Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl det där lilla samvetet som bär emot eftersom det är bekanta och de lär förstå att det är någon de känner som isf ringt eftersom hittills har de bara lagt ut en blänkare om valparna på fb.
Ogillar detta. Vill heller inte att tiken ska fara illa.
Ghaaaaaaaa:arghh:

Det är väl det där lilla samvetet som bär emot eftersom det är bekanta och de lär förstå att det är någon de känner som isf ringt eftersom hittills har de bara lagt ut en blänkare om valparna på fb.
Ogillar detta. Vill heller inte att tiken ska fara illa.
Ghaaaaaaaa:arghh:

Anmäl, eller ge alla uppgifter du har till någon lämplig vän/bekant/bukefalist som kan hjälpa dig att anmäla. Fast skillnaden kanske inte är så stor. Putta samvetet för människorna åt sidan, prioritera hundarna! Kom igen nu, anmäl. Även OM de fattar att det är du och OM de blir sura/arga på dig, so what? De får väl för sjutton ta konsekvenserna av sitt agerande och om de bestämmer sig för att säga upp kontakten med dig, gör det dig verkligen något om några sådana ruttna personer inte finns kvar i din bekantskapskrets? Själv hade jag varit lycklig av att slippa sådana personer i min närhet.

Anmäl, eller ge alla uppgifter du har till någon lämplig vän/bekant/bukefalist som kan hjälpa dig att anmäla. Fast skillnaden kanske inte är så stor. Putta samvetet för människorna åt sidan, prioritera hundarna! Kom igen nu, anmäl. Även OM de fattar att det är du och OM de blir sura/arga på dig, so what? De får väl för sjutton ta konsekvenserna av sitt agerande och om de bestämmer sig för att säga upp kontakten med dig, gör det dig verkligen något om några sådana ruttna personer inte finns kvar i din bekantskapskrets? Själv hade jag varit lycklig av att slippa sådana personer i min närhet.

I kväll såg jag att ägaren lagt ut nya bilder på valparna på FB. De är 4 veckor nu. Någon frågade om de skulle XX skulle få fler valpar sen för då kunde de vara intresserade ( antar att detta inte är hundfolk och någon som inte vet hur gammal tiken är).
Ägaren svarade "Kanske. Vem vet ;)"

Såg en bra öppning här och skrev en komentar "Yy, med tanke på XX ålder är det inte alls bra om hon får en kull till för hennes hälsas och säkerhets skull. Att avla på en tik i hennes ålder är direkt olämpligt och kan vara livsfarlig för både henne och valpar. Vill inte vara elak eller dryg men det finns rekommendationer och regler runt detta. Om du känner dig osäker om vad som gäller kring avel och uppfödningen av valparna så kan du kan läsa mer på SKK och Länsstyrelsens sidor. Nu var turen på XX sida denna gången och vi får hoppas att ni hittar bra hem till hennes små och att de får en bra start i livet med allt vad det innebär. Lycka till Zz"

Hon har inte kommenterat detta så jag har ingen aning om hur det mottogs men två stycken har varit inne och gillat kommentaren så jag verkar inte ha varit ensam om mina tankar. Med detta tänker jag inte anmäla eftersom det handlar om total okunskap och inte illvilja. Skulle det däremot upprepas ringer jag handlöst!!!!

Har pratats om Weimaraner/Dobermann tidigare här i tråden. Stötte på en sån här i stan idag. Med katastrofal mentalitet. Såg också att en sådan omplacerades någonstans häromdan, men nu kan jag inte hitta vart.. Har för mig att det var Hundstallet, men hittar den inte där.

Ursäkta men vad i hela friden tror man sig kunna jaga med Malle? och på vilket sätt?
Karelre: En hund med mod nog att ställa en björn ( eller vildsvin) Inte allt för sällan har aggressiva tendenser mot andra hundar. Den har en mycket stark jaktlust.
Och detta parar man med Malle. En hund som har rätt mycket skärpa och självförtroende med både vakt och skyddsegenskaper.
Kalasraser båda två på sitt område men en mix från helvetet.

Jag fick träffa en..ehh.. rätt så annorlunda (läs helt-åt-helvete-fel-och-inte-alls-säker-blandning) jycke häromdagen. Karelare, rottis, tax? och terv..

För det första, hur fan får man ens ihop det där? och för det andra, är folk inte rädda om sitt liv? Skulle en sån smälla av är det ju bara att säga god natt! Fiifan blir så ledsen när man ser såna blandningar som dessutom " är en sån underbar familje och sällskaps hund som äääälskar att tugga på sina leksaker" Jooooo det tror sig fan att han behöver tugga sönder grejer!:banghead::banghead:

Har en fb-bekant som beklagar sig över att hennes hane är rädd för främmande människor. Den här hanen har så många kullar så jag funderar på rasens rekommendationer och avelsbas. Utifrån kommentarerna verkar han nedärva samma mentalitet.

Har en fb-bekant som beklagar sig över att hennes hane är rädd för främmande människor. Den här hanen har så många kullar så jag funderar på rasens rekommendationer och avelsbas. Utifrån kommentarerna verkar han nedärva samma mentalitet.

Ännu en som enbart tror på det där med att "hunden blir vad man gör den till' och har noll insikt i att det finns något som heter ARV ??

Jag som ringt och tittat på en del blandrashundar och kullar tycker att man ofta märker redan när man pratar första gången om det är en seriös person eller inte. Många gånger slutar kontakten redan i telefon - iof inte bara pga att de känns oseriösa men det händer. En tjej berättade redan på telefon att dom blivit anmälda för att de inte hade råd att köpa mat till hundarna, över att tiken var tunn och pappan fanns inte att se för honom hade länsstyrelsen tagit ifrån dom pga misskötsel. Men det var ju bara falska anklagelser.....

Jag tittade inte på den kullen. :angel:

Surfade hundar på Blocket under ett svagt ögonblick nyss och fick syn på en parning av olde english bulldog. Alltså, hanen såg verkligen grotesk ut, som en hundversion av Belgian Blue. :crazy:

Någon som sett samma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar