Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis. Fattar inte varför det ska vara så svårt att göra de mest grundläggande tester bara för att rasen är frisk just då. Hellre lägga pengar på "onödiga" tester än som med kineserna helt plötsligt sitta med massa sjuka hundar bara för att rasen var ju så frisk att inga tester behövdes.
Det jag tror är en stor del av problemet är inte att folk inte tror att deras hundar är sjuka, utan man är rädd för vad som kommer hända OM det visar sig att dem är det... Har man hundar som man använt i avel mycket och sålt mycket valpar ifrån kan det vara föröndande för kenneln om man helt plötsligt måste pensionera några av sina "bästa" avelsdjur för att det visade sig att dem var sjuka och inte går att avla med. För att inte tala om alla valpköpare som kanske får nys om det och kommer sättande och försöker kräva återköp eller återbetalning av en del av inköpspriset för valpar efter dessa hundar. Det blir helt enkelt jäkligt jobbigt om det visar sig att ens hundar är sjuka och då väljer man hellre att sticka huvudet i sanden och inte testa dem. En hund som inte blivit testad kan ju inte vara sjuk liksom, och då kan man fortsätta som vanligt.

Det jag tror är en stor del av problemet är inte att folk inte tror att deras hundar är sjuka, utan man är rädd för vad som kommer hända OM det visar sig att dem är det... Har man hundar som man använt i avel mycket och sålt mycket valpar ifrån kan det vara föröndande för kenneln om man helt plötsligt måste pensionera några av sina "bästa" avelsdjur för att det visade sig att dem var sjuka och inte går att avla med. För att inte tala om alla valpköpare som kanske får nys om det och kommer sättande och försöker kräva återköp eller återbetalning av en del av inköpspriset för valpar efter dessa hundar. Det blir helt enkelt jäkligt jobbigt om det visar sig att ens hundar är sjuka och då väljer man hellre att sticka huvudet i sanden och inte testa dem. En hund som inte blivit testad kan ju inte vara sjuk liksom, och då kan man fortsätta som vanligt.

Nja...jag tror det är mer förödande om det kommer fram att man mörkat och slarvat med tester än om man har testat men ändå åker på något och då snabbt är öppen med det och meddelar sina valpköpare. De flesta vet ju att trots kontroller kan det bli fel ändå. En individ ska heller inte vara en hel kennels hörnsten. Alla individer måste vara ersättningsbara. Tror det mer handlar om pengar och även lite lathet. Allt som rör en veterinär är dyrt. Röntgen och div tester. De som inte testar vill känna mer pengar helt enkelt och de som väljer att köpa otestat vill ha ett par tusenlappar billigare.
Båda parter hoppas på det bästa helt enkelt........

Nja...jag tror det är mer förödande om det kommer fram att man mörkat och slarvat med tester än om man har testat men ändå åker på något och då snabbt är öppen med det och meddelar sina valpköpare. De flesta vet ju att trots kontroller kan det bli fel ändå. En individ ska heller inte vara en hel kennels hörnsten. Alla individer måste vara ersättningsbara. Tror det mer handlar om pengar och även lite lathet. Allt som rör en veterinär är dyrt. Röntgen och div tester. De som inte testar vill känna mer pengar helt enkelt och de som väljer att köpa otestat vill ha ett par tusenlappar billigare.
Båda parter hoppas på det bästa helt enkelt........
Det är inte alla som tänker att "det är bättre att göra en pudel och erkänna om man haft fel innan" utan en del lever i förnekelsens lilla värld och hoppas att dem inte blir påkomna senare.

Det är inte alla som tänker att "det är bättre att göra en pudel och erkänna om man haft fel innan" utan en del lever i förnekelsens lilla värld och hoppas att dem inte blir påkomna senare.
Nej det är väl tyvärr så:(
De chansar. Både uppfödare och valpköpare.
Sen får hela rasen skit ink var enda uppfödare (den stora massan sköter sig till punkt och pricka) och det heter "se, renrasiga hundar är inte alls bättre" och att kontroller spelar ingen roll för det föds sjuka hundar ändå.

Garantin ligger inte i att köpa en renrasig hund. Garantin ligger i att köpa från kontrollerad avel och en bra uppfödare. En uppfödare med många rosetter och storskalig uppfödning är inte per automatik bra. Tänk om alla var lika omsorgfulla och pålästa med sitt valpköp som de är när de köper ny bil. Då provkörs det, man frågar runt, läser tester och googlar runt.

Nä....det spelar nog ingen roll hur noga merparten av uppfödarna är så länge det köps av den klicken uppfödare och hemmaavlare som skiter i alla kontroller. Och det avlas vidare på olika vis på de okontrollerade hundar. Oreggat som blandras.
Fram till den dagen ALLA valpköpare ställer krav kommer det tyvärr alltid finnas utrymme för uppfödare som ser sin chans att komma undan.

Fast så kan man ju inte tänka, det är för mig lika illa som att avla på hundar som är bekräftat sjuka. Tänker man så så ska man inte avla alls!

Fast så kan man ju inte tänka, det är för mig lika illa som att avla på hundar som är bekräftat sjuka. Tänker man så så ska man inte avla alls!
Tror du missupfattade mig ganska rejält där. Jag tänker inte så, men jag tror att det tyvärr finns många oseriösa uppfödare som gör det, och att det kan vara en av anledningarna till att man inte vill testa hundarna, för att man helt enkelt vill låtsas som att solen skiner även om det egentligen regnar.

Tror du missupfattade mig ganska rejält där. Jag tänker inte så, men jag tror att det tyvärr finns många oseriösa uppfödare som gör det, och att det kan vara en av anledningarna till att man inte vill testa hundarna, för att man helt enkelt vill låtsas som att solen skiner även om det egentligen regnar.

Tror inte att jag missuppfattade, jag förstod att du inte tänker så

Finns visst ett gäng idioter också som tänker "Va? Varför ögonlyser den där när det inte är något som behöver göras i vår ras, misstänker de att något är fel?! Varför tror de det?! De avlar säkert på sjuka hundar, varför skulle de annars misstänka att något var fel!?!"
Typ så... :banghead:

Finns visst ett gäng idioter också som tänker "Va? Varför ögonlyser den där när det inte är något som behöver göras i vår ras, misstänker de att något är fel?! Varför tror de det?! De avlar säkert på sjuka hundar, varför skulle de annars misstänka att något var fel!?!"
Typ så... :banghead:
Något liknande den uppfödare jag känner råkade ut för, när hon uppmärksammade en sjukdom hos rasen så fick hon massor med skit för det, påståendet att hon avlade på sjuka hundar mm. Glädjande så finns det många andra uppfödare som resonerar som hon gör och skaffar jag valp av samma ras något mer vet jag vilka uppfödare jag kommer vända mig till. :up:

Fast verkar det inte också lite konstigt den där meningen om att de hade inkommit en anmälan så djurinspektörerna hade varit dit men när ingen öppnat dörren så har man inte gjort mer först en ny anmälan inkommit?!
De har ju inte rätt att gå in utan polis, så kan de inte inspektera kan de heller inte göra någon bedömning av hur det står till. Jag tror att det ändå går rätt långt innan de begär handräckning.

De har ju inte rätt att gå in utan polis, så kan de inte inspektera kan de heller inte göra någon bedömning av hur det står till. Jag tror att det ändå går rätt långt innan de begär handräckning.

Nä fast tycker att det är konstigt om det bara ska vara att inte öppna dörren för att komma undan en anmälan om vanvård :/

Shiban löper just nu så hon går kopplad - när jag förklarade det för ägarna till en av hennes lekkamrater blev det genast stora leenden och "vill du inte att hon ska ha valpar, då?" Med deras hund var det underförstått.
Brock är en whippet/bedlington.

Jag tackade nej, men någonstans i bakhuvudet kunde jag inte låta bli att undra hur i helsefyr valparna skulle sett ut! :p

En gång i tiden hade jag en schäfer hane, på en vanlig promenad så stannar det en bil vid oss. Ur bilen kliver det ut en kvinna i 40års åldern. Hon frågar om det är en hane jag har och om han är kastrerad. Ja det är en hane nej han är inte kastrerad.
Hon berättar hur gärna hon skulle vilja ta en kull på sin blandras schäfer golden.
Hon tyckte att min schäfer var jätte fin. Jag förklarade att jag inte har några papper på honom. Han är alltså egentligen också blandras. Jag sa också att han varken är hd röntgad eller mh testad. Det sa hon att hon inte brydde sig om för hon ville bara ha en valp efter sin hund. Hon släppte ut sin hund ur bilen och våra hundar hälsade varandra. Det var en jätte fin hund jag var 16 år och tyckte endå att det lät ganska spännande så jag gav henne mitt nummer. Som tur var så tog jag mitt förnuft till fånga och tackade nej när hon ringde några dagar senare.

Jag tänkte att dom som parar sin tik gör det med en hane som dom känner till, en bekants hund eller en hane som dom lärt känna på ett eller annat sätt. Inte tar dom den snyggaste dom kan hitta när dom är ute och åker med bilen. Skrämmande tycker jag.

Jag lade här om dagen ut några bilder från en promenad på stranden med min Staffordshire bullterrier tik på facebook, och efter bara några minuter fick jag ett meddelande från en ytlig bekant, en vän till en vän, som undrade om jag var intresserad av att para min tik med hennes pojkväns amstaff. Jag fick ingen info alls mer än en bild på honom.

Jag kan faktiskt erkänna att jag blev chockad, jag har läst i denna tråden tidigare men aldrig sett något av detta i verkligheten och väl ändå trott på något vis att det var ganska ovanligt även om det såklart existerar. För allt de visste kunde ju min tik vara en mental katastrof som käkade barn till frukost och hade problem med varenda kroppsdel och organ. Jag tackade i alla fall nej, med hänvisning först och främst till hennes ålder (hon är bara 1 år och två månader) men nämnde även att hon har lätt att bli stressad samt överbett och därför inte är något avelsmaterial, jag är inte den som vill uppfostra andra eller nödvändigtvis måste skrika ut det när jag tycker att något är fel, men genom att informera om hennes brister (trots att hon såklart är världens bästa hund - för mig) hoppas jag att de åtminstone uppmärksammade att det kan vara bra att tänka längre än "fin hund + fin hund = fin hund".

Jag är inte förvånad över folks agerande. Första gången jag mötte en kvinna, som har en jack russel fick hon hon mig att slå bakut direkt. Hon sa det var sååå synd att min shar-pei (alltså min fd tik) var kastrerad, då hon gärna hade velat haft en valp efter min tik och hennes russelhane.....:wtf: ja det skulle ju blivit en himla fin korsning....:nailbiting:

Jag är inte förvånad över folks agerande. Första gången jag mötte en kvinna, som har en jack russel fick hon hon mig att slå bakut direkt. Hon sa det var sååå synd att min shar-pei (alltså min fd tik) var kastrerad, då hon gärna hade velat haft en valp efter min tik och hennes russelhane.....:wtf: ja det skulle ju blivit en himla fin korsning....:nailbiting:
....eller inte?
Vad tänker folk med?:arghh::banghead::wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar