Jag hade inte varit så sugen på att släppa in min häst till en valack och ett sto som gått ihop ett längre tag. Det låter som en bra grogrund för konflikter bland hästarna.Jag har pratat med ägaren till islandshästen & stoet och de vill gärna att min ska gå med deras hästar. Just nu går min häst och deras i hagar bredvid varandra men det är en gåstig emellan så de kan inte nosa. Men stoet är boxgranne med min och det har varit lugnt såhär den första natten bredvid varann inne. De kan inte nå varann om de tittar ut genom luckorna men kan nosa genom gallret. Vi sa också att vi ska promenera ut/rida ut tillsammans med deras hästar och min när jag har sadel och låta de beta på lite lagom avstånd ihop innan vi tänker på ihopsläpp, så de lär känna varandra lite så också.
Stallägaren förklarade att hon inte föreslagit och skulle råda emot att min går med dom dock för att den andra islandshästen är ranghög, ganska tuff och sparkig, och stoet sparkar tillbaka. Hon tror våra isisar skulle ryka ihop om bägge ska hävda sig. Hon föreslog jag skulle gå och titta på hur de två beter sig sin hage och ta beslut sen, för de kan vara ganska hårda mot varandra. Alltså lite annan vinkel än ägarens.
Jag fick se en skogshage jag inte sett innan som erbjöds om det skulle vara så att min ska gå själv ett tag i alla fall, den ska röjas en del och stängslas om men det såg ut som en rolig och stimulerande hage, kanske lite för mycket! Skogsterräng medför väl alltid lite ökad skaderisk jämfört med en platt hage utan växtlighet.
Lite att tänka på
Men det är inte lätt när man har en häst och inget alternativ är riktigt bra.