Islandshästen

Sv: Islandshästen

sambaengi skrev:
En! Det var väl flera som blev utpekade helt felaktigt på den sk eksemlistan! Jag vet då i alla fall om en handfull!

Säkert är det så, men som jag skrev så känner jag till en och med det menas att jag har kontakt med samma hingst.

sambaengi skrev:
Jag har ett antal utan Hrafn 802, utan Ófeigur och utan Órri... med låg blup förståss! :angel:

Men jag har också de med hög blup och mer känd stam och de här nämnda hingstarna! :D

Jag vill nämligen ha en egen blandad genbank att avla på! :cool:

Inte så låg faktiskt.

Jag passar på att klargöra en sak nu när det diskuteras eksemhingstar.

Jag har aldrig sagt att Sleipnir frá Laufholi har eksem! Jag har sagt att han har eksemtäcke.

Inte_Ung skrev:
Jo, men det hjälper ju inte mig.
Jag kan ju liksom inte betäcka med henne.

Mina ston är nedlusade med Hrafn överallt, så de bör betäckas Hrafn fritt.

Undrar om jag kan konvertera henne på något sätt. :idea:

Jag vet flera eksemhästar på Öland som har man. På håll syns det inte att de har eksem.

geira skrev:
Ja ni får tycka vad ni vill men jag vill använda hingstar som jag är helt säker på. därför avstod jag. Varför skall vi bidra till mer eksemlidande än vad vi har.

Frågan är istället varför man skall bidra till att ett felaktigt rykte uppstår? Dina påståenden måste ha en grund, det du skriver räcker inte för det. Att dessutom gå ut på internet och namnge en hingst, och sen påstå att den har eksem är faktiskt straffbart om så icke är fallet. Eftersom inget sådant ännu har konstaterats, är det alltså lösryckta påståenden och inte sanna fakta.

Jag hoppas att du är väl medveten om vad du bidrar till, och att det är på så vis dessa falska rykten uppstår.

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:
Däremot tycker jag principiellt det är bra med stoägare som Geira som faktiskt kollar upp att hingstarna går ute dygnet runt och vilket eksemstatus de har på sommaren.

För sin egen del får man kolla upp vad man vill. Sedan kan man välja att rapportera detta till SIF. Men att sprida lösa rykten på nätet får man f-n i mej inte göra!

Det är förtal, och är det så att nämnda hingst inte har eksem, då är det förtal som kan beivras i domstol. Det kommer då att gå att påvisa en ekonomisk skada för hingsthållaren som bör ersättas av den som skapade ryktet!

Tur att inte jag är hingsthållare, att ha tokiga kärringar som självutnämnda experter som dömer ut mina hästar och sedan sprider rykten på nätet, är knappast något man vill ha!

Fram för rättssäkerheten!!!!!!!!!!

Upps! Nu har denna tråd verkligen gått överstyr vad gäller debatten om eksemhästar tycker jag! Var snälla och håll debatten allmän utan att dra upp enskilda fall! Det gäller alla, även den hingst som en användare påstår har eksem och är far till en hingst ägd av en viss person. Jag är inte alls övertygad om att den hingsten har eksem heller nämligen!

Nu när faktiskt de flesta inom SIF, men något undantag tydligen, (??? :angel: ) tar allvarligt på defektlistan så anser jag att då vänder man sig dit och tar inte upp debatten här! Det blir så in i helskottas fel!

Däremot saknar jag en infosida på SIFs hemsida som talar om att den och den hingsten är tagen ur svensk avel pga eksem, spatt eller annan ärftlig defekt. Så jag föreslår att en sådan skapas. Det visar att SIF tar seriöst på detta och kunde kanske dämpa all ryktesspridning som ibland bara är för mycket! Jag vågar varken lita på det ena eller andra i dagsläget utan går enbart på vad jag själv vet, kan kolla upp och bedöma, så jäkla rörigt och förvirrande är det med eksemlistor, rykten och motrykten. Man vet inte vem man skall tro på!

Sedan saknar jag en sak till: resultatet av enkäten som gjordes för ett år sedan! Det skulle komma men tiden gick och nu har det snart gått ett år och inget resultat!

Jag föreslår att en ny enkät med nu aktuella spörsmål inom bla avel görs och att den finns med i ett nr av islandshästen samt att alla fyller i den och skickar in den, anonymt om så önskas. Och att resultatet redovisas senast 2 nr senare i islandshästen, klart och tydligt, med ett åtgärdsförslag från styrelsen.

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Nä men det har jag, därför var BLUP på mitt sto INTE så LÅG. :cool:

Kolla vilket inlägg du svarade på! Det handlade om mina ston, inte ditt och sedan frågade jag om Javills sto så jag har inte frågat om ditt sto och kunde inte få ihop sammanhanget alls! Vet inte vad ditt svar innebär heller eler vart du vill komma med det. Jag pratade nämligen om hästar utan Hrafn 802, Ófeigur och Órri och att jag hade de med låg blup utan dessa i stammen och de med hög blup med dem i stammen. Blev verkligen totalförvirrat!

Ber om ursäkt om jag retat upp dig och andra. Det kan ju ifos vara så att han blivit varm under manen.och kliat det fenomenet har jag inte haft på mina hästar. Ber också hingstägaren om ursäkt.

em76 skrev:
Jag passar på att klargöra en sak nu när det diskuteras eksemhingstar.

Jag har aldrig sagt att Sleipnir frá Laufholi har eksem! Jag har sagt att han har eksemtäcke.
jag har spenderat mycket tid på gården ifråga och har aldrig sett Sleipnir med eksemtäcke!!hade mitt sto där 2001 på första gångs betäckning och vja bodde praktiskt taget på deras gård :smirk: min lilla ögonsten släpper jag inte ur sikte så där,och jag såg inget eksemtäcke på och inte dom senaste åren heller.vad är felet med att skydda sina hingstar/ston/valacker i förebyggande syfte??
sedan ett "skutt" till en annan sak, en hingst till utan Hrafn 802, är þorsteinn fra þjotanda,dock endast 110 i blup...

De eksemhästar jag sett, vilket är ett stort antal vid de här laget. Här har INTE eksem startat under manen, snarare i man och mankam.

F ö har jag fått Lobelias tillstånd, och genom henne plockat bort en del i tråden. Hon får gå igenom den när hon kommer åt, vilket hon tyvärr inte kan just nu.

Boj/moderator på hästvård och utrustning

Kan tillägga alla rykten som går om hingstars lynne och deras avkommors lynne också för den delen. Det är också helt hopplöst att lita på dem. Man kan få rakt motsatt uppgift från olika håll. Värst är när hingsthållare förtalar andras hingstar, vilket jag också råkat ut för några gånger. Oftast har inte dessa hingsthållare rent mjöl i påsen själva heller. Så jag går även här på egna bedömningar och erfarenheter. Tyvärr kan man ju inte lita till bedömningssiffrorna heller när det gäller lynne och vilja. Dels är de sammanslagna dels så bedömer inte vi människor lynnet på samma sätt heller. Så för min del är det avgörande att träffa hingsten irl innan jag bestämmer mig. Däremot behöver jag inte nödvändigtvis provrida den. Dt räcker för mig att umgås med den och se den riden. Man ser en hel del från marken av hur ryttaren agerar och hästens respons. Jag skulle inte gärna sätta kreti och pleti på mina hästar ocg sedan klarar garanterat flera stoägare inte av att rida flera av våra hingstar rätt ändå... :angel:

Jag såg honom med eksemtäcke 12 maj i år.

Thorsteinn har Hrafn 802 men långt bak. I femte led tror jag.

Lånar knapp

Kan vi inte ta varandra i hand och sjunga en snutt??

We shall overcome eller nåt för detta börjar ju likna faan....

:banana:

Vi gillar ju iallafall islandshästar allihop.....

Ja tyvärr har den här tråden blivit pinsamt urspårad nu. Ett par hingstar blir rätt ordentligt hårt angripna här och flera av oss vet inte vad som är sanning eller ej, vilket om nu detta rykte är ogrundat kan leda till en olämplig ryktesspridning! Jag har ingen aning tex eftersom jag inte träffat hästarna ifråga och blir ju misstänksam och så reagerar nog de flesta. Det här är fel väg att ta upp en sådan sak! :confused:

Håller med dig, vi gillar islandshästar allihop även om vi har olika favoriter. Kan vi inte låta alla gilla sin variant av islandshäst och sluta fördöma den/de andra sorterna? De har sina fördelar allesammans. Det är egentligen dit jag vill komma med mitt avelsresonemang också. Huvudsaken är att de är fysiskt och psykiskt friska och utan veterinärmedicinska defekter samt har minst fyra hyfsade gångarter!

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Om vi inte bara pratar hingst, så har mitt sto inte Hrafn i sig så långt jag kan se. :idea:

Men hennes pappa borde väl vara hingst då utan Hrafn, eller? ;)

Liknande trådar

Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3