Sv: Islandshästen
_HESTUR_ skrev:
Här handlar det inte om blupen utan man ondgör sig över att en person kan göra undantag för en hingst med en defekt. Det anser jag inte vara något litet småfel som vem som helst gör.
Vi kan alla göra fel, visst är det så.
Men man kanske ska passa lite nogrannare på dom fel man väljer att begå.
Och i det här fallet med en eksemhingst kan jag inte se att man någonsin, styrelse eller enskild, ska ta ett sådant beslut.
Debatten om eksem i aveln har varit ganska het tidvis.
Man borde ha förstått att så fort det blir officiellt att man agerat så vårdslöst mot medlemmarnas förtroende och det egna förbundets regler så skulle det bli nya heta debatter.
Marita Persson
Visst kan alla göra fel..... även dom som lämnar information om vilka hingstar som har eksem eller inte. Är det officiell information när en person lämnat sin syn på saken???
Frågan är om medlemmarnas förstroende är förbrukat och om nämda person har handlat fel...... Jag tycker att ni ska avvakta informationen som kommer i nästa nummer av Islandshästen.
Både vad det gäller eksemfrågan och avelskansliet.
Självklart måste vi försöka få bukt med eksemet, det är oerhört viktigt.
Min egna erfarenhet av mitt gamla sto som hade oerhört svårt eksem dom sista åren av sitt liv,hon har lämnat flera avkommor, alla eksemfria bl.a ett sto efter Kjarni som ägaren själv tog ur avel p.g.a eksem. Stoet är idag 8 år, garanterat eksemfri, tillbringat mestadelen av sitt liv ute på lösdrift. Jag har haft tur, det är jag medveten om. Frågan är om man inte också ska ta ston med eksem eller som lämnat eksemavkomma ur avel??? Detta kan debatteras i all oändlighet, men i slutändan måste ända mer forskning till för att vi ska veta mer om hur vi ska hantera frågan.
Passar i och med det på att skicka ETT STORT TACK till Ulltuna som påbörjat detta!!!!
Ni med eksemston som fått flera avkommor med eller utan eksem, anmäl era ston så att vi kommer snabbare framåt i forskningen. Det har jag gjort med min gamla Gola och jag hoppas att det kan tillföra någonting. Kanske kommor någon av avkommorna i framtiden att utveckla eksem, vad vet jag.....
Jag försöker i varje fall konstruktivt dra mitt "strå till stacken"
ha det bra allihop!!!
Med Vänlig Hälsning
Lena Lundén