Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter verkligen som någon väldigt skum försäljare. Ska kanske tipsa tullen...
'
Det är sorgligt hur lite "vanligt folk" vet om hundar och hundavel... :(

Tänker detsamma. En kär bekant avslöjade häromdagen hur hen så gärna ville ha en "cavapoo". Cavalier + pudel. Jojo, hitta en korsning med hälsokollade föräldrar av de raserna du...

Tänker detsamma. En kär bekant avslöjade häromdagen hur hen så gärna ville ha en "cavapoo". Cavalier + pudel. Jojo, hitta en korsning med hälsokollade föräldrar av de raserna du...
Olika "poo" blandningar är sanslöst vanliga. Min hyresvärd föder upp cockapoos, cockerspaniel vs pudel.

Såna korsningar kan du hitta massvis utav i härbärgen i USA och på de brittiska öarna. Ibland önskar man att folk kunde importera dessa stackars hemlösa hundar istället för att uppmuntra till den oseriösa aveln.

Grrr. Någon har lagt upp en valpannons på vår lokala Köp och Sälj-sida på fb. Amerikansk bulldog/rottweiler, 5000 st. Det kliar såååå i mina fingrar att fråga om föräldrarna är hälsoundersökta... Är det dålig stil om jag frågar :cool:?

Fb-kompis som tingat en cockerpoo... Jag vill så gärna fråga om hon ens är medveten om att det är en blandras:devil:

Grrr. Någon har lagt upp en valpannons på vår lokala Köp och Sälj-sida på fb. Amerikansk bulldog/rottweiler, 5000 st. Det kliar såååå i mina fingrar att fråga om föräldrarna är hälsoundersökta... Är det dålig stil om jag frågar :cool:?

Fb-kompis som tingat en cockerpoo... Jag vill så gärna fråga om hon ens är medveten om att det är en blandras:devil:

Fråga, det skadad ju inte. Om inte annat kanske någon som funderar på att köpa tänker till en extra gång (kan man ju hoppas....)

Fråga, det skadad ju inte. Om inte annat kanske någon som funderar på att köpa tänker till en extra gång (kan man ju hoppas....)
Frågade, fick svaret "för mer info skicka PM". Var då tvungen att skriva att jag tyckte det var intressant för alla ev spekulanter, så jag antar att jag inte får fler svar...

Frågade, fick svaret "för mer info skicka PM". Var då tvungen att skriva att jag tyckte det var intressant för alla ev spekulanter, så jag antar att jag inte får fler svar...

Så.. förvånande... :/ Är väl mest troligt en av alla "mina hundar ser friska ut, alltså är de friska och hälsotester är bara till för de med fånig stamtavla"...

Så.. förvånande... :/ Är väl mest troligt en av alla "mina hundar ser friska ut, alltså är de friska och hälsotester är bara till för de med fånig stamtavla"...
Antagligen. Att hon dessutom säljer dem till de som vill ha vakthundar på sina företag säger väl en hel del.

Fick svaret att seriöst intresserade PMar. Har skrivit ett svar som jag inte skickar, att seriösa uppfödare har inga problem med att skriva ut sån info.
Kan inte bestämma mig för om det är för mycket att jag går på henne så.

Korsningar med retrievers/pudel och spaniel/ pudel har visat sig vara bra korsningar och en hel del seriös avel bedrivs.
Alla raser har kommit till genom riktad avel och att man har korsat in olika typer av hundar, glöm inte det. Man kan inte per automatik döma ut all avel med korsningar bara för att det är just det. Kan finnas seriösa tankar bakom.

Nu menar jag inte att det är seriöst att korsa am bulldog och rottweiler, bara för att föräldrarna ser fina ut och det kan bli lite klirr i kassan.
Det jag menar är att det finns korsningsavel där man hälsotestar avelsdjuren och bildar rasföreningar.

Nu menar jag inte att det är seriöst att korsa am bulldog och rottweiler, bara för att föräldrarna ser fina ut och det kan bli lite klirr i kassan.
Det jag menar är att det finns korsningsavel där man hälsotestar avelsdjuren och bildar rasföreningar.
Klart det finns. Men långt ifrån alla "poos" är seriöst uppfödda, däremot tämligen harmlösa. Muskelhundar med dålig mentalitet eller kassa höfter är däremot inte något för alla.

Fick svaret att seriöst intresserade PMar. Har skrivit ett svar som jag inte skickar, att seriösa uppfödare har inga problem med att skriva ut sån info.
Kan inte bestämma mig för om det är för mycket att jag går på henne så.
Jag tycker du kan svara, kanske kan det få någon att faktiskt tänka till en extra gång, även om de vill ha ett osäkrat vapen kanske de vill ha ett som är fysiskt friskt iaf. :cautious:

Kom att tänka på en händelse för 1-2 år sen. En oreggad bc-valp som skulle avlivas efter ett dygn hos nya ägaren. Detta pga de (på detta dygnet) insett att bc inte var rasen för dem och uppfödaren inte tog tillbaka valpen. Hur planerad aveln bakom var vet jag inget om, men knappast ett tecken på en seriös uppfödare iaf.
(Det löste sig dock mha fb då veterinären fick nån dag på sig att hitta ett annat hem).

Suck. Annars är ett klassiskt svar att de är "hälsoundersökta" och när man frågar mer så visar det sig att en veterinär tittat på dem och inte sett någon yttre fel...

Korsningar med retrievers/pudel och spaniel/ pudel har visat sig vara bra korsningar och en hel del seriös avel bedrivs.
Alla raser har kommit till genom riktad avel och att man har korsat in olika typer av hundar, glöm inte det. Man kan inte per automatik döma ut all avel med korsningar bara för att det är just det. Kan finnas seriösa tankar bakom.

Jag skulle gärna vilja veta vad tankarna bakom är och vad man vill ha fram. Apportörer med svårskötta pälsar? :p

Hur pass organiserade är "uppfödarna", är de överens om avelsmålen? Hur mycket samarbetar de, har de någon form av gemensam registrering? Vad har de för tankar om framtiden, ska det bli nya raser med stängda stamböcker eller fortsatt öppna med tillåten inkorsning av ursprungs- eller andra raser?

Plus det viktigaste när man korsar olika raser: på vilket sätt blir korsningen bättre än ursprungsraserna? Vad gör en cockerpoo bättre än en pudel eller cocker spaniel?

(Plus att alla raser inte kommit till genom att man korsat olika typer. I de flesta fall har man tagit en typ av hund och renavlat den, oftast genom inavel.)

Ja, det där att man använt inavel talar ju för att det föds friska, sunda individer utan sjukdomar som förs vidare...!:meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar