Idag lasttränade jag nalle för första gången sen traumat med lastningen för lite över en vecka sen.
Det började inte så bra, jag försökte med metoden bla Steve Young Horsemanship använder, en specifik variant av press utanför släpet, lugn/eftergift inne i släpet. Det gick inte så bra, kändes inte bra, kanske min tajming är fel och det blev fel ”energi” både för mig och min häst. Vi kom inte i närheten av in i transporten (det kanske vi hade gjort vem vet) men jag hade bara precis börjat när:
Som tur är kom stallägaren och frågade hur det gick, jag hade pratat med henne dagen innan lite, men hon hade inte tid då att förklara hela hennes metod, bara början med att hästen ska gå tvärs över rampen flera gånger från bägge håll så man ser att den är bekväm med alla fyra hovar på rampen, och det hade jag redan gjort utan problem.
Nåväl så hon hade tio minuter att hjälpa mig och det gjorde all skillnad! Metoden går ut på små steg i repitioner med backa ut emellan och ibland liten paus. Först ville nalle gå på rampen med framhovarna och då fick han göra så flera gånger med att hon backade ut honom emellan.
Om han själv började backa höll hon emot tills han gick på så långt som innan igen och sen bak när hon bestämde. Efter flera gånger så ville hon se hovarna längre fram på rampen, repetera.
Sen en bakhov på rampen, backa ut, repetera flera gånger. Krävde endast så små framsteg med flera repetitioner så han var bekväm med det innan hon krävde ett till steg. Det tog bara tio minuter så hade nalle gått hela vägen in, men ville själv backa ut, så då höll hon emot och repetera tills han backade när hon sa.
Då hade vi mellanväggen så långt öppet det gick, men egentligen rekommenderade hon att ta bort all inredning men eftersom jag lånar transporten kunde jag inte göra så. Sen var hon tvungen att åka men det hade redan höjt mitt självförtroende att det gick så bra så snabbt med hennes hjälp!
Jag fortsatte själv och först gick det lite bakåt med tvekan på rampen men han fick inget hö eller slickgodis om han inte var hela vägen in och han fick inte äta från golvet eftersom frambommen låg på. Det gick så bra att jag provade att sätta på mellanväggen och gick med honom in i hans bås och repeterade många många gånger. Sen gick jag bredvid hans bås med grimskaft och repeterade om och om igen. Sen provade jag lägga på bakbom en kort stund. Jag gjorde pauser och ledde runt honom och ibland fixade med lite grejer i transporten, då ville han själv gå in. Men jag gav tecken om han skulle in eller ut eller in lite sen ut eller ut lite sen tillbaka in osv, så att han kändes styrbar framåt och bakåt och inte alltid skulle vara helt ut eller gå på innan jag var redo. Hade bommen på och stängde luckan men körde ingenstans utan lastade ur och repeterade. Väldigt lugn energi hela tiden, inget spö eller mer press än att leda i grimskaftet (när vi var i stadiet när han själv gärna ville backa ut var det mer ”följ med här” och behöva hålla emot i grimskaftet en del).
Men snart fattade han det var trevligt i transporten. Vi hade börjat i paddocken så då körde vi ut på stallplanen för att prova att lasta på en annan plats. Jag fick då börja om lite med att gå med honom in i hans bås. Repetera. Sedan gå med i båset bredvid. Sedan gick han in själv när jag knäppte loss grimskaftet och jag kunde lägga på bommen själv.
Vi repeterade allt flera gånger! Sen körde vi tillbaka in i paddocken med nalle lastad, och lastade ur lugnt och sen fick det räcka (ca 2 timmar totalt varav ca 1 1/2 timme var olika moment när han kunde lastas hela vägen in).
Över all förväntan och vi ska göra om på måndag tror jag och då åka runt till ridskolans gårdsplan och se hur han lastar där. Sen i nästa skede åka till ovalbanan och kolla lastningen där (alltså när det är helt lugnt och så, inte i en tävlingssituation först av allt).
Är så stolt över min modiga fina häst