irlänsk setter

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ecs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 782
E

Ecs

Går i setter tankar o undrar om det är nån här som har nån röd irlänsk setter ??

vad ni tycker om era settrars temprament ? osv!

Sv: irlänsk setter

Jag har en irländsk setter på 2,5 år. Det är min andra setter, båda tikar.

Min första hade väldigt svårt att varva ner när vi var på andra ställen än hemma (även när vi var med), det har inte min nuvarande några problem med och har aldrig haft det hellet. Annars har de varit rätt så lika, periodvis under uppväxten rätt så uppkäftiga. :D När vår nuvarande var runt 7 månader så var vi dagmatte åt en rottistik som var lika gammal. Hon var en omplacering som inte hade haft en särskilt strukturerad uppväxt men man märkte en stor skillnad i will-to-please jämfört med vår tjej.

Medan rottisen gjorde allt man bad om så kunde våran, ffa vid inkallning, studsa runt en och man hörde nästan hur hon sa "du kan inte ta mig". :rofl:

Vi har gjort mycket kontaktövningar med henne och tränat på att ha henne lös från att hon var valp. Vi brukar få väldigt mycket beröm för henne för att hon är så lugn och lydig (med kommentaren "för att vara en setter") och många som går förbi stallet häpnar över att jag har en setter lös och att hon inte drar.

Hon är med i stallet och går lös där, är med när jag rider både ute och på banan. Hon hade en period när hon var runt 1,5 som hon fick för sig att hon skulle busa och leka med hästen så fort man red snabbare än skritt, men det gick över efter ett tag precis som hennes andra perioder. Hon är fantastisk med barn, katter och andra hundar. En smart hund som behöver stimulans men som är alldeles underbar! :love:

Hon är förövrigt väldigt morgontrött, sover gärna till lunch om hon får. :D

Jag tycker Settrarna har ett underbart temprament, men jag gillar hundar som är "heta" och har stor will to please.

Att köpa en Setter och inte miljö- och passivitetsträna är ungefär lika med att köpa sig problem. De har en ganska låg nivå för stress och kan lätt bli otrygga om de inte är vana vid att mycket händer.

Men en Setter som aktivt tränas i jakt och följer med som familjemedlem är verkligen härliga hundar.

mitt anv syfte är sällskap,lydnad , en familjemedlem helt enkelt.

det kommer ju vara en hund som kommer leva ett aktivt liv hos mig.. många timmar om dagen i stallet o promenader.

sen så vill ja ju spåra, min syster hade en setters när ja inte var så gamal o ja minns att ja var på spårkurs med han o det gick kanoners.

Men det är många år sen vi hade en setter i familjen så ja undrar mkt om hur deras temprament är idag ? åt vilket håll dom har avlats.

var på My Gog 2008´o kollade bla in ''Dubliner's'' tiger woods var ju inte illa om man säger som så :)

mitt anv syfte är sällskap,lydnad , en familjemedlem helt enkelt.

det kommer ju vara en hund som kommer leva ett aktivt liv hos mig.. många timmar om dagen i stallet o promenader.

sen så vill ja ju spåra, min syster hade en setters när ja inte var så gamal o ja minns att ja var på spårkurs med han o det gick kanoners.

Men det är många år sen vi hade en setter i familjen så ja undrar mkt om hur deras temprament är idag ? åt vilket håll dom har avlats.

var på My Gog 2008´o kollade bla in ''Dubliner's'' tiger woods var ju inte illa om man säger som så :)

Kul att du funderar på setter, men om det syfte med hunden är sällskap och lydnad, så ska du nog se dig om efter en annan ras. Spåra brukar funka kanon med dem! Man får komma ihåg att det är en jakthund...

Jag har själv en hane efter dubliner :) Det är aktiva hundar som lätt kan gå upp i stress, de vill jobba! och som någon annan nämde så är det viktigt att passivitetsträna dem. Haft flera settrar, och de är enromt tillgivna, ÄLSKAR folk, fungerar kanon ihop med andra djur (haft alla mina med i stallet, har katter och andra hundar) de har mycket "will to please" samtidigt som de kan vara enormt envetna. Fantastiskt, underbara hundar, dock vill jag igen poängtera att det Är en jakthund..

Har haft irländsk röd setter sedan-82 och fött upp sedan -88.
Både jakt och utställningsvarianten.

Utställningsvarianten är större och har mer päls. Mer flegmatisk i temperamentet. Fungerar ofta väldigt bra som familjehundar. Kan bli hyfsat duktiga i lydnad men finns också en risk att man får en individ som är svårmotiverad och har dålig dresserbarhet. (Men det finns några som är väldigt duktiga!)
Man behöver vara medveten om att de allra flesta uppfödare av showsettrar nöjer sig med att föräldrarna har ett ck på utställning och är HD-fria.

Jaktsettern förekommer i olika varianter och det kan vara svårt eller nästintill omöjligt att få köpa en valp från de bäst meriterade hundarna om man inte har intresse av jakt.

En del jaktsettrar är väldigt tunna och kan vara lättstressade men de flesta är glada, lättdresserade och väldigt följsamma hundar.

Eftersom jag har haft båda varianterna, tränat och tävlat lydnad med showvarianten (även försökt jaktträna utan större framgång)och tränat och jagat med jaktvarianten har jag rätt god erfarenhet av båda.

En väluppfödd jaktsetter är generellt och utan tvekan en enklare mycket mer dresserbar hund än en showsetter, även om det självklart alltid finns undantag. Dock är det som jag nämnt svårt att få köpa en.

Om du gärna vill ha setter så kolla med lite olika uppfödare och välj helst valp från någon som aktiverar sina hundar på annat sätt än enbart utställning. Helst en som tävlar lydnad aktivt själv.

Exteriör jaktsetter
storma2_080510.jpg

Exteriör showsetter
721_irl_13435_dsc1589.jpg

Kul att du funderar på setter, men om det syfte med hunden är sällskap och lydnad, så ska du nog se dig om efter en annan ras. Spåra brukar funka kanon med dem! Man får komma ihåg att det är en jakthund...

Jag har själv en hane efter dubliner :) Det är aktiva hundar som lätt kan gå upp i stress, de vill jobba! och som någon annan nämde så är det viktigt att passivitetsträna dem. Haft flera settrar, och de är enromt tillgivna, ÄLSKAR folk, fungerar kanon ihop med andra djur (haft alla mina med i stallet, har katter och andra hundar) de har mycket "will to please" samtidigt som de kan vara enormt envetna. Fantastiskt, underbara hundar, dock vill jag igen poängtera att det Är en jakthund..

Vet att det är en jakthund, väl medveten om det. Men ändå så ser man så många som har fina o lugna settrar som inte ens tränar jakt.

och dom går mer som ''stadshundar''

Och en ''setters'' hos mig skulle ju få mkt rörelse o 'arbete'' som tex spår.

som ja brukar säga... mkt av hundars beetende beror på den som håller o kopplet.

Jo visst, flera accepterar läget :) Det går att aktivera hundar på andra sätt än vad de är avlade till, men nar man väl sett en hund i sitt rätta element, är det svårt att gå tillbaka.

Det är väl inte den mest krävande hunden mentalt sett, dock kräver den mycket motion, mina har aldrig nöjt sig med att vara med i stallet och prommenader..

Men kolla gärna runt lite på utställningskennlar, ring och fråga runt :)

Jag tycker inte om settrarna pga deras flamstramsiga sätt :D
Men det är jag det !

Bästa kompisens familj har haft ett gäng settrar genom åren
av olika slag.
Dom aktiverade sina hundar något enormt mkt och ändå
så var jyckarna aldrig lugna och coola i någon längre stund.
Det var fullt ös medvetslös som gällde.

Däremot är dom väldigt vackra! :love:

Jag tycker inte om settrarna pga deras flamstramsiga sätt :D
Men det är jag det !

Bästa kompisens familj har haft ett gäng settrar genom åren
av olika slag.

Däremot är dom väldigt vackra! :love:

Ja, smaken är ju som baken :p

Dock håller jag med dig, de kräver enormt mycket motion. Det verkar iofs som dina vänner inte passivitetstränat så mycket ;) Min duracellkanon här hemma kopplar alltid av inne, för han får helt enkelt inte göra annat.

och vi kan verkligen inte skryta med att vi aktiverar våra hundar så vansinningt mycket...:o Några veckors jakt per år samt några träningstillfällen. Övrig tid på året fungerar de mest som sällskapshundar med vanliga skogspromenader som aktivitet.

Hemma kan de leka väldigt mycket med varandra på tomten övrig tid ser det oftast ut så här....och vi har jaktsettrar.
storma4_080730.JPG

Tycker att våra hundar har enormt lätt för att koppla av om jag jämför med kompisar som har tex dobermann eller labrador...:crazy:...tramp,tramp,tramp

Haha, sötnöt :D

tränar på klubben två gånger/vecka. Spårar/viltspårar, cyklar med honom från stallet, ca 8km. Vanliga prommenader, samt godisuppletande utöver det. Han ställer på fågel, så tnaken är att gå praktiskt jakt med honom längre fram (anmältmig till jägarexam nu i höst)

Dock har han inga problem med att slappna av heller.

Spännande!:)
Lycka till med allt. Du låter väldigt ambitös tycker jag.:D

Så söt! :)

Vi skryter nog inte heller med att vara jätteaktiva med vår setter. :o Hon hänger med mig i stallet, ut på ridturer och promenader med hästarna samt promenader hemma. Tränar lite lydnad någon dag i veckan.

Hon träffar ofta hundkompisarna och då härjas det rejält, men hon har alltid väldigt lätt att koppla av.

Hon är alltid väldigt avslappnad hemma, sover helst. Nu när det regnar så får man oftast övertala henne att gå ut, hon är en liten princessa som inte tycker om att bli blöt. :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 653
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 870
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka