Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränaren var tvungen att vabba idag så vi fick träna själva, då tränade vi på lugnt lugnt tempo, filmade lite och bland många saker att jobba på undrar jag om någon har tips hur man ska tänka när man skänklar på islandshäst? Jag kunde se att mina hälar åker upp, gammal vana från storhäst att foten tar kontakt, är det mer tryck med vaden man kan tänka?

34F92FEC-6AA4-47C5-9875-079FEBCB5F53.jpeg


Ps. Usch handposition 😳
 
Senast ändrad:
Tränaren var tvungen att vabba idag så vi fick träna själva, då tränade vi på lugnt lugnt tempo, filmade lite och bland många saker att jobba på undrar jag om någon har tips hur man ska tänka när man skänklar på islandshäst? Jag kunde se att mina hälar åker upp, gammal vana från storhäst att foten tar kontakt, är det mer tryck med vaden man kan tänka?

Visa bifogad fil 109330

Ps. Usch handposition 😳
Precis, inte tänka att du ska skänkla med foten utan med benet. Personligen använder jag överskänkel och säte mer och underskänkel mindre på islandshäst än vad jag gjorde på stor häst.
 
Tränaren var tvungen att vabba idag så vi fick träna själva, då tränade vi på lugnt lugnt tempo, filmade lite och bland många saker att jobba på undrar jag om någon har tips hur man ska tänka när man skänklar på islandshäst? Jag kunde se att mina hälar åker upp, gammal vana från storhäst att foten tar kontakt, är det mer tryck med vaden man kan tänka?

Visa bifogad fil 109330

Ps. Usch handposition 😳
Så nyttigt att filma sig själv när man rider, men så avslöjande. Det ska jag nog också försöka göra någon dag framöver, så jag kan se lite mer hur min sits är nu när jag kommit igång lite mer med ridningen, så tackar för inspirationen!
 
Bäst när nån annan kan filma så man får mer sammanhängande film, jag är oftast ensam i paddock eller ridhus när jag rider så då blir det att sätta mobilen nånstans vinklad och försöka rida i bild, sen har man en film där man titt som tätt dyker upp i typ 8 sekunder 😆

Igår ”hoppade” vi igen! Denna gången la jag upp ett sockerbitskryss, mitten på krysset var såklart väldigt lågt och sidorna som ridlärararna har sagt är den faktiska höjden hästen ser och hoppar på låg på högläge.

Det var fyrverkerier under hela eftermiddagen och kvällen så det gick extra bra med tanke på det. Det började liksom med att nalle rymde under eltråden när jag mockat hagen och precis gått ut med skottkärran (trådarna då fästa i översta tråden så en ”ridå” av trådar hängde), gick tillbaks in i hagen för fyrverkerier gick av precis invid oss och stressad nalle travade runt så jag skulle ta in honom direkt. Då travade han förbi mig och under trådarna och upp mellan de andra hagarna. De andra hästarna där var lugna, jag sprang efter och ropade efter honom, han var på väg mot stallet då, så ropade jag HALT (vi har övat mycket på det) och han stannade och väntade in mig, kunde lägga grimskaftet runt halsen och få på grimman snabbt. Det var första gången det hänt så jag blev nog mer skakis än han, även om det inte är troligt han skulle sprungit annat än in till stallet.

Jag stoppade bomull i öronen på honom sen och hade de när vi hoppade i paddocken sen också, först var han alert på nån som mockade i mörkret i pannlampa en bit bort men så fort vi började trava fokuserade han på mig och reagerade inte på smällarna, han kunde ju höra lite ändå så lite stressad blev han när fyrverkerierna var väldigt nära och högt och då finns bara tölt i registret om han får välja. Men vi kunde travhoppa och i galopp också. Vi drog med oss krysset två gånger under hela passet men annars gick det väldigt bra! Vi hade också 4 travbommar tvärs över ridbanan så vi kunde rida typ en 8 och ta bommarna på mitten, vilket han gjorde väldigt fint och kontrollerat.

Han var fortfarande på alert för smällare i stallet efter ridpasset så jag funderar på om jag ska ta in honom tidigare idag så han inte är stressad i hagen nu när många tydligen firar nyår i förväg 🤯
 
Bäst när nån annan kan filma så man får mer sammanhängande film, jag är oftast ensam i paddock eller ridhus när jag rider så då blir det att sätta mobilen nånstans vinklad och försöka rida i bild, sen har man en film där man titt som tätt dyker upp i typ 8 sekunder 😆

Igår ”hoppade” vi igen! Denna gången la jag upp ett sockerbitskryss, mitten på krysset var såklart väldigt lågt och sidorna som ridlärararna har sagt är den faktiska höjden hästen ser och hoppar på låg på högläge.

