva intresserade av rasen, som jag kan vända mig till om jag får problem eller har frågor. Av uppfödare som kan hjälpa mig om något går fel, om något är fel på valpen eller om min situation drastiskt förändras.

Jag har träffat och älskat underbara blandraser, men där har det ju varit vinstlotterna som individ jag träffat, hundarna med nitlotterna sitter på hundstallet eller annonseras ut för omplacering efter en vecka - 1,5 år pga "allergi". :cautious:

Tråden är rensad efter bästa förmåga och är något missat så får ni mer än gärna anmäla eller skicka PM så tittar jag på det.

Blandrasavel har alltid varit ett hett ämne här på Hundforumet så mot mitt bättre vetande så öppnar jag tråden igen.
MEN,håll er till reglerna i fortsättningen och vid första överträdelse så ryker tråden och det helt utan vidare motivering!

/lillebill,moderator

Och jag vet dom som inte har försäkrat sin blandras. Är det inte bättre att lita på försäkringsbolagens statistik än vilka personer du och jag har i vår omgivning? Det är ju knappast representativt för hela landet.

Jag skulle inte köpa en individ för att hålla en ras vid liv utan för att jag är intresserad av rasen. Risken för att en ras dör ut beror knappast på att folk väljer att köpa blandraser utan för att den helt enkelt har tappat sin betydelse/användning. Om man då vill jobba aktivt för att rädda en ras med smal bas så är inkorsning av godkända andra individer av lämplig ras utmärkt för att öka den genetiska genpolen, men det är ändå inte någon blandrasköpares "fel" om den trots allt försvinner.

Nja, om ingen någonsin köper renraser så kommer vi inte att ha några sådana kvar. Vill man som köpare av blandras ha en korsning mellan två renrasiga hundar så bör man veta att man med det valet bidrar till att det i framtiden kanske inte kommer att finnas några renrasiga att korsa. Det är många många raser som har en farligt liten effektiv population, dvs. hundar som används i avel. Mycket av detta beror nog på uppfödare och rasklubb men för att vi ska ha en möjlighet att vända trenden måste det finnas de som köper hundarna. Det är väldigt få raser som har en oberoende effektiv population i sverige.

Sen ska man ju inte köpa en hund av en ras man inte är intresserad av för att bidra till att öka populationen men vill jag ha en korsning mellan två raser så bör jag ju köpa en av dessa istället istället för en korsning.

Kl.
På min lydnadskurs är det 6 hundar, 5 renrasiga och 1 blandras. Gissa vem som varit bort och oprererad pga. sjukdom?

Nja, om ingen någonsin köper renraser så kommer vi inte att ha några sådana kvar. Vill man som köpare av blandras ha en korsning mellan två renrasiga hundar så bör man veta att man med det valet bidrar till att det i framtiden kanske inte kommer att finnas några renrasiga att korsa. Det är många många raser som har en farligt liten effektiv population, dvs. hundar som används i avel. Mycket av detta beror nog på uppfödare och rasklubb men för att vi ska ha en möjlighet att vända trenden måste det finnas de som köper hundarna. Det är väldigt få raser som har en oberoende effektiv population i sverige.

Sen ska man ju inte köpa en hund av en ras man inte är intresserad av för att bidra till att öka populationen men vill jag ha en korsning mellan två raser så bör jag ju köpa en av dessa istället istället för en korsning.

Kl.
På min lydnadskurs är det 6 hundar, 5 renrasiga och 1 blandras. Gissa vem som varit bort och oprererad pga. sjukdom?
När jag tränade på SBK hade vi i mina grupper flera ren- och blandraser, ett par som avlivades var renras, så varken din eller min erfarenhet är några statistiskt säkra exempel. Hundar blir sjuka, hundar dör och det händer oavsett om de har stamtavla eller inte. Min ena hund fick PRA, hon gick aldrig till avel och jag såg till att få det inrapporterat till SKK så om man söker på hennes linjer får man träff. Jag informerade de andra valpköparna efter bästa förmåga men de tog valpar efter sina hundar, trots misstankar om arvbarhet. Inte blev avkomman några stjärnskott heller, så rasen hade garanterat klarat sig utan de individerna.

Nu är det inte så att from idag kommer ingen mer att köpa renrasigt och om 10 år är alla raser utdöda, så jag ser inte problemet? Tråden handlar om oseriös avel, inte specifikt blandras. Det finns gott om renraser med grava fysiska problem, raser som inte skulle existera om man följde svensk lag att inte avla på djur med defekter eller nedärvbara sjukdomar. Vi skulle ta valpar på min systers hund, efter ett C på HD så skrotade vi de planerna. Hon är 12 år nu och har inte haft problem med sina höfter en dag i sitt liv, men en sån hund ska inte gå i avel.

Jag tror exempelvis inte en enda engelsk bulldogg skulle finnas kvar. Hur sunda är många av de här små raserna med utstående ögon, hängöron och extrem päls?Eller Sankt Bernard? Jag fick en chock sist jag var på Ultuna och fick se ett par, det är väldigt låååångt mellan de bjässarna och de jag såg som barn. Jag har mycket svårt att tro att den rasen har blivit sundare med åren. Eller basset? Tiken med hängmage så hon nästan drog tuttarna i gruset och som opererats och de lyft bort överflödigt skinn och gjort ögonlocksplastik så hon skulle kunna se, men vars sår sedan inte läkte som de skulle? Är det sunt? Är det något jag tycker man öht ska ha i avel? Eller som ett MH, med ovanstående tik jag hade. Ett annat par gick med sin hund, den gick skitdåligt och var så rädd att den flydde när spökena kom. Trots stora rädslor och direkt avrådande från beskrivaren skulle hon i avel. Visst, hon hade genomfört sitt MH, men med ett katastrofalt resultat. Vill jag köpa en hund efter en tik som är rädd för allt? Nej! :mad:

Sverige är heller inte en isolerad ö, många av våra hundraser är inte svenska och det är inte vårt ansvar att bevara alla raser. De svenska raser som är nära att försvinna, som t ex nån stövare, kommer inte bli fler för att folk slutar köpa blandras. De personerna använder inte sina hundar till jakt och de jägare som är hundägare väljer andra raser som de tycker passar dem bättre, så det är väl i så fall jägarnas fel och inte blandrasköparnas om rasen försvinner?

Jag tycker det bästa är om folk ger :devil: i att avla på osunda hundar oavsett ras och att folk ger :devil: i att köpa hundar av folk som inte röntgar och inte utreder om det finns rasbundna sjukdomar via gentester, ögonlysningar mm. O_o

Håller med fullständigt om det du skriver, Mia_R.
Har själv varit med om en händelse där min hane (renras), som absolut inte ska i avel pga sin ganska dåliga mentalitet, hur lätt som helst hade kunnat göra just det. Nu blev det aldrig aktuellt, eftersom jag och min man är överens om att inte använda varken hästar eller hundar med dålig mentalitet i avel, men det finns många, många som inte är så nogräknade. Och det gäller både renras och blandras!

När jag tränade på SBK hade vi i mina grupper flera ren- och blandraser, ett par som avlivades var renras, så varken din eller min erfarenhet är några statistiskt säkra exempel. Hundar blir sjuka, hundar dör och det händer oavsett om de har stamtavla eller inte. Min ena hund fick PRA, hon gick aldrig till avel och jag såg till att få det inrapporterat till SKK så om man söker på hennes linjer får man träff. Jag informerade de andra valpköparna efter bästa förmåga men de tog valpar efter sina hundar, trots misstankar om arvbarhet. Inte blev avkomman några stjärnskott heller, så rasen hade garanterat klarat sig utan de individerna.

Nu är det inte så att from idag kommer ingen mer att köpa renrasigt och om 10 år är alla raser utdöda, så jag ser inte problemet? Tråden handlar om oseriös avel, inte specifikt blandras. Det finns gott om renraser med grava fysiska problem, raser som inte skulle existera om man följde svensk lag att inte avla på djur med defekter eller nedärvbara sjukdomar. Vi skulle ta valpar på min systers hund, efter ett C på HD så skrotade vi de planerna. Hon är 12 år nu och har inte haft problem med sina höfter en dag i sitt liv, men en sån hund ska inte gå i avel.

Jag tror exempelvis inte en enda engelsk bulldogg skulle finnas kvar. Hur sunda är många av de här små raserna med utstående ögon, hängöron och extrem päls?Eller Sankt Bernard? Jag fick en chock sist jag var på Ultuna och fick se ett par, det är väldigt låååångt mellan de bjässarna och de jag såg som barn. Jag har mycket svårt att tro att den rasen har blivit sundare med åren. Eller basset? Tiken med hängmage så hon nästan drog tuttarna i gruset och som opererats och de lyft bort överflödigt skinn och gjort ögonlocksplastik så hon skulle kunna se, men vars sår sedan inte läkte som de skulle? Är det sunt? Är det något jag tycker man öht ska ha i avel? Eller som ett MH, med ovanstående tik jag hade. Ett annat par gick med sin hund, den gick skitdåligt och var så rädd att den flydde när spökena kom. Trots stora rädslor och direkt avrådande från beskrivaren skulle hon i avel. Visst, hon hade genomfört sitt MH, men med ett katastrofalt resultat. Vill jag köpa en hund efter en tik som är rädd för allt? Nej! :mad:

Sverige är heller inte en isolerad ö, många av våra hundraser är inte svenska och det är inte vårt ansvar att bevara alla raser. De svenska raser som är nära att försvinna, som t ex nån stövare, kommer inte bli fler för att folk slutar köpa blandras. De personerna använder inte sina hundar till jakt och de jägare som är hundägare väljer andra raser som de tycker passar dem bättre, så det är väl i så fall jägarnas fel och inte blandrasköparnas om rasen försvinner?

Jag tycker det bästa är om folk ger :devil: i att avla på osunda hundar oavsett ras och att folk ger :devil: i att köpa hundar av folk som inte röntgar och inte utreder om det finns rasbundna sjukdomar via gentester, ögonlysningar mm. O_o

Fördelen med renras är ju just att man kan se tex hemska MH, dåliga höfter mm och även om det finns i släkten. När det kommer till blandraser så är det ju helt omöjligt att kontrollera dessa saker.

I slutändan har valpköparen all makt. Det är den som väljer vilken typ av avel den vill stödja. Det är den som väljer vilka kontroller den kräver. Valpköparens krav styr marknaden och ju mindre krav på uppfödarna desto slappare kan de tillåtas vara, de får mao sålt sina hundar ändå. Där av finns det även oseriösa uppfödare och sjuka renrashundar. Köparna har till stor del själva bäddat för det.

Det kommer aldrig hjälpa hur mycket kontroller vi som uppfödare gör på våra hundar om merparten hellre väljer priset före kontroller. Och vi måste ta mer betalt än den okontrollerade aveln för dessa kontroller kostar pengar. Det är ju ingen ideell verksamhet vi håller på med. Jag vet faktiskt inte hur man ska nå fram till valpköpare med att vara nog med att kolla upp vad man köper. Tycker de att det är för krångligt? För dyrt? Eller ska vi lägga ner alla register helt, avla på och hoppas på det bästa?

Utseendeavel är en stor bov till sjuka hundar. Det gäller både blandras och renras för oändligt många köper faktiskt blandraser bara för att de är söta, tuffa osv. Precis lika utseendefixerat som utställningsaveln.
Önskar att all renrasavel belönades mest baserat på hälsa, mentalitet och arbete och att det bara fanns en extriörbeskrivning att hålla sig till.

De flesta blandisar innehåller mer än två raser...det ser man snabbt på blocket. Det betyder att man gärna avlar vidare på dessa hundar och blandar in fler och fler raser. Så det stoppar sällan med två renrasiga hundar.

Har jag skrivit något annat? :confused:

Det är appropå det du skriver om de personer som funderade på att avla på hunden som bröt sitt MH och din systers tik med c-höfter. Ja - folk kan välja att avla på hundar som de du nämnde men det går i så fall att kontrollera, för en potentiell valpköpare är det enkelt att kontrollera föräldrarnas hälsa och ev mentalitet.
Självklart finns det oseriösa hundägare som har en renrasig hund och skaffar valpar på den fast det inte är lämpligt, precis som det finns blandras ägare som avlar på hundar som inte borde vara i avel. Eftersom det går att kontrollera bakgrunden för de renrasiga hundarna men inte blandraserna anser jag att blandrasavel är ett betydligt större problem än den renrasiga aveln.

När jag läste ditt inlägg uppfattade jag det som att du tycker att den renrasiga aveln är ett större problem än blandrasaveln, vilket jag inte håller med om.

Vad gäller aveln av de raser som kan kallas osunda i sin konstruktion så håller jag med dig men vill också påpeka att blandrasaveln inte är förskonad från sådan avel. Det är inte speciellt svårt att hitta blandraser som innehåller trubbnosiga raser eller för all del bulldog.

Det är appropå det du skriver om de personer som funderade på att avla på hunden som bröt sitt MH och din systers tik med c-höfter. Ja - folk kan välja att avla på hundar som de du nämnde men det går i så fall att kontrollera, för en potentiell valpköpare är det enkelt att kontrollera föräldrarnas hälsa och ev mentalitet.
Självklart finns det oseriösa hundägare som har en renrasig hund och skaffar valpar på den fast det inte är lämpligt, precis som det finns blandras ägare som avlar på hundar som inte borde vara i avel. Eftersom det går att kontrollera bakgrunden för de renrasiga hundarna men inte blandraserna anser jag att blandrasavel är ett betydligt större problem än den renrasiga aveln.

När jag läste ditt inlägg uppfattade jag det som att du tycker att den renrasiga aveln är ett större problem än blandrasaveln, vilket jag inte håller med om.

Vad gäller aveln av de raser som kan kallas osunda i sin konstruktion så håller jag med dig men vill också påpeka att blandrasaveln inte är förskonad från sådan avel. Det är inte speciellt svårt att hitta blandraser som innehåller trubbnosiga raser eller för all del bulldog.
Jag skrev att tråden handlar om oseriös avel, inte specifikt blandras och nej, de slutförde sitt MH. De bröt inte och tiken gick sedan i avel, jag har träffat på de här människorna många gånger då jag var aktiv. Det är inte alls bättre att folk avlar renrasig med dåliga individer även om det går att kontrollera som valpköpare, dåliga individer ska öht inte avlas på! Man tar inte valpar efter en hund med dåliga höfter, man tar inte valpar efter en hund med stora rädslor eller aggressivitet även om den genomfört ett MH och valparna får registreras, man tar inte valpar på en hund utan att kontrollera att den inte har nedärvbara fel. Jag vet en uppfödare som fått mycket skit för att hon öppet står för att hundar med epilepsi inte har i aveln att göra, så visst finns det mycket problem även inom rasaveln och som alltid handlar det om pengar och inte hälsan för en del.

Förstagångsköparna har ibland noll koll och erfarenhet när de köper valp. En erfaren hundägare skulle aldrig drömma om att köpa en "rasren" valp på en rastplats eller att "papperna kommer sen" hemma hos någon, nybörjare gör fel, det kvittar om det går att spåra för vet man inte vad man ska leta efter vet man nog inte var man ska leta heller.

Vad det gäller blandraser så gör inte två fel ett rätt. Det går inte att säga att blandraser är friskare och sundare än renraser, det beror på vad som blandas och vad man jämför med. Det går inte heller att säga att blandrasägare är mindre noga med sin hund än vad en rashundsägare är. Jag har träffat på hundägare som borde få skallen undersökt oavsett vad det är i andra änden på kopplet/nerstoppat i väskan. :yuck:

Kan hålla med om att man inte per automatik kan säga att blandraser är friskare, även om det har varit så i mitt och min familjs fall.
Självklart slår dåliga gener igenom även på blandraser, med sjukdomar som följd. Men i en blandras har de dåliga generna ofta inte samma möjlighet att slå igenom, som de kan göra i en renrasig hund där anlagen kan ärvas från två håll.
Jag tycker också att renrasaveln har många hemska baksidor. Det finns förstås en hel del uppfödare som är supernoggranna och aldrig skulle släppa fram en mentalt eller fysiskt dålig individ i aveln, men det finns också en hel del som faktiskt struntar i regler och råd och tar genvägar.

Sen är det som Mia_R säger- det är upp till hundägaren att bete sig på ett vettigt sätt, för hundens, omgivningens och framtida hundars skull.

Och jag vet dom som inte har försäkrat sin blandras. Är det inte bättre att lita på försäkringsbolagens statistik än vilka personer du och jag har i vår omgivning? Det är ju knappast representativt för hela landet.

Absolut! Och statistiken säger att blandraser inte är sjukare än renrasiga. Försäkringsbolagen går givetvis inte på individer utan på procent, så det lär stämma ganska så bra. Det tycker jag är ganska anmärkningsvärt med tanke på hur märkliga vissa korsningar är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar