Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Var ser man de gula korten? Jag är nyfiken på vem det är
Jag har inte sett att det framgår någonstans i efterhand, jag är ju på plats och hörde att det gavs gula kort under en av uttagningarna (och såg den uttagningen också). Den andra uttagningen som samma person fick gult/gula kort såg jag inte, men hörde av andra på plats.
 
Av det jag sett så tycker jag inte att det varit genomgående grov eller hård ridning, även om det inte varit 100% fläckfritt heller.

MEN: Mig veterligen har EN person fått gula kort, dessvärre med båda sina hästar. Tyvärr ska den personen rida tre (!) A-finaler imorgon, så det har ju då tydligen gått bra trots de gula korten. DET sticker rejält i ögonen tycker jag, för då känns det inte som om grov ridning döms ner tillräckligt. Jag såg den ena uttagningen där två gula kort delades ut och jag tycker det var berättigat - synd att inte alla domarna gav gula kort!
100 % fläckfritt är väl tyvärr en utopi, men skönt att höra att du inte upplevt det som genomgående.

Jag håller med, en varning för grov ridning blir ju tandlöst om det varken genererar så högt poängavdrag att det verkligen känns, eller ens syns i resultaten. Det är ju en signal om att man gott kan fortsätta med den sortens ridning.
 
Oj… att gult kort kan ges men ändå få vara med i final, knepigt. Vad jag ser är det endast två kvinnor (om det handlade om vuxen ryttare), som är med i 3 A-finaler så antar att det är någon av dem.

Annars verkar det väl ha varit hög standard på toppen
Tack! Hon har ju hunnit rida båda sina klasser vid det här laget och det blev tyvärr inga finalplatser den här gången och kanske lite lägre poäng än vanligt. Lite trött häst, framförallt i tölten som gick när det var väldigt varmt i torsdags. Men han har ändå gjort en superfin säsong sitt första år som "vuxen" (han är 7) och vi är SÅ nöjda med honom!
Det såg ändå ut att vara fina poäng så grattis till den prestationen! Det verkar som det krävdes rejält höga poäng för att gå vidare, men såg också att flera ekipage var en bit under kvalpoängen, så det tycker jag allt man måste vara jättenöjd att visa sin häst på SM-nivå även på själva SM, i värmebölja dessutom!
 
Jag kollade bild-extran från SM som ridsport publicerade och noterade att ena ekipaget red bettlöst. Det känns ändå lite positivt.
Kan ju bero på sår i munnen dock, upptäcks det på besiktningen är det bettlöst eller inte alls som gäller.
Sår behöver ju dock inte uppkomma av hård ridning, och jag har inte sett bilder så har ingen aning om vem det gäller, kan tilläggas. :) Ville bara påpeka att det inte behöver vara ett aktivt val att tävla på bettlöst utan ett krav för att ryttaren inte tillåts sätta bett i hästens mun den dagen.
 
Oj… att gult kort kan ges men ändå få vara med i final, knepigt. Vad jag ser är det endast två kvinnor (om det handlade om vuxen ryttare), som är med i 3 A-finaler så antar att det är någon av dem.

Annars verkar det väl ha varit hög standard på toppen

Det såg ändå ut att vara fina poäng så grattis till den prestationen! Det verkar som det krävdes rejält höga poäng för att gå vidare, men såg också att flera ekipage var en bit under kvalpoängen, så det tycker jag allt man måste vara jättenöjd att visa sin häst på SM-nivå även på själva SM, i värmebölja dessutom!
Ja, på ett SM så är ju de bästa riktigt, riktigt bra (och ska vara)! :) Vår häst hade kanske, kanske kunnat knipa en B-finalplats om han haft sin formtopp precis nu, men med begynnande vinterpäls, lång resa och oväntat varmt den dagen hans bästa gren gick, så blev det inte så. Vi är som sagt supernöjda med honom ändå!

Angående det där med gult kort, så ska ju poängen för form under ryttare och möjligen även vilja dras ner en del om det utdelas gula kort för grov ridning. I just det här fallet var det väl så att hästen var så bra att det inte fick "tillräckligt" utslag med lite lägre poäng för form under ryttare. Det kan man såklart ha åsikter om, det är ju inte fantastiskt ur hästvälfärdssynpunkt att det går att rida fult på stångbett ett helt program och ändå ta sig till final (här ska dock sägas att det inte var "fult" som i oroliga händer och ryck och slit, utan snarare att hästen genomgående gick i en hopkrullad form och gapade).
 
Kan ju bero på sår i munnen dock, upptäcks det på besiktningen är det bettlöst eller inte alls som gäller.
Sår behöver ju dock inte uppkomma av hård ridning, och jag har inte sett bilder så har ingen aning om vem det gäller, kan tilläggas. :) Ville bara påpeka att det inte behöver vara ett aktivt val att tävla på bettlöst utan ett krav för att ryttaren inte tillåts sätta bett i hästens mun den dagen.
Det var ett ekipage ur yngsta åldersgruppen. Jag har sett hästen ridas på både stång och tränsbett innan men aldrig bettlöst på tävling. Jag får väl fråga ryttaren om jag vill veta exakt varför de red på bettlöst denna gången :D men jag gillar att de i tidningen visar bilder på bettlösa ekipage. Att det visas upp så. Man påverkas ju väldigt mycket av vad man ser, då är det bra att även de bettlösa syns. Typ.
 
Det var ett ekipage ur yngsta åldersgruppen. Jag har sett hästen ridas på både stång och tränsbett innan men aldrig bettlöst på tävling. Jag får väl fråga ryttaren om jag vill veta exakt varför de red på bettlöst denna gången :D men jag gillar att de i tidningen visar bilder på bettlösa ekipage. Att det visas upp så. Man påverkas ju väldigt mycket av vad man ser, då är det bra att även de bettlösa syns. Typ.
Aha jag tolkade det som en fortsättning på diskussionen kring gula kort och hård ridning, alltså att det gällde nåt av de ekipagen. My bad! :D
 
Ja, på ett SM så är ju de bästa riktigt, riktigt bra (och ska vara)! :) Vår häst hade kanske, kanske kunnat knipa en B-finalplats om han haft sin formtopp precis nu, men med begynnande vinterpäls, lång resa och oväntat varmt den dagen hans bästa gren gick, så blev det inte så. Vi är som sagt supernöjda med honom ändå!

Angående det där med gult kort, så ska ju poängen för form under ryttare och möjligen även vilja dras ner en del om det utdelas gula kort för grov ridning. I just det här fallet var det väl så att hästen var så bra att det inte fick "tillräckligt" utslag med lite lägre poäng för form under ryttare. Det kan man såklart ha åsikter om, det är ju inte fantastiskt ur hästvälfärdssynpunkt att det går att rida fult på stångbett ett helt program och ändå ta sig till final (här ska dock sägas att det inte var "fult" som i oroliga händer och ryck och slit, utan snarare att hästen genomgående gick i en hopkrullad form och gapade).
Nej det blir ju som att det kan Löna sig att rida fult för vissa ryttare om den ridningen driver hästen till höga poäng, om utfallet på form och vilja blir marginellt.
 
Nu såg jag ju inte hennes ritter men jag var glad att se att den domaren jag red kurs för på Sundabakki i juni, Jenny, vann två klasser på SM! Jag tyckte om henne och hon hjälpte mig bla med just hur Skittles blir orolig i munnen av min ridning ibland, det är ju kul att de man ser upp till och vad de lär ut leder till framgång också.
 
Nu såg jag ju inte hennes ritter men jag var glad att se att den domaren jag red kurs för på Sundabakki i juni, Jenny, vann två klasser på SM! Jag tyckte om henne och hon hjälpte mig bla med just hur Skittles blir orolig i munnen av min ridning ibland, det är ju kul att de man ser upp till och vad de lär ut leder till framgång också.
Jenny är fantastiskt duktig och det är henne väl unt att ta dubbla SM-medaljer. Och dessutom - vilken häst Fengur är! Han var helt makalös i GDB-finalen och det känns så roligt att han fått en ryttare som kan göra honom lika mycket rättvisa som Vignir kunde! :)
 
Nej det blir ju som att det kan Löna sig att rida fult för vissa ryttare om den ridningen driver hästen till höga poäng, om utfallet på form och vilja blir marginellt.
Ja, precis så! Nu tror jag ju inte att det på något sätt var avsiktligt att det skulle bli så kass form och gapande mun på hästen, men så länge det "ger betalt" i form av ändå tillräckligt bra poäng för att gå till final, så kommer ju folk att fortsätta rida så - eller i alla fall fortsätta chansa!
 
Jenny är fantastiskt duktig och det är henne väl unt att ta dubbla SM-medaljer. Och dessutom - vilken häst Fengur är! Han var helt makalös i GDB-finalen och det känns så roligt att han fått en ryttare som kan göra honom lika mycket rättvisa som Vignir kunde! :)
Jag håller utkik efter fler kurser med henne att vara med på!
 
Det var ett ekipage ur yngsta åldersgruppen. Jag har sett hästen ridas på både stång och tränsbett innan men aldrig bettlöst på tävling. Jag får väl fråga ryttaren om jag vill veta exakt varför de red på bettlöst denna gången :D men jag gillar att de i tidningen visar bilder på bettlösa ekipage. Att det visas upp så. Man påverkas ju väldigt mycket av vad man ser, då är det bra att även de bettlösa syns. Typ.
Det var ett ekipage i barnklassen som inte fick starta med bett på finaldagen.
 
Jag hade en jättebra dag på SM och såg mestadels fin ridning, väldigt roligt! Och blev vansinnigt ridsugen...
Var du där på söndagen? Håller med om att det var en hel del riktigt fina visningar! Och både vinnaren av GDB (Fengur) och GDA (Eldjárn) är helt fantastiska hästar!
 
Länsstyrelsen i Stockholm säljer fem omhändertagna islandshästar. Inte roligt i sig såklart (de ser dock inte vanvårdade ut och beskrivning från veterinär vid omhändertagandet var ”lite överviktiga och i behov av att få hovarna verkade”, så gissar att det gäller t.ex dödsbo eller möjligtvis konkurs om länsstyrelsen involveras i sånt?).

Oavsett tyckte jag det var lite intressant med beskrivningen av hästarnas färger. De är listade som ”isabellfärgad, svart, mörkbrun, valnötsbrun och ljusbeige”. Sen kommer en radda med bilder. På en isabellskäck, två svarta, en silversvart och en fux… Jag sitter fortfarande och funderar på vilken de anser är ljusbeige (i min värld är det bara isabellen som stämmer in på den beskrivningen, men just isabellfärgen verkade de ju ha koll på). :D
 
Länsstyrelsen i Stockholm säljer fem omhändertagna islandshästar. Inte roligt i sig såklart (de ser dock inte vanvårdade ut och beskrivning från veterinär vid omhändertagandet var ”lite överviktiga och i behov av att få hovarna verkade”, så gissar att det gäller t.ex dödsbo eller möjligtvis konkurs om länsstyrelsen involveras i sånt?).

Oavsett tyckte jag det var lite intressant med beskrivningen av hästarnas färger. De är listade som ”isabellfärgad, svart, mörkbrun, valnötsbrun och ljusbeige”. Sen kommer en radda med bilder. På en isabellskäck, två svarta, en silversvart och en fux… Jag sitter fortfarande och funderar på vilken de anser är ljusbeige (i min värld är det bara isabellen som stämmer in på den beskrivningen, men just isabellfärgen verkade de ju ha koll på). :D
Fel av mig tydligen, efter att ha sett lite mer info. Första gången jag hör om överviktiga hästar som omhändertas för vanvård.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 656
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
80 81 82
Svar
1 633
· Visningar
116 121
Senast: Trott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 018
Senast: Sesca
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 067
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp