Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man blir så beklämd när man läser sånt här =/

Och alla dessa som går på de här annonserna om renrasiga hundar "Bara att de inte är reggade" och de som med en dåres envishet envisas med att deras hund är renrasig "för det ser man ju". "Jag vet minsann hur en schäfer ser ut och min är renrasig. Jag behöver inga papper för att veta det"

De här valparna ser faktiskt ut som vavvor men de har tre raser i sig och man har inte en aning om vad de bär med sig genetiskt.

Och alla dessa som går på de här annonserna om renrasiga hundar "Bara att de inte är reggade" och de som med en dåres envishet envisas med att deras hund är renrasig "för det ser man ju". "Jag vet minsann hur en schäfer ser ut och min är renrasig. Jag behöver inga papper för att veta det"

De här valparna ser faktiskt ut som vavvor men de har tre raser i sig och man har inte en aning om vad de bär med sig genetiskt.
Ja, folk verkar bara tro att papper på hunden är för tävling - inte för att veta vad det är för hund man har köpt..

Det resonemanget styrker att utseendet är viktigare än sundheten.
Skit i tester. Hunden är en XX till utseendet.
Sen hävdar man att renrasaveln är utseendefixerad ( vilket den också kan vara). Men utseende är tydligen väldigt viktigt i buskaveln med. Varför inte annars skriva "Blandras" om alla dessa oreggade hundar för det är ju faktiskt det de i benämningen är när ursprung inte kan styrkas.

Nu har jag hittat en blandrasuppfödare som tycker att det är kul att avla med långhårscollie, de senaste hanarna hon använt är reggade. Deras uppfödare är inte glada. Men då finns ju möjligheten att kolla officiella resultat! Hanen som använts till kullen som finns nu(enligt uppgift använd för att "förbättra pälskvalitén) har inte gjort MH. Röntgad med C på höfterna. Hanen som användes till kullen som togs förra året var friröntgad och hade gått MH - med 5 på skott.

:banghead:

Ibland skäms man över vissa vänner när det gäller hund.
Har en bekant som för några år sen tog en omplaceringstik Chihuahua/Dvärgpincher. En rätt nervös och skällig sak. Nerverna är inte där de borde vara och den morrar och naffsar in emellanåt. Detta är dock ingen som bryr sig om för hunden är ju liten och matte älskar den ändå. Som bekant så kommer små hundar undan med ganska mycket. Hade detta varit en Rottis så hade den nog ansetts som mentalt kass och störd. Nu är beteendet mest gulligt :meh:
Trots en matchvikt på 9 kg pressenteras den jämt som en Chihuahua för de som frågar. För enligt ägaren är det ju Chihuahua i den och den ser mest ut som en sån ( en gigantisk sådan)
Sen skaffade de en liten hane. Denna är också Chihuahua, med en skvätt papillon i. Ser också mest ut som en vavva så även denna presenteras som vavva. Den här är gräslig i humöret men är så liten att det är supergulligt och de skrattar gott åt hans "coola, kaxiga stil".
Jag sa "Nu får ni akta så det inte blir valpar"
Åh nej...det skulle det inte bli.
Nu var den siste lille rabiata saken så "frän" så de köpte en till sån där mix från samma uppfödare. Lika gapig och nervös som de övriga.
Vips så ligger det ute på facebook "Vi har fått Chihuahuababysar!!"
Visar sig att de inte märkt att varken tiken löpt, att någon av hannarna (troligtvis båda) varit på henne eller att hon varit dräktig. Tiken är till åren och har aldrig haft valpar förr. Tack gode gud att det gick bra!!!!
Jag vet att ingen av hundarna är försäkrade eller ens reggade i jordbruksverket. De har heller inga vaccinationer. Enligt ägaren behövs inte sånt för de går bara koppelpromenader i stan så de kan aldrig rymma :crazy:O_o
Och de umgås inte med andra hundar.
De själva älskar sina små ilskna krokodiler och valparna beskrivs som "söta valpar" (nähää?)
Och de kommer från friska och trevliga föräldrar. Hurvida hundarna är friska är ju skitsvårt att veta. Hanarna är cirka året bara. Tiden lär visa om det finns PRA efter papilonen mm. Trevliga hundar? Absolut inte. Hade de som sagt varit schäfrar, rottisar eller nån annan större ras hade de varit avlivade för länge. Man hade aldrig tolererat allt det naffsande, morrande, skällande mm.
De säljs som Oreggade Chihuahuavalpar. Ägarna hävdar på fullaste allvar att de blir ju vavvor eftersom de har mest vavva i sig och dessutom ser ut som vavvor :banghead::banghead::banghead:

Och folk köper sååååå gärna en billig liten vavva från dessa friska och trevliga föräldrar. Suck.
Ägarna tyckte det här att råka få valpar var jättekul och gulligt och tänker ta fler kullar på sin gamla tik:cry:

Men detta kan väl anmälas? De finns väl även djurskyddregler för hur gammal tiken får vara för en första kull eller är det bara skk? Lagen är väl också att de ska vara reggad i Jordbruksverket och vara märk? Samt behöver ju deras psyke testats om någon anmäler att de upplevs aggressiva?

Eller?

Men detta kan väl anmälas? De finns väl även djurskyddregler för hur gammal tiken får vara för en första kull eller är det bara skk? Lagen är väl också att de ska vara reggad i Jordbruksverket och vara märk? Samt behöver ju deras psyke testats om någon anmäler att de upplevs aggressiva?

Eller?

Finns inga papper alls på tiken så hur vet man egentligen hur gammal den är? JAG vet att den var iaf 3-4 år ( beroende på hur länge den varit hos förra ägaren) när den kom till den här bekanten som sedan har haft tiken i nära 5 år.
Man ser ju hela tiden valpar på blocket som säljs ochippade osv. Man verkar inte vara så noga med det där med jordbruksverket :meh: Hur lagligt det är vet jag inte...... Kan man anmäla? Isf kan man ju anmäla annonsen :up:

Så länge det rör sig om valpar är det lagligt, enligt reglerna ska de vara märkta och registrerade innan de är 4 månader dvs köparen har normalt flera veckor på sig att fixa detta.

Finns inga papper alls på tiken så hur vet man egentligen hur gammal den är? JAG vet att den var iaf 3-4 år ( beroende på hur länge den varit hos förra ägaren) när den kom till den här bekanten som sedan har haft tiken i nära 5 år.
Man ser ju hela tiden valpar på blocket som säljs ochippade osv. Man verkar inte vara så noga med det där med jordbruksverket :meh: Hur lagligt det är vet jag inte...... Kan man anmäla? Isf kan man ju anmäla annonsen :up:

Om de inte finns några papper alls, kanske inte heller hon är registrerat hos Jordbruksverket. Jösses menar du att tiken kan va upp mot 9 år och fick sin första kull :( veterinär får iaf isådanfall avgöra ungefärlig ålder, de kollar på tänder mm

Om de inte finns några papper alls, kanske inte heller hon är registrerat hos Jordbruksverket. Jösses menar du att tiken kan va upp mot 9 år och fick sin första kull :( veterinär får iaf isådanfall avgöra ungefärlig ålder, de kollar på tänder mm

Varken tiken eller deras två hanar är registrerade hos jordbruksverket. Vi diskuterade detta en gång och hon tyckte att det verkade onödigt. Jag försökte då lägga fram lite fint att det är ju en jättebra service för 70:- ifall hunden kommer bort. Det var då hon motargumenterade med att de gick ändå bara kopplade i stan.
Det samma gällande vaccinationer. De vaccinerar inte heller. När jag frågade om de inte var oroliga för att drabbas av smittor sa ägaren nej..de är ju aldrig med andra hundar :banghead:

Tiken blir nog 8 år i år ja. Kan var nått år äldre med :(
De har aldrig varit hos någon veterinär ( behövs tydligen bara om hunden blir riktigt sjuk, aldrig i förebyggande syfte) så någon ålder via tandstatus ha de nog aldrig ens funderat på att kolla. tror hennes ålder är ointressant för dom så länge hon är frisk.

Jag tror tyvärr är det här inget ovanligt "avlade" alls. Och det är lättsålt. Familjen är jätterara egentligen och bor helt okej och allt ser välordnat och säkert förtroendeingivande ut för en valpköpare. De är absolut inga dåliga människor. Bara helt okunniga på hund.
Jag vill verkligen upplysa alla som köper papperslöst att de kan faktiskt stödja en riktigt tråkig avel oavsett vad uppfödaren säger och hur trevlig den verkar. Vill man veta vad för avel man som köpare handlar av är papper det enda rätta. Sen är det upp till en själv att syna papprena så att allt är okej också. I det här fallet är det ju mest synd om tiken. Jag skulle inte alls bli förvånad om hon har en kull igen redan nästa löp pga okunskap :(

@Voff Fy fan så tragiskt :(

Jag som tyckte det var beklämmande när en kompis till mig parade sin gråhundstik med en wachtel nu vid årsskiftet. Då har ändå båda föräldrarna gjort hälsoundersökningarna för respektive ras, och det är en väldigt vanlig korsning inom jaktkretsar.
Det tycker inte jag är lika illa, då jag ser det som prestationsavel. Dessutom är det en vanlig blandning så man vet ungefär hur de jagar.
Dock om de börjar säljas som sällskapshundar håller jag med dig!

Sambon vill ha en blandras nästa gång men det verkar vara en så ovanlig blandning att jag tror det blir bättre att ta fram den själv om det ska bli "riktigt" gjort :p

Det skrevs lite om blandningen chihuahua pitbull tidigare i tråden, jag hittade en annons som lagts ut idag
smart och aktiv blandrasvalp.
Blandning am. bulldogg, terrier och chihuahua
Du som hör av dig till oss ska ha tänkt igenom ditt köp och diskuterat med familj
står det.
Det finns bara en valp kvar. Finns det folk som vill ha en hund av denna blandning tänkte jag.
Så läste jag lite längre ner där står det att dom har valt att behålla kullsyskonen själva.

Varken tiken eller deras två hanar är registrerade hos jordbruksverket. Vi diskuterade detta en gång och hon tyckte att det verkade onödigt. Jag försökte då lägga fram lite fint att det är ju en jättebra service för 70:- ifall hunden kommer bort. Det var då hon motargumenterade med att de gick ändå bara kopplade i stan.
Det samma gällande vaccinationer. De vaccinerar inte heller. När jag frågade om de inte var oroliga för att drabbas av smittor sa ägaren nej..de är ju aldrig med andra hundar :banghead:

Tiken blir nog 8 år i år ja. Kan var nått år äldre med :(
De har aldrig varit hos någon veterinär ( behövs tydligen bara om hunden blir riktigt sjuk, aldrig i förebyggande syfte) så någon ålder via tandstatus ha de nog aldrig ens funderat på att kolla. tror hennes ålder är intressant för dom så länge hon är frisk.

Jag tror tyvärr är det här inget ovanligt "avlade" alls. Och det är lättsålt. Familjen är jätterara egentligen och bor helt okej och allt ser välordnat och säkert förtroendeingivande ut för en valpköpare. De är absolut inga dåliga människor. Bara helt okunniga på hund.
Jag vill verkligen upplysa alla som köper papperslöst att de kan faktiskt stödja en riktigt tråkig avel oavsett vad uppfödaren säger och hur trevlig den verkar. Vill man veta vad för avel man som köpare handlar av är papper det enda rätta. Sen är det upp till en själv att syna papprena så att allt är okej också. I det här fallet är det ju mest synd om tiken. Jag skulle inte alls bli förvånad om hon har en kull igen redan nästa löp pga okunskap :(

Jag tycker faktiskt att detta borde anmälas :( , det dem gör är olagligt, tror inte de är olagligt att inte vaccinera dock men resten. Tyvärr är ju just okunskap ofta den största boven dålig hundhållning och om de får en anmälan på sig så kanske de iaf får en liten väckarklocka där de förstår att deras sätt att hålla hundar inte är okej + lite böter/räkning för djurskyddskollen som får dem att inse att det hade varit billigare att göra rätt från början. Förstår att du själv kanske inte vill ringa in anmälan men kanske någon i er närhet kan göra det?

Jag skulle själv kunna hjälpa till men när jag inte känner dig IRL känns det inte riktigt ok att anmäla, det som för mig är, ett rykte. Hoppas du förstår.

