När jag tränade på SBK hade vi i mina grupper flera ren- och blandraser, ett par som avlivades var renras, så varken din eller min erfarenhet är några statistiskt säkra exempel. Hundar blir sjuka, hundar dör och det händer oavsett om de har stamtavla eller inte. Min ena hund fick PRA, hon gick aldrig till avel och jag såg till att få det inrapporterat till SKK så om man söker på hennes linjer får man träff. Jag informerade de andra valpköparna efter bästa förmåga men de tog valpar efter sina hundar, trots misstankar om arvbarhet. Inte blev avkomman några stjärnskott heller, så rasen hade garanterat klarat sig utan de individerna.
Nu är det inte så att from idag kommer ingen mer att köpa renrasigt och om 10 år är alla raser utdöda, så jag ser inte problemet? Tråden handlar om oseriös avel, inte specifikt blandras. Det finns gott om renraser med grava fysiska problem, raser som inte skulle existera om man följde svensk lag att inte avla på djur med defekter eller nedärvbara sjukdomar. Vi skulle ta valpar på min systers hund, efter ett C på HD så skrotade vi de planerna. Hon är 12 år nu och har inte haft problem med sina höfter en dag i sitt liv, men en sån hund ska inte gå i avel.
Jag tror exempelvis inte en enda engelsk bulldogg skulle finnas kvar. Hur sunda är många av de här små raserna med utstående ögon, hängöron och extrem päls?Eller Sankt Bernard? Jag fick en chock sist jag var på Ultuna och fick se ett par, det är väldigt låååångt mellan de bjässarna och de jag såg som barn. Jag har mycket svårt att tro att den rasen har blivit sundare med åren. Eller basset? Tiken med hängmage så hon nästan drog tuttarna i gruset och som opererats och de lyft bort överflödigt skinn och gjort ögonlocksplastik så hon skulle kunna se, men vars sår sedan inte läkte som de skulle? Är det sunt? Är det något jag tycker man öht ska ha i avel? Eller som ett MH, med ovanstående tik jag hade. Ett annat par gick med sin hund, den gick skitdåligt och var så rädd att den flydde när spökena kom. Trots stora rädslor och direkt avrådande från beskrivaren skulle hon i avel. Visst, hon hade genomfört sitt MH, men med ett katastrofalt resultat. Vill
jag köpa en hund efter en tik som är rädd för allt? Nej!
Sverige är heller inte en isolerad ö, många av våra hundraser är inte svenska och det är inte vårt ansvar att bevara alla raser. De svenska raser som är nära att försvinna, som t ex nån stövare, kommer inte bli fler för att folk slutar köpa blandras. De personerna använder inte sina hundar till jakt och de jägare som är hundägare väljer andra raser som de tycker passar dem bättre, så det är väl i så fall jägarnas fel och inte blandrasköparnas om rasen försvinner?
Jag tycker det bästa är om folk ger
i att avla på osunda hundar oavsett ras och att folk ger
i att köpa hundar av folk som inte röntgar och inte utreder om det finns rasbundna sjukdomar via gentester, ögonlysningar mm.