Sv: Islandshästen
javill skrev:
Jo, det tycker jag att man ska göra. Tycker det är djurplågeri att betäcka ett eksemsto. Om ett sto inte kan leva ett naturligt liv ihop med sitt föl så tycker jag verkligen inte att man ska ta föl på det. Med naturligt menar jag ute dygnet runt, utan täcke och utan att klia sig onormalt mycket. Fölet ska inte behöva riskera att trassla in sig i eventuella täcken eller att bli knockad för att slår efter insekter. Har stoet lämnat eksemavkomma efter eksemfri hingst (svårt att veta om hingstarna på SIFs lista verkligen är eksemfria
) ska det också tas ur avel!
Nu vet jag ett antal gamla importerade eksemston som varit i avel länge innan de fått eksem och endast lämnat eksemfria avkommor även i generation två. Tom med importerad eksemhingst... Dessa ston klarar sig utan täcke, utan att smörjas och utan att få sår på Öland och kan leva ett vanligt liv med sitt föl. Hur skall man då kunna ens bevisa att de har eksem??? Skall vi tvinga stoägaren att ställa sitt avelssto med föl i Smålandsbackarna för att bevisa att stoet har eksem??? Det här är ingen lätt sak och det är likadant med hingstarna. Hästarna kan vara eksemfria på en ort men inte på en annan. Helt rättvis kommer tyvärr aldrig världen att bli.
Jag ser iofs inte att dessa gamla importerade eksemston som utvecklat eksem efter långt tid i Sverige är något problem faktiskt. De kom till Sverige innan man begrep att skydda dem, på den tiden då islandshästar "kunde leva på luft" och dessutom är de mestadels importerade på våren i ett dåligt skick, ofta med löss och under de betydligt sämre transportförhållanden som rådde då. Vissa tog tom sådan stryk psykiskt på hitresan så de blev oridbara. Mao, de har fått gå igenom mycket på grund av okunskap och oförstånd!
Många av dessa ston är mödrar till ett antal av våra godkända eksemfria hingstar och till flera bedömda eksemfria ston och utgör basen för den svenska islandshästaveln. Tyvärr är det så att de flesta importerade islandshästar får eksem förr eller senare, om inte annat så på ålderns höst, då de redan verkat länge i aveln. Har de då möjlighet att någonstans leva ett normalt liv och de har visat att de inte fått en enda eksemavkomma, då ser jag ingen anledning att ta dem ur aveln.
Däremot tycker jag det är oerhört onödigt att sätta ett sto i avel som utvecklat eksem efter bara ett par år i Sverige och utan att ha fått något föl innan. Med dagens kunskaper och mer humana transporter minskar risken för tidig eksemutveckling och de som trots allt utvecklar eksem tidigt och särskilt då obetäckta ston, eftersom hormonomställningen vid dräktighet verkar vara en belastning, bör absolut inte sättas i avel! Och absoliut inga svenskfödda med eksem. Men som sagt, det är stoägaren som tar risken, inte hingstägaren, så det värsta brottet är just hingstar med eksem i aveln, särskilt som de kan få flera avkommor varje år och dels sprida eksemet till många individer dels drabbar det många oskyldiga stoägare och rent juridiskt är det regelvidrigt!
Det känns lite konstigt att SIF prioriterar att straffa friska men obedömda hingstar på hingstägarens egna ston men att det inte är något ekonomiskt straff för att erbjuda en eksemhingst till allmän betäckning! Det är liksom ingen logik i det hela, särskilt som den obedömda hingsten bara får ett fåtal avkommor medan godkända hingstar, särskilt med tävlingsmeriter, kan får hundratals avkommor!