Hann råka posta innan jag skrivit klart.
Ja, kan man inte jobba med kroppen är man ju begränsad till de jobb där man jobbar med huvudet. Och då är det en fördel att vara intelligent! Det finns ju också många olika sätt att jobba med huvudet - en del kräver logiskt tänkande, en del kräver kommunikationsförmåga, en del kräver multitasking och en del kräver att man nördar ner sikt riktigt djupt i något speciellt. En del innebär en massa kundkontakt, en del innebär kontakt med kollegor som ofta hamnat på samma jobb eftersom de fungerar på samma sätt och därmed är enklare att begripa sig på, en del innebär mest ensamarbete.
Håller med om att de jobben ofta kräver någon form av vidareutbildning - men du är ju bara 17 och har dessutom ägnat några år åt att vara sjuk och hantera en massa elände, så att du inte har vidareutbildning NU säger inte så mycket om framtiden. När jag läste min masterexamen hade vi många i klassen som var 30-50 år och aldrig pluggat på universitet tidigare - så i längden spelar det ingen jättestor roll om du är klar med gymnasiet vid 18 eller 30.