R
Raderad medlem 94602
Jag köper inte att hunden blir som man gör den eller att det är större skillnad mellan individer än mellan raser, båda saker jag har hört/läst många gånger. Det stämmer inte alls med mina erfarenheter.
Håller med dig till fullo. Det är mina erfarenheter också.
Som en jämförelse bland flera jag upplevt kan jag nämna de två kullsyskon vi har här. Två individer som inte kan vara mer olika i sitt sätt men även till viss del sitt utseende. Den ena är allvarsam, självständig och inte särskilt tillgänglig. Fysiskt sett är hon lång i kroppen, smal modell, ett ganska speciellt huvud och en len blank päls.
Den andra är sprudlande leken, otroligt kontaktsökande och har en enorm will to please och är för tillgänglig. I kroppen är hon mer kompakt men med ett mer näpet och tikit huvud. Pälsen är tjock och ganska sträv.
Men det är individuella skillnader. Rasegenskaperna har de ändå gemensamt. Arbetslusten är enorm hos båda men de vill utföra arbetet på olika sätt. De gjorde sina MH med nästan identiskt resultat och trots att de är mycket skilda som individer så är båda rastypiska och man märker tydliga egenskaper från båda från föräldrarna. Det är solklart samma gener och behov bara att de ter sig i olika personliga uttryck.
De har inte väx upp ihop utan blivit vuxna i helt olika typer av hem och tränats på olika inriktningar. Ändå har inte rasegenskaperna tvättats bort. Inte heller deras arv. De är utvecklade till olika rastypiska individer. Oavsett vem de växt upp hos hade aldrig deras rasegenskaper kunnat kväsas eller tränats bort. Hade man försökt hade man försökt hade man bara fått en frustrerad och skitjobbig hund.
Individ och ras är inte samma sak alls.