Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågor:Lena Lundén skrev:Eftersom denna debattsida har otroligt dåligt rykte bland folk i allmänhet så tror jag inte gärna att nya användare söker sig hit om man inte vill hjälpa till att gå in och bryta den låga nivå som stundtals råder.
Nu så tyckte jag väl inte att "Norrländskan" vare sig tillförde så där väldigt mycket konstruktivt eller höjde nivån nämnvärt.Lena Lundén skrev:Nya användare kan ge fler åsikter och konstruktiva förslag hur vi ska arbeta vidare i vår förening.
Det finns ett så grundläggande fel i ditt resonemang, Anette. Du resonerar som om s.k. familjehästar och tävlingshästar är olika sorters hästar, sprungna ur olika sorters avel.sambaengi skrev:Det mål jag har är att alla islandshästens mångfascetterade egenskaper skall bevaras, att vi skall akta oss noga för att smalna av avelsbasen, inte endast avla på topphingstar och dito ston med hög blup och tävlingsegenskaper utan och VALFRITT kunna avla på friska individer med rena gångarter och grövre byggda, mer lämpade för tyngre ryttare, som handikappshästar, turridningshästar och familhehästar. Det stora flertalet islandshästar används just i sådan verksamhet. Det är bar en minoritet som är rena tävlingshästar. Och jag förstår inte varför man bara skall eftersträva att tillfredsställa den minoriteten? Det andra känns för mig minst lika viktigt! Låt vara att uppfödare sedan tycker det ligger mer pengar i tävlingshästar men det skall ju vara upptill var och en uppfödare att själv få välja om man vill avla fram det ena eller det andra och vad man får uta av det! Jag accepterar ingen överförmyndare över min avel och mina pengar! :
Inte_Ung skrev:En post där man snabbt blir halshuggen, antingen av den ena eller andra sidan.
*Tar mig nervöst om halsen* Nja, jag vill nog helst ha mitt huvud kvar på min kropp.
Inte_Ung skrev:Räkna då gärna upp så många hingstar som du kan som inte har Hrafn 802 i stamtavlan närmare än 3 led tillbaka.
De skall dessutom gärna vara bedömda över 8.
Och ha en Blup över 120, eller vad det är som rekommenderas.
En tävlingsryttare vill ha en framåt häst med snabba reflexer och klarar det också.
Boj skrev:Men här måste jag protestera, för det du nu skriver är hur lätt som helst att ta bort på en tävlingshäst. Det har ju blivit ditsatt av en duktig ryttare, och är mycket lättare att ta bort för den som är mindre duktig. Antingen rider man fram sin häst till en lyhördhet, eller så låter man bli. De flesta låter nog bli, åtminstone som det ser ut för många familje hästar.
Lena Lundén skrev:Nej, jag tycker inte att "norrländskan" tillförde speciellt mycket konstruktivt i sitt inlägg. Det var inte riktigt så jag menade när jag skrev mitt inlägg och ber om ursäkt för om det missförstods. Det jag menar är att nya användare måste vara välkomna dom också, Ni alla som skriver här skriver ju under er"signatur" dvs anonymt för dom flesta. Kanske upplevde "norrländskan" nivån låg när hon började läsa länken o blev förbannad????? Därav ett okonstruktivt inlägg.....
Som så många av Er också skriver när Ni är upprörda.
Beträffande om att folk i allmänhet tycker att nivån är låg på många länkar så måste ni väl ändå hålla med om det??!! Det är en av anledningarna till att många inte ens går in och läser.
Anledningen till att jag loggade in mig är att det var en gammal man som mådde oerhört dåligt och for väldigt illa av den låga nivå som fördes om honom här.
Det finns många trevliga länkar under "Islandshäst" på Buke, jag har läst flera av dom (jättetrevligt!), men en del är faktiskt rent ut sagt pinsamma och oerhörd låg nivå på och ofta skrivna av ett fåtal användare.
För övrigt kritiserar jag inte att ni hat trevligt här, det kan jag mycket väl förstå.
Själv tycker jag att SIF:s forum är "kanon"
Med Vänlig Hälsning
Lena Lundén
Men vad skulle han in här och läsa för då?Lena Lundén skrev:Anledningen till att jag loggade in mig är att det var en gammal man som mådde oerhört dåligt och for väldigt illa av den låga nivå som fördes om honom här.
Och för min del så tycker jag att SIF's forum ligger nere för mycket och har för många tekniska problem.Själv tycker jag att SIF:s forum är "kanon"
Boj skrev:Även den biten kan ridas bort, har sett det själv otaliga gånger. Pigga alerta hästar där viljan försvunnit med tiden och felaktig ridning, så jag menade faktiskt bägge.
Lena Lundén skrev:Anledningen till att jag loggade in mig är att det var en gammal man som mådde oerhört dåligt och for väldigt illa av den låga nivå som fördes om honom här.
men hallå!!vilken regel i SIF säger att man som "högt uppsatt inom styrelsen" får lov att göra lite som man själv vill och tycker??det finns hundratals som arbetar ideelt och jag tror faktiskt ingen av dessa skulle komma på tanken att göra något sådant korkat som faktiskt gjorde att denna tråd startades!!bara för att an typ bor granne,eller "go way back" så betyder inte det extra förmåner!!vi andra hederliga då?ska vi inte få se en rättvisa skipas här??oavsett hur länge man sysslat med rasen och "hur hårt man kämpat"...ja menar,alla kämpar vi väl för rasen efter ens egen bästa förmåga??Silverkedjan skrev:Det kan jag verkligen förstå, jag får också ont i magen av personpåhoppen.
Vi får inte glömma tids- och helhetsperspektivet i jakt på syndabockar.
De flesta av oss hade inte ens HAFT en islandshäst om det inte vore för denne mans ENORMA engagemang genom åren.
Jag får en känsla av att de "nyare" medlemmarna inte har en aning om vilka lass de gamla dragit och vilka arbetsinsatser som helt ideellt lagts ned genom åren.
Att det kan vara svårt att tillfredsställa alla och hålla sig up-to-date med fakta som inte funnits tidigare är ju mänskligt.
Det som kan uppfattas som en gräddfil ser jag som välvilja och en mänsklig subjektivitet.
Även om jag själv i något sammanhang drabbats av den så har jag ändå all respekt för människor som jobbar så hängivet för SAKEN, för våra fantastiska hästar och för att rasens "budskap" ska spridas.
Har man en annan smakriktning och vill få mer jämnvikt så får man väl engagera sig då, så det blir mer jämnvikt i toppen.
Att skälla personligt på människor som lägger ned sitt LIV för alla oss andra som inte har tid att jobba ideelllt för rasen tycker jag är taskigt. Och trångsynt.
Sakfrågorna kan vi diskutera och där är det ju inte svårt att argumentera. (en debatt har tex varit att silverhästar skulle ha defekta ögon, vilket inte är sant i vår ras - det får man ju bemöta med FAKTA och inte med tyckande)
Men att hoppa på någon som PERSON är onödigt och i allmänhet något man gör när argumenten tryter. (gissa vem som brukar få känna på det ? )
Tim
som inte hade fallit för rasen om hon inte sett en Tulka-häst 1980
Taggad skrev:dom på SIF