Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff mfl: nej, det är inte möjligt att abortera bara vissa foster, det är alla eller inga som gäller. Alternativet är ju som sagt att avliva efter födseln, det får uppfödaren själv göra upp tills valparna är två veckor, om man använder godkända metoder. Ingen veterinär behöver bli inblandad i det läget.

@Voff mfl: nej, det är inte möjligt att abortera bara vissa foster, det är alla eller inga som gäller. Alternativet är ju som sagt att avliva efter födseln, det får uppfödaren själv göra upp tills valparna är två veckor, om man använder godkända metoder. Ingen veterinär behöver bli inblandad i det läget.

Tur att man inte kan gå in och rensa som man behagar i livmodern!

@Voff Framförallt skulle det ju vara omöjligt att veta VAD man valde att abortera, är ju inte som att det går att könsbestämma foster på något enkelt sätt, vilket ju är det enda egentligen som skulle gå att selektera på. Utöver missbildningar då, förstås.
Å andra sidan, i raser som får 15-18st så hade det kanske inte varit dumt att kunna minska antalet något, utan att tiken skulle behöva genomgå hela dräktigheten med så många valpar. Men å andra sidan verkar ju de tikarna ha förhållandevis lätta förlossningar och frågan är om just den biten är det stora "slitaget". Troligen inte.
I DE situationerna anser jag att man definitivt bör rensa i valplådan, för allas skull, men det är inte något lätt beslut att avliva en frisk valp, det är tillräckligt svårt att avliva en sjuk.

Antar att många här har läst tråden "hund med andningsproblem". Man får en inblick i hur aveln verkligen har ställts på sin spets....
Hur tänker man som uppfödare när man avlar på hundar av en ras med svåra andningsproblem som erkänt rasproblematik? Kan det på något sätt rättfärdigas mer än att någon parar sin tik med en hane av annan ras??

Ibland blir jag helt enkelt mycket bedrövad över människans egoistiska inställning till djuren....

Antar att många här har läst tråden "hund med andningsproblem". Man får en inblick i hur aveln verkligen har ställts på sin spets....
Hur tänker man som uppfödare när man avlar på hundar av en ras med svåra andningsproblem som erkänt rasproblematik? Kan det på något sätt rättfärdigas mer än att någon parar sin tik med en hane av annan ras??

Ibland blir jag helt enkelt mycket bedrövad över människans egoistiska inställning till djuren....
Nej, jag tycker inte man parar osunda hundar öht.

Jag vet inte riktigt. Problemet är stort, och jag hade aldrig velat ha en sån ras själv.

Men så födde syrran upp en kull frallor. Alla (vad jag vet) utan andningsproblem, men då använde hon också en hane som inte riktigt "håller måttet" utseendemässigt sätt. Har inga problem med att stödja hennes idéer nu när hon ska göra om samma kombo för andra gången. Däremot har jag ju många gånger stått bredvid ringer till brachycephala raser och hört hur många av de låter. Förjävligt. Dock har jag en boxer själv. Upplever dock inte att hon har andningsproblem av någon sort, kan snarka när hon sover men det gjorde ju morfars pointrar också.

Det måste definitivt in fler regler kring dessa raser. Registrering kring andningsproblem likt HD skulle nog göra gott.

Inkl "alla i rasen har det så".
Hur det rättfärdigar vet jag inte.

Just det är nog ett stort problem. Attityden "men alla låter så, min är varken bättre eller sämre" är nog väldigt spritt. Folk tänker helt enkelt inte längre, och rasklubbarna (inkl SKK) är på tok för långsamma alt. reagerar inte alls alt. låtsas att problemet inte finns.

Man tänker inte. Det vanligaste jag hör av frallaägare är att "Min hund har inga andningsproblem". Hunden står bredvid och snörvlar, snarkar och håller på. Man stänger ögon och öron.

Det där har jag också upplevt flera gånger!
Hunden står och snarkar och flåsar trots att den precis kommit ur bilen typ. "Jo det är ju synd med de frallor som inte kan andas, men som tur är kan min andas helt utan problem". "Öh, nej?"

En kollega på mitt förra jobb köpte en mops just för att hon tyckte det var så sött när dem andades. Fick verkligen bita mig i tungan så det blödde för att inte läxa upp henne på stående fot. Det är så man undrar "Jaha, så du tycker det är gulligt att din hund inte kan andas normalt? Jag kan hämta en plastpåse så ska vi se hur gulligt du tycker det är när du inte kan andas..."

Jag skulle så gärna vilja ha en fralla men hela min hjärna skriker åt mig NEJ!
Har inte samvete att köpa en sånn hund med dom andningsproblemen. Tror alla har det mer eller mindre, oavsett vad ägaren säger. Och utåtstående ögonen med. Blir väl lätt skräp i dom.

Nu har hundstallet fått in 24(!) småhundar, typ papilloner och chihuahuor. Undrar vad uppfödaren till alla dessa hundar tänkte... Skulle inte förvåna mig om det var någon som i vissa personers ögon framstod som seriös just för att det förklarades att hundarna var "söta, snälla och till synes friska"...

Och åh, jag tycker så synd om alla de små att jag känner för att ta hem åtminstone en av dem och ge den ett bra liv :( Hoppas att många andra, riktigt bra hundägare tänker detsamma. Här kan vi ju i alla fall konstatera att det inte bara är amstaffkorsningar och liknande som hamnar fel och behöver omplaceras, det är inte så att man måste plocka hem en hund från gatan i Rumänien/Spanien/whatever för att rädda en stackars hund som är liten, söt och typisk "sällskapsras". Det finns utan minsta tvivel sådana hundar även i Sverige.

Problemet är ju bara att de drag som ger rashundarna problem är samma drag som ger blandningarna problem. Du undviker inte andnings-, ögon- eller andra problem för att du blandar raser. Men de flesta som tar gulliga valpar till sig och sina vänner på sin korsning skiter i sådant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits