Islandshästen

Sv: Islandshästen

Silverkedjan skrev:
Spuni har Hrafn i 4:e led ;)

Ok 4:e led var längre än vad jag såg.
Men han passar fortfarande in på vad INTE_UNG frågade efter. :D
Han har inte det i 3:e led.

Hur mycket kan det påverkar att ha en viss hingst/sto i 4:e led?
Inte speciellt mycket, knappt inget va? :confused:

Jag tror att det blir mycket svårt att inte hitta Hrafn långt långt bak i någon hästs stamtavla.

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det blir mycket svårt att inte hitta Hrafn långt långt bak i någon hästs stamtavla.

Om vi inte bara pratar hingst, så har mitt sto inte Hrafn i sig så långt jag kan se. :idea:

Och Hrafn i fjärde led har väl även Prins från Wreta, men med blup över 120 ...
Eller är jag helt ute och cyklar?

Boj skrev:
Om vi inte bara pratar hingst, så har mitt sto inte Hrafn i sig så långt jag kan se. :idea:

Inte jag heller faktiskt.

Men kolla här vad jag hittade långt långt bak, urfult namn :D

Bleik (Padda) fra Stóra-Ási

Förrästen. Är det någon som vet vem man kan kontakta om det står fel fäg på hästen i worldfengur. Fägen stämmer inte mot vad hon har i passet.

/Åsa

Inte_Ung skrev:
Jo men jag frågade efter hingstar med högre Blup än 120.
Det är nämligen vad "vissa" anser att vi uteslutande skall använda.

Här har vi ett riktigt Moment 22. :cool: Eftersom ett fåtal hingstlinjer har en hög blup så är det de som man satsar på "om man är seriös" och sedan är det de bästa avkommorna till dessa med högsta blupet som tränas och tävlas och deras avkommor med högsta och bästa blupen osv. Det gör att det blir bara vissa linjer, nämligen de som har haft hög blup i ett antal led som hamnar i aveln! Och även om man då avlar på ett 20-tal topplinjer så kör man fast i inavelsträsket! Det slutar med att alla hästar föds med hög blup och mer eller mindre inavlade! :eek:

Inaveln går dessutom fortare nu eftersom man får använda högbluphingstarna så tidigt som från 2 års ålder. Det gör att man halverat generationsskiftena! Så på mycket kort tid kan vi få en mycket stor förändring. Dessutom kan det komma fram riktigt bra hingstar och ston ur en totalt udda stam men de kommer att ha en låg blup och med högblupfilosofin så är de inget att satsa på, hur bra de än är! :eek:

Visst har vi Göran att tacka för att han ville bibehålla rasen som den var med sina gångarter och lansera den som en familjehäst. Det är bara så synd att han frångått den linjen nu och driver linjen att förändra islandshästaveln till en toppresterande tävlingshästavel på ett fåtal blodslinjer. Jag välkomnar honom gärna att hjälpa oss kämpa för att behålla islandshästens mångfascetterande egenskaper igen. ;) Jag är övertygad om att då högblupaveln kört fast i inavelsträsket, så kommer de att tacka oss som kämpat vidare med mer udda blodslinjer som pga detta har en låg blup. :smirk:

Islandhästen tillhör oss alla och ingen har monopol påhur rasen skall utvecklas. Idag finns än så länge hästar som tillfredställer alla smakriktningar och det skall vi bevara! :bump:

Boj skrev:
Tyvärr skulle det inte vara första gången i världshistorien, jag vet åtminstone en hingst som blev utpekad som eksemhäst här på bukefalos och han var/är defentivt inte eksembenägen på något sätt ens idag. Han går ute året runt, frånsett när han tas in för fodring eller annan hantering. Jag såg denna hingst vid en massa olika årstider, och inte en enda gång fanns tecken på eksem trots att man påstod motsatsen. :mad:

En! Det var väl flera som blev utpekade helt felaktigt på den sk eksemlistan! Jag vet då i alla fall om en handfull!

Bangsi skrev:
Jo jag vet och jag tycker det är så himla sorgligt. Dessutom tycker jag att det är en veterinär som skall bedömma om hästen har eksem eller inte. Som Sjöberga sa kan det ju finnas andra orsaker till att hästen ser "skabbig" ut.

/Åsa

Det är väl bla därför som hingstarna skall veterinärbesiktigas varje år nu. Det var vad jag föreslog för 3-4 år sedan, men jag ville att alla skulle vet.bes. i augusti så det verkligen syntes om der har eksem. Men på vissa håll, tex Öland, kan ju flera eksemhästar vara symptomfria, så rättvist blir det aldrig!

sambaengi skrev:
Det är väl bla därför som hingstarna skall veterinärbesiktigas varje år nu. Det var vad jag föreslog för 3-4 år sedan, men jag ville att alla skulle vet.bes. i augusti så det verkligen syntes om der har eksem. Men på vissa håll, tex Öland, kan ju flera eksemhästar vara symptomfria, så rättvist blir det aldrig!

Men det där med Öland stämmer ju inte helt och hållet. Jag vet flera eksemhästar på öland. Några av dem är dessutom födda där. Jag hade min unghäst där på bete hos en tjej. Hennes 5 åring hade eksem. Svenskfödd och uppvuxen på öland. Han gick på Alvaret under sommaren men det syntes klart och tydligt att han har eksem.

De flesta hästarna mår bättre på Öland men man kan inte säga att eksem inte finns där.

/Åsa

Bangsi skrev:
Ok 4:e led var längre än vad jag såg.
Men han passar fortfarande in på vad INTE_UNG frågade efter. :D
Han har inte det i 3:e led.

Hur mycket kan det påverkar att ha en viss hingst/sto i 4:e led?
Inte speciellt mycket, knappt inget va? :confused:

/Åsa

Beror på hur egenskaperna slagit igenom. Påverkar gör det ju och selektiv avel innebär ju att man väljer att avla på vissa djur och egenskaper. Man väljer ut de djur där de önskvärda egenskaperna slagit igenom, generation för generation, så även om det rent matematiskt är bara 6,25% Hrafn i Spuni så kan det selektiva att ta ut de avkommor där vissa önskvärda egenskaper slår i genomtillsammans med dominanta gener, innebära att påverkan trots allt är betydligt större. Jag vet fall där man ser slående likheter på tex farfar, far och avkomma. Det syns tydligt att de är släkt och ibland verkar de tom "lika som bär". :cool:

Boj skrev:

Jag har ett antal utan Hrafn 802, utan Ófeigur och utan Órri... med låg blup förståss! :angel:

Men jag har också de med hög blup och mer känd stam och de här nämnda hingstarna! :D

Jag vill nämligen ha en egen blandad genbank att avla på! :cool:

Vi är också många som inte alls håller med sambaengi hennes resonemang kring avel, men som inte "orkar" ta debatten härinne. :crazy:

aana skrev:
Från det ena till det andra kan jag inte låta bli att undra varför du e i Spunis hage och kollar in honom!? har du ett sto på betäckning där eller???
jag har också sett denna hingst i sommar pga att mina 2 ston gått på betäckning hos honom och jag har inte sett ngt eksem så sluta förtala. :devil:

Ärligt talat så är det föga troligt att det är eksem under manen! Det låter som något helt annat. I år har setts angrepp på hästar av en stor, färgrann fluga (vet ej namnet) som man gjorde allt för att utrota på 40- och 50-talet. Den tar hål och lägger ägg under huden i såret och sedan utvecklas larverna, typ pollingar, under huden och det blir en bula på stället som senare spricker och då insekterna skall ut. Då blir det en öppen krater istället. Mycket äckliga djur och en veterinär jag känner rekommendrade därför avmaskning med Ivomec om man såg en sådan bula på hästen! Det kan ju faktiskt vara något sådant. Känner till 3 fall med sådana här bulor på islandshäst i år.

Bangsi skrev:
Men det där med Öland stämmer ju inte helt och hållet. Jag vet flera eksemhästar på öland. Några av dem är dessutom födda där. Jag hade min unghäst där på bete hos en tjej. Hennes 5 åring hade eksem. Svenskfödd och uppvuxen på öland. Han gick på Alvaret under sommaren men det syntes klart och tydligt att han har eksem.

De flesta hästarna mår bättre på Öland men man kan inte säga att eksem inte finns där.

/Åsa

Det var av den anledningen jag skrev flera och inte alla! ;)

Boj skrev:
Jo, men det hjälper ju inte mig.
Jag kan ju liksom inte betäcka med henne.

Mina ston är nedlusade med Hrafn överallt, så de bör betäckas Hrafn fritt.

sambaengi skrev:
Det var av den anledningen jag skrev flera och inte alla! ;)

Åh sorry, läste lite för snabbt :o . Är så inne i detta nu.
Men då tänker vi samma.

Du gör sannerligen skäl för den svenska tolkningen av detta nick. Men har du tänkt på vad din utsago kan göra för skada för hingst och hingsthållare?! Det känns som ett mycket illasinnat försök till att skapa ett rykte.
Jag hoppas verkligen moderator tittar hit snart.

F ö kliar sig även min vallack under manen periodvis. Inte har den eksem för det.

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar