Tyvärr blev den andra hästen halt (halv grads hälta i traven) och veterinären fick komma ut och skölja såren och bandagera om, den hästen är dessutom till salu så väldigt tråkig situation. Fick dock höra i efterhand att den hästen gått i ensamhage på stallet i flera år, att det var någon/några hästar den funkat med för år sedan men att det Inte funkat mer och fått stå ensam! Varför får man alltid relevant info i efterhand, känns som att vi hade tur att jag var där och det inte slutade värre
Hur hade ni gjort/tänkt: de nästa hagkompisarna det är tänkt att min ska testas ihop med är en flock på 5 andra hästar så de blir 6 totalt med min, valacker allihop. Det är en kuperad skogshage, rätt bra storlek, med en slänt och en bortre del med träd och magert bete här och där. 3 av hästarna anländer från samma stall och är alltså ihopsvetsade, de två andra har varit iväg på sommarbete och kommer tillbaka snart. De 3 från samma stall har inte skor bak till att börja med. Dessa 5 hästar ska vara d-ponnys och "små" storhästar 153/156 cm.
Stallägarens ide med den första hästen min skulle gå med som resulterade i att den blev skadad (genom att min försvarade sig för det var den andra som gick på och trängde och sparkade min, men min gav ju inte vika så viss oro att han är ranghög och det kan bli farligt i flocken om han försöker hävda sig där) var liksom att det skulle bli lugnare så för att det kan gå lite tuffare till i den större valackflocken. Det var tänkt att de skulle blivit 3 tillsammans men nu går ju den skadade i sjukhage och den tredje har inte kommit tillbaka från betet ännu.
Den andra islandshästvalacken flyttade in igår men de äger ett storhäst sto också och de går tillsammans och jag vet inte om de skulle vilja ha min med sina längre efter skadan som skedde igår.
Det jag har sett hittills med min är att han tyr sig till människor, inte andra hästar, när jag hämtade honom från hagen för köp gick han lugnt med två andra islandshästar men avsides från de två andra, han gnäggar när han ser mig och kommer alltid när jag går till hagen och följer runt som en liten hund om jag går runt i hagen. Han är intre alls flockbunden och bryr sig inte om han blir lämnad själv i stallet eller hage utan någon häst i uppsikt, han gnäggar inte efter andra hästar. Jag har enbart varit ute i skogen själv med honom och han går fram överallt utan tvekan. Men han måste ju ha varit van vid flock på island och jag skulle tycka det är jättetrist att ha honom i ensamhage (finns viss möjlighet att han kan gå i mindre kuperad skogshage själv som en sista lösning), men endast "kompisar" i angränsade hagar då.
Jag är bara jätteorolig för skador efter vad jag såg igår, både min och att han ska skada någon annan också.