Jag tycker faktiskt att detta borde anmälas :( , det dem gör är olagligt, tror inte de är olagligt att inte vaccinera dock men resten. Tyvärr är ju just okunskap ofta den största boven dålig hundhållning och om de får en anmälan på sig så kanske de iaf får en liten väckarklocka där de förstår att deras sätt att hålla hundar inte är okej + lite böter/räkning för djurskyddskollen som får dem att inse att det hade varit billigare att göra rätt från början. Förstår att du själv kanske inte vill ringa in anmälan men kanske någon i er närhet kan göra det?

Jag skulle själv kunna hjälpa till men när jag inte känner dig IRL känns det inte riktigt ok att anmäla, det som för mig är, ett rykte. Hoppas du förstår.

Jag har funderat lite fram och tillbaka på hur man skulle göra det. Har fått uppfattningen om att de tänker behålla en valp själva och sälja två. Ännu är de för små för att komma ut på en riktig annons. De har bara lagt ut en form av annons på sin fb ( där dotterns kompisar sååååå gärna vill köpa en söt valp)
Jag hoppas de lägger ut en vanlig annons för isf kan man ju anmäla den anonymt till Länsstyrelsen. Hade detta varit en engångsföreteelse pga okunskap så hade jag bara bitit mig i knogarna och tackat en högre makt för att det gick bra denna gången för tiken. Men eftersom jag är rätt övertygad om att det kommer hända igen.... De har ju ingen koll på hundarna. Och jag kan aldrig tänka mig att de lägger några pengar på en kastrering av tiken. Tyvärr.
För mig är det obegripligt hur man kan äga en tik i nära 5 år och inte veta när hon löper!!!!

Efter lite letande så hittade jag på SKKs sida att en förstagångstik får vara max 7 år. Den här tiken är absolut äldre. :crazy:

Många människor som bedriver avel verkar ha drabbats av Viktor Frankenstein syndromet vilket kan beskrivas som storhetsvansinne med en förkärlek för tvivelaktiga experiment som, om de inte fungerar första gången görs om tills " önskat resultat" uppnåtts.

Några av de klassiska sidoeffekterna av dessa experiment är;

Defekta luftrör med tillhörande andningssvårigheter
Benägenhet till höft och ryggproblem
Oförmåga att föröka sig själva
Ögon som riskerar att ploppa ur skallarna
Ständigt rinniga ögon
Dövhet
Blindhet
Tungor som är förstora för munnarna
Ohållbara exteriörer
Tidig död

I likhet med Viktor Frankensteins experiment så blir resultatet sällan bra och eftervården, eller hunderiet om man så vill blir inte alltid den bästa när uppfinnaren inte har bättre vett än att adoptera bort sin skapelse till människor som helst håller den inlåst, ger den extra mat för att mildra sitt eget samvete och på tok för lite tandvård.

I nuläget finns inget botemedel men arbetet med framtagning av nya behandlingsmetoder pågår för fullt. Tills dess kan vi bara se på medan fler frankenhundar skapas, varje dag, 365 dagar om året.

Jag tycker du ska anmäla, @Voff .
Det som gäller går att läsa enkelt här om märkning http://www.jordbruksverket.se/amnes...ndregistret.4.207049b811dd8a513dc8000442.html
Ja jag var inne och läste där för vara 100% säker. Fan.
Inge kul alls när det är bekanta som man annars tycker om som gör såhär :(Samtidigt så har min partner själv kennel och vi planerar nu inför nästa kull efter konstens alla regler och det skriker i mig när jag ser den här typen av avel. Jag hoppas kunna anmäla annonsen sen anonymt.

....
Jag hoppas kunna anmäla annonsen sen anonymt.
Varför vänta på en annons? Anmäla anonymt kan du göra direkt. Se bara till att faktiskt vara anonym (hemligt nr osv)

Gick igenom regelverket, jordbruksverket har ingen övre åldersgräns, ens för förstagångstikar, mer än att det ska vara ett års vila mellan kullarna när tiken är så pass gammal. Men förhoppningsvis kan djurskyddsfolket påpeka det olämpliga i att låta en (närmast motsvarande) pensionär få fler kullar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar