Bäst när nån annan kan filma så man får mer sammanhängande film, jag är oftast ensam i paddock eller ridhus när jag rider så då blir det att sätta mobilen nånstans vinklad och försöka rida i bild, sen har man en film där man titt som tätt dyker upp i typ 8 sekunder
Igår ”hoppade” vi igen! Denna gången la jag upp ett sockerbitskryss, mitten på krysset var såklart väldigt lågt och sidorna som ridlärararna har sagt är den faktiska höjden hästen ser och hoppar på låg på högläge.
Det var fyrverkerier under hela eftermiddagen och kvällen så det gick extra bra med tanke på det. Det började liksom med att nalle rymde under eltråden när jag mockat hagen och precis gått ut med skottkärran (trådarna då fästa i översta tråden så en ”ridå” av trådar hängde), gick tillbaks in i hagen för fyrverkerier gick av precis invid oss och stressad nalle travade runt så jag skulle ta in honom direkt. Då travade han förbi mig och under trådarna och upp mellan de andra hagarna. De andra hästarna där var lugna, jag sprang efter och ropade efter honom, han var på väg mot stallet då, så ropade jag HALT (vi har övat mycket på det) och han stannade och väntade in mig, kunde lägga grimskaftet runt halsen och få på grimman snabbt. Det var första gången det hänt så jag blev nog mer skakis än han, även om det inte är troligt han skulle sprungit annat än in till stallet.
Jag stoppade bomull i öronen på honom sen och hade de när vi hoppade i paddocken sen också, först var han alert på nån som mockade i mörkret i pannlampa en bit bort men så fort vi började trava fokuserade han på mig och reagerade inte på smällarna, han kunde ju höra lite ändå så lite stressad blev han när fyrverkerierna var väldigt nära och högt och då finns bara tölt i registret om han får välja. Men vi kunde travhoppa och i galopp också. Vi drog med oss krysset två gånger under hela passet men annars gick det väldigt bra! Vi hade också 4 travbommar tvärs över ridbanan så vi kunde rida typ en 8 och ta bommarna på mitten, vilket han gjorde väldigt fint och kontrollerat.
Han var fortfarande på alert för smällare i stallet efter ridpasset så jag funderar på om jag ska ta in honom tidigare idag så han inte är stressad i hagen nu när många tydligen firar nyår i förväg