Jag är ingen islandshästryttare ÄN, men om en månad reser jag till Island för att gå ett working student program på en hästgård som håller på med avel och inridning/utbildning. Kommer bli jättespännande! Jag kommer att jobba i stallet och med hästarna, lära mig hur man rider islandshäst och sen hur man rider in och tränar dem. Tanken är att jag ska åka hem under våren/till sommaren, får se då om jag vill åka tillbaka efter sommaren och stanna ett tag till eller om jag börjar studera till nästa höst
(tog studenten i vår och tar ett mellanår nu innan jag fortsätter)
Om jag kommer fram till att möjligheten finns (pengar, tid, studera/inte studera) kanske jag tar hem en islänning därifrån (antingen en häst eller en karl, eller både och om jag har tur
). Börjar verkligen bli dags för en egen häst nu, är så trött på hur saker och ting (inte) sköts i det stallet där jag ridit de senaste 6 åren. Funderar lite på exporten bara, nån som vet hur mycket det brukar kosta? Och flyger de till andra flygplatser än den ena? (Minns det fanns en nånstans i Sverige iallafall, åker de till fler? finns det nån i Finland?) Eller får man åka och hämta hästen därifrån? (Är nog inga problem det heller, men ju närmre desto bättre
)
Har älskat islandstar sen jag var 11 år och läste hästböcker om islänningen Glimma, som är silversvart. Sen dess har min drömhäst varit en silversvart islandshäst, då ville jag den skulle heta Zonyador efter en häst i en film jag sett, har för mig att det var spanska för ”Drömmare”, men Drauma skulle ju vara ett mer passande namn för en islänning, om jag fick välja. Men det får nog bli dem dagen långt in i framtiden när jag håller på med hästar på heltid och får något litet föl