Jahapp, det närmar sig slutet av året! Vad har ni gjort i år, vilka mål har ni uppnått (eller inte) och vad önskar ni för nästa år ihop med era hästar?
Själv har jag gjort tävlingsdebut med den av våra hästar som är min ridhäst - en 8-årig valack med gångarter en bra bit över medel, men också en vilja som ligger lite under medel, särskilt när han blir osäker. Inte en helt lätt kombination! Hemma på grusvägarna när han själv vill framåt är han helt fantastisk att rida, känns som (och är!) min once-in-a-lifetime-häst, på banan så "dör" han i varierande grad beroende på omständigheter. Vet faktiskt inte riktigt om jag ska fortsätta utsätta honom för tävlingssituationen, som han uppenbarligen inte är bekväm i, eller om jag helt enkelt ska bestämma mig för att "bara" njuta av honom hemma?
Kommande år vill jag få till lite mer träningar för tränare, och även träna lite mer "alternativt" - har som mål att kunna rida med enbart halsring! Och jag skulle ju vilja få till ett läge där vi faktiskt kan ge oss iväg på småtävlingar och jag känner att han går ungefär som hemma, att det inte är någon "big deal" att vi är på tävling. Ska också försöka komma iväg och rida på stranden (20 min med bil till Sveriges längsta sandstrand, det måste ju utnyttjas!).
Och så ska vi försöka få sålt våran unghäst som blir tre nästa år, och eventuellt även sälja årets föl. Så får vi fundera över om avelsstoet ska betäckas igen och i så fall med vilken hingst
Vad bra att du skrev, det fick mig att reflektera över året som gått och tänka lite mer konkret i planer för nästa år. Varning för wall of text.
Mitt hästår har präglats av att jag födde barn precis innan årsskiftet och på barnmorskans inrådan avstod från ridning i tre månader efter det. Jag hade dock turen att jag kunde rida/åka häst under hela graviditeten, men kroppen tog förstås stryk, och när jag satt upp efter tre månader så kände jag mig otroligt svag. Hela min stabilitet var borta, och just det var tidigare min styrka, att jag hade en stabil och bra sits och var stark i kroppen. Sen har jag haft svårt att hitta ridtid, då både bebis och nyköpt gård har krävt mycket. Under långa perioder har jag bara ridit någon dag i veckan och då har det känts som att framstegen uteblivit. Jag är dock otroligt tacksam för min tränare som har hjälpt mig att se att det faktiskt händer saker, även om jag ridit en gång i veckan så har vi utvecklats.
Mina egna mål för 2023 blir att rida minst tre gånger varje vecka, och komplettera med träning på gym, särskilt med fokus på ryggmuskler. Jag tänker också ha höftfokus och ska köra ett yogaprogram dagligen/några gånger i veckan plus aktivt tänka på hur jag kan använda mina höfter på ett mjukare och mer givande sätt i ridningen.
Sen tar vi hästarna och först ut är Gammelhästen, född 2005, femgångare med ett otroligt lynne som stod skadad nästan hela 2021.
Har under 2022 fortsatt sin uppbyggnad efter skadan. Vi tävlade en gång i somras. Poängen var nog det sämsta vi fått, men det viktiga för mig var att få känna att min häst var frisk och gasade på lika mycket i galoppen som han gjorde innan skadan
Målen för 2023 blir för mig att hitta rutiner så jag faktiskt rider honom 1-2 ggr/vecka (han rids fyra dagar i veckan av medryttare). Givet det så vill jag hitta
tillbaka till den fina ridbarhet han hade innan skadan. Jag vill fortsätta med galopparbete, innan han skadade sig hade han börjat klara av att fatta galopp från stillastående och jag vill tillbaka dit i styrka och fokus. Trologen inte tävling för honom, om det inte råkar bli en ridhustävling precis i närheten.
Sen Lillhästen, född 2014, femgångare som jag köpte för två år sen med några utmaningar med sig i bagaget.
Under stora delar av 2022 har han ridits rätt sporadiskt, då jag inte vill ha medryttare på honom. Trots det tycker jag att han har mognat ytterligare, även om det har varit en del gamla hyss som återkommit. Vi tävlade i somras, andra tävlingen på ovalbana och han skötte sig super. Sen kunde jag inte låta bli att rida en b-final, och då inträffade det som jag hade visualiserat som worst case-scenario, dvs en grej hände och då drog han iväg i full galopp och gick inte att få stopp på. Det som ändå var positivt med det var att ingen annan häst hakade på, att jag inte blev rädd och att jag hanterade det på ett för hästen optimalt sätt.
Målen för 2023 då. Ett blir att rida för vår tränare minst fem gånger. Jag vill också fortsätta att miljöträna honom i tävlingsmiljö, och hoppas på att känna att vi kan göra ett nytt försök på ovalbanan i töltklass och att det då inte blir galopprace. Jag hoppas också på någon ridhustävling, då tror jag att jag vågar mig på att rida V5 också. Jag vill också vänja honom vid spö, åtminstone ett kort, och känna att jag kan rida honom med spö i handen utan att det skapar spänningar. Sista målet blir att få riktigt fina övergångar skritt-tölt, även när jag ökar kraven och ber om mer aktivitet.
Jag hoppas på ett mysigt hästår och förstås att båda mina hästar får vara friska.