Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns blandrasavel som är så pass seriös att man åtminstone testar de djur man avlar på, även om den är i uppenbar minoritet. Att man har koll på ytterligare släkt, t ex syskon, är nog extremt ovanligt.

Ibland känns det som om det är blandrasivrarna själva som gör just det man anklagar de som förespråkar renrasavel för - det vill säga sätter ett lägre värde på en blandrashund. För ofta när man ifrågasätter varför inga hälsoundersökningar görs blir svaret just att det bara är en blandraskull...

Det finns blandrasavel som är så pass seriös att man åtminstone testar de djur man avlar på, även om den är i uppenbar minoritet. Att man har koll på ytterligare släkt, t ex syskon, är nog extremt ovanligt.

Ibland känns det som om det är blandrasivrarna själva som gör just det man anklagar de som förespråkar renrasavel för - det vill säga sätter ett lägre värde på en blandrashund. För ofta när man ifrågasätter varför inga hälsoundersökningar görs blir svaret just att det bara är en blandraskull...
Jag tror det har mycket med oförståelse att göra (eller nonchalans). Tester görs för att få registrera valparna, inte för att de har någon nytta i aveln i sig.

Jag tror det har mycket med oförståelse att göra (eller nonchalans). Tester görs för att få registrera valparna, inte för att de har någon nytta i aveln i sig.
Självklart har de nytta i aveln i sig, eftersom det är ett sätt att kartlägga sjukdomar o gener som är till harm för framtida valpars hälsa, aka uppfylla avelsmål så som fysiskt o psykiskt sunda hundar.

Självklart har de nytta i aveln i sig, eftersom det är ett sätt att kartlägga sjukdomar o gener som är till harm för framtida valpars hälsa, aka uppfylla avelsmål så som fysiskt o psykiskt sunda hundar.
Jag håller med. Tyvärr tror jag många saknar det tänket vilket blir en av många anledningar till frågeställningen varför många blandrasuppfödare inte testar sina hundar.

Precis! Finns en "uppfödare" som vare år lyser sin hund och låter honom para tikar, eftersom det är ett krav med ögonlysning 1 gång per år. Men vad gör det när hunden lämnat flera avkommor med PRA samt har många(!) varningstrianglar i sin stamtavla på avelsdata?
Sjukt skrämmande.

Kollade lite bland omplaceringar härom veckan, jag blir lika ledsen varje gång jag tittar.. T.ex. var det någon som ville omplacera sin söta lilla fluffboll då han ju inte gick att lämna ensam hemma hela dagen vid 9 månaders ålder och sen nöjde sig med en kisse runda i grannskapet.. Detta va en blandning jämthund, vorsteh, rottis och liiite karelare någonstans i ledet :nailbiting::banghead:
hur f** kan man få för sig att göra en sån mix och sen bara dumpa hos någon som bor i storstaden i en ägenhet?? Att folk inte skäms!!:rage:

Precis! Finns en "uppfödare" som vare år lyser sin hund och låter honom para tikar, eftersom det är ett krav med ögonlysning 1 gång per år. Men vad gör det när hunden lämnat flera avkommor med PRA samt har många(!) varningstrianglar i sin stamtavla på avelsdata?
Sjukt skrämmande.
Återigen, VARFÖR avlar man på en sån hur? Och vem vill låna den?

Kollade lite bland omplaceringar härom veckan, jag blir lika ledsen varje gång jag tittar.. T.ex. var det någon som ville omplacera sin söta lilla fluffboll då han ju inte gick att lämna ensam hemma hela dagen vid 9 månaders ålder och sen nöjde sig med en kisse runda i grannskapet.. Detta va en blandning jämthund, vorsteh, rottis och liiite karelare någonstans i ledet :nailbiting::banghead:
hur f** kan man få för sig att göra en sån mix och sen bara dumpa hos någon som bor i storstaden i en ägenhet?? Att folk inte skäms!!:rage:
Superlativen räcker inte till.
smiley35.gif

ina_punch.gif

Blir de inte sålda kan man ta till plan B.
Dumpa dom i ett dike. Då kommer de hamna i tidningen och folk med blödiga hjärtan som för 2 dagar sen inte funderat på att skaffa en hund kommer att köa för att få adoptera sötnosarna. Vilken märklig mix de är av är som bortglömt i hypen av snyftstoryn.

Jag kan ju förstå tanken att man vill ha en hund efter sin fina tik osv osv, men kan man inte se till att man tar bort foster om det blir fler än en eller två? Ingen hund med såna korsningar kan ju må bra.. För även om vi i Sverige har många jägare så finns det ju säkert 5 hundar per jägare som har jakt i sig.. och det går inte ihop rent matematiskt ändå.. Blir så trött på folk ibland:wtf::meh:

Jag kan ju förstå tanken att man vill ha en hund efter sin fina tik osv osv, men kan man inte se till att man tar bort foster om det blir fler än en eller två? Ingen hund med såna korsningar kan ju må bra.. För även om vi i Sverige har många jägare så finns det ju säkert 5 hundar per jägare som har jakt i sig.. och det går inte ihop rent matematiskt ändå.. Blir så trött på folk ibland:wtf::meh:
Riktiga jakthundar säljer bra. Det är kö till de kullarna. Ska man blanda jaktraser bör man iaf börja med raser som jagar samma sak och på samma sätt. Att blanda en jämte med en fågelhund blir bara skit. Den kommer inte att jaga på ett vettigt sätt. Bara på ett förvirrat sätt...den lär jaga det mesta på alla möjliga vis. Inte jobba.
Innan man parar bör man tänka:
1-Hur många valpar kan det maximalt bli?
2-Kan jag få sålt så många valpar till bra hem och ägare?
Överskottet hundar är mycket större än det finns hem.

Riktiga jakthundar säljer bra. Det är kö till de kullarna. Ska man blanda jaktraser bör man iaf börja med raser som jagar samma sak och på samma sätt. Att blanda en jämte med en fågelhund blir bara skit. Den kommer inte att jaga på ett vettigt sätt. Bara på ett förvirrat sätt...den lär jaga det mesta på alla möjliga vis. Inte jobba.
Innan man parar bör man tänka:
1-Hur många valpar kan det maximalt bli?
2-Kan jag få sålt så många valpar till bra hem och ägare?
Överskottet hundar är mycket större än det finns hem.

Precis det jag menar.. Men hur ligger det eg till, om jag går till vetten med en tik som har 8 valpar och säger att jag vill bara ha en och jag kanske lyckas göra mig av med två till, skulle dem gå in och abortera resterande foster enligt mitt önskemål eller gör dem endast detta om tiken inte klarar av antal foster och man får liksom stå sitt kast?

Precis det jag menar.. Men hur ligger det eg till, om jag går till vetten med en tik som har 8 valpar och säger att jag vill bara ha en och jag kanske lyckas göra mig av med två till, skulle dem gå in och abortera resterande foster enligt mitt önskemål eller gör dem endast detta om tiken inte klarar av antal foster och man får liksom stå sitt kast?
Vet inte om det ens är möjligt. Däremot kan man kulla kullen o bara spara en eller två, men det bör göras direkt. De som tillåter tiken att gå dräktigheten ut istället för att spruta tiken lär nog inte vara av den typen som kan tänka sig att decimera antalet valpar.

Senast ändrad:
Jag tänker som så. Man gör bara parningar som är tillräckligt bra för att låta alla valpar leva (som är friska).
Man parar inte för att medvetet eftersanera. Är inte valparna bra nog för att säljas utan bara duger av känslomässiga skäl för tikägaren är det en egoparning.

Varför förstår jag verkligen inte. Att folk vill låna den, javisst. Långt ifrån alla "uppfödare" vet ens om att avelsdata finns. Än mindre vet dom vad PRA är. Jag fattar inte varför var och varannan ska föda upp fula (renrasiga) skräphundar. Dvärgschnauzern har helt klart blivit för populär för sitt eget bästa.

Vad människan är hemsk i sitt manipulerande av djuren....

Ja att abortera av de skälen känns helt bisarrt. Av hälsoskäl är en annan sak. Men då tar man ju som regel bort hela kullen.
Nej....min åsikt är att man parar eller låter bli. Om nu det ens är möjligt att abortera på det sättet. men hur ego är man då som vill utsätta sin tik för sådana risker?

Varför förstår jag verkligen inte. Att folk vill låna den, javisst. Långt ifrån alla "uppfödare" vet ens om att avelsdata finns. Än mindre vet dom vad PRA är. Jag fattar inte varför var och varannan ska föda upp fula (renrasiga) skräphundar. Dvärgschnauzern har helt klart blivit för populär för sitt eget bästa.

Dessa fladdermusöron som jag tycker mig ofta se nu....inte har väl de varit så utbredda inom rasen förr? Har sett en del kullar med "hemmaparningar" på Blocket där föräldrarna inte har alla kontroller som ögonlysningar ect. Ca 12 000:- kostar en sån valp. Alltså bara 2000:- mindre än vad snittet ligger på hos de uppfödare som uppfyller Dvärgschnauzerrringens krav.
När jag letade valp träffade jag också på några riktigt skälliga och nervösa exemplar. Detta gjorde att jag valde att köpa från en som hade MH på sina hundar. Det är skillnad på reserverad och nervös.
Dock tycker jag att Dvärgarna har klarat sig rätt bra från fulavel om man jämför med många andra småhundsraser. Ögonen har blivit bättre, rasklubben ställer hårda krav på de uppfödare som vill bli förmedlade genom dom och det är inte så jättevanligt med dvärgar i blandrasaveln. Ännu.

Jo asså jag fattar vad du menar, men nu va detta helt teoretiskt sett. Jag är av den uppfattingen att på all sorts avel borde finnas någon som helst kontroll på, eller i vissa fall tvångsavlivning av valparna, även om det låter hårt och oempatiskt så finns det en hel del kullar ( både raser och mixer) som aldrig borde ha fötts. Tror bl.a. att min är en av dessa av den anledningen kastrerades han så fort det va tillåtet.

Detta är även en av anledningarna till att jag inte vill ha en tik, skulle jag stå där en dag med en tjuvparning mellan den och en av hanhundarna som finns i min släckt skulle jag behöva ta mig i kragen och abortera valparna, eller ta liet av dem efteråt och jag är jävligt blöddig när det kommer till djur..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel