Islandshästen

Sv: Islandshästen

Och jag tycker att det har blivit bättre med åren.

Jag har frågat samma frågor nu som för 10 år sedan.
Och jag får, tack och lov, nya svar.

Om eksemavel.
Svar förut: Det är bara Islandsfödda som får det och vi behöver inte bry oss om det i aveln.
Svar idag: Vi jobbar på saken och gör vårt bästa för att få bukt med problemet.

Om friavel:
Svar förut: Sådant skall vi aldrig på några villkors vis tillåta.
Alla sådana hästar står utanför SIF.
Svar idag: Vi tar mot en avgift emot dem i ett Bilageregister.

Ärligt talat, det har blivit bättre och jag är faktiskt också ganska så nöjd.
(Det borde jag också vara, för Bilageregister mot extra avgift föreslog jag själv personligen till vår här i tråden omtalade ordförande för sisådär 10-15 år sedan. Förebilden var Halvblodens olikfärgade papper. Förslaget mottogs med kommentaren att "Det kan ju faktiskt vara en framkomlig väg.")

Inte_Ung skrev:
Räkna då gärna upp så många hingstar som du kan som inte har Hrafn 802 i stamtavlan närmare än 3 led tillbaka.
De skall dessutom gärna vara bedömda över 8.
Och ha en Blup över 120, eller vad det är som rekommenderas.

Jag vet en utan att ha tittat igenom hingstkatalogen..... Spuni frá Miðsitju. Han har inte Hrafn över huvud taget i sin stam. Han har 120 i BLUP och över 8 i bedömningen.

/Åsa

Tack för ett bra inlägg!

Jag anser att man bör rensa upp rejält i trådarna. Denna tråd liksom den avseende "250 m pass på VM-tråden" innehåller såväl personliga förolämpningar såsom elakt förtal som inte ens har med aktuell situation att göra. Att föra en konstruktiv diskussion härrörande aktuell händelse kan ge något men allt gammalt skvaller borde lämnas utanför.

Fast rekommendationerna på SIFs hemsida lyder i dag faktiskt så här:

Några tumregler är bra att ha:
• Använd endast de hingstar, som står främst på den rangordnade listan (totalindex).
• Hingstar, som ligger långt ner på listan med lågt avelsindex bör helst inte användas.
• För fyrgångshingstar är en miniminivå för totalindex 105
• För femgångshingstar är en miniminivå för totalindex 110

Det är lätt att bara fokusera på hingstarna men stona är minst lika viktiga.
• Ston med totalindex över 110 är potentiella hingstmödrar och man bör välja
de bästa hingstarna till dessa ston.
• Ston med totalindex under 100 är knappast lämpliga för avel.

Det är viktigt att sätta ett avelsmål för sin avel och använda sitt sunda förnuft och inte bara titta på totalindex utan också fundera över vilka egenskaper, man själv sätter främst.

Detta är endast ett utdrag av texten på sidan, hela texten finns under BLUP Avelsindex, under AVEL på SIFs sida. Här sägs dock, att blup inte är allt, men ett bra hjälpmedel.

Jag antar att du bara lånade knapp.

Det var inte jag som började skriva om BLUP utan INTE_UNG.
Hon ifrågasatte hur många hingstar utan Hrafn i stamtavlan och med 120 i BLUP det finns. Jag svarade bara på hennes fråga.

/Åsa

Islandshäst skrev:
Ja, jag är en sådan där "anonym användare" som bara läser och inte skriver några inlägg. :angel:
Tydligen, enligt Lena L. så är vi välkomna också… :banana:
Vi är många här ute som delar åsikter med Sambaengi men alla har inte förmågan att uttrycka sig och ge svar på tal och på så sätt vågar ge sig in i diskussionerna här.
Det är mycket som är fel inom SIF och det börjar bubbla upp till ytan mer och mer.
Bra kämpat Sambaengi, du talar för många av oss gräsrötter.
Kom igen alla anonyma, gör som jag, ni får fortsätta att vara anonyma men säg vad ni tycker.
Fram för islandshästar för alla och ett fungerande SIF utan gräddfil. :)

Jag håller med, fler bör engagera sig och uttrycka sin åsikt i sakfrågorna som rör vår viktiga avel. Men varför ska man vara anonym i sina inlägg? Jag tycker att man ska stå för sina åsikter precis som t.ex. sambaengi och många andra gör. :banana:

/Stefan

Jo men jag frågade efter hingstar med högre Blup än 120.
Det är nämligen vad "vissa" anser att vi uteslutande skall använda.

Ja, jag lånade bara knappen apropå Inte_Ungs "Och ha en Blup över 120, eller vad det är som rekommenderas." Och då var rekommendationerna något lägre.

Anser vissa att blup:en skall vara högre än 120 så har vi i dagsläget 13 hingstar med det eller högre i Sverige. Säkerligen en hel hög med Hrafn 802 i stammen, men det har väl aldrig betecknats som ej önskvärt "officiellt" - utan beror mera på ens egna åsikter och stomaterial + inriktning.

Inte_Ung skrev:
Okej, en.
Av hur många då?
Finns där flera?

Jag är lite av en avelsnörd och brukar släpa med mig Hingstkatalogen överrallt. Men tyärr har jag inte med mig den till jobbet :p
Så det blir till att kolla upp när jag kommer hem. Om ingen annan hinner före.

/Åsa

javill skrev:
Menas det att pållen har eksem eller?!

Jo jag är nog lite inne på att h*n menar det.

Men det avvisar jag. Hingsten i fråga har jag ridit och sett både på höst, vinter, vår och sommar. Jag har då aldrig sett att han har kliat av sig något. Har haft ett sto hos honom i två somrar. En gång på ett knottrikt ställe och en gång på ett mindre knottrikt. Senast jag såg honom var för några veckor sedan. Då skulle det ha blossat upp nu då, vilket jag faktiskt inte tror. Men det går att kolla upp.

Dessutom Geira, hänger vi inte ut hingstar här och påstår att de har eksem om det inte är bevisat. Det kan innebära mycket tråkigheter för hingstägarna och de som har avkommor efter hingsten.

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Bra att du hade koll på det! Det lilla jag har sett av honom tidigare så har han sett fräsch ut och det är en läcker häst tycker jag.

javill skrev:
Bra att du hade koll på det! Det lilla jag har sett av honom tidigare så har han sett fräsch ut och det är en läcker häst tycker jag.

Jag tycker det är mycket viktigt att vi inte diskuterar enskilda hingstar i detta forum. Misstänker man eksem på hingst i aveln bör man ta kontakt med SIF Avel och anmäla vad man misstänker. Sedan får det hanteras därifrån.

Det är nog enda sättet att få ett så rättssäkert och juste system som möjligt!

Om ryktet om en hingst börjar sprida sig och det visar sig vara FEL, faktum är att det finns ganska många symptom som kan visa sig utan att det är EKSEM eller annan ärftlig defekt, vore det hemskt synd om både hingst, hingstägare och vår avel.

Tyvärr skulle det inte vara första gången i världshistorien, jag vet åtminstone en hingst som blev utpekad som eksemhäst här på bukefalos och han var/är defentivt inte eksembenägen på något sätt ens idag. Han går ute året runt, frånsett när han tas in för fodring eller annan hantering. Jag såg denna hingst vid en massa olika årstider, och inte en enda gång fanns tecken på eksem trots att man påstod motsatsen. :mad:

sjoberga skrev:
Jag tycker det är mycket viktigt att vi inte diskuterar enskilda hingstar i detta forum. Misstänker man eksem på hingst i aveln bör man ta kontakt med SIF Avel och anmäla vad man misstänker. Sedan får det hanteras därifrån.

Det är nog enda sättet att få ett så rättssäkert och juste system som möjligt!

Om ryktet om en hingst börjar sprida sig och det visar sig vara FEL, faktum är att det finns ganska många symptom som kan visa sig utan att det är EKSEM eller annan ärftlig defekt, vore det hemskt synd om både hingst, hingstägare och vår avel.

Precis vad jag menar.

En hingst som har 120 i BLUP, har fått A-premie för avkommor och har dessutom nu uppfyllt kvoten för att bli ELIT premierad (26 bedömda avkommor och över 120 i BLUP) vore synd och skam att inte använda. Speciellt om man tvekar för att eksem RYKTE har uppstått.

/Åsa

Boj skrev:
Tyvärr skulle det inte vara första gången i världshistorien, jag vet åtminstone en hingst som blev utpekad som eksemhäst här på bukefalos och han var/är defentivt inte eksembenägen på något sätt ens idag. Han går ute året runt, frånsett när han tas in för fodring eller annan hantering. Jag såg denna hingst vid en massa olika årstider, och inte en enda gång fanns tecken på eksem trots att man påstod motsatsen. :mad:

Jo jag vet och jag tycker det är så himla sorgligt. Dessutom tycker jag att det är en veterinär som skall bedömma om hästen har eksem eller inte. Som Sjöberga sa kan det ju finnas andra orsaker till att hästen ser "skabbig" ut.

/Åsa

Islandshäst skrev:
Ja, jag är en sådan där "anonym användare" som bara läser och inte skriver några inlägg. :angel:
Tydligen, enligt Lena L. så är vi välkomna också… :banana:
Vi är många här ute som delar åsikter med Sambaengi men alla har inte förmågan att uttrycka sig och ge svar på tal och på så sätt vågar ge sig in i diskussionerna här.
Det är mycket som är fel inom SIF och det börjar bubbla upp till ytan mer och mer.
Bra kämpat Sambaengi, du talar för många av oss gräsrötter.
Kom igen alla anonyma, gör som jag, ni får fortsätta att vara anonyma men säg vad ni tycker.
Fram för islandshästar för alla och ett fungerande SIF utan gräddfil. :)

:bow: :bow: :bow: Tack skall du ha, vem du nu än är! Det är glädjande att även få anonymt stöd! Jag förstår att många inte vill vara annat än anonyma och ärligt talat tycker jag det är jobbígt många ggr att vara icke-anonym spjutspets. Men det känns mycket lättare när man får lite anonymt stöd! :bump: :bump: :bump:

Bangsi skrev:
Jag vet en utan att ha tittat igenom hingstkatalogen..... Spuni frá Miðsitju. Han har inte Hrafn över huvud taget i sin stam. Han har 120 i BLUP och över 8 i bedömningen.

/Åsa

Spuni har Hrafn i 4:e led ;)

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar