Jag håller med er om vatten och kolik. Vi har thermobar som håller vattnet isfritt men ändå hade en häst lite kolikkänning för inte så länge sen. Jag fattar inte hur man vågar vara utan vatten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är dom släkt? Väldigt gulliga tillsammans med sina bläsar
Är dom släkt? Väldigt gulliga tillsammans med sina bläsar
Skulle ALDRIG NÅGONSIN tumma på att hästarna ska ha fri tillgång till isfritt vatten! Det får liksom vara apjobbigt, då! Eller så får man skaffa termobaljor. För vatten ska ju hästarna ha! OCH ordentligt med mat, skall tilläggas. Jag ger MER hö och MER vatten när det är kallt!Vissa i mitt stall har slutat ge vatten i hagen pga för mycket jobb att hålla isfritt (såklart svårt om man inte kan komma på morgon + eftermiddag/kväll som jag gör) och fodrar mindre lunch. Den andra sidan av vårt stall är oisolerat så deras vatten fryser i boxen också. Tror de har lite andra lösningar som mash och sånt.
Mina tyckte att äpplebitar i det ljumna vattnet var smaskens! Och stod därmed och pillade i vattnet tills alla äpplebitarna var infångade och uppätna - får hoppas att de fick i sig en del vatten på kuppen!Apropå is och vatten har jag haft mycket ångest för det.
Har hästarna på lösdrift dygnet runt, och de kommer ju aldrig och dricker när jag fyller på vatten, och sen fryser det...
Så jag harsläpat runt en hink med ljummet vatten och försökt få dem att dricka i den. Vilket bara lett till besvikna miner, inget godis i hinken! Vilket lur!
Senast i morse fick jag lätt panik när två av hästarna står vid vattenbaljan och ser törstiga ut. Kastar mig ut, hackar is och fyller på. De observerar mig intresserat, men dricker inte utan fortsätter slicka i sig snö...
Jag kommer så klart att fortsätta med mitt kånkande och hackande, men jag ska verkligen försöka ha mindre ångest kring isen.
Kan de inte bara ta ut vatten i hagen i samband med fodring? Det är ju oftast då de dricker, så om de bara tömmer baljan vid intag sen blir det ju aldrig nån tjock is.Vissa i mitt stall har slutat ge vatten i hagen pga för mycket jobb att hålla isfritt (såklart svårt om man inte kan komma på morgon + eftermiddag/kväll som jag gör) och fodrar mindre lunch. Den andra sidan av vårt stall är oisolerat så deras vatten fryser i boxen också. Tror de har lite andra lösningar som mash och sånt.
Det ingår utsläpp och alla fodringar i stallhyran, nästan alla utom jag utnyttjar den servicen och är därmed inte i stallet förens efter jobb/skola, det ingår inte att stallägaren och hennes personal fixar vatten åt hästarna eller något som innebär att gå in i hagen vid fodring. Det är omkring 25 hästar i vårt stall så det skulle ta för lång tid för stallägaren, så vatten och hålla det isfritt är upp till var hästägare.Kan de inte bara ta ut vatten i hagen i samband med fodring? Det är ju oftast då de dricker, så om de bara tömmer baljan vid intag sen blir det ju aldrig nån tjock is.
Vanligt betyder ju inte bra… och 6-7 timmar ute är i mitt tycke verkligen inte bra.Det är ganska vanligt att hästar som är ute 6-7 timmar om dagen inte har vatten i hagen. Det är ju inte så smart att lunchfodra utan tillgång till vatten.
Om man häller kokande vatten (från vattenkokare, kanske finns i nåt fikautrymme eller liknande) så håller sig vattnet flytande iaf ett par timmar även när det är som kallast (även utan isolerade kar), då behöver man inte vara så noga att de dricker precis när man är där! Men känns såklart bra att få i dem mash + massa vatten Vi ger alltid kraftfoder uppblött i vatten, så bara adderar lite extra vatten (och salt!) när det verkar behövas.I väntan på att jag och min stallkompis ska snickra ihop isolerade vattenkar köpte jag en säck mash idag för att kunna få i honom extra vatten. Min får som sagt bara foder inne om vattnet är fruset i hagen. Precis som för @Teilani är det svårt att få i hästen vatten när man väl kommer kånkande med det och innan det har frusit Men provade nu ikväll med några nävar mash i säkert 10L vatten och det gick åt direkt Så jag kan nog ha i ännu mer vatten. Känns lite lugnare i mammahjärtat när jag kan få i honom extra mycket när jag väl är där.
På tal om salt, portionerar ni salt, ger via saltsten, bägge? Läste nånstans att studie på island visade att fri tillgång till saltsten i hage ledde till överkonsumtion av salt för islandshästarna, men jag har ju inte min under precis samma förutsättningar antar jag som de i studien. Jag gav exakt mängd salt med foder förut för min häst använde inte saltstenen i boxen, men efter några månader upptäckte han saltstenen och använder den varje dag så jag slutade ge löst salt. Han är som bekant en svettpelle, jag gav flytande elektrolyter i en av hans vattenhinkar förut också och det var alltid den han drack ur först, nog smaken han gillade, har slutat med det också sen han slickar i sig av både mineralstenen och den rosa. Han dricker bra, kan variera lite dag till dag men undrar om man borde ha saltsten i hagen? Han är i hage upp till runt 11 timmar per dag.
Saltsten i lösdriften, borde kanske ge extra i maten eftersom ena svettas floder, men hon ser ut ungefär såhär om jag försöker få i henne minsta lilla mer.På tal om salt, portionerar ni salt, ger via saltsten, bägge? Läste nånstans att studie på island visade att fri tillgång till saltsten i hage ledde till överkonsumtion av salt för islandshästarna, men jag har ju inte min under precis samma förutsättningar antar jag som de i studien. Jag gav exakt mängd salt med foder förut för min häst använde inte saltstenen i boxen, men efter några månader upptäckte han saltstenen och använder den varje dag så jag slutade ge löst salt. Han är som bekant en svettpelle, jag gav flytande elektrolyter i en av hans vattenhinkar förut också och det var alltid den han drack ur först, nog smaken han gillade, har slutat med det också sen han slickar i sig av både mineralstenen och den rosa. Han dricker bra, kan variera lite dag till dag men undrar om man borde ha saltsten i hagen? Han är i hage upp till runt 11 timmar per dag.