Cavallo
Trådstartare
Ja och viktig del skulle jag säga är när han frös fast på rampen så var metoden att flytta steg åt sidan med mål att han korsar bakben för att gå åt sidan pga att korsa ett bakben över det andra ÄR ett steg framåt för att lyfta ett ben över det andra, att uppnå att flytta åt sidan eller bryta en sån fastfrusen position var endast genom att föra huvudet sida till sida i grimman/grimskaftet och mana åt sidan då, det kunde ju leda till att han försökte backa men då bara repetera det tidigare, dvs hålla emot, och tillbaka så långt man kommit som längst, sen backa ut. Vi använde också ett långt grimskaft (3.5 meter tror jag) så att man helst inte ska gå med hästen om den backar, hålla emot ja, men ge lina hellre än gå med, så att han alltid ska komma till den som håller i grimskaftet istället för att man följer med honom ned på rampen.Låter som en rimlig och bra metod att göra hästen lastbar! Jag tror också på att göra det så lugnt och odramatiskt som möjligt, och som du säger inte mer press än grimma o grimskaft!
För mig var metoden så mycket enklare än att behöva hålla i ett redskap som spö eller pinne eller knöligt mycket rep med longerlina, samt det konstanta lugnet. Min häst är väldigt lugn och trygg av sig till vardags, vi interagerar på ett milt sätt då han liksom aldrig gör något som krävt nån stark tillrättavisning, så det blir väldigt konstigt för mig om jag ska putta på honom och få reaktion och få honom att tycka att det är jobbigt arbete utanför transporten när vi aldrig interagerar på det sättet annars med att dansa runt hit och dit för att gå nånstans. Jag kände att vi behöll en fin lugn kontakt istället (nu är Steve Young absolut jättelugn när han lasttränar med sin metod också men det är annorlunda).
Metoden hade stallägaren fått från en kvinna som kallats in för att hjälpa med en hingst och någon annan häst som hade mycket mer extrem rädsla och reaktion med transport än min häst. När det blir farligt liksom. Det ingick också tydligen tryckpunkter på hästen som lugnar den samt att typ pilla ett finger i mungipan på hästen emellan momenten då det stimulerar hästen att tugga vilket tydligen ska trigga den att processa det som händer. Jag glömde bort det när jag höll på.