Islandshästen

Sv: Islandshästen

Lena Lundén skrev:
Det vi reagerat på är den hetsstämning man försöker bygga upp mot en enskild person,

Välkommen till denna sida, här är det tyvärr inte ovanligt med onyanserade personangrepp, dessutom på personer som inte själva medverkar i detta forum.
Om detta beror på allmän brist på omdöme, bitterhet, allmän grälsjuka, självgodhet eller något annat vet inte jag, trist är det i vilket fall.

Senast ändrad av en moderator:

Stefan - genom åren har man "slätat över" ALLA eksemhingstarna. Jag har tjatat om defektlistan sedan stenåldern men eftersom ingen av de stora avlarna eller styrelsemedlemmarna i SIF följde den var det enda som hände att jag blev klappad på huvudet, typ. (eller hotad av enskilda hingstägare)

Inte förrän i år när SIF faktiskt ändrat attityd och kräver en friskhetsdeklaration från ägaren verkar allmänheten fått upp ögonen för att det faktiskt är olagligt.

Men systemet är orättvist eftersom det gynnar personer som ljuger. Eller som maskerar eksemet. Det finns hingstar även i den absoluta toppen som tidigare haft eksem på listan men som sköts på ett annat sätt så de är symtomfria hos nästa ägare, som alltså skriver på att hästen inte visar eksemtecken (hos dem). Vad ska vi göra med dem tycker du?

Eftersom avelsutskottets attityd tidigare alltid varit att se genom fingrarna och göra "undantag" kan jag förstå om de gamla fortsätter på samma sätt.

Men det handlar om konsekvens. Man måste kunna begära att alla går under samma regelverk.

Tidigare släpptes alla oavsett eksemstatus. Idag är reglerna ändrade och skall då följas. Det är ingen motsättning.

Det som är upprörande i detta fall är att det på den information jag fått vid handen att det finns en gräddfil där man inte behöver följa reglerna för de som har rätt kontakter på SIF. Och så får det aldrig vara.

Sedan är fortfarande regelverket kanske inte helt rättvist, men det kan man knappast beskylla personen ifråga för enskilt.

Jag tror inte det handlar om någon gräddfil i det här fallet faktiskt. Det handlar nog mer för hur man argumenterar för sin sak.

Och även tidigare har reglerna varit tydliga, bara att alla var lika goda kålsupare och inte anmälde sina defekta hingstar typ. Skillnaden nu är att du aktivt måste svara på en direkt fråga från SIF.

HTML:
Däremot måste jag inflika att de namn som Lena nämner runt Häggberg är för mig company. Det är bara en viss inriktning på aveln som gäller och några grova, lugna familjehästar, med fullt godtagbara gångarter och exteriör förståss, godkänns inte för avel och inte är aveln fri som på Island heller. Om man trots detta väljer att avla på en sådan hingst, som alltså inte går att få godkänd med det bedömningssystem och ideal som idag råder, då är man oseriös och straffas med 6500 i registreringsavgift samt avkomman hamnar i bilaga till stambok och får inte bedömas i Sverige. Men däremot i andra länder... :cool: Och i det resonemang som jag förde med Göran H så sade han ordagrant att "Han aldrig kommer att tillåta att aveln släpps fri eller b-registret tas bort eller att dessa hästar får bedömas!" Som om han allena bestämde detta. Bara ett exempel på varför jag tycker han agerar som om han vore allenarådande och inte vill lyssna. För den delen upplevde jag att även de namn Lena nämner var lika oresonliga i sitt resonemang och totalt ovilliga att satsa på något annat än högt bedömda hingstar med hög blup, vilket trummades in om och om igen på avelsseminariet i fjol! Allt annat var oseriös avel!

Beträffande ovanstående inlägg om "de personer Lena nämner är lika oresonliga i sitt resonemang"
Var vi alla 4 på avelseminariet och diskuterade detta???
Känner nämligen inte igen att vi alla skulle ha gjort det så jag ställer mig lite frågande till ditt inlägg........
Sitter man i SiF:s styrelse torde uppgiften vara att föra aveln framåt med de kriterier som finns. Inte bakåt.....
Sen finns förmånen att för de som vill avla "som dom vill" att göra det mot en avgift för mindre än vad det kostar att använda en högt bedömd hingst, den "förmånen" fanns ej för ett par år sedan.
Det är fortfarande helt fritt att göra som man själv vill , men vi kan väl ändå inte propagera för att vi ska använda ej godkända hingstar i vår avel???? Det talar emot allt vad vår förening står för. SIF som blivit lovordade av "övriga hästsverige" för de avelsmål vi har och de fantastiska resultat vi uppnått med vår svenksa avel. Det är något jag tycker vi ska vara stolta över!!!!!!

Beträffande frågor om vårt avelskansli, eventuella eksemhingstar m.m. kommer det i nästa nummer av Islandshästen att lämnas information om detta.

Tills dess Ha det bra allihop !!!!!
önskar Lena Lundén

Lena Lundén skrev:
SIF som blivit lovordade av "övriga hästsverige" för de avelsmål vi har och de fantastiska resultat vi uppnått med vår svenksa avel.

Jo det är väl bra. Bara inte huvudsyftet är att "övriga hästsverige" ska tycka vi är duktiga.

Själv tycker jag att islandshästen är en fantastisk hästras och jag är glad över att jag haft förmånen att få äga och föda upp några. Jag hoppas att vi alla islandshästintresserade har en ödmjukhet inför denna fantastiska hästras och förvaltar dess unika egenskaper väl. Visst, vissa saker kan förbättras, men vi måste vara försiktiga när vi vill förändra.

Och visst är det väl trevligt att "övriga hästsverige" lovordar oss :D (om det nu verkligen är så betvivlar jag).
Skulle det däremot vara så att en del inom "övriga hästsverige" anser att ingen vuxen ryttare ska rida på lurviga "islandsponnyer" (detta synsätt existerar ju också) - så ger jag faktiskt blanka sjutton i deras värderingar om vad som är "fint" eller "duktigt". Jag är som sagt stolt över islandshästen och behöver inte ha något godkännande av mitt val av hästras från andra.

Senast ändrad:

Lena, jag äger en svenskfödd eksemhäst efter eksemfritt sto. Jag reagerar starkt på att vissa skall få någon sorts "dispens" att använda sig sin eksemhingst i aveln p g a gott förhållande till vissa personer som sitter högt upp. Att vissa är finare än andra. Så ser det ut o så låter det om hela insändaren och inläggen. Sånt här får bara inte lov att hända.

Att äga en eksemhäst är en stor förlust och tar upp en halvtidstjänst i skötsel. Var o en som har en eksemhäst vet vad det kostar i pengar och ångest. Att tillåta eksemhästar verka i aveln är en stor skam för islandshästsverige! Vi vet inte varför/hur eksemet sprids - till dess bör det vara helt klart att det är stopp använda eksemhingstar i aveln. Oavsett VEM man än är i Islandshästvärlden.

Det låter så illa om det hela- och därför blir reaktionen sådan.

Jag tycker att det är trevligt att du tittar in här på forumet.
Det lyfter liksom nivån om ansvariga inom förbundet kommer hit och skriver de fakta som ibland saknas.
Eller bemöter de åsikter som finns här.
Att skriva här, det är ju också ett sätt att nå ut till medlemarna och få en levande dialog.

_HESTUR_ skrev:
Här handlar det inte om blupen utan man ondgör sig över att en person kan göra undantag för en hingst med en defekt. Det anser jag inte vara något litet småfel som vem som helst gör.

Vi kan alla göra fel, visst är det så.
Men man kanske ska passa lite nogrannare på dom fel man väljer att begå.

Och i det här fallet med en eksemhingst kan jag inte se att man någonsin, styrelse eller enskild, ska ta ett sådant beslut.

Debatten om eksem i aveln har varit ganska het tidvis.
Man borde ha förstått att så fort det blir officiellt att man agerat så vårdslöst mot medlemmarnas förtroende och det egna förbundets regler så skulle det bli nya heta debatter.

Marita Persson

Visst kan alla göra fel..... även dom som lämnar information om vilka hingstar som har eksem eller inte. Är det officiell information när en person lämnat sin syn på saken???
Frågan är om medlemmarnas förstroende är förbrukat och om nämda person har handlat fel...... Jag tycker att ni ska avvakta informationen som kommer i nästa nummer av Islandshästen.
Både vad det gäller eksemfrågan och avelskansliet.
Självklart måste vi försöka få bukt med eksemet, det är oerhört viktigt.

Min egna erfarenhet av mitt gamla sto som hade oerhört svårt eksem dom sista åren av sitt liv,hon har lämnat flera avkommor, alla eksemfria bl.a ett sto efter Kjarni som ägaren själv tog ur avel p.g.a eksem. Stoet är idag 8 år, garanterat eksemfri, tillbringat mestadelen av sitt liv ute på lösdrift. Jag har haft tur, det är jag medveten om. Frågan är om man inte också ska ta ston med eksem eller som lämnat eksemavkomma ur avel??? Detta kan debatteras i all oändlighet, men i slutändan måste ända mer forskning till för att vi ska veta mer om hur vi ska hantera frågan.
Passar i och med det på att skicka ETT STORT TACK till Ulltuna som påbörjat detta!!!!
Ni med eksemston som fått flera avkommor med eller utan eksem, anmäl era ston så att vi kommer snabbare framåt i forskningen. Det har jag gjort med min gamla Gola och jag hoppas att det kan tillföra någonting. Kanske kommor någon av avkommorna i framtiden att utveckla eksem, vad vet jag.....
Jag försöker i varje fall konstruktivt dra mitt "strå till stacken"

ha det bra allihop!!!

Med Vänlig Hälsning
Lena Lundén

Balderum skrev:
Lena, jag äger en svenskfödd eksemhäst efter eksemfritt sto. Jag reagerar starkt på att vissa skall få någon sorts "dispens" att använda sig sin eksemhingst i aveln p g a gott förhållande till vissa personer som sitter högt upp. Att vissa är finare än andra. Så ser det ut o så låter det om hela insändaren och inläggen. Sånt här får bara inte lov att hända.
HTML:
Hej Balderum

Att vissa kan få dispans för att man tillhör den "innegänget" eller "ryggdunkarklubben" som man skrivet om här tidigare i länken stämmer inte.Läs ovanstående inlägg av mig.
 Hoppas forskningen snabbt går framåt både vad det gäller hjälp till dom eksemhästar vi har i dag och vår fortsätta avel.

Ha det Bra!!!

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

smaland skrev:
Välkommen till denna sida, här är det tyvärr inte ovanligt med onyanserade personangrepp, dessutom på personer som inte själva medverkar i detta forum.
Om detta beror på allmän brist på omdöme, bitterhet, allmän grälsjuka, självgodhet eller något annat vet inte jag, trist är det i vilket fall.

Snarare på irritation på svåråtkomliga personer som gör saker som är helt åt pipsvängen men alltid klarar sig undan!

Silverkedjan skrev:
Stefan - genom åren har man "slätat över" ALLA eksemhingstarna. Jag har tjatat om defektlistan sedan stenåldern men eftersom ingen av de stora avlarna eller styrelsemedlemmarna i SIF följde den var det enda som hände att jag blev klappad på huvudet, typ. (eller hotad av enskilda hingstägare)

Inte förrän i år när SIF faktiskt ändrat attityd och kräver en friskhetsdeklaration från ägaren verkar allmänheten fått upp ögonen för att det faktiskt är olagligt.

Men systemet är orättvist eftersom det gynnar personer som ljuger. Eller som maskerar eksemet. Det finns hingstar även i den absoluta toppen som tidigare haft eksem på listan men som sköts på ett annat sätt så de är symtomfria hos nästa ägare, som alltså skriver på att hästen inte visar eksemtecken (hos dem). Vad ska vi göra med dem tycker du?

Eftersom avelsutskottets attityd tidigare alltid varit att se genom fingrarna och göra "undantag" kan jag förstå om de gamla fortsätter på samma sätt.

Världen kommer inte att bli 100% rättvis någon gång och rötägg finns inom alla branscher. Men för den skull skall vi inte låta de som åker fast komma undan! då har vi snart fullständig anarki och om de gamla fortsätter med en stil som SIF beslutat ändra på, då har de suttit för länge om de inte kan ändra sig! Tiden går inte baklänges och dröjer inte kvar i gårdagen...

sjoberga skrev:
Men det handlar om konsekvens. Man måste kunna begära att alla går under samma regelverk.

Tidigare släpptes alla oavsett eksemstatus. Idag är reglerna ändrade och skall då följas. Det är ingen motsättning.

Det som är upprörande i detta fall är att det på den information jag fått vid handen att det finns en gräddfil där man inte behöver följa reglerna för de som har rätt kontakter på SIF. Och så får det aldrig vara.

Sedan är fortfarande regelverket kanske inte helt rättvist, men det kan man knappast beskylla personen ifråga för enskilt.

:bow: Jag har samma inställning som du!

Lena Lundén skrev:
HTML:
Däremot måste jag inflika att de namn som Lena nämner runt Häggberg är för mig company. Det är bara en viss inriktning på aveln som gäller och några grova, lugna familjehästar, med fullt godtagbara gångarter och exteriör förståss, godkänns inte för avel och inte är aveln fri som på Island heller. Om man trots detta väljer att avla på en sådan hingst, som alltså inte går att få godkänd med det bedömningssystem och ideal som idag råder, då är man oseriös och straffas med 6500 i registreringsavgift samt avkomman hamnar i bilaga till stambok och får inte bedömas i Sverige. Men däremot i andra länder... :cool: Och i det resonemang som jag förde med Göran H så sade han ordagrant att "Han aldrig kommer att tillåta att aveln släpps fri eller b-registret tas bort eller att dessa hästar får bedömas!" Som om han allena bestämde detta. Bara ett exempel på varför jag tycker han agerar som om han vore allenarådande och inte vill lyssna. För den delen upplevde jag att även de namn Lena nämner var lika oresonliga i sitt resonemang och totalt ovilliga att satsa på något annat än högt bedömda hingstar med hög blup, vilket trummades in om och om igen på avelsseminariet i fjol! Allt annat var oseriös avel!

Beträffande ovanstående inlägg om "de personer Lena nämner är lika oresonliga i sitt resonemang"
Var vi alla 4 på avelseminariet och diskuterade detta???
Känner nämligen inte igen att vi alla skulle ha gjort det så jag ställer mig lite frågande till ditt inlägg........
Sitter man i SiF:s styrelse torde uppgiften vara att föra aveln framåt med de kriterier som finns. Inte bakåt.....
Sen finns förmånen att för de som vill avla "som dom vill" att göra det mot en avgift för mindre än vad det kostar att använda en högt bedömd hingst, den "förmånen" fanns ej för ett par år sedan.
Det är fortfarande helt fritt att göra som man själv vill , men vi kan väl ändå inte propagera för att vi ska använda ej godkända hingstar i vår avel???? Det talar emot allt vad vår förening står för. SIF som blivit lovordade av "övriga hästsverige" för de avelsmål vi har och de fantastiska resultat vi uppnått med vår svenksa avel. Det är något jag tycker vi ska vara stolta över!!!!!!

Beträffande frågor om vårt avelskansli, eventuella eksemhingstar m.m. kommer det i nästa nummer av Islandshästen att lämnas information om detta.

Tills dess Ha det bra allihop !!!!!
önskar Lena Lundén

Du nämnde Thorwaldur mfl inom avel och de var där. Så det var inte de namn du skrev under med som avsågs.Beträffande godkända hingstar är det ett moment 22. Det blir ej godkända hingstar pga att man i avelskriterierna endast tar hänsyn till tävlingshästarnas egenskaper, inte familjehästens tex. Beträffande lovorden från övriga hästsverige så kommer de inte från "vanligt hästfolk" utan mer från tävlingsinriktade avlare och förespråkare inom andra raser. Men det är väl bara de som räknas kanske...

Sedan har det alltid varit tillåtet att avla på egen hingst, även om den inte är godkänd, men SIF ville inte erkänna dessa avkommor och har sedan varit noga med att inte tala högt om det när SIF väl tvingades att följa reglerna och registrera även dessa avkommor samt har lagt en rejäl straffavgift, vilket ingen annan rasförening sysslar med och SIF följer dessutom inte övriga FEIF-länder för det är endast i Sverige som det finns ett bilageregister. På Island är aveln fri och man får avla på vad man vill, villket bevarat en bred avelsbas och alla islandshästens mångfascetterade egenskaper.

Enligt EU-reglerna skall vi följa moderlandets regler, dvs fri avel och inget bilageregister. I Danmark tex får man förvisso betala en mindre straffavgift, men inte sådana summor som i Sverige, men sedan får också hästen fulla papper. De har inget bilageregister utan en islandshäst är en islandshäst och det är fullt möjligt att visa alla islandshästar för bedömning. Genom Sveriges regler kommer en bilagehingst för alltid vara utanför systemet, hur bra den än är. Men gudskelov kan man ju visa den i Danmark istället och få en godkänd FEIF-bedömning, varpå Sverige måste godkänna hingsten! :devil: Går förresten bra i alla länder utom Danmark för de följer moderlandets regler som EU-reglerna säger. På så vis slipper man att islandshästar hamnar utanför systemet och registreras som korsningsponny med okänd härstamning och man bjuder in de som vill avla på egen icke godkänd hingst att vara med på lika villkor. Då har man också en bättre kontroll på aveln. Men Sverige är ju byråkraternas paradis och tyvärr finns de i islandshästvärlden också... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Balderum skrev:

Att äga en eksemhäst är en stor förlust och tar upp en halvtidstjänst i skötsel. Var o en som har en eksemhäst vet vad det kostar i pengar och ångest. Att tillåta eksemhästar verka i aveln är en stor skam för islandshästsverige! Vi vet inte varför/hur eksemet sprids - till dess bör det vara helt klart att det är stopp använda eksemhingstar i aveln. Oavsett VEM man än är i Islandshästvärlden.

Det låter så illa om det hela- och därför blir reaktionen sådan.

:bow: Instämmer med dig!

hofi skrev:
Håller helt med dina åsikter. Stå på dig. Du har nog de flesta "hobbyryttare" med dig.
:bow: :bow: :bow: :bow:

:bow: :bow: :bow: Jag vet! Det är bara så förbaskat synd att så få av dem öppnar munnen! Vem jag än pratar med bland fritidsryttarna så tycker de att vi avlar för mycket med inriktning på tävlingshästar, men de flesta säger inget, varken i detta forum eller på avelsseminariet. Jo i pausen smög de fram och höll med mig, men i debatterna var de flesta tysta. Det var mest kända avlare av sk kvalitétshästar som öppnade munnen och de stod givetvis på den sida man kan förvänta! Och så länge flertalet tider så samtycker de, vilken åsikt de än har, och då blir det heller ingen ändring i leden! :crazy:

Men det är ju så att tävlingsmänniskor är tuffa människor som vågar medan många fritidsryttare är den mer försynta sorten så de hävdar inte sin åsikt lika väl. Så trots att de flesta vill ha främst bra familjehästar och bara en bråkdel tävlar, så är det de senares åsikter som slår igenom mest. :cool:

Om någon använder sitt eksemsto och avlar på så blir det max en avkomma om året och den hamnar hos stoägaren! Då är det också ägaren av eksemhästen som själv tar risken att avla fram en eksemavkomma.

Om däremot en hingst har eksem och används i allmän avel så är det inte hingstägaren med eksemhästen utan stoägarna som får ta smällen med en eksemavkomma. Därför borde egentligen det vara en rejäl straffavgift på att använda en eksemhingat i avel!

Och vad är värst att ha i avel; en frisk men obedömd familjehingst med veterinärmedicinskt korrekt exteriör och helt godtagbara gångarter eller en godkänd eksemhingst??? Jag vet vad jag skulle valt att betäcka med i alla fall!

Enligt EU:s regler skall godkänd veterinärbesiktning av en hästveterinär räcka för att få använda en hingst i avel. En hästveterinär kan avgöra om hästen har exteriöra defekter och tillsammans med röntgen av framför allt bakknä och has, men gärna benen i helhet, så får man en bra grund att jobba utifrån. En hästveterinär hade anmärkt på den fula svanshals/hjorthals som en del högt bedömda hästar har. Ingen hingst med den defekten kommer i närheten av mina ston eftersom den verkar menligt på hållbarheten!

En häst skall ha en högt ansatt, välrest och vackert välvd nacke! Då har han lätt för forma överlinjen rätt medan hjorthalshästen gärna pekar med nosen, sänker ryggen och tappar bakkärran... Det finns högt bedömda ston och hingstar som jag tycker ser helt gräsliga ut och strider mot andra hästrasers vackra exteriörkrav. Islandshästen är dock en häst som alla andra och vi har många korrekta islandshästar med bra stam, blup och prestationer. Men om det kommer fram flera högt bedömda hästar utan naturlig välvning på nacken utan en rak övre halslinje, ja då förfular vi rasen avsevärt!

Med all respekt för allt annat som en välkänd och belönad avlare sade på avelsseminariet, men den "idealbild" han visade på halsen var bland det fulaste häst jag sett! Sådana fula hästar vill jag absolut inte avla och de främjar inte hästen ridbarhet, tvärtom. Och inte främjar de hur andra uppfattar rasen då det tom är en veternärmedicinsk defekt!

*Knapplån*

Det som förvånar mig i det aktuella fallet/diskussionen är att vi ombeds vänta tills nästa nummer av tidningen för att få RIKTIG information.

Trycker SIF insändare med förtal/felaktiga uppgifter utan omdöme kan man fråga sig?
Varör sparde man inte allt detta till ett och samma nummer?

Att dessutom trycka nämda insändare och tro att medlemmarna ska sitta tysta som möss är att förvänta sig det omöjliga. Det vore ett skräckscenario om ingen reagerade.
Eller vill SIF att dess medlemmar ska rycka på axlarna och sedan fortsätta med sitt som om ingenting hade hänt?

Marita

Trycker SIF insändare med förtal/felaktiga uppgifter utan omdöme kan man fråga sig?

Det tror inte jag, däremot tror jag att det är den ena sidan av denna händelse. Det finns ju alltid två parter i en diskussion, just nu har vi bara läst den ena sidans synsätt på detta och kanske får vi i nästa nummer även den ansras sidans syn på det hela.

Man kan aldrig skapa en uppfattning utifrån ensidig information, jag antar dessutom att det vi läst i tidningen bara är en bråkdel av hela saken.

För att kunna bilda sig en någorlunda rätt uppfattning krävs nog att bägge parter får uttala sig, jag tror dessutom att bukefalos är ett begränsat forum för detta även om vi är många här från islandshästsvergie. Då är det bättre att ge samma chans till AVU som insändaren fick i tidningen, även om vi måste vänta ett tag på det. Men mina kära vänner, vi är ju hästmänniskor och som sådana är vi ju tålmodiga eller hur. ;)

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar