Islandshästen

Sv: Islandshästen

Vill förresten inte hålla med om inställningen att äldre människor inte skulle kunna tillföra något just bara för att de är äldre eller pensionerade.
Förmågan att tillföra eller inte tillföra är något som är knutet till person (inte till ålder) och denna förmåga varierar inom alla åldersgrupper.

Att avtackas för att sedan kunna vara bollplank när det gäller erfarenheter och vilka kontakter som ska tas kan vara en ypperlig tillgång för ett utskott. Tycker det skulle vara ett mycket bra sätt att ta tillvara de kunskaper och erfarenheter som finns bland "de gamla rävarna".

hatid skrev:
Jag har inte gett upp att avla trevliga lättridna avkommor, Det kommer jag att fortsätta med. Det var flera anledningar till att jag sålde föregående hingsten. Inte att jag gav upp. :smirk:

Det låter bra att du fortfarande satsar på lynnet och jag menade inte att du gav upp det, utan din förra hingst pga bla att du kände dig motarbetad. Jag medger att jag inte kan veta hur du resonerat i helhet men med tanke på hur du resonerat tidigare och ditt inläg i denna tråd samt hur fäst du sade dig vara vid honom, så drog jag den slutsatsen. Den nya borde ju falla blupanhängarna mer i smaken i alla fall, med Órriblod och allt, men jag vet ju inte hur du resonerat som sagt, det vet ju du bara själv. Ber om ursäkt om jag missuppfattat ditt beslut.

Det är helt otroligt att man kan anonymt gå till grava personangrepp utan att vara ordentligt insatt i vad saken gäller.
Bidra hellre med något konstruktivt för att föra vår älskade ras och vår förening framåt.
En man som Göran som lägger 100-tals och åter 100-tals timmar ideéllt, självklart kan det nån gång bli fel, vi är bara alla människor.
Det måste väl ändå vara bättre det, än att inte göra någonting......
mer än att gnälla & snacka skit...........

Lena Lundén PR & Info WM-kommitén
Jan Lockwall SIF:s avelsutskott
Anne Fornstedt SIF:s sportutskott, FEIF domare
Carina Lockwall Distrikschef Agria Djurförsäkring

...med 25 års perspektiv på ämnet kan jag se det lite annorlunda.

Det handlar om en person som vi alla i mångt och mycket är i tacksamhetsskuld för att han med sitt engagemang tog hit och med både kvalitet och kvantitet introducerade den här fantastiska hästrasen i vårt land. Förr var också SIF en mycket mer informell ryggdunkade förening så det är inte konstigt om det synsättet hänger med. Det är nog mer menat som ett sätt att vara snäll på även om det slår fel ut.

Och så handlar det om en post som kräver att man i princip inte har något annat liv.

Det har i många sammanhang varit oerhört svårt att få in yngre arbetande förmågor som verkligen GÖR något och inte bara säger att de skulle göra något. Alla som försökt ragga upp domare till tävlingar och unghästmönstringar vet vad jag menar....

Därför används gamla eldsjälar, pensionärer har ju TID. Och i det här fallet LUST.

Att tiden, synen och reglementet sprungit ifrån dem i sak är en annan sida av det myntet.

Det är väldigt svårt att få gamla kirurger att sluta operera också, särskilt när det finns vakanta tjänster att fylla.

Du beskriver i princip precis det jag tycker i det här fallet. Med undantag av en begäran som jag tror att jag tänker ställa privat till mina instruktörer... Tro det eller ej, men vi har lite samma problem inom flygtrafikledningen också. Kanske är detta en trend inom alla väldigt specifierade yrkeskategorier där det bara finns ett fåtal i varje land som har tillräckliga kvalifikationer för chefspositionerna!?

Behandla de gamla med värdighet och se till att göra jobbet själva istället så de får ha den hedersposition de redan avtackats till :idea

Väl uttryckt! :bow:

Lena Lundén skrev:
Det är helt otroligt att man kan anonymt gå till grava personangrepp utan att vara ordentligt insatt i vad saken gäller.
Bidra hellre med något konstruktivt för att föra vår älskade ras och vår förening framåt.
En man som Göran som lägger 100-tals och åter 100-tals timmar ideéllt, självklart kan det nån gång bli fel, vi är bara alla människor.

Misstag kan all begå, det är väl alla medvetna om, men att kalla det som skett enligt insändaren i Islandshästen för "små misstag" man måste överse med, det har jag väldigt svårt att acceptera! Man gör inget undantag från reglerna för vissa personer. Det är lite maffiosa fasoner att agera så! Och att en inre krets dessutom ursäktar detta, gör ingen lugnare utan kastar tyvärr mer vatten på kritikens kvarnhjul! :mad: Däremot hade nog alla accepterat att berörda person bett om ursäkt för att han handlat fel och i fortsättningen agerat som en ledamot och inte som om han allenarådande bestämde över svensk islandshästavel! För tyvärr känns det som en liten klick med Göran H i spetsen gör det och andra åsikter är inte välkomna. Det skall bara avlas på topphingstar med hög blup och bedömning! Tack, där försvann mitt intresse då den bredden på aveln smalnat av till en remsa som antyder att mitt islandshästintresse och min avel är oseriös. Jag bör alltså inte avla på de hästar jag vill avla på. Då får jag flytta till Island istället, där gudskelov aveln än så länge är fri. Här känns det som det bara vissa hästar som räknas in "i vår älskade ras" och andra är "skräphästar", för att citera Göran H själv! :crazy: Då är man inte så intresserad av att engagera sig heller eller lägga tid på något man inte ens tror på... :cool:

Sverige är ett fritt land och eftersom det är svårt att få gehör inom vissa kretsar, ja då tar vi det här istället. Här är det fritt att gnälla av sig, gudskelov, så länge man inte går till ren smutskastning förståss... :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Tjenna Lena, har du hittat hit.
Välkommen, här händer det saker skall du veta.
Det är bara att hänga på.

Vi försvarar absolut inte att någon har gjort något fel (inte från någons sida) , det gör vi alla i bland. Det vi reagerat på är den hetsstämning man försöker bygga upp mot en enskild person, dessutom anonymt.
Kanske ska vi alla fundera på varför ett svar inte gavs i Islandshästen..... kanske finns det fler anledningar till att man inte valt att göra det..... Vi alla kanske bör tänka efter lite innan vi slänger ur oss rena personangrepp, vinklade med bara information från den ena partern.
Ingen av oss anser oss tillhöra någon form av "inre grupp" om det inte räknas som "inre grupp" när man kämpar ideéllt för att föra rasen och vår förening framåt på ett konstruktivt sätt.
Då är vi nog ett väldigt stort gäng som kan kalla oss för "inre grupp"!
och dessutom är STOLTA över det!!!!

Lena Lundén
Jan Lockwall
Anne Fornstedt
Carina Lockwall

Ytterligare ett tillägg till ovanstående inlägg:

Om man kan tro att Göran Häggberg "allenarådande" kan bestämma över hur vi ska avla måste man var oerhört dåligt insatt i hur det fungerar. Vi har en grupp av mycket skickliga avelsdomare som bedömer våra hästar, det finns ett avelsindex "blup" utarbetat av Thorvaldur Arnasson. Dessa två i kombination gör att vi har ett utomordentligt system för att kunna välja bra hingstar till våra ston.
Hur man sen väljer bestämmer man alldeles själv........ eller???

Med Vänlig Hälsning
Lena Lundén & Jan Lockwall

P.S. Tjena själv "Inte Ung" (vem du nu är??)

Jag tycker inte heller det är rätt att klistra en massa egenskaper på en enskild person och att allt som händer bara skulle bero på denna.
Det sitter ju ett antal personer i styrelser och utskott och jag tror inte att de skulle vara någon sorts marionetter som alla dansar efter en persons pipa...

Om ni avser mitt inlägg angående svar i Islandshästen, så åsyftade jag inte på att de enskilda händelserna skulle besvaras och diskuteras. Tycker som sagt inte att detta ska hanteras vidare via internet och insändare.
Däremot borde det t ex inte vara några problem att kort återge den utredning som gjordes angående för- och nackdelar med flytten till Strömsholm.

Tycker det är mycket synd att det är svårt att få tag på det beslutsunderlag som större beslut grundar sig på. Lättare åtkomst till dessa vid visat intresse kanske skulle minska på irritation och misstolkningar av fattade beslut.

Ett tillägg: mitt inlägg var ett svar på Lena Lundéns inlägg gjort 11.51.

(Kan inte gå in och ändra med citattillägg tyvärr)

Lena Lundén skrev:
P.S. Tjena själv "Inte Ung" (vem du nu är??)
Vet du inte det?
Det trodde jag att alla visste vid det här laget.
Nicket är 7 år gammalt.

Du har träffat mig nu och då genom åren.
Mera för länge sedan än på senare tid.

Skulle också gärna vilja veta vilken eksemhingst det talas om här, PM:a mig den som vet något.

Har inte läst insändaren men det jag läst här är ju SKIT rent utsagt! Har man bestämt sig för att ta bort alla eksemhingstar ur svensk avel så gör man det UTAN undantag!!!

Lånar knapp. Och jag är knappast anonym heller. Sambaengi är mit gårdsnamn så det är mycket lätt at veta vem jag är, om någon nu skulle ha missat det. Annars finns det enhemsida för den som kolar mitt nick.

Däremot måste jag inflika att de namn som Lena nämner runt Häggberg är för mig company. Det är bara en viss inriktning på aveln som gäller och några grova, lugna familjehästar, med fullt godtagbara gångarter och exteriör förståss, godkänns inte för avel och inte är aveln fri som på Island heller. Om man trots detta väljer att avla på en sådan hingst, som alltså inte går att få godkänd med det bedömningssystem och ideal som idag råder, då är man oseriös och straffas med 6500 i registreringsavgift samt avkomman hamnar i bilaga till stambok och får inte bedömas i Sverige. Men däremot i andra länder... :cool: Och i det resonemang som jag förde med Göran H så sade han ordagrant att "Han aldrig kommer att tillåta att aveln släpps fri eller b-registret tas bort eller att dessa hästar får bedömas!" Som om han allena bestämde detta. Bara ett exempel på varför jag tycker han agerar som om han vore allenarådande och inte vill lyssna. För den delen upplevde jag att även de namn Lena nämner var lika oresonliga i sitt resonemang och totalt ovilliga att satsa på något annat än högt bedömda hingstar med hög blup, vilket trummades in om och om igen på avelsseminariet i fjol! Allt annat var oseriös avel!

Att sedan högbluphingstarna är släkt med varandra och att avelsbasen därigenom blir onödigt smal samt att risk föreligger att inavel blir effekten på sikt, det viftades bara bort som oviktigt. Jag tycker det är oseriöst att smalna av avelsbasen och inte bevara alla islandshästens olika egenskaper utan bara tävlingshästens. Det ärt faktiskt som familjehäst och turridningshäst islandshästen fått sin stora spridning och majoriteten använder sina hästar till det. Tävlingshästarna är i minoritet men ändå är det det vi skall ta vara på och inrikta aveln på!? Det tycker jag är kompromisslöst och gör mig mfl ganska ointresserade av att engagera oss. :(

Sweet skrev:
Skulle också gärna vilja veta vilken eksemhingst det talas om här, PM:a mig den som vet något.

Har inte läst insändaren men det jag läst här är ju SKIT rent utsagt! Har man bestämt sig för att ta bort alla eksemhingstar ur svensk avel så gör man det UTAN undantag!!!

Det nämns inte i artikeln.

Jag är absolut inte insatt i detta.
Men av vad jag läst här, så tycker jag det du skrev var väldigt bra.
Så tycker jag också man borde tänka på inom all avel (även andra djur alltså)

Grana skrev:
Jag är absolut inte insatt i detta.
Men av vad jag läst här, så tycker jag det du skrev var väldigt bra.
Så tycker jag också man borde tänka på inom all avel (även andra djur alltså)

:bow: Det tycker jag med!

Här handlar det inte om blupen utan man ondgör sig över att en person kan göra undantag för en hingst med en defekt. Det anser jag inte vara något litet småfel som vem som helst gör.

Vi kan alla göra fel, visst är det så.
Men man kanske ska passa lite nogrannare på dom fel man väljer att begå.

Och i det här fallet med en eksemhingst kan jag inte se att man någonsin, styrelse eller enskild, ska ta ett sådant beslut.

Debatten om eksem i aveln har varit ganska het tidvis.
Man borde ha förstått att så fort det blir officiellt att man agerat så vårdslöst mot medlemmarnas förtroende och det egna förbundets regler så skulle det bli nya heta debatter.

Marita Persson

_HESTUR_ skrev:
Här handlar det inte om blupen utan man ondgör sig över att en person kan göra undantag för en hingst med en defekt. Det anser jag inte vara något litet småfel som vem som helst gör.

Vi kan alla göra fel, visst är det så.
Men man kanske ska passa lite nogrannare på dom fel man väljer att begå.

Och i det här fallet med en eksemhingst kan jag inte se att man någonsin, styrelse eller enskild, ska ta ett sådant beslut.

Debatten om eksem i aveln har varit ganska het tidvis.
Man borde ha förstått att så fort det blir officiellt att man agerat så vårdslöst mot medlemmarnas förtroende och det egna förbundets regler så skulle det bli nya heta debatter.

Marita Persson

:bow: Du uttrycker väldigt väl vad många känner!

Lena Lundén skrev:

Jag håller med om att de direkta person- och karaktärsangreppen kan man hålla utanför. Men det ena av de felen (godkännande av enskild eksemhingst) som beskrivs i insändaren är de facto inget man kan förlåta utan att det utreds och ges en ordentlig reprimand, eller friar personen från ansvar. Jag har all respekt för ideellt arbete som läggs ner inom hela SIF. Men att man kanske sitter för länge med detta tunga arbete kan göra att en del blir maktfullkomliga och tror att man kan göra lite som man vill, det är illa.

Eftersom jag inte personligen har mer än andrahandsuppgifter tycker jag dock det är förmätet att i förväg döma en person så stenhårt som vissa gör. Men någon ansvarig på SIF borde klara ut hur detta gick till, och därefter ta beslut om huruvida personen är skyldig eller inte, och vilka konsekvenser det får för fortsatt arbete.

Det är INTE tillfredsställande att bara släta över så allvarliga händelser och fortsätta som om ingenting hänt! Jag tycker också att personen ifråga kunde kortfattat ha förklarat sin version i tidningen. Det hjälpte nog inte personens situation att förtiga det hela.

Stefan Ahlqvist

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar