Islandshästen

Sv: Islandshästen

Tja hej du.
Värst vilket trevligt sätt du presenterade dig på då!
Vi kanske kan få mera information och trevligare tillrop i senare inlägg?

Jag tycker att det är trevligt med nya användare, men kan ju inte direkt påstå att du höjde nivån något särkilt.

Lena Lundén skrev:
Eftersom denna debattsida har otroligt dåligt rykte bland folk i allmänhet så tror jag inte gärna att nya användare söker sig hit om man inte vill hjälpa till att gå in och bryta den låga nivå som stundtals råder.
Frågor:
På vilket vis dåligt rykte och om vaddå?
Och vilka är dessa "folk i allmänhet" som den har dåligt rykte hos?
Vi själva tycker då att vi har det trevligt tillsammans, både här och när vi träffas irl.

Lena Lundén skrev:
Nya användare kan ge fler åsikter och konstruktiva förslag hur vi ska arbeta vidare i vår förening.
Nu så tyckte jag väl inte att "Norrländskan" vare sig tillförde så där väldigt mycket konstruktivt eller höjde nivån nämnvärt.
Tyckte du verkligen det själv?

En post där man snabbt blir halshuggen, antingen av den ena eller andra sidan.
*Tar mig nervöst om halsen* Nja, jag vill nog helst ha mitt huvud kvar på min kropp.

sambaengi skrev:
Det mål jag har är att alla islandshästens mångfascetterade egenskaper skall bevaras, att vi skall akta oss noga för att smalna av avelsbasen, inte endast avla på topphingstar och dito ston med hög blup och tävlingsegenskaper utan och VALFRITT kunna avla på friska individer med rena gångarter och grövre byggda, mer lämpade för tyngre ryttare, som handikappshästar, turridningshästar och familhehästar. Det stora flertalet islandshästar används just i sådan verksamhet. Det är bar en minoritet som är rena tävlingshästar. Och jag förstår inte varför man bara skall eftersträva att tillfredsställa den minoriteten? Det andra känns för mig minst lika viktigt! Låt vara att uppfödare sedan tycker det ligger mer pengar i tävlingshästar men det skall ju vara upptill var och en uppfödare att själv få välja om man vill avla fram det ena eller det andra och vad man får uta av det! Jag accepterar ingen överförmyndare över min avel och mina pengar! :devil: :
Det finns ett så grundläggande fel i ditt resonemang, Anette. Du resonerar som om s.k. familjehästar och tävlingshästar är olika sorters hästar, sprungna ur olika sorters avel.
Tävlingsryttaren söker i många delar samma häst som den sk skogsryttaren d.v.s. en samarbetsvillig, bussig och lättlärd häst som är beredd att göra allt för sin ryttare. En häst med dåligt lynne och felaktig exteriör, är dålig oavsett om man skall rida i skogen eller på tävlingsbanan. Dessutom är vi alla skogsryttare de flesta dagarna om året och vill ha en häst att ha roligt tillsammans med.
Att avla på högt bedömda hästar ger inte per automatik en tävlingshäst utan de flesta hästarna blir familjehästar, hobbyhästar, skogshästar eller vad du nu vill kalla det. En tävlingshäst är bara en vinstlott i ”avelslotteriet”.
Problemet med dagens avel är inte att hästarna lyfter för mycket på frambenen, är för villiga eller har för stora gångarter. Ett av de stora problemen är att de föds upp på ett felaktigt sätt, de fostras för dåligt och de rids in av allt för okunniga ryttare. Jag har aldrig träffat någon som har problem med att hästen har för stora gångarter och väldigt sällan med att hästen är för villig, däremot har jag mött många med hästar som är istadiga och bortskämda och hästar som är alltför lata och arbetsovilliga.
Du hävdar så ofta att avel på högt bedömda hästar smalnar av avelsbasen, men även här har du fel. Vi har så många högt bedömda hingstar av olika typer att du utan problem kan hitta en hingst som passar till ditt sto, utan risk för inavel. Att vi hittar en hingst som återkommer i många stamtavlor är inget nytt för islandshästen. Avelsmatadorer har funnits i alla tider på Island. På Island kallas det linjeavel och det är något som kräver stor kunskap av avlaren. Om man inte har den kunskapen bör man välja en hingst som inte är nära besläktad med sitt sto och det skall inte vara något problem, med den stora mängd av fina hingstar som vi har i Sverige idag.

Räkna då gärna upp så många hingstar som du kan som inte har Hrafn 802 i stamtavlan närmare än 3 led tillbaka.
De skall dessutom gärna vara bedömda över 8.
Och ha en Blup över 120, eller vad det är som rekommenderas.

Senast ändrad:

Nej, jag tycker inte att "norrländskan" tillförde speciellt mycket konstruktivt i sitt inlägg. Det var inte riktigt så jag menade när jag skrev mitt inlägg och ber om ursäkt för om det missförstods. Det jag menar är att nya användare måste vara välkomna dom också, Ni alla som skriver här skriver ju under er"signatur" dvs anonymt för dom flesta. Kanske upplevde "norrländskan" nivån låg när hon började läsa länken o blev förbannad????? Därav ett okonstruktivt inlägg.....
Som så många av Er också skriver när Ni är upprörda.

Beträffande om att folk i allmänhet tycker att nivån är låg på många länkar så måste ni väl ändå hålla med om det??!! Det är en av anledningarna till att många inte ens går in och läser.

Anledningen till att jag loggade in mig är att det var en gammal man som mådde oerhört dåligt och for väldigt illa av den låga nivå som fördes om honom här.

Det finns många trevliga länkar under "Islandshäst" på Buke, jag har läst flera av dom (jättetrevligt!), men en del är faktiskt rent ut sagt pinsamma och oerhörd låg nivå på och ofta skrivna av ett fåtal användare.

För övrigt kritiserar jag inte att ni hat trevligt här, det kan jag mycket väl förstå.

Själv tycker jag att SIF:s forum är "kanon"

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

Jag tycker det är bra att du har skrivit inlägg här. Jag tycker att det är tråkigt och onödigt att det blivit direkta personangrepp med diverse påstående om personlighetsdrag, ålder och allt vad det är.

Men vissa av övertrampen i inläggen borde väl kunna ha plockats bort av moderatorerna? Ett inlägg vet jag plockades bort i sin helhet, men det finns en del kommentarer i andra inlägg som är gränsfall - enligt min mening. Men gränsen är kanske svår att dra? Hur offentlig är en person med styrelseposition osv. Var går gränsen mellan sak och person?

Mycket behöver diskuteras och flera inlägg här är värda att läsa. Hur ska man fånga upp stämningar, idéer och infallsvinkar på bästa sätt? Öka öppenheten? Fånga upp reaktioner på konsekvenser av beslut?
Fler enkäter? Tycker att den enkätsatsning som gjordes var bra, så gärna fler sådana.
Nackdelen med enkäter tycker jag är att det inte kommer följddiskussioner av dem. Det blir en mer "envägskommunikation".

Inte_Ung skrev:
En post där man snabbt blir halshuggen, antingen av den ena eller andra sidan.
*Tar mig nervöst om halsen* Nja, jag vill nog helst ha mitt huvud kvar på min kropp.

:rofl: :rofl: :rofl: om man inte tillfredställer alla sidor förståss för då klarar man sig nig bra! :D

Jag ha sagt det förr och säger det igen: Om du avlar fullblod så kommer det inte någon tinker! :cool: Ett hett temperament behöver inte vara ett dåligt temperament. En tävlingsryttare vill ha en framåt häst med snabba reflexer och klarar det också. Givetvis skall tävlingshästen också vara så samarbetsvillig som möjligt men det är skillnad på en kolugn, trygg och godmodig individ som lätt kan töltas av alla, även ganska oerfarna ryttare, och är trygg med de flesta situationer även med en nervös ryttare och en häst som kräver x antal år på hästryggen och att du dessutom är en lugn, säker och modig ryttare.

Om det nu kommer så många familjehästar ur denna toppavel så visa mig då de annonserna! ;) Istället står det alltsom oftast att hästen kräver erfaren ryttare. Så fort någon annonserar en familjehäst så blir den omedelbart såld och kunder frågar till 90% efter familjehästar. En del har blivit lurade av det resonemang du för och har en häst de inte klarar av! :smirk: Det är livsfarligt att fortsätta ge sken att de flesta hästar är familjehästar för det är inte fallet! Det är inte mer än några få % som kan klassas som familjehästar värda namnet, vilket tom Vignir höll med mig om på avelsmötet. Han sade att islandshästen var fellanserad för de flesta är allt annat än lämpliga som familjehästar! :devil:

Ditt resonemang att det endast är uppfostran som avgör håller inte heller och är bara en nödursäkt som blivit populär inom vissa kretsar att använda. Visst är bortskämda hästar farliga att ställa krav på men trots det är de mest hanterade hästarna, även de bortskämda, de lugnaste, och inte de som fötts upp helvilda! :angel: Att ett fåtal gör misstaget att inte sätta gränser för sin häst och inte fostra den i flock, är ett helt annat problem som inte har med avelsdebatten att göra! Då får man inte heta och nervösa hästar. Man får filbunkar som saknar respekt, klampar över en och inte går att flytta på utan bryska metoder... Det är inte de hästarna som är nervösa och känsliga precis...

Det är snarare ditt resonemang som inte håller. Både humanforskningen och animalieforskningen visar att arvet spelar minst lika stor roll som miljön för hur individen blir. Uppväxt under samma förhållande visar på individer med helt olika karaktärer. De föl som fötts efter lite mer heta ston och dito hingstar är helt logiskt heta och de efter lugna ston och dito hingstar blir lugna. Vissa stons lynne slår igenom och man får så gott som endast lugnt och trevligt lynne eller hetare sådant medan vissa hingstars lynne slår igenom i andra fall. Och ibland, men mindre sällan får man en avkomma som är antingen hetare eler lugnare än båda föräldrar, men letar man bakåt i stammen så brukar man hitta förklaringen till varför!

Islandshästar är inte undantagna nedärvningen av egenskaper till sin avkomma och psyket, förmågan att samarbeta, exteriören, gångartsanlagen mfl egenskaper går i arv. Jag vet inte någon annan rasförening som försöker hävda att tävlingshästar = familjehästar och att genom att avla tävlingshästar så får vi också familjehästar. Det är så vanligt hästfolk skrattar åt islandshästavlarnas resonemang! :crazy: Men visst, någon liten % blir det som härrör från anlag längre bak än föräldragenerationen men efter varje generation av tävlingshästar kommer andelen att minska drastiskt!

Det är lika stor chans att det kommer topptävlingshästar från medelgoda hästar som att det kommer riktigt coola familjehästar ur topphästaveln, dvs, det förekommer men sannolikheten är inte så stor. Att hävda något annat än att lynnet är en del av arvet, är inte seriöst. Likaså går exteriör i arv och om man bara avlar på lättbyggda hästar så kommer de grövre byggda att försvinna, precis som i alla andra raser där man gjort samma sak. Om det nu inte skulle spela någon roll vad man avlade på, för det blir ändå inte det man avlar efter, varför är det då så noga vad vi avlar på??? Var är logiken i det resonemanget??? :confused: Dessutom tror jag inte du och jag har samma definition ens på familjehäst! Jag vet hutr svårt det var när barnen var mindre att försöka hitta någon. Jag hittade en, en 3-gångare som var lite snubblig fram oh därför ratade jag honom och trodde jag skulle hitta en med 4 gångarter lika stabil, men det gjorde jag inte och jag ångrar än idag att vi inte köpte den hästen till barnen. De älskade den och den funkade helt kanon. Men jag trodde de var lite vanligare... :crazy:

För den delen känner jag mig i gott sällskap av högt skattade avelinsatta personer på Island som också är rädda för den förändring och selektering vi gör med rasen. Men islänningarna har i alla fall vett med att resonera att lynnet skall vara basen i aveln och öppet tom i Eidfaxi kritisera 3 av 4 elithingstar för att de ger dåliga ridhästar med bla avseende på lynnet! Ett fåtal topphästar men resten är svårridna och passar varken till tävlingsryttare eller familjeryttare medan en elithingst gav bra ridhästar. Tro inte att det tävlingsryttarna ratar blir bra familjehästar. Nej de flesta blir för heta för familjen med otillräckliga gångarter för att gå långt och sådan hästar har en väldigt liten marknad!

Senast ändrad av en moderator:

Inte_Ung skrev:
Räkna då gärna upp så många hingstar som du kan som inte har Hrafn 802 i stamtavlan närmare än 3 led tillbaka.
De skall dessutom gärna vara bedömda över 8.
Och ha en Blup över 120, eller vad det är som rekommenderas.

Det blir inte lätt. Och för den delen skall vi inte variera med endast 10-20 blodslinjer i aveln utan vi skall ha med de 100-tals som finns att tillgå! Att man inavlat (islänningarnas definition på linjeavel köper jag inte för när man går så nära som hel och halvsyskon eller använder föräldradjur på avkommorna, då är det ingenting annat än inavel!) förr på Island är ingen ursäkt att fortsätta med detta. Snarare tvärtom! Det kan varav en tidsinställd bomb och det första som går fel är oftast just lynnet pga att de flesta fysiska defekter ger humörsrubbningar!

En tävlingsryttare vill ha en framåt häst med snabba reflexer och klarar det också.

Men här måste jag protestera, för det du nu skriver är hur lätt som helst att ta bort på en tävlingshäst. Det har ju blivit ditsatt av en duktig ryttare, och är mycket lättare att ta bort för den som är mindre duktig. Antingen rider man fram sin häst till en lyhördhet, eller så låter man bli. De flesta låter nog bli, åtminstone som det ser ut för många familje hästar.

Boj skrev:
Men här måste jag protestera, för det du nu skriver är hur lätt som helst att ta bort på en tävlingshäst. Det har ju blivit ditsatt av en duktig ryttare, och är mycket lättare att ta bort för den som är mindre duktig. Antingen rider man fram sin häst till en lyhördhet, eller så låter man bli. De flesta låter nog bli, åtminstone som det ser ut för många familje hästar.

Nu pratar vi två olika saker. Jag pratar om en het häst snabba reflexer och reaktioner på allt, inte bara ryttaren! Och det är inget ryttaren lär hästen och är baske mig inte lätt att ta bort! Du pratar lyhördhet och att inte förstöra känsligheten för hjälper, och det är en helt annan femma! :D

Lena Lundén skrev:
Nej, jag tycker inte att "norrländskan" tillförde speciellt mycket konstruktivt i sitt inlägg. Det var inte riktigt så jag menade när jag skrev mitt inlägg och ber om ursäkt för om det missförstods. Det jag menar är att nya användare måste vara välkomna dom också, Ni alla som skriver här skriver ju under er"signatur" dvs anonymt för dom flesta. Kanske upplevde "norrländskan" nivån låg när hon började läsa länken o blev förbannad????? Därav ett okonstruktivt inlägg.....
Som så många av Er också skriver när Ni är upprörda.

Beträffande om att folk i allmänhet tycker att nivån är låg på många länkar så måste ni väl ändå hålla med om det??!! Det är en av anledningarna till att många inte ens går in och läser.

Anledningen till att jag loggade in mig är att det var en gammal man som mådde oerhört dåligt och for väldigt illa av den låga nivå som fördes om honom här.

Det finns många trevliga länkar under "Islandshäst" på Buke, jag har läst flera av dom (jättetrevligt!), men en del är faktiskt rent ut sagt pinsamma och oerhörd låg nivå på och ofta skrivna av ett fåtal användare.

För övrigt kritiserar jag inte att ni hat trevligt här, det kan jag mycket väl förstå.

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

SIF:s forum var bra innan det pajade, det håller jag med om. Då försvann alla gamla länkar. Vet inte om de reparerat det sedan men det var inte lika intressant längre efter det... tyvärr. Sedan är ju Bukefalos ett mycket större forum än SIF:s som endast innehåller islandsfolk (kanske något undantag). Bukefalos är trots allt Sveriges största hästforum! Dessutom har nivån på debatterna stadigt höjts här, men ok, jag läser inte alla länkar och forum här på långt när, så det finns säkert låg nivå också. Men att kalla all kritik före låg nivå, det är ju också ett sätt att fördumma folk! Jag tror inte ett ögonblick på att insändaren i SIF var obefogad. Och att Göran inte svarade på det utan ville föra debatten i "det tysta" gör mig 'än mer misstänksam. Somliga behöver inte hjälp med att smutskastas. Deras agerande gör det väldigt bra åt dem (Rent allmänt skrivet och inte person bundet!) och det måste få vara var och ens rättighet att protestera mot sådant! Smutskastning tycker jag inte det är om man håller sig till sanningen och jag tror inte någon användare har ljugit i denna tråd när de talat om sina erfarenheter! Tror du det? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Lena Lundén skrev:
Men vad skulle han in här och läsa för då?
Om nu sidan har så dåligt rykte, så är den väl ändå inget bry sig om, eller hur?

Och för min del så tycker jag att SIF's forum ligger nere för mycket och har för många tekniska problem.
Samt att det nya forumverktyget är trist och trögjobbat.
Jag brukar undvika forum som har just det verktyget.

Jag höll till en del där också förut.

Även den biten kan ridas bort, har sett det själv otaliga gånger. Pigga alerta hästar där viljan försvunnit med tiden och felaktig ridning, så jag menade faktiskt bägge. :D

Boj skrev:
Även den biten kan ridas bort, har sett det själv otaliga gånger. Pigga alerta hästar där viljan försvunnit med tiden och felaktig ridning, så jag menade faktiskt bägge. :D

Det beror nog helt på i vilken miljö hästen rids. I den invanda miljön kanske hästen är lugn me en sådan häst visar alltid sitt rätta jag i nya miljöer där den oftast blir nervös. Men visst kan man med åren få en lugnare häst. Men jag vill att det skall dröja 15 år innan hästen lämpar sig som familjehäs! Då är det bättre att avla fram familjehästar som redan från scratch har det rätta temperamentet för de blir ännu lugnare. För den delen leder felaktig ridning ofta till skador och nedsatt prestationsförmåga pga smärta vilket givetvis får hästen att tappa viljan och kanske inte ens bry sig längre. Men då pratar vi om änu en aspekt och det har jag sett flera ggr och att folk tror att den stackars hästen går lugnt pga att den är lugn i psyket. I själva verket har den tappat livsglädjen och orkar inte protestera. Knappast min defintion på en familjehäst. Den skall vara positiv och levnadsglad!

Ja, jag är en sådan där "anonym användare" som bara läser och inte skriver några inlägg. :angel:
Tydligen, enligt Lena L. så är vi välkomna också… :banana:
Vi är många här ute som delar åsikter med Sambaengi men alla har inte förmågan att uttrycka sig och ge svar på tal och på så sätt vågar ge sig in i diskussionerna här.
Det är mycket som är fel inom SIF och det börjar bubbla upp till ytan mer och mer.
Bra kämpat Sambaengi, du talar för många av oss gräsrötter.
Kom igen alla anonyma, gör som jag, ni får fortsätta att vara anonyma men säg vad ni tycker.
Fram för islandshästar för alla och ett fungerande SIF utan gräddfil. :)

Lena Lundén skrev:

Det kan jag verkligen förstå, jag får också ont i magen av personpåhoppen.

Vi får inte glömma tids- och helhetsperspektivet i jakt på syndabockar.

De flesta av oss hade inte ens HAFT en islandshäst om det inte vore för denne mans ENORMA engagemang genom åren.

Jag får en känsla av att de "nyare" medlemmarna inte har en aning om vilka lass de gamla dragit och vilka arbetsinsatser som helt ideellt lagts ned genom åren.

Att det kan vara svårt att tillfredsställa alla och hålla sig up-to-date med fakta som inte funnits tidigare är ju mänskligt.

Det som kan uppfattas som en gräddfil ser jag som välvilja och en mänsklig subjektivitet.

Även om jag själv i något sammanhang drabbats av den ;) så har jag ändå all respekt för människor som jobbar så hängivet för SAKEN, för våra fantastiska hästar och för att rasens "budskap" ska spridas.

Har man en annan smakriktning och vill få mer jämnvikt så får man väl engagera sig då, så det blir mer jämnvikt i toppen.

Att skälla personligt på människor som lägger ned sitt LIV för alla oss andra som inte har tid att jobba ideelllt för rasen tycker jag är taskigt. Och trångsynt.

Sakfrågorna kan vi diskutera och där är det ju inte svårt att argumentera. (en debatt har tex varit att silverhästar skulle ha defekta ögon, vilket inte är sant i vår ras - det får man ju bemöta med FAKTA och inte med tyckande)

Men att hoppa på någon som PERSON är onödigt och i allmänhet något man gör när argumenten tryter. (gissa vem som brukar få känna på det ;) ? )

Tim
som inte hade fallit för rasen om hon inte sett en Tulka-häst 1980 :cool:

Silverkedjan skrev:
Det kan jag verkligen förstå, jag får också ont i magen av personpåhoppen.

Vi får inte glömma tids- och helhetsperspektivet i jakt på syndabockar.

De flesta av oss hade inte ens HAFT en islandshäst om det inte vore för denne mans ENORMA engagemang genom åren.

Jag får en känsla av att de "nyare" medlemmarna inte har en aning om vilka lass de gamla dragit och vilka arbetsinsatser som helt ideellt lagts ned genom åren.

Att det kan vara svårt att tillfredsställa alla och hålla sig up-to-date med fakta som inte funnits tidigare är ju mänskligt.

Det som kan uppfattas som en gräddfil ser jag som välvilja och en mänsklig subjektivitet.

Även om jag själv i något sammanhang drabbats av den ;) så har jag ändå all respekt för människor som jobbar så hängivet för SAKEN, för våra fantastiska hästar och för att rasens "budskap" ska spridas.

Har man en annan smakriktning och vill få mer jämnvikt så får man väl engagera sig då, så det blir mer jämnvikt i toppen.

Att skälla personligt på människor som lägger ned sitt LIV för alla oss andra som inte har tid att jobba ideelllt för rasen tycker jag är taskigt. Och trångsynt.

Sakfrågorna kan vi diskutera och där är det ju inte svårt att argumentera. (en debatt har tex varit att silverhästar skulle ha defekta ögon, vilket inte är sant i vår ras - det får man ju bemöta med FAKTA och inte med tyckande)

Men att hoppa på någon som PERSON är onödigt och i allmänhet något man gör när argumenten tryter. (gissa vem som brukar få känna på det ;) ? )

Tim
som inte hade fallit för rasen om hon inte sett en Tulka-häst 1980 :cool:
men hallå!!vilken regel i SIF säger att man som "högt uppsatt inom styrelsen" får lov att göra lite som man själv vill och tycker??det finns hundratals som arbetar ideelt och jag tror faktiskt ingen av dessa skulle komma på tanken att göra något sådant korkat som faktiskt gjorde att denna tråd startades!!bara för att an typ bor granne,eller "go way back" så betyder inte det extra förmåner!!vi andra hederliga då?ska vi inte få se en rättvisa skipas här??oavsett hur länge man sysslat med rasen och "hur hårt man kämpat"...ja menar,alla kämpar vi väl för rasen efter ens egen bästa förmåga??
ideelt eller inte...och,varför händer det aldrig att man kämpar för att slå ut nåt så tråkigt som att glo på terräng hoppning eller byt ut traven nån gång på tv4 mot riktig ridning!!kämpa för att komma in i TV rutan!!men som dom på SIF verkar resonera...vi tar hand om våra egna híngstar,passar dom som står i inbördes beundran,ni andra därute,använd våra hingstar eller ha det så trevlig tmed er "så kallade"avel på icke bra hingstar....suck alltså...men silverkedjan du som vart med såååååååå länge,du vet så klart bäst om dessa människor som arbetat så hårt för rasen,som vi andra medlemmar tycks misslyckats med helt.... :angel:

Taggad skrev:

Vi väljer väl den styrelse vi vill ha?

Jag har svårt att förstå det där Vi och Dom --synsättet.

Och varifrån har du fått att det varit en granne som fått en förmån?

ALLA i islandshästkretsar har gjort lite som de velat i alla år. Jag har tjatat för HELT döva öron om defektlistan tex. Varför skulle då inte styrelsen representera samma synsätt som majoriteten ;)

Personliga intressen kommer alltid in. Vi har tidigare haft en person på samma post som haft en son till en hingst jag försökte anmäla som stark eksemförvärvare i avel, tror du det gick bra eller? Och ännu tidigare en person som använde en svenskfödd eksemhingst i avel, tror du det gick bra att rapportera detta?

Nu börjar man ju efter måååånga års debatt faktiskt rensa upp i eksemträsket.

Men man får gå vägen genom argumentation med hjälp av fakta.

Man kan inte sänka sig till en personlig påhoppsnivå när man själv valt de personer som har förtroendeuppdrag.

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar