Islandshästen

Sv: Islandshästen

Hallo!!!!
Om en insändare kommer in till vår tidning underskriven med namn är det så att den måste tas upp. Alla insändare är forfarande den eller de enskilda personers åsikter/version av en sak.

Självklart bör insändare bemötas på ett vettigt sätt oavsett vilket ämne det än berör, men det kan finnas många anledningar till varför det inte gjordes just i detta specifika fall, vilka vi behöver inte spekulera i här.
Att jag skrivit tidigare i denna länk att information kommer i nästa nummer av tidningen, är för att vi här på Bukefalos kanske inte känner till allt vi bör och kanske drar förhastade slutsatser.........

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

_HESTUR_ skrev:
*Knapplån*

Det som förvånar mig i det aktuella fallet/diskussionen är att vi ombeds vänta tills nästa nummer av tidningen för att få RIKTIG information.

Trycker SIF insändare med förtal/felaktiga uppgifter utan omdöme kan man fråga sig?
Varör sparde man inte allt detta till ett och samma nummer?

Att dessutom trycka nämda insändare och tro att medlemmarna ska sitta tysta som möss är att förvänta sig det omöjliga. Det vore ett skräckscenario om ingen reagerade.
Eller vill SIF att dess medlemmar ska rycka på axlarna och sedan fortsätta med sitt som om ingenting hade hänt?

Marita

:banana: Precis vad jag tycker också! Vi är inte gnälliga utan vid sunda vätskor som reagerar! Bra skrivet HESTUR! :bow:

Lena Lundén skrev:
Frågan är om man inte också ska ta ston med eksem eller som lämnat eksemavkomma ur avel???

Jo, det tycker jag att man ska göra. Tycker det är djurplågeri att betäcka ett eksemsto. Om ett sto inte kan leva ett naturligt liv ihop med sitt föl så tycker jag verkligen inte att man ska ta föl på det. Med naturligt menar jag ute dygnet runt, utan täcke och utan att klia sig onormalt mycket. Fölet ska inte behöva riskera att trassla in sig i eventuella täcken eller att bli knockad för att slår efter insekter. Har stoet lämnat eksemavkomma efter eksemfri hingst (svårt att veta om hingstarna på SIFs lista verkligen är eksemfria :angel: ) ska det också tas ur avel!

Senast ändrad av en moderator:

Ärligt talat har nog en hel del erfarenhet av personen ifråga och dömer utifrån den, vilket kanske inte är helt rätt i alla fall, men man känner att man liksom har fått nog av alla konstiga turer och att måttet är rågat samt dags att sätta stopp på ett eller annat vis på sådana här händelser! Tyvärr får man en känsla av att det ses mellan fingrarna med den ena blundern efter den andra, och då gäller det inte bara denna personen. Förbundet känns stundom lika fullt av konstigheter som det som förekommer bland riksdagsledamöter och man sedan hör i media. Ingen rök utan eld. Men positivt i det hela är att det sista ået blivit mycket öppnare diskussioner och att kritik ges plats. Det är ett sundhetstecken som skall uppmuntras och inte slås ned med att kalla medlemmarna för gnälliga! :mad:

javill skrev:
Jo, det tycker jag att man ska göra. Tycker det är djurplågeri att betäcka ett eksemsto. Om ett sto inte kan leva ett naturligt liv ihop med sitt föl så tycker jag verkligen inte att man ska ta föl på det. Med naturligt menar jag ute dygnet runt, utan täcke och utan att klia sig onormalt mycket. Fölet ska inte behöva riskera att trassla in sig i eventuella täcken eller att bli knockad för att slår efter insekter. Har stoet lämnat eksemavkomma efter eksemfri hingst (svårt att veta om hingstarna på SIFs lista verkligen är eksemfria :angel: ) ska det också tas ur avel!

Nu vet jag ett antal gamla importerade eksemston som varit i avel länge innan de fått eksem och endast lämnat eksemfria avkommor även i generation två. Tom med importerad eksemhingst... Dessa ston klarar sig utan täcke, utan att smörjas och utan att få sår på Öland och kan leva ett vanligt liv med sitt föl. Hur skall man då kunna ens bevisa att de har eksem??? Skall vi tvinga stoägaren att ställa sitt avelssto med föl i Smålandsbackarna för att bevisa att stoet har eksem??? Det här är ingen lätt sak och det är likadant med hingstarna. Hästarna kan vara eksemfria på en ort men inte på en annan. Helt rättvis kommer tyvärr aldrig världen att bli. :crazy:

Jag ser iofs inte att dessa gamla importerade eksemston som utvecklat eksem efter långt tid i Sverige är något problem faktiskt. De kom till Sverige innan man begrep att skydda dem, på den tiden då islandshästar "kunde leva på luft" och dessutom är de mestadels importerade på våren i ett dåligt skick, ofta med löss och under de betydligt sämre transportförhållanden som rådde då. Vissa tog tom sådan stryk psykiskt på hitresan så de blev oridbara. Mao, de har fått gå igenom mycket på grund av okunskap och oförstånd!

Många av dessa ston är mödrar till ett antal av våra godkända eksemfria hingstar och till flera bedömda eksemfria ston och utgör basen för den svenska islandshästaveln. Tyvärr är det så att de flesta importerade islandshästar får eksem förr eller senare, om inte annat så på ålderns höst, då de redan verkat länge i aveln. Har de då möjlighet att någonstans leva ett normalt liv och de har visat att de inte fått en enda eksemavkomma, då ser jag ingen anledning att ta dem ur aveln.

Däremot tycker jag det är oerhört onödigt att sätta ett sto i avel som utvecklat eksem efter bara ett par år i Sverige och utan att ha fått något föl innan. Med dagens kunskaper och mer humana transporter minskar risken för tidig eksemutveckling och de som trots allt utvecklar eksem tidigt och särskilt då obetäckta ston, eftersom hormonomställningen vid dräktighet verkar vara en belastning, bör absolut inte sättas i avel! Och absoliut inga svenskfödda med eksem. Men som sagt, det är stoägaren som tar risken, inte hingstägaren, så det värsta brottet är just hingstar med eksem i aveln, särskilt som de kan få flera avkommor varje år och dels sprida eksemet till många individer dels drabbar det många oskyldiga stoägare och rent juridiskt är det regelvidrigt! :mad:

Det känns lite konstigt att SIF prioriterar att straffa friska men obedömda hingstar på hingstägarens egna ston men att det inte är något ekonomiskt straff för att erbjuda en eksemhingst till allmän betäckning! Det är liksom ingen logik i det hela, särskilt som den obedömda hingsten bara får ett fåtal avkommor medan godkända hingstar, särskilt med tävlingsmeriter, kan får hundratals avkommor! :crazy:

Självklart är det precis som du skriver, hingstar kan lämna ifrån sig betydligt fler avkommor samma år och är därmed en större riskfaktor.
Men jag tycker inte att man skall förringa stoägaren heller i dessa fall, även om ett sto bara kan lämna en avkomma i stöten. Skall vi prata eksem så skall det ske på lika basis, och inget enbart hingstägaren skall belastas med eget ansvar.

Jag tycker det är jätteviktigt att hålla en enhetlig linje - INGEN avel på eksem och spatt! Inga undantag så får vi förhoppningsvis bort dessa åkommor till slut! Ska man börja ta hänsyn till div olika faktorer som hur länge hästen varit här mm så blir det oerhört svårt att välja bort alt tillåta vissa individer inom aveln.

Katrin

Idag finns det så gott om bra ston så jag tycker också att det inte finns någon anledning att avla på eksemston egentligen och jag har ingen själv längre och kommer aldrig att importera någon igen. Jag har så fruktansvärt med insekter där jag bor så jag tar inte emot importer på bete längre. Däremot har jag avkommor efter importerade eksemston som aldrig gett en enda eksemavkomma och de går mitt i värsta smeten tom bland äppelträden och har ändå massor med man och svans och inga som helst tecken på eksem, trots att de har knott på sig i sådana mängder så jag ibland måste smörja för risken att de helt enkelt kan bli förgiftade! Grannens travare avled av den orsaken på Helsingborgs djursjukhus och de kunde inte rädda den. Men mina hästar verkar immuna. Utom de två importston jag har kvar som inte har eksem men som gömmer sig i den mörkaste vrån av stenstallet många timmar av dygnet. Alla hästar älskar stenstallet när det är insekter ute och frågan är, hur mycket är det rimligt att utsätta sina hästar för?! Vad skall vi sätta som norm utan eksemutveckling??? Förutsättningarna är ju inte lika över hela landet! Komplicerad fråga... :crazy:

Hej,
Fastnade ikväll med alla läsa en massa gnäll av en liten klick människor som uttalar sig negativt om det mesta...från avel till VM. Ni gör även gällande att ni håller på med islandshästar....När då undrar jag ju då???? NI SITTER JU OCH SKRIVER NEGATIVA INLÄGG OCH GÅR TILL PERSONANGREPP MEST HELA TIDEN. Gör något konstruktivt i stället. Ut och rid alla era hästar i stället eller varför inte galoppera som vissa av er är så duktiga på......s. 8 tråden om VM och passlöp. GÄÄÄÄÄSP :rofl: ps. sluta tjata om yttrandefrihet...det finns ett talesätt..."Dumhet talar alltid för sig självt". De som gapar högst (skriver mest, kolla inlägg) är inte alltid de har rätt eller vet bäst. ds :eek:

Konstigt att så fort det diskuteras kändisar så dyker det upp någon helt ny och anonym användare som gnäller och ojar sig på gamla användare. :devil: Hur vi tillbringar vår tid bestämmer inte du. :mad: För den delen har jag hållit på med mina djur i 5 timmar ikväll. :smirk: Det är konstruktivt att försöka förändra det man tycker är fel istället för att skita i allt och låta de som gör fel hållas. Men det är inte konstruktivt att gömma sig bakom ett anonymt nick och spela besserwisser med översittarfasoner! :mad: Vi som har många inlägg har många år på nacken här. Det här är mer konstruktivt än att glo på TV och det är den tiden och inte av hästarnas som jag tar! Jag sitter sällan vid dumburken där folk kan fastna och slösa bort timme efter timme. Dessutom tar ett sådant här inlägg inte mer än ett par minuter att skriva så så mycket tid tar det inte! :cool:

Norrländska skrev:
Hej,
Fastnade ikväll med alla läsa en massa gnäll av en liten klick människor som uttalar sig negativt om det mesta...från avel till VM. Ni gör även gällande att ni håller på med islandshästar....När då undrar jag ju då???? NI SITTER JU OCH SKRIVER NEGATIVA INLÄGG OCH GÅR TILL PERSONANGREPP MEST HELA TIDEN. Gör något konstruktivt i stället. Ut och rid alla era hästar i stället eller varför inte galoppera som vissa av er är så duktiga på......s. 8 tråden om VM och passlöp. GÄÄÄÄÄSP :rofl: ps. sluta tjata om yttrandefrihet...det finns ett talesätt..."Dumhet talar alltid för sig självt". De som gapar högst (skriver mest, kolla inlägg) är inte alltid de har rätt eller vet bäst. ds :eek:

:bow: :bow: :bow:

Jag kan hålla med om att man måste vara noga med att inte angripa personer. Och att gnäll i sig utan konstruktivitet inte leder till mycket.

Men jag tycker att de flesta här har konstruktiva ideer av olika art i samband med det sk "gnället".

Och då blir min fråga:

Varför skall vi inte debattera våra fantastiska islandshästar och hur vi tillsammans kan skapa de bästa förutsättningarna för att få "bra" hästar, även i framtiden?

Om det inte sker någon debatt alls, kommer vissa enskilda element att få alldeles för stor inverkan. Debatt ÄR VIKTIGT!

Och hur stor tid man har att följa och delta i debatten är väl ändå upp till var och en. Det betyder knappast att man inte skulle rida eller träna sina hästar... Snacka om irrelevant gnäll och angrepp!!

Jag välkomnar de avelsseminarier som inbjudits till, ett bra forum som jag också hoppas blir välbesökt!

Jag tycker att alla nya användare ska välkomnas!!!!!!!
Eftersom denna debattsida har otroligt dåligt rykte bland folk i allmänhet så tror jag inte gärna att nya användare söker sig hit om man inte vill hjälpa till att gå in och bryta den låga nivå som stundtals råder.
Nya användare kan ge fler åsikter och konstruktiva förslag hur vi ska arbeta vidare i vår förening.
För dom flesta är också du anonym, din signatur ger nog ingen aha-upplevelse till folk i allmänhet. Alla kanske inte tänker på att söka reda på din hemsida för att kolla upp vem du är.

Välkommen "Norrländskan"!!!!

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

Norrländska skrev:
Hej,

Gääsp säger jag också!
Detta var det dumaste inlägg jag läst på länge. Sen tror vissa att bara för det sitter folk här och skriver så rider de inte sina hästar mm. Man brukar få läsa sånt då och då, men jag anser man bara skriver så för att få klaga på andra. Men kan inte komma med något vettigt själv.

Jag tycker denna tråden har varit intressant.

Jag har också läst denna tråd........och förutsätter att valberedningen nu har en massa intresserade till posten som avelsordförande *ironi*

Och Sambaengi........hur går det med anmälan till EU-domstolen?

ThomasC skrev:
Jag har också läst denna tråd........och förutsätter att valberedningen nu har en massa intresserade till posten som avelsordförande *ironi*

Men det är ganska intressant att man måste ironisera över att det förs en debatt. Det är precis som att man helst gömmer sig under täcket, kommer överens och sedan får ingen tycka eller tänka annorlunda. Bara för att man engagerar sig ideellt, och hedervärt satsar mycket av sin tid, betyder inte att man enväldigt får bestämma allt.

Nu påstår jag inte att det är så det går till och hoppas att debatten om den viktiga aveln och dess reglemente faktiskt fortsätter i olika fora (bla. avelsseminarierna framöver!). Och att allvarliga "misstag"/"fel" som begåtts reds ut och konsekvensanalyseras.

Rena person- och karaktärsangrepp hör inte hit, men inte heller angrepp på de som tycker annorlunda.

I en likriktad värld utan olika åsikter, blir resultatet aldrig bra, oavsett sammanhang!

sjoberga skrev:
Jag kan hålla med om att man måste vara noga med att inte angripa personer. Och att gnäll i sig utan konstruktivitet inte leder till mycket.

Men jag tycker att de flesta här har konstruktiva ideer av olika art i samband med det sk "gnället".

Och då blir min fråga:

Varför skall vi inte debattera våra fantastiska islandshästar och hur vi tillsammans kan skapa de bästa förutsättningarna för att få "bra" hästar, även i framtiden?

Om det inte sker någon debatt alls, kommer vissa enskilda element att få alldeles för stor inverkan. Debatt ÄR VIKTIGT!

Och hur stor tid man har att följa och delta i debatten är väl ändå upp till var och en. Det betyder knappast att man inte skulle rida eller träna sina hästar... Snacka om irrelevant gnäll och angrepp!!

Jag välkomnar de avelsseminarier som inbjudits till, ett bra forum som jag också hoppas blir välbesökt!

:bow: :bow: :bow: Jag håller med dig!

Lena Lundén skrev:
Jag tycker att alla nya användare ska välkomnas!!!!!!!
Eftersom denna debattsida har otroligt dåligt rykte bland folk i allmänhet så tror jag inte gärna att nya användare söker sig hit om man inte vill hjälpa till att gå in och bryta den låga nivå som stundtals råder.
Nya användare kan ge fler åsikter och konstruktiva förslag hur vi ska arbeta vidare i vår förening.
För dom flesta är också du anonym, din signatur ger nog ingen aha-upplevelse till folk i allmänhet. Alla kanske inte tänker på att söka reda på din hemsida för att kolla upp vem du är.

Välkommen "Norrländskan"!!!!

Med Vänlig Hälsning

Lena Lundén

Jag är knappast anonym för de flesta och har aldrig varit det heller utan tydligt från början stått för vem jag är och vad jag står för! Välkomnar gärna nya debattörer men jag tyckte verkligen nykomlingens inlägg var lågt och det har jag rätt att tycka! :cool:

ThomasC skrev:

Jag har inte haft tid och energi att ta tag i det, tyvärr. Min mamma dog för inte så länge sedan. Sedan krävs det att man har tid att ringa runt och ta reda på saker dagtid, och det har inte jag. Bara på lunchen men då är det ingen som svarar. Och så hittade jag att jag faktiskt kunde visa mina hästar i Danmark eller ett annat FEIF-land, utom Island förståss :D , dit får man ju tyvärr inte ta några hästar! Men det är ju lite långt att åka också... Däremot är det andra hästägare som jag förstått gått vidare. Och jag tänker göra det också så småningom. Men den tid jag har nu är fikapaus, lunch eller efter 21-22 på kvällen när djuren är klara, samt helgerna... Och för den delen är jag så trött på att stånga huvudet i väggen med avelspolitiken så jag försöker sköta mitt eget men kan bara inte hålla käft när det dyker upp sådana här saker...

sjoberga skrev:
Men det är ganska intressant att man måste ironisera över att det förs en debatt. Det är precis som att man helst gömmer sig under täcket, kommer överens och sedan får ingen tycka eller tänka annorlunda. Bara för att man engagerar sig ideellt, och hedervärt satsar mycket av sin tid, betyder inte att man enväldigt får bestämma allt.

Nu påstår jag inte att det är så det går till och hoppas att debatten om den viktiga aveln och dess reglemente faktiskt fortsätter i olika fora (bla. avelsseminarierna framöver!). Och att allvarliga "misstag"/"fel" som begåtts reds ut och konsekvensanalyseras.

Rena person- och karaktärsangrepp hör inte hit, men inte heller angrepp på de som tycker annorlunda.

I en likriktad värld utan olika åsikter, blir resultatet aldrig bra, oavsett sammanhang!

Håller helt med dig! Det har blivit ett sätt att förlöjliga folks åsikter att kalla det för gnäll och att man inte är engagerad. Man kan vara engagerad på olika sätt. Det är ett sätt att engagera sig att delta i debatterna här och det är också helt ideellt! ;) Det är inte så lätt att engarera sig på poster när hela föreningens verksamhet koncentreras till en liten del av landet. Jag har inte varken tid eller råd att fara iväg över 50 mil. Och nu flyttades ju även avelskansliet så koncentrationen är än större. Dessutom är kanske inte alla så förtjusta i att hålla möten efter 21 på kvällen när jag har tid eller på helgen. :angel:

Jag har för den delen inte tänkt åka på avelsseminariet i år, så gubbarna kan pusta ut. Jag har inte tid och jag är helt enkelt less på att behöva tjafsa om saker som borde vara självklara! Då menar jag att det är fritt att avla på vad man vill på Island, övriga EU-länder har inget bilageregister utan en islandshäst är en islandshäst och har man genom DNA visat detta så kan man och avelsvärdera hästen och den har fulla papper. Jag tänker istället se om jag inte kan bli medlem i Danmark och registrera mina hästar där. Är det möjligt så tänker inte jag betala en krona mer till Sverige i registreringskostnader så länge man inte följer moderlandets och EU:s regler. Jag har för den delen så nära till Danmark så det känns faktiskt mer naturligt, särskilt efter senaste flytten... ;)

Så det här året kan ju "någon annan" få ta den debatten, om någon nu vågar det... Det var alldeles för många som inte våga säga saker högt på seminariet men berömde mig när ingen anan såg. De hade unghästar de skulle bedöma och var rädda att det skule påverka bedömningen om de stödde mig öppet! Om det finns fog för den oron vet jag inte. Men det är ju så i de flesta rasföreningar att om man nu vågar öppna mun och är oliktänkande från styrelsen osv så straffas man, så jag blir väl inte förvånad. Men om ALLA vågade öppna mun är jag säker på att vårt avelsmål hade blivit bredare och mer variationsrikt.

Det mål jag har är att alla islandshästens mångfascetterade egenskaper skall bevaras, att vi skall akta oss noga för att smalna av avelsbasen, inte endast avla på topphingstar och dito ston med hög blup och tävlingsegenskaper utan och VALFRITT kunna avla på friska individer med rena gångarter och grövre byggda, mer lämpade för tyngre ryttare, som handikappshästar, turridningshästar och familhehästar. Det stora flertalet islandshästar används just i sådan verksamhet. Det är bar en minoritet som är rena tävlingshästar. Och jag förstår inte varför man bara skall eftersträva att tillfredsställa den minoriteten? Det andra känns för mig minst lika viktigt! Låt vara att uppfödare sedan tycker det ligger mer pengar i tävlingshästar men det skall ju vara upptill var och en uppfödare att själv få välja om man vill avla fram det ena eller det andra och vad man får uta av det! Jag accepterar ingen överförmyndare över min avel och mina pengar! :devil: :

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst