Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Det är väl den där brandväggen som jag lade in en bild på tidigare i tråden - den gäller ju alla ekipage, alla nivåer, alla moment :)
Ja. Den är bra. Jag hoppas att den inte påverkar mig så mycket, dvs att jag inte hamnar under den på grund av den men jag vet inte.

3 starter per dag istället för 4 är mer en sån sak som jag vet kan komma att påverka mig, 2 uttagningar då får man välja om man råkar komma till final i båda klasserna :D

Jag känner mig alltid lite förvirrad i början av säsongen :cautious:

Såg ett inlägg på fb som nämnde att bland de nya tävlingsreglerna som träder i kraft 1 april är att man måste ha med hästens pass till collecting ring för eventuell kontroll. Det går säkert att jag kan stoppa det i byxlinningen under uppvärmning och ge det till en funktionär i collecting ring före start men för oss som ofta kommer ensamma till tävling låter det lite bökigt. Är det verkligen menat så? 🤔
Jag hade fel när jag svarade dig förra gången, märkte jag nu när vi var på Sundabakki-tävlingen i helgen. De läser av hästens chip i collecting ring och kollar av det mot WorldFengur, men man behöver i normalfallet INTE passet med sig för det. Bara om något strular som det kan behövas! Så det ska ju räcka att man precis som tidigare har det med sig till tävlingsplatsen bara :)

Jag hade fel när jag svarade dig förra gången, märkte jag nu när vi var på Sundabakki-tävlingen i helgen. De läser av hästens chip i collecting ring och kollar av det mot WorldFengur, men man behöver i normalfallet INTE passet med sig för det. Bara om något strular som det kan behövas! Så det ska ju räcka att man precis som tidigare har det med sig till tävlingsplatsen bara :)
Bra att veta!

Nu tror jag att jag lägger säsongen som egentligen inte börjat för oss på hyllan.

Jag är helt enkelt för sjuk, skulle bara in för dagbehandling idag men blev istället inlagd, igen. Mår riktigt risigt och var ledsen att behöva stryka mig från KM i helgen, jag ville verkligen vara med (gjorde en sista minuten efteranmälan så sent som i måndags, när jag Visste att jag inte mådde bra… 🤦‍♀️) men nu är hälsan verkligen inte där och blev till slut lite av en lättnad att acceptera läget efter läkaren sa nej till permission. Har fixat för min fina häst tills måndag och har folk på stand by om det behövs hjälp längre.

Han fäller igen så jag tror det kan vara skönt för honom att ta det lugnt också några dagar.

Bra att veta!

Nu tror jag att jag lägger säsongen som egentligen inte börjat för oss på hyllan.

Jag är helt enkelt för sjuk, skulle bara in för dagbehandling idag men blev istället inlagd, igen. Mår riktigt risigt och var ledsen att behöva stryka mig från KM i helgen, jag ville verkligen vara med (gjorde en sista minuten efteranmälan så sent som i måndags, när jag Visste att jag inte mådde bra… 🤦‍♀️) men nu är hälsan verkligen inte där och blev till slut lite av en lättnad att acceptera läget efter läkaren sa nej till permission. Har fixat för min fina häst tills måndag och har folk på stand by om det behövs hjälp längre.

Han fäller igen så jag tror det kan vara skönt för honom att ta det lugnt också några dagar.
Får verkligen hoppas att du snart mår bättre och åtminstone får lite permis och kan åka och pussa hästmule lite! :heart Tävlingssäsonger kommer det ju fler och det finns heller inget som säger att man måste vara med "från början" under en säsong - jag tävlade första och enda gången under förra året i augusti! :D

Får verkligen hoppas att du snart mår bättre och åtminstone får lite permis och kan åka och pussa hästmule lite! :heart Tävlingssäsonger kommer det ju fler och det finns heller inget som säger att man måste vara med "från början" under en säsong - jag tävlade första och enda gången under förra året i augusti! :D
Ja det är ju sant 😊 Förra året var jag ju med i början och hann med lite på slutet också. Allt beror väl egentligen på hur det utvecklar sig här, om jag har lite tur nu så vänder det inom några dagar, annars går det mot operation och hamnar i ett helt annat läge!

Förra helgen var jag på avelsvisarkurs med min häst, han blev bedömd både exteriört och nästa dag när jag fick visa honom uppsuttet på rakbana. Vi fick flera fina poöng upp till 8.5 i exteriören och 8 för bland annat ridbarhet och galopp!

Nu handlar avelsvisning inte om vad man kan träna upp en häst att göra utan det intressanta de tittar efter är just vad hästens genetik visar där och då som den kan bidra med till avelsmålen. Ett av avelsmålen är höga rörelser pga att det fortfarande är mer ovanligt än vanligt. Detta som allt annat kan ändras i framtiden och premieras lägre om höga rörelser blir vanligt.

Vår instruktör var tydlig med att detta är medfödd talang, det går inte att träna hästen till höga rörelser om de genetiska förutsättningarna inte finns där.

Min häst har förhållandevis låga rörelser om man tänker på avelsmålen och det som efterfrågas för Tävlingshästar.

Plus är att han är smidig, följsam, välbalanserad, välrest, över medel för hals/manke/bog och fin spolformad bål (lite för spolformad = fet 😳). Lite mindre bra att hans framben sitter lite långt bak under bogen (längre fram främjar höga rörelser) och hur hans ryggradskelett vinklar (kunde ha rakare rygg). Bra musklad men fet, ser tyngre ut pga det och underlättar inte sväv och höjd med extra kilona (jag är nogare med foderstaten nu).

Nu undrar jag, hur är det egentligen? Kan man verkligen inte träna upp högre rörelser? Min häst behöver bli mer lösgjord i bogarna. Så det är ju en sak. Instruktören visade även hur jag kan hålla upp hans framben och lära honom hålla styrkan att ha benet högre (dåligt förklarat men han har flexibilitet för det redan nu). Jag nämnde att jag har sett flera före/efter filmer på hästar som gått från markbundna till starka höga rörelser i buren form, vad betyder det? Han menade att ja vid töltsättning är det inte ovanligt att hästen är nära marken och sedan kommer upp, om genetikens förutsättningar finns där. Men att det är mycket mer ovanligt att se detta än tvärtom, alltså en häst med höga rörelser som sedan rids markbundet pga ryttarens nivå tex.

Vad säger du @Roheryn - jag var så inspirerad över vad ni gjort på två år med er fina fux, men de där rörelserna kanske fanns där redan tidigt, han bara ”har” dem på ett sätt som inte min har? Min förhoppning är liksom att ni visste hur man ska träna för att få fram det och jag som ny på isis inte har lyckats pga mina tillkortakommanden men att det inte är helt kört liksom! Jag tycker mig ju se att importören av min häst redan då visade högre rörelser på min häst än jag själv nånsin gjort.

Nyfiken hur alla tänker omkring just detta. Det är inte det viktigaste i världen men med många fina punkter min häst bedömdes för på kursen så är det just avsaknaden av höga rörelser som jag mest tycker skulle vara roligt att höra att det går att förbättra.

Igår var jag på Geadingalistinspirerad kurs för Louise Löfgren med min äldsta häst, han som har skadehistorik med lååång rehab. Han gjorde det så fint och klarade båda lektioneran såå mycket bättre än jag trott🥹:heart Fick höra vilken fin och söt häst jag har med stora trevliga rörelser 🥰

Förra helgen var jag på avelsvisarkurs med min häst, han blev bedömd både exteriört och nästa dag när jag fick visa honom uppsuttet på rakbana. Vi fick flera fina poöng upp till 8.5 i exteriören och 8 för bland annat ridbarhet och galopp!

Nu handlar avelsvisning inte om vad man kan träna upp en häst att göra utan det intressanta de tittar efter är just vad hästens genetik visar där och då som den kan bidra med till avelsmålen. Ett av avelsmålen är höga rörelser pga att det fortfarande är mer ovanligt än vanligt. Detta som allt annat kan ändras i framtiden och premieras lägre om höga rörelser blir vanligt.
Njaa... håller inte med om att stora rörelser premieras FÖR ATT det kanske är ovanligt/ovanligare, utan snarare för att det är det man (bland annat) belönar i tävlingssammanhang. Jag tror dock personligen att den tid då bensprattel premierades på bekostnad av balans, form och harmoni är över (vilket är bra).

Vår instruktör var tydlig med att detta är medfödd talang, det går inte att träna hästen till höga rörelser om de genetiska förutsättningarna inte finns där.
Jag tror vi ska se det som att det är genetiken som avgör vad som är max för hästen - kan den inte mer så kan den inte, liksom. Men jag tror också att det är oerhört få ryttare som verkligen kan rida och träna en häst till att gå på 100% av sin kapacitet - och det kanske vi ska vara glada för eftersom jag tror att det är dåligt för hållbarheten att hela tiden gå på max. Bättre att gå på 80% och inte ge allt hela tiden! (och en bra tränare inser det och ber kanske bara hästen om max 2-3 gånger under en säsong).

Min häst har förhållandevis låga rörelser om man tänker på avelsmålen och det som efterfrågas för Tävlingshästar.

Plus är att han är smidig, följsam, välbalanserad, välrest, över medel för hals/manke/bog och fin spolformad bål (lite för spolformad = fet 😳). Lite mindre bra att hans framben sitter lite långt bak under bogen (längre fram främjar höga rörelser) och hur hans ryggradskelett vinklar (kunde ha rakare rygg). Bra musklad men fet, ser tyngre ut pga det och underlättar inte sväv och höjd med extra kilona (jag är nogare med foderstaten nu).

Nu undrar jag, hur är det egentligen? Kan man verkligen inte träna upp högre rörelser? Min häst behöver bli mer lösgjord i bogarna. Så det är ju en sak. Instruktören visade även hur jag kan hålla upp hans framben och lära honom hålla styrkan att ha benet högre (dåligt förklarat men han har flexibilitet för det redan nu). Jag nämnde att jag har sett flera före/efter filmer på hästar som gått från markbundna till starka höga rörelser i buren form, vad betyder det? Han menade att ja vid töltsättning är det inte ovanligt att hästen är nära marken och sedan kommer upp, om genetikens förutsättningar finns där. Men att det är mycket mer ovanligt att se detta än tvärtom, alltså en häst med höga rörelser som sedan rids markbundet pga ryttarens nivå tex.
Genetiken avgör potentialen, träningen och ryttaren avgör hur bra det i verkligheten blir. Jag har sett många hästar gå från medelrörelser till stora rörelser när de får styrkan, konditionen och bärigheten! Men de där exceptionella talangerna - de ser man nog ända från början, de kan liksom inte röra sig på något annat sätt än med stora, luftiga rörelser! De hästarna vill man ju hitta på avelsvisningar för att kunna använda dem i avel och de blir sannolikt fantastiska tävlingshästar också, men på tävlingsbanorna finns det också gott om hästar som är "bättre medelmåttor" men vinner tävlingar på att de är vältränade och välridna. Hästens aktion är bara EN av de saker domarna tittar på!

Vad säger du @Roheryn - jag var så inspirerad över vad ni gjort på två år med er fina fux, men de där rörelserna kanske fanns där redan tidigt, han bara ”har” dem på ett sätt som inte min har? Min förhoppning är liksom att ni visste hur man ska träna för att få fram det och jag som ny på isis inte har lyckats pga mina tillkortakommanden men att det inte är helt kört liksom! Jag tycker mig ju se att importören av min häst redan då visade högre rörelser på min häst än jag själv nånsin gjort.
Gå in på min instagram och leta upp ett inlägg från 2 mars. Där finns två filmer på vår lille fux - en från december 2021 där han töltat i 2-3 månader och en från samma dag, alltså 2 mars i år. Det är ju stor skillnad på mycket, bland annat hur högt han lyfter benen :) Vi har nog upplevt ända sen han töltsattes att han KAN lyfta benen högt och han har absolut naturlig talang för framförallt tölt, men det har ju tagit några år av träning att få honom att gå som han gör idag.

Vad gäller din hästs importör så är han bra på att visa hästar - dvs att för stunden locka fram det bästa hästen har - så jag skulle bli förvånad om han inte lyckas få din häst att få mer aktion när han rider. Och en del i att få fram större rörelser i hästen är att sätta mer "tryck" och energi i hästen - det är många isländska ryttare bra på och vi svenska ryttare som lärt oss rida på ridskola behöver ofta träna oss specifikt på detta, att våga rida fram ordentligt och hitta hästens egen energi och vilja!

Nyfiken hur alla tänker omkring just detta. Det är inte det viktigaste i världen men med många fina punkter min häst bedömdes för på kursen så är det just avsaknaden av höga rörelser som jag mest tycker skulle vara roligt att höra att det går att förbättra.

Jag är rätt övertygad om att du inte rider din häst på hans max och att det därmed finns en hel del mer att hämta! Lösgjordhet, samling, "komma upp" i manken, styrka, kondition... allt det kommer att göra din häst bättre - även bättre på att lyfta benen högt!

Det här är egentligen mer en shoppingfråga än något annat men jag är lite nyfiken och tänker att jag skulle kunna få bäst svar av er här. T2-tyglar, dvs vita tyglar, finns de bara med snabbknäppen? Jag är långt ifrån att starta en T2/T4 men var lite uttråkad och tänkte leta lite efter tyglar men hittar bara såna med snabbknäppen. Någon som har lite koll? :D

Det här är egentligen mer en shoppingfråga än något annat men jag är lite nyfiken och tänker att jag skulle kunna få bäst svar av er här. T2-tyglar, dvs vita tyglar, finns de bara med snabbknäppen? Jag är långt ifrån att starta en T2/T4 men var lite uttråkad och tänkte leta lite efter tyglar men hittar bara såna med snabbknäppen. Någon som har lite koll? :D
Jag har (tyvärr) också bara sett såna med snabbknäppen, och det problemet har jag även när det gäller svarta/bruna tyglar. Jag skulle vilja ha med "vanligt" spänne men utan martingalstoppar och utan spänne på mitten där tygeln är delad (dvs "hel" tygel som de flesta med snabbknäppe är). Orimligt svårt att hitta! :D

Var ute på promenad idag med Frasse. Red på ridbanan i går. Är så sugen på att börja rida ut på honom men ska vänta ett tag till. Vi gick iallafall till skogen och gick lite uppför och nerför, gick in en bit i skogen över lite stockar och tillbaka till en glänta precis i början av skogen. Stannade upp och betade en stund och jag klev upp på en avsågad stubbe för att kolla om den kan fungera som uppsittningspall, och det kan den nog. Min plan är att promenera till skogen, vill inte börja med att rida på stora vägen där det körs timmerbilar, skolbussar och långtradare (ridbanan gränsar i och för sig till vägen och nu kan jag rida där utan problem när lastbilarna passerar), sitta upp och rida en liten slinga i skogen och en bit på grusvägen hem och sedan sitta av innan fårhagen och bron över ån och promenera sista biten. Har ju tyvärr inget sällskap att rida ut med, så jag vill vänta tills det känns bra. Hade kunnat hoppa upp och hoppat av idag, men han var ju barbacka och jag vill nog testa barbacka på hemmaplan först. Och skaffa mig en halsrem att hålla i.

Jag har (tyvärr) också bara sett såna med snabbknäppen, och det problemet har jag även när det gäller svarta/bruna tyglar. Jag skulle vilja ha med "vanligt" spänne men utan martingalstoppar och utan spänne på mitten där tygeln är delad (dvs "hel" tygel som de flesta med snabbknäppe är). Orimligt svårt att hitta! :D
Det är lite irriterande. Jag kan leva med spännet på mitten på mina vanliga tyglar (och martingalstoppar går ju att få bort) men det hade varit fint om det fanns lite större utbud av varianter att köpa.

Jag kanske kan hitta nån som gör på specialbeställning, eller lära mig göra själv :D

Varför gillar ni inte snabbknäppen på tyglar? Jag tycker det är så bekvämt men skramlar ju lite mer för hästen, eller är det estetiken ni inte gillar?

Varför gillar ni inte snabbknäppen på tyglar? Jag tycker det är så bekvämt men skramlar ju lite mer för hästen, eller är det estetiken ni inte gillar?
Gillar inte skramlet! Och vill ha en "lätt" känsla i tygeln, inte att den är tung. Jag vill helst rida med extremt lätta tygelhjälper och om tyngden av spännet ger mer tryck än mitt tygeltag så känner ju inte hästen tygeltaget. Dessutom - rider man med helt lös tygel som i T2 så blir det små, små "ryck" i bettet om tygeln är tung eller har ett tungt spänne, jag vill gärna undvika det.

Det är bekvämt på träns som jag använder till longering och tömkörning med, Det förnekar jag inte.

Utöver att det kan skramla så kan hästarna klia upp dom om de kommer åt att klia huvudet, jag har varit med om att de fastnar på konstigt vis i lite tjockare bettringar (Hrimnir Vuocano var det, den kilade fast sig på något konstigt sätt närmast mundelen), jag tycker att de gör att små signaler blir försenade från hand till häst. Typ.

Jag har varit så sugen på att testa tyglar utan snabbknäppen, men för min del har det fallit på att jag vill ha smala, tunna tyglar i läder med stopp på. Jag kör oftast på top reiters der feine (tror jag de heter) och när jag letat tyglar utan snabbknäppen har det ofta inte framgått hur breda de är, och då vill jag inte chansa. Inte heller hittat något när jag letat i fysisk butik tyvärr, men om någon har ett tips tar jag gärna emot det.

Denni design har tunna fina tyglar i läder utan snabbspännen och spänne på mitten! De är mina favoriter när det kommer till lädertyglar :up:

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 17 18 19
Svar
371
· Visningar
8 314
Senast: pepp
·
  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
118 018
Senast: Fazeem
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 221
Senast: Halcyon
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 444
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka