Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Jo men nu är det så med genetiken att det inte ALLTID är 25% som dör, isf skulle 50% av alla barn i en familj vara kille resp. tjej. Det är som att säga att om man har fyra barn så är två av dem tjejer.

I din hunds kull var det två heterozygota föräldrar (hade de varit homozygota skulle de ju varit döda...) och rent statistiskt skulle 25%vara puffar, 50% nakna och 25% döda.
 
Sv: Ipren till hund?

Statistik och nedärvning är inte så enkel att det automatiskt blir 25% med dubbla nakna anlag. Det är däremot så att för varje valp som skapas av två nakna föräldrar så löper den valpen 25% risk att få dubbla anlag och därmed dö och resorberas. Det är en jäkla stor risk man tar för varje framtida valp om man parar två nakna.

Det är också 25% chans att valpen blir pälsad i en sådan kombination, vilket också hände med två valpar. Dock innebär inte heller detta att 25% av valparna alltid blir pälsade. Det handlar alltså om risk och chans inför varje valp som bildas, inte totalt utslaget på antalet valpar.

Skitenkelt genetik som vems om helst som läst biologi borde förstå. Har ni aldrig studerat fruktflugor?
 
Sv: Ipren till hund?

Eftersom det födds 2 puffar, så är det alltså inte dubbel uppsättning av den letala genen. Om du tänker efter så inser du det själv också..
men det finns nästan aldrig kullar som föds utan puffar - det förds oftast fler puffar än nakna - fast 5 generationer är nakna - inte en enda puff..

så att man inte kan para naket med naket betyder inte 25% död.
 
Sv: Ipren till hund?

Försvaret av nakenhundar är ju nästan sorgligt.
OM ni nu har hunden för dens mentala egenskaper, så är det väl bara att införa avelsförbud på nakenvarianten - då kommer det ju såsmåningom bara bli pälsade kvar. Ni erkänner ju själva att ni föredrar nakenvarianten.

Uppenbarligen så är det just nakenheten som lockar er.
Vem vill HA djur med de problem som nakenvarianten lider av?
För att man vill ha en privat freakshow?


Visst det finns andra raser med rasbundna problem, och jag är den sista som försvarar dem- de inför man bekämpninsgprogram mot.

vet du att det är stor skillnad på menatliteten på de nakna och pälsade? jag föredra de nakna för att de är mycket mer frammåt och energiska. puffarna är tillbakadragna och lugna. detta är i stora drag och generelt sätt. men det rä den tumregeln som lyder.

så jag vill ha naket - för att jag vill ha en livlig hund. sen pälsen spelar ingen roll. men just den fantastiska mentaliteten och den go som är i de nakna faller mig i smaken
 
Sv: Ipren till hund?

"Statens jordbruksverkets föreskrifter om uppfödning, försäljning och förvaring av hundar samt förvaringsutrymmen för avel med hundar och katter
I föreskriftens § 2 står följande:
"Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel. Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt." "

om detta gäller kineserna så är det ju konstigt att det är en fullt godkänd ras i hela världen. om den e så missbildad och defekt.
 
Sv: Ipren till hund?

Jo men nu är det så med genetiken att det inte ALLTID är 25% som dör, isf skulle 50% av alla barn i en familj vara kille resp. tjej. Det är som att säga att om man har fyra barn så är två av dem tjejer.

I din hunds kull var det två heterozygota föräldrar (hade de varit homozygota skulle de ju varit döda...) och rent statistiskt skulle 25%vara puffar, 50% nakna och 25% döda.

hur kan det då komma isg att om man parar 2 puffar med varandra som har väääldigt mycket puff eller bara puff bakåt kan få enbart nakna valpar??
 
Sv: Ipren till hund?

Fortfarande, så dör de valpar som fått dubbel uppsättning av den letala genen väldigt tidigt under fosterstadiet och reabsorberas av tiken, så det är rätt så fånigt att förneka det faktum att naket + naket = 25% risk för valparna att få den letala genen x 2 och därav inte födas alls.

Naturligtvis är det inte riktigt så simpelt, men för att du ska förstå det hela, så förenklar jag det lite....

Litar nog mer på de som forskar inom detta och som har belägg för vad de säger, än på dig som inte verkar vilja inse vad det innebär med dubbel uppsättning av en letal gen :cool:

Letal = dödlig btw......
 
Sv: Ipren till hund?

Lägger in lite fakta här..

PowderPuffs-varianten blev inte förrän på mitten av 1980-talet godkänd att ställas ut. Innan fick man bara registera dem. Anledningen till att den blev godkänd är att en naken Chinese Crested måste ha en gen från en Powderpuff och en gen från en Naken för att överleva. De hundar som får en naken gen från både mor och far dör kort efter befruktningen eller, i ovanliga fall, föds gravt missbildade. Om hunden får två powderpuffgener kommer hunden att bli en Powderpuff. Sannolikheten för att det föds Powderpuffs i en kull med Chinese Crested är alltså ganska stor och går inte att avla bort.


Genetiken kring chinese crested är enkel om än speciell. Varje valp får en gen från sin far och en gen från sin mor. Alla nakna hundar bär på en gen för hårlöshet och en gen för päls. Eftersom det nakna anlaget är dominant blir hunden naken.

De valpar som istället har oturen att få en nakengen från både sin far och sin mor får dubbla anlag för hårlöshet. Detta anlag är dock letalt (dödligt) i dubbel uppsättning och det innebär att dessa individer inte kan överleva. De dör kort efter befruktningen och föds alltså aldrig.

De valpar som får en pälsad gen från båda sina föräldrar blir alltså långhåriga. Om man parar två pudervippor kan de aldrig få nakna valpar eftersom ingen av dem bär något naket anlag.

Detta innebär att det långhåriga anlaget aldrig kan avlas bort eftersom det är en förutsättning för att de nakna valparna ska bli livsdugliga. Följande scheman visar vad som händer när man parar två hundar av rasen chinese crested (detta är rent teoretiskt, utfallet i varje enskild kull kan naturligtvis variera).

En naken hund har alltid anlagen N (naken) och p (päls), (eftersom det nakna anlaget är dominant över det pälsade blir en hund med ett anlag av varje, alltid naken). En powder puff har två anlag för päls, pp.



Naken (Np) x Naken (Np)

GEN N p Utfall:
2 nakna (66%)
1 powder puff (33%)
N NN (=letalt)
nakna anlag i
dubbel uppsättning Np naken
p Np naken pp powder puff

********************

Naken (Np) x Powder puff (pp)

GEN N p Utfall:
2 nakna (50%)
2 powder puff (50%)
p Np naken pp powder puff
p Np naken pp powder puff

****************

Powder puff (pp) x Powder puff (pp)

GEN p p Utfall:
4 powder puff (100%)
p pp powder puff pp powder puff
p pp powder puff pp powder puff
 
Sv: Ipren till hund?

Fortfarande, så dör de valpar som fått dubbel uppsättning av den letala genen väldigt tidigt under fosterstadiet och reabsorberas av tiken, så det är rätt så fånigt att förneka det faktum att naket + naket = 25% risk för valparna att få den letala genen x 2 och därav inte födas alls.

Naturligtvis är det inte riktigt så simpelt, men för att du ska förstå det hela, så förenklar jag det lite....

Litar nog mer på de som forskar inom detta och som har belägg för vad de säger, än på dig som inte verkar vilja inse vad det innebär med dubbel uppsättning av en letal gen :cool:

Letal = dödlig btw......

men jag frågade ju hur det kan komma sig eftersom jag inte vet så mycket om genetik. men förlåt - jag ska vända mig nån annan stans eftersom du e så jävla otrevlig!:eek: jag försöker själv lära mig nåt - men du verkar ju inte vilja lära mig...
så vart vill du komma med disskusionen???
 
Sv: Ipren till hund?

Du är ju inte direkt villig att ta till dig det många förutom jag skriver angående detta och då är det ju väldigt svårt att lära dig något.

Jag är på intet vis otrevlig, men när jag möts av en viss attityd, blir jag till slut en anings less, vilket måhända märks i mina inlägg till slut.

Ber om ursäkt om du uppfattat mig som otrevlig.
 
Sv: Ipren till hund?

det är bara att inse att vi kommer aldrig att komma någon vart med denna disskusion. vi får helt enkelt acceptera att det är fullt lagligt att avla på kineser - vilket det kommer att fortsättas att göra.
vi som vill ha kineser har det, ni som inte vill ha det behöver inte köpa dem.

sen kan vi fortsätta tråden på det den handlade om. alltså ipren till hund. eller så avslutar vi tråden. jag tror ingen mår bra av att sitta och tjafsa. människor har alltid haft och kommer alltid att ha olika syn på saker. även om vissa är emot och vissa för så kommer det nog inte att förändras för att vio bråkar som hackande hönor på ett forum.
det finns en anledning till att det är lagligt och fullt etiskt att avla på ineser. så vi lämnar det där. den lagen kommer ej att ändras hur mycket ni än vill det. och vi kommer inte att få er att tycka bra om kinesaveln hur mycket vi än vill det!

så varför inte lämna ämnet där det är?? acceptera att vi tycker olika.
 
Sv: Ipren till hund?

Att ge skulden till de nya uppfödarna är väl ändå att ta i. Problemet har ju funnits hur länge som helst, så det är ju de gamla uppfödarna som borde gjort något för längesen.
Vad bra att dina hundar nästan har alla tänder. Men jag föredrar att hunden har alla tänder.
 
Sv: Ipren till hund?

Du är ju inte direkt villig att ta till dig det många förutom jag skriver angående detta och då är det ju väldigt svårt att lära dig något.

Jag är på intet vis otrevlig, men när jag möts av en viss attityd, blir jag till slut en anings less, vilket måhända märks i mina inlägg till slut.

Ber om ursäkt om du uppfattat mig som otrevlig.

de är okej.
varför jag blir irreterad är för att folk slänger ur siga att det är oetiskt hit och dit bara för dom inte tycker om kineserna. kom med fakta som du nu gjort så lär sig alla något. men kinesaveln kommer fortgå ändå. oavsett vilken fakta som kommer fram.
en det är bra att det läggs ut fakta - för det är ju så som du skrev det ligger till.

fast skillnaden är att vi inte tycker det är oetsikt att avla fram nakna som ni tycker. men vi får acceptera att ni tycker det och ni får acceptera att vi tycker så som vi gör.

det är trots allt en fullt godkänd ras av någon annledning. så det blir ingen skillnad av att sitta och skrika oetiskt och defekta djur här..

så är livet och viss är det härligt!!! :)
 
Sv: Ipren till hund?

antingen tycker jag vi skaffar en egen tråd eller så lämnar vi ämnet nu. det känns som det är slutdisskiterar. ingen har kommit nån vart - ingen har vunnit, ingen har förlorat. alla tycker precis lika dant som när vi klev in här första gången...

återgå till ipren till hund
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tror ingen har skrivit sina åsikter för de inte tycker om kinesen. Jag har träffat flera, och inte varit något fel på dom, trevliga hundar. Men för det så tycker jag inte det är rätt att avla på en sån ras.
Men jag förstår nu att det görs, eftersom köparna/uppfödarna har bestämt sig att den rasen ska de ha, sen att de blir utan tänder mm, det gör ingenting. Huvudsaken man får det man vill ha, djuret struntar man i. Ja, så tycker jag sen jag läst vad ni skriver som försvarar aveln.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tror ingen har skrivit sina åsikter för de inte tycker om kinesen. Jag har träffat flera, och inte varit något fel på dom, trevliga hundar. Men för det så tycker jag inte det är rätt att avla på en sån ras.
Men jag förstår nu att det görs, eftersom köparna/uppfödarna har bestämt sig att den rasen ska de ha, sen att de blir utan tänder mm, det gör ingenting. Huvudsaken man får det man vill ha, djuret struntar man i. Ja, så tycker jag sen jag läst vad ni skriver som försvarar aveln.

den här löjliga dusskusionen kommer ingenvart. så vi kinesägare kommer inte lägga oss i mer nu. ni kommer inte ta åt er nåt och vi kommer inte ta åt oss nåt - så är det och har varit hela disskusionen.
så jag lämnar ämnet nu och skall gå ut å leka med mina underbara hundar...

ha så kul resterernade som tycker att det är ett nöje att disskutera detta som inte kommer någon vart.
 
Sv: Ipren till hund?

Du skriver...
fast skillnaden är att vi inte tycker det är oetsikt att avla fram nakna som ni tycker. men vi får acceptera att ni tycker det och ni får acceptera att vi tycker så som vi gör.

det är trots allt en fullt godkänd ras av någon annledning. så det blir ingen skillnad av att sitta och skrika oetiskt och defekta djur här..


Kanske om folk få upp ögonen så kanske det blir ändring. Men du skriver ju också att spelar ingen roll vilken fakta som kommer fram, aveln kommer fortsätta ändå. Visst låter det seriöst...
 
Sv: Ipren till hund?

Förhoppningsvis har vissa av er kinesägare lärt sig lite genetik åtminstånde ;)

Jag har för den delen aldrig påstått att det är oetikst att avla fram kineser eller på något annat vis klankat på rasen! Den delen av diskussionen lägger jag mig inte alls i..
Jag har velat belysa "problemet" med att avla på en letal gen som också styr tandanlagen, så beskyll inte mig för att racka ner på rasen/uppfödare/ägare tack :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp