Islandshästen

Sv: Islandshästen

Svar ja, hennes pappa som var bedömd har inte Hrafn bakom sig så långt vi kunde se (1953). Pappans förfäder precis som moderns är bedömda, även hon utan Hrafn. (1949).

Boj skrev:
Svar ja, hennes pappa som var bedömd har inte Hrafn bakom sig så långt vi kunde se (1953). Pappans förfäder precis som moderns är bedömda, även hon utan Hrafn. (1949).
Jaha, och hur hittar jag honom då?

sambaengi skrev:
Om det nu kommer så många familjehästar ur denna toppavel så visa mig då de annonserna! ;) Istället står det alltsom oftast att hästen kräver erfaren ryttare. Så fort någon annonserar en familjehäst så blir den omedelbart såld och kunder frågar till 90% efter familjehästar. En del har blivit lurade av det resonemang du för och har en häst de inte klarar av
Att använda annonser som ett bevis för avelsutvecklingen är nästan skrattretande, det vet alla som försökt köpa häst på annons, det är mycket sällan beskrivningen överensstämmer med verkligheten.
Roade mig dock med att läsa igenom de 100 senaste annonserna i annonsdirekt och hittade då 5 hästar med beskrivningar som du menar är ett bevis för att den svenska aveln är på väg åt fel håll (kräver rutinerad ryttare osv) och då var två av de hästarna födda i Danmark resp. Norge och två med icke angivet ursprungsland, dvs en av dem var med säkerhet svenskfödd. Att det ”allt som oftast står i annonserna att hästen kräver en erfaren ryttare” är i alla fall inget jag har sett.

Det är nog snarare så att det är dags att du visar upp bevis för dina påståenden om den svenska islandshästavelns förfall. Att svänga sig med procentsatser som det inte finns några belägg för stärker knappast argumenten.

De flesta som har följt islandshästens utveckling i Sverige de senaste 20 åren håller nog med mig om att kvalitén på den s.k. ”familjehästen” har stigit alldeles fantastiskt och känner inte alls igen din beskrivning om att aveln håller på att förstör rasen.
sambaengi skrev:
Att hävda något annat än att lynnet är en del av arvet, är inte seriöst. Likaså går exteriör i arv och om man bara avlar på lättbyggda hästar så kommer de grövre byggda att försvinna, precis som i alla andra raser där man gjort samma sak. Om det nu inte skulle spela någon roll vad man avlade på, för det blir ändå inte det man avlar efter, varför är det då så noga vad vi avlar på???
Om du tycker att jag påstår att lynnet inte nedärvs får du nog läsa mitt inlägg en gång till. Men att vi skulle säkra aveln av hästar med bra lynne genom att släppa aveln fri är för mig en ekvation som inte går ihop. Att bedöma lynnet är mycket svårt särskilt idag när inte hästarna rids, med de bedömda hästarna har åtminstone setts ridna och kunnat bedömas utifrån det. Med ditt förslag kan man ju använda hästar som inte är ridbara pga dåligt lynne, är det en bra avel :confused:
sambaengi skrev:
Jag vet inte någon annan rasförening som försöker hävda att tävlingshästar = familjehästar och att genom att avla tävlingshästar så får vi också familjehästar. Det är så vanligt hästfolk skrattar åt islandshästavlarnas resonemang!
Om ”vanligt hästfolk” skrattar åt islandshästavlarnas resonemang säger det nog mer om deras avel än om vår. Att man inom rasen och ofta inom en och samma individ kan hitta en häst som passar både den tävlingsintresserade ryttaren och skogsryttaren och ju en av de egenskaper som gör hästen så unik och fantastisk. Att försöka dela upp aveln i familjehästavel och tävlingshästavel är både teoretiskt och dumt. Det skulle vår fantastiska häst förlora på.

Varför skulle inte en tävlingshäst också kunna vara familjehäst?

Måste det ena utesluta det andra?

Sweet skrev:
Varför skulle inte en tävlingshäst också kunna vara familjehäst?

Måste det ena utesluta det andra?

Nej absolut inte. Min landslagshäst är den absolut barnsäkraste jag haft.

MEN jag tycker ni missar en sak i debatten.

Avelsmålet är INTE en tävlingshäst.

Ett par av hingstarna som var i VM-final i T2 (som ska gynna naturligaste bästa tölthästen) har vid några tillfällen endast fått 7,5p i tölt på avelsbedömning.

Avelsmålet är satt av det isländska bedömningssystemet och prioriterar en långbent femgångshäst med enormt tempo i alla gångarter på rakbana. Takt och form som vi bedömer de faktorerna på tävling är inte prioriterade på samma sätt. Och kurvtagning är inte nödvändig :p

Många hästar kan förstås lyckas på båda bedömningarna men det är inte alls självklart.

Senast ändrad:

Det är väl tyvärr så att han finns i trapalanda, pga en olycka för flera år sedan. :(

gudarnas häst skrev:
De flesta som har följt islandshästens utveckling i Sverige de senaste 20 åren håller nog med mig om att kvalitén på den s.k. ”familjehästen” har stigit alldeles fantastiskt och känner inte alls igen din beskrivning om att aveln håller på att förstör rasen.

Jag saknar nog den grova, viktbärande och extremt lätt-töltade sort som jag förälskade mig i för 20 år sedan.
Det var länge sedan jag såg några sådana nu.
Förutom min nu 27åriga valack som ju är "på det viset".

Silverkedjan skrev:
Avelsmålet är satt av det isländska bedömningssystemet och prioriterar en långbent femgångshäst med enormt tempo i alla gångarter på rakbana. Takt och form som vi bedömer de faktorerna på tävling är inte prioriterade på samma sätt. Och kurvtagning är inte nödvändig :p

Många hästar kan förstås lyckas på båda bedömningarna men det är inte alls självklart.
Håller helt med dig. På avelsvisning gäller full fart framtåt vilket visar hästens förmåga att sträcka men inte förmågan att samla sig, vilket en lyckad visning på tävlingsbanan kräver.

gudarnas häst skrev:
Håller helt med dig. På avelsvisning gäller full fart framtåt vilket visar hästens förmåga att sträcka men inte förmågan att samla sig, vilket en lyckad visning på tävlingsbanan kräver.

Men man måste ju även visa hästen i kort tölt och i kort galopp. Så det är ju en sanning men modifikation att det bara är full vart som gäller. Om hästen visar en bra förmåga att samla sig får man bättre poäng. Ialla fall var det så för 2 år sedan när mitt sto bedömdes.

Om vi skulle ha avelsvisningar där hästen skall kunna lika mycket som en tävlingshäst är vi fel ute tycker jag. På en avelsbedömning skall man kunna b la bedömma hästens talang. För en 4-5 åring kan ju omöjligt gå som en rutinerad tävlingshäst man har tränat i flera flera år. (Ok det finns några undantag med unga talangfulla hästar på VM) Skulle vi kräva ännu mer på en avelsbedömning skulle vi se ännu färre hästar där och det skulle INTE främja aveln.

/Åsa

Men man måste ju även visa hästen i kort tölt och i kort galopp. Så det är ju en sanning men modifikation att det bara är full fart som gäller. Om hästen visar en bra förmåga att samla sig får man bättre poäng. Ialla fall var det så för 2 år sedan när mitt sto bedömdes.

Ja men vissa hästar har ju detta inbyggt sas, den häst som har förmågan att samla sig i tidiga år utan en massa träning måste ju anses som talangfull.

gudarnas häst skrev:
Att använda annonser som ett bevis för avelsutvecklingen är nästan skrattretande, det vet alla som försökt köpa häst på annons, det är mycket sällan beskrivningen överensstämmer med verkligheten.

Det kan jag hålla med om delvis, särskilt när det gäller just svåra hästar! Det visar sig först när man kommer dit och tittar på dem många ggr att de är svåra. Annonsörerna skriver ju gärna mer positivt än nackdelarna med sina hästar.

gudarnas häst skrev:
Roade mig dock med att läsa igenom de 100 senaste annonserna i annonsdirekt och hittade då 5 hästar med beskrivningar som du menar är ett bevis för att den svenska aveln är på väg åt fel håll (kräver rutinerad ryttare osv) och då var två av de hästarna födda i Danmark resp. Norge och två med icke angivet ursprungsland, dvs en av dem var med säkerhet svenskfödd. Att det ”allt som oftast står i annonserna att hästen kräver en erfaren ryttare” är i alla fall inget jag har sett. .

Men om 5 redan i annonsen talar om detta så är det säkert betydligt fler som när du ringer upp som svarar att det inte är en familjehäst. Hur många svenskfödda familjehästar som kan ridas av alla hittade du? Det är det som är intressant. Det positiva brukar man nämligen inte glömma att skriva i en annons!

gudarnas häst skrev:
Det är nog snarare så att det är dags att du visar upp bevis för dina påståenden om den svenska islandshästavelns förfall. Att svänga sig med procentsatser som det inte finns några belägg för stärker knappast argumenten. .

Som sagt om 5 redan skriver i annonsen att hästen kräver en erfaren ryttare så är det talet garanterat mycket större om du ringer på annonsen! Min annons var tex med i dessa 100 sista och då säljer jag 4 hästar. Jag har inte skrivit att de kräver erfarna ryttare men ingen av dem klassar jag som en familjehäst som kan ridas av alla! Ok, nu är det unghästar jag säljer och endast 1 är inriden. Däremot så är manmycket noga att skriva i en annons om man verkligen har en familjehäst för det är ett säljargument!

gudarnas häst skrev:
De flesta som har följt islandshästens utveckling i Sverige de senaste 20 åren håller nog med mig om att kvalitén på den s.k. ”familjehästen” har stigit alldeles fantastiskt och känner inte alls igen din beskrivning om att aveln håller på att förstör rasen. .

Gångartsmässigt är säkert de familjehästar som kommer fram bättre idag, vilket givetvis är positivt. Lynnesmässigt är en familjehäst en familjehäst och den definitionen bör ju vara densamma idag som för 20 år sedan! För mig är en riktig familjehäst en häst som man med gott samvete kan säga att den kan ridas av alla och är så 100% pålitlig som nu en levande varelse kan bli. Dvs den lyder en nybörjare och är godmodig nog att anpassa sig efter ryttaren och därmed ypperlig till även nybörjarbarn samtidigt som den är stark nog att bära en rejäl karl. Har du samma definition som jag på familjehäst??? Det låter i mina öron som om du mest talar om hästar för en medelgod ryttare.

gudarnas häst skrev:
Om du tycker att jag påstår att lynnet inte nedärvs får du nog läsa mitt inlägg en gång till. Men att vi skulle säkra aveln av hästar med bra lynne genom att släppa aveln fri är för mig en ekvation som inte går ihop. Att bedöma lynnet är mycket svårt särskilt idag när inte hästarna rids, med de bedömda hästarna har åtminstone setts ridna och kunnat bedömas utifrån det. Med ditt förslag kan man ju använda hästar som inte är ridbara pga dåligt lynne, är det en bra avel :confused: .

Om du läser noga så vill jag att ALLA hästar som används i aveln skall vara veterinärbesiktigade och utan veterinärmedicinska defekter både fysiskt och psykiskt, samt ha minst 4 hyfsade gångarter. Om du tittar i en veterinärbesiktning så finns också en lynnesbedömning och ridbarhet om man så önskar. För den delen är inte en 2- eller 3-årshingst med hög blup ridbar heller och man vet ingenting om dess ridbarhet när man godkänner en sådan i aveln. Samma sak är det många som betäcker sina 3- el 4-åriga ston som inte heller är inridna! Dessutom används idag massor av obedömda ston och en del av dem är inte ridbara utav olika skäl.

Det enda detta handlar om är att kunna använda andra hingstar och jag ser inte att någon har något som helst intresse av att använda en hingst med dåligt lynne och dåliga gångarter! Vi är inte dummare och galnare i Sverige än på Island! En sådan häst kastreras. Man är inte så dum så man avlar fram osäljbara avkommor och inte heller så dum så man som stoägare går på en sådan hingst. De flesta är faktiskt kunniga avlare med god förmåga att själva avgöra hur hästen är. Och är man osäker så kan man ju faktiskt välja att ta det säkra före det osäkra och välja en fullbedömd hingst!

Dessutom gäller faktiskt efterfrågan på väldigt lugna och lätthanterade och grövre hingstar med mindre vilja, men inte tröga och lata, utan passande nybörjare tex. Dt är endast de som har en marknad.

gudarnas häst skrev:
Om ”vanligt hästfolk” skrattar åt islandshästavlarnas resonemang säger det nog mer om deras avel än om vår. Att man inom rasen och ofta inom en och samma individ kan hitta en häst som passar både den tävlingsintresserade ryttaren och skogsryttaren och ju en av de egenskaper som gör hästen så unik och fantastisk. Att försöka dela upp aveln i familjehästavel och tävlingshästavel är både teoretiskt och dumt. Det skulle vår fantastiska häst förlora på.

Visst finns det, som inom alla raser, individer som passar till både och, vilket är den ultimata hästen, givetvis. Men hur många av topphästarna, VM-hästarna är sådana??? Det är ju endast de med den högsta bedömningen och blupen som man rekommenderar att avla på!!! Det är det de skrattar åt, att vi tror att vi skall få fram några få topphästar och resten familjehästar ur denna avel. Jag vet ingen annan hästras som resonerar i de banorna! Dessutom har jag aldrig föreslaget en uppdelning utan endast att Islands regler, dvs ursprungslandets regler, skall gälla, helt enligt EU-s regelverk! Det skall vara upptill varje avlare att mixa och matcha mellan lättbyggda, grovt byggda, mycket vilja, mindre vilja, mycket pass, lite pass, lugnt lynne och lite hetare sådant. Huvudsaken är att hästarna är utan veterinärmedicinska fysiska och psykiska defekter som dessutom kan eller är nedarvbara, samt har 4 hyfsade gångarter, dvs minst medel, gärna över.

Däremot skapar SIFs politik en segregering där det dels finns B-register hästar men även "korsningsponnyer", dvs hästar som egentligen är renrasiga islandshästar efter obedömd hingst men eftersom de ändå inte kan bedömas (i Sverige) och de inte är av den önskvärda typen enligt SIF men däremot snälla familjehästar som platsar som tex turridningshästar, så väljer man att skita i att registrera dyrt i SIF och istället regga som korsningsponnyer. Det blir billigare så när man tex ändå bara skall ha dem till turridning. Jag vet turidningsfirmor som föder upp också och har egna uppfödningar på tillväxt med det lynne och de gångarter de vill ha och efter egen hingst. De skiter i att regga och är nte längre medlemmar i SIF ens för de har tröttnat på SIFs politik. När folk blir tillräckigt missnöjda så bryter de sig ut och finner egna vägar och jag tycker det är oerhört synd att inte samla all islandshästavel inom samma tak!

Man bedömer skjutkraft och tempo i en visning där det gäller att hästen ser oerhört villig ut. I det tempot man vill se missar man ofta "detaljer" som takt ;)

Jag vill tex inte ha en fyrsprångsgalopp i okontrollerbart tempo och galopplöpsform, men visar man inte det får man inte bra poäng på vare sig spirit eller galopp. Formen man får bra betalt för på avelsvisningar har heller inget med tävlingsform att göra.

Det är inte självklart att en korrekt riden fyrgångshäst i världsklass i tävlingssammanhang överhuvudet taget blir godkänd på avelsbedömning.

Det är inte självklart att en korrekt riden fyrgångshäst i världsklass i tävlingssammanhang överhuvudet taget blir godkänd på avelsbedömning.

Och så kan vi vända på steken, en avelsgodkänd häst kanske inte ens duger till tävling.

Silverkedjan skrev:
Nej absolut inte. Min landslagshäst är den absolut barnsäkraste jag haft.

MEN jag tycker ni missar en sak i debatten.

Avelsmålet är INTE en tävlingshäst.

Ett par av hingstarna som var i VM-final i T2 (som ska gynna naturligaste bästa tölthästen) har vid några tillfällen endast fått 7,5p i tölt på avelsbedömning.

Som sagt det är det optimala. Men hur många av dagens landslagshästar är säkra barnhästar eller avlar sådana?

En häst med aldrig så hög bedömning men 7,5 i tölt är inte precis något att skryta med tycker jag. :devil: Det är bedrövligt att exteriörbedömning kan kompensera en dålig ridbedömning och jag tycker att extriörbedömningen bara skall vara en vägledning och inte alls avgöra om en hingst blir godkänd eller inte. Dessutom tycker jag inte att tölten skall vara under 8 och inte att de andra skall vara under 7,5 med undantag för pass som kan ha 5. Sedan tycker jag taktrenhet och egen bärighet samt samling skulle prioriteras i tölten betydligt mer!

Inte_Ung skrev:
Jag saknar nog den grova, viktbärande och extremt lätt-töltade sort som jag förälskade mig i för 20 år sedan.
Det var länge sedan jag såg några sådana nu.
Förutom min nu 27åriga valack som ju är "på det viset".

Du måste komma och hälsa på min 4-årige hingst, han är en sådan! Dessutom silversvart med vacker bläs, bra skritt, trav och galopp, men b-reggad förståss... :angel:

Bangsi skrev:
Om vi skulle ha avelsvisningar där hästen skall kunna lika mycket som en tävlingshäst är vi fel ute tycker jag. På en avelsbedömning skall man kunna b la bedömma hästens talang. För en 4-5 åring kan ju omöjligt gå som en rutinerad tävlingshäst man har tränat i flera flera år. (Ok det finns några undantag med unga talangfulla hästar på VM) Skulle vi kräva ännu mer på en avelsbedömning skulle vi se ännu färre hästar där och det skulle INTE främja aveln.

/Åsa

Det ligger mycket i det du säger men jag tycker redan att avelsbedömningarna går mycket åt tävlingshållet.

Boj skrev:
Ja men vissa hästar har ju detta inbyggt sas, den häst som har förmågan att samla sig i tidiga år utan en massa träning måste ju anses som talangfull.

Mitt i prick! :bow: och det där ser man faktiskt väldigt tidigt, redan som föl om de har den förmågan, och man själv har förmågan att se det, kanske skall tilläggas... :angel:

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Kan tillägga alla rykten som går om hingstars lynne och deras avkommors lynne också för den delen. Det är också helt hopplöst att lita på dem. Man kan få rakt motsatt uppgift från olika håll. Värst är när hingsthållare förtalar andras hingstar, vilket jag också råkat ut för några gånger. Oftast har inte dessa hingsthållare rent mjöl i påsen själva heller. Så jag går även här på egna bedömningar och erfarenheter. Tyvärr kan man ju inte lita till bedömningssiffrorna heller när det gäller lynne och vilja. Dels är de sammanslagna dels så bedömer inte vi människor lynnet på samma sätt heller. Så för min del är det avgörande att träffa hingsten irl innan jag bestämmer mig. Däremot behöver jag inte nödvändigtvis provrida den. Dt räcker för mig att umgås med den och se den riden. Man ser en hel del från marken av hur ryttaren agerar och hästens respons. Jag skulle inte gärna sätta kreti och pleti på mina hästar ocg sedan klarar garanterat flera stoägare inte av att rida flera av våra hingstar rätt ändå... :angel:

Intressant sista mening: Jag skulle gärna inte sätta kreti och pleti på mina hästar.........
Är det inte det din avel går ut på?? Hästar som ska kunna ridas av alla??
Det är ju det du hela tiden anklagar SIF för, att ha en för smal avelsbas, som bara skulle gynna dom som vill avla fram heta, svårridna tävlingshästar.
Om du propagerar för att släppa aveln fri och att ej behöva använda godkända hingstar, så borde väl ändå grundmaterialet till den aveln du bedriver kunna ridas av "kreti och pleti", eller??

Lena Lundén

Silverkedjan skrev:
Man bedömer skjutkraft och tempo i en visning där det gäller att hästen ser oerhört villig ut. I det tempot man vill se missar man ofta "detaljer" som takt ;)

Jag vill tex inte ha en fyrsprångsgalopp i okontrollerbart tempo och galopplöpsform, men visar man inte det får man inte bra poäng på vare sig spirit eller galopp. Formen man får bra betalt för på avelsvisningar har heller inget med tävlingsform att göra.

Nu pratar vi! Jag håller helt med dig! Gångarterna skall vara så klockrena som möjligt och de hästar som har det naturligt i sig visar detta tidigt också och det hänger samman med att de också har lätt för att bära sig själva och ryttaren! Det är de som har den bästa talangen!

Kan ta ett exempel på en hingst som anses som en av världens främsta fyrgångshästar, Sudri frá Holtsmúli men som inte klarat gå över "klass1"-gränsen (som egentligen inte finns mer nu men som ändå folk pratar om)! :confused: Det tycker jag visar paradoxen. Dessutom har han trevligt lynne kan jag tillägga för jag har träffat honom och har en lovande avkomma efter honom. :D

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar