Förra helgen var jag på avelsvisarkurs med min häst, han blev bedömd både exteriört och nästa dag när jag fick visa honom uppsuttet på rakbana. Vi fick flera fina poöng upp till 8.5 i exteriören och 8 för bland annat ridbarhet och galopp!
Nu handlar avelsvisning inte om vad man kan träna upp en häst att göra utan det intressanta de tittar efter är just vad hästens genetik visar där och då som den kan bidra med till avelsmålen. Ett av avelsmålen är höga rörelser pga att det fortfarande är mer ovanligt än vanligt. Detta som allt annat kan ändras i framtiden och premieras lägre om höga rörelser blir vanligt.
Vår instruktör var tydlig med att detta är medfödd talang, det går inte att träna hästen till höga rörelser om de genetiska förutsättningarna inte finns där.
Min häst har förhållandevis låga rörelser om man tänker på avelsmålen och det som efterfrågas för Tävlingshästar.
Plus är att han är smidig, följsam, välbalanserad, välrest, över medel för hals/manke/bog och fin spolformad bål (lite för spolformad = fet

). Lite mindre bra att hans framben sitter lite långt bak under bogen (längre fram främjar höga rörelser) och hur hans ryggradskelett vinklar (kunde ha rakare rygg). Bra musklad men fet, ser tyngre ut pga det och underlättar inte sväv och höjd med extra kilona (jag är nogare med foderstaten nu).
Nu undrar jag, hur är det egentligen? Kan man verkligen inte träna upp högre rörelser? Min häst behöver bli mer lösgjord i bogarna. Så det är ju en sak. Instruktören visade även hur jag kan hålla upp hans framben och lära honom hålla styrkan att ha benet högre (dåligt förklarat men han har flexibilitet för det redan nu). Jag nämnde att jag har sett flera före/efter filmer på hästar som gått från markbundna till starka höga rörelser i buren form, vad betyder det? Han menade att ja vid töltsättning är det inte ovanligt att hästen är nära marken och sedan kommer upp, om genetikens förutsättningar finns där. Men att det är mycket mer ovanligt att se detta än tvärtom, alltså en häst med höga rörelser som sedan rids markbundet pga ryttarens nivå tex.
Vad säger du
@Roheryn - jag var så inspirerad över vad ni gjort på två år med er fina fux, men de där rörelserna kanske fanns där redan tidigt, han bara ”har” dem på ett sätt som inte min har? Min förhoppning är liksom att ni visste hur man ska träna för att få fram det och jag som ny på isis inte har lyckats pga mina tillkortakommanden men att det inte är helt kört liksom! Jag tycker mig ju se att importören av min häst redan då visade högre rörelser på min häst än jag själv nånsin gjort.
Nyfiken hur alla tänker omkring just detta. Det är inte det viktigaste i världen men med många fina punkter min häst bedömdes för på kursen så är det just avsaknaden av höga rörelser som jag mest tycker skulle vara roligt att höra att det går att förbättra.