Det var fyrverkerier under hela eftermiddagen och kvällen så det gick extra bra med tanke på det. Det började liksom med att nalle rymde under eltråden när jag mockat hagen och precis gått ut med skottkärran (trådarna då fästa i översta tråden så en ”ridå” av trådar hängde), gick tillbaks in i hagen för fyrverkerier gick av precis invid oss och stressad nalle travade runt så jag skulle ta in honom direkt. Då travade han förbi mig och under trådarna och upp mellan de andra hagarna. De andra hästarna där var lugna, jag sprang efter och ropade efter honom, han var på väg mot stallet då, så ropade jag HALT (vi har övat mycket på det) och han stannade och väntade in mig, kunde lägga grimskaftet runt halsen och få på grimman snabbt. Det var första gången det hänt så jag blev nog mer skakis än han, även om det inte är troligt han skulle sprungit annat än in till stallet.

Jag stoppade bomull i öronen på honom sen och hade de när vi hoppade i paddocken sen också, först var han alert på nån som mockade i mörkret i pannlampa en bit bort men så fort vi började trava fokuserade han på mig och reagerade inte på smällarna, han kunde ju höra lite ändå så lite stressad blev han när fyrverkerierna var väldigt nära och högt och då finns bara tölt i registret om han får välja. Men vi kunde travhoppa och i galopp också. Vi drog med oss krysset två gånger under hela passet men annars gick det väldigt bra! Vi hade också 4 travbommar tvärs över ridbanan så vi kunde rida typ en 8 och ta bommarna på mitten, vilket han gjorde väldigt fint och kontrollerat.

Han var fortfarande på alert för smällare i stallet efter ridpasset så jag funderar på om jag ska ta in honom tidigare idag så han inte är stressad i hagen nu när många tydligen firar nyår i förväg 🤯
Fyrverkerier är ett elände 😞 vi har lösdrift utan stall så tolvslaget firas i hagen med massa god mat till hästarna och förhoppningsvis en hyfsat lugn flock.
 
Fyrverkerier är ett elände 😞 vi har lösdrift utan stall så tolvslaget firas i hagen med massa god mat till hästarna och förhoppningsvis en hyfsat lugn flock.
Min ena tjej är livrädd för smällare, har inte ridit henne på några dagar pga att folk smäller även innan nyår. På nyår springer hon omkring i panik, men vågar heller inte ha henne inne.
 
Min ena tjej är livrädd för smällare, har inte ridit henne på några dagar pga att folk smäller även innan nyår. På nyår springer hon omkring i panik, men vågar heller inte ha henne inne.
Vi kan lätt göra om lösdriften till uteboxar men tror också det är bäst att de inte känner sig instängda. Får hoppas på det bästa, första nyåret med min häst så jag vet inte alls hur han kommer att reagera. Fick dessutom nyss reda på att de ska jaga i skogen bakom våra hagar på måndag…!
 
Idag red jag äntligen ut i skogen, vanligtvis brukar det bli ungefär varannan dag men denna veckan blev vila/trickträning i måndags, i tisdags ville jag få in ett pass dressyr innan tränaren skulle komma på onsdag, när jag såg att tränaren ställt in var jag redan uppvärmd i ridhuset så då fortsatte jag där, och igår var det mörkt & för mycket smällare för att sticka ut och slira i en regnblöt skog så då körde vi markarbete/hopp i paddocken, men idag var det solsken och minst chans för smällare på morgonen tänkte jag, var ute med bettlösa tränset ca 90 min (inkl 20 min bete på hemvägen) nästan enbart skritt och fokus på klättring på småstigar, där trivs han bäst. När vi rider på de anlagda ridvägarna vill han ibland spontant vika av på olika okända snåriga stigar, jag är precis likadan så vi har upptäckt mycket av skogen så 🙈 Vi gick bara bet en gång idag, skulle lyssnat på nalle när han stannade vi en brant som jag tyckte vi kunde komma nerför, han stegade snällt ner när jag manade och såklart det bara var en klippavgrund runt hörnan, känns som han kan tyda landskapet på ett sätt jag inte kan, vi fick vända. Nöjd och avslappnad nalle 😊
 
Söker tips mot gnisslande stövlar förresten 🤪 Jag håller sadel och stövlar rena och putsade, ofta bara lite snabbputs på sadel och skokräm / borsta blankt på stövlarna, men mina stövlar gnisslar mot sadeln något så in i…. ! Ska jag typ olja på insidan eller vad är det som händer 🤔
 
Söker tips mot gnisslande stövlar förresten 🤪 Jag håller sadel och stövlar rena och putsade, ofta bara lite snabbputs på sadel och skokräm / borsta blankt på stövlarna, men mina stövlar gnisslar mot sadeln något så in i…. ! Ska jag typ olja på insidan eller vad är det som händer 🤔
Polera inte på insidan av stövlarna! Det är min stora regel 😅 stryk på skokräm för skydd och vård men polera inte upp någon yta. Då brukar det bli mindre gnissel för mig iaf :)
 
Polera inte på insidan av stövlarna! Det är min stora regel 😅 stryk på skokräm för skydd och vård men polera inte upp någon yta. Då brukar det bli mindre gnissel för mig iaf :)
Att jag aldrig tänkt på detta! 😅 tack! Ska försöka motarbeta perfektionisten och inte polera insidan 😆
 
Gott nytt år allihopa! Hoppas alla har en lugn och trevlig nyårskväll ❤️

Nu börjar hästarna tas in på mitt stall så alla är inne innan det är mörkt. Jag ska nu själv se om jag hinner rida innan det blir mörkt & fyrverkerierna börjar. Sen stannar jag i stallet tills runt kl 20, hästarna får sen kvällsmat vid 21:30 och stallägaren tittar till & fyller eventuellt utvält vatten vid 00:30. Kommer lämna nalle med bomull i öronen och hoppas han känner sig trygg med sina lugna boxgrannar som inte är reaktiva på smällare 😊 hans fönster vätter inte mot det hållet det är troligt smällarna syns så hoppas det hjälper också (blev rekommenderad att inte täcka för. Plus lyset i stallet kommer nog vara tänt så man inte ser ut ändå).

Sen blir det mysnyår hemma med min man och katt som inte bryr sig ett skvatt om smällare 😁
 
Han är så fin att rida min Ljómi :love: Jobbar mycket grunder, skritt och vissa detaljer jag hakat upp mig på just nu. Delar honom med äldsta dottern (även yngsta ibland) så det är inte bara jag som rider honom men det funkar bra ändå. Laukur, som ju varit skadad, träningsrider jag egentligen inte alls så och jag vet inte hur mycket det kommer bli av den varan heller. Ingen vet vad mycket han håller för så jag är försiktigt samtidigt som jag är överlycklig över att vi ens kommit dit vi är idag :)
 
Försöker bestämma mig om jag ska vara med på inomhustävlingen som är om några veckor. Skulle vara kul men vi har tagit det rätt lugnt hela december med regelrätt vila över jul och nyår och jag har bara jobbat från marken sen årsskiftet så jag vet inte var jag har hästen alls. Men det skulle vara kul och vad är det värsta som kan hända liksom? Ett kasst resultat nu är antagligen bättre än var vi var för 1,5 år sen ändå.
 
Försöker bestämma mig om jag ska vara med på inomhustävlingen som är om några veckor. Skulle vara kul men vi har tagit det rätt lugnt hela december med regelrätt vila över jul och nyår och jag har bara jobbat från marken sen årsskiftet så jag vet inte var jag har hästen alls. Men det skulle vara kul och vad är det värsta som kan hända liksom? Ett kasst resultat nu är antagligen bättre än var vi var för 1,5 år sen ändå.
Jag tänker alltid att svaret på en sån fundering är att man ska vara med :D Själv tänkte jag tävla en häst om några veckor, ingen av oss är redo att göra stordåd på tävlingsbanan men jag tänker att hästen mår bra av rutin och jag blir peppad av att ha något att träna för. Sen att vi tyvärr kan besvara frågan "vad är det värsta som kan hända?" med "skentur" är ju olyckligt, men vi måste ju våga ut och träna.

Så jag röstar för att du tävlar! :up:
 
Idag red jag ett pass på lillhästen (i begynnande snöstorm...) och äntligen tycker jag att jag märker av att vi nu rider mer regelbundet. Tre riddagar i rad och nu börjar han kännas mjuk och böjlig redan när jag hoppar upp och vi kan fortare komma till arbete. Blev så himla glad! Nu ska vi "bara" få till en ärlig, jämn och avslappnad bjudning så ska vi sen se om vi inte kan få till lite roligare bakben också.
 
Jag tänker alltid att svaret på en sån fundering är att man ska vara med :D Själv tänkte jag tävla en häst om några veckor, ingen av oss är redo att göra stordåd på tävlingsbanan men jag tänker att hästen mår bra av rutin och jag blir peppad av att ha något att träna för. Sen att vi tyvärr kan besvara frågan "vad är det värsta som kan hända?" med "skentur" är ju olyckligt, men vi måste ju våga ut och träna.

Så jag röstar för att du tävlar! :up:
Skentur är ju inte kul, hoppas att ni håller er ifrån det :) Inomhustävling är ju lite säkrare för den sakens skull tänker jag.

Jag tänker rida ett pass eller två i ridhuset i helgen och bestämma mig helt efter det men det lutar ju starkt åt att jag anmäler mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 115
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 419
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 482
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp