Sv: Islandshästen
Upps! Nu har denna tråd verkligen gått överstyr vad gäller debatten om eksemhästar tycker jag! Var snälla och håll debatten allmän utan att dra upp enskilda fall! Det gäller alla, även den hingst som en användare påstår har eksem och är far till en hingst ägd av en viss person. Jag är inte alls övertygad om att den hingsten har eksem heller nämligen!
Nu när faktiskt de flesta inom SIF, men något undantag tydligen, (???
) tar allvarligt på defektlistan så anser jag att då vänder man sig dit och tar inte upp debatten här! Det blir så in i helskottas fel!
Däremot saknar jag en infosida på SIFs hemsida som talar om att den och den hingsten är tagen ur svensk avel pga eksem, spatt eller annan ärftlig defekt. Så jag föreslår att en sådan skapas. Det visar att SIF tar seriöst på detta och kunde kanske dämpa all ryktesspridning som ibland bara är för mycket! Jag vågar varken lita på det ena eller andra i dagsläget utan går enbart på vad jag själv vet, kan kolla upp och bedöma, så jäkla rörigt och förvirrande är det med eksemlistor, rykten och motrykten. Man vet inte vem man skall tro på!
Sedan saknar jag en sak till: resultatet av enkäten som gjordes för ett år sedan! Det skulle komma men tiden gick och nu har det snart gått ett år och inget resultat!
Jag föreslår att en ny enkät med nu aktuella spörsmål inom bla avel görs och att den finns med i ett nr av islandshästen samt att alla fyller i den och skickar in den, anonymt om så önskas. Och att resultatet redovisas senast 2 nr senare i islandshästen, klart och tydligt, med ett åtgärdsförslag från styrelsen.