Sv: Ipren till hund?
Jag har granskat tråden och kommit fram till följande:
Jadiza: Det verkar som om hon inte ens läser svaren och även om hon gör det så vägrar hon förstå vad det är "vi" säger.
PIRU: Han verkar anse att bara brukshundar är riktiga hundar
peter_lundin: Hans favoritord verkar vara "letalgen"
Plus att ingen av er verkar ha erfarenhet av rasen personligt!
___
Jag säger såhär:
Min nakenhund har kan sitta och skaka i 20 graders värme och vindstilla. Jag tror knappast det är för att han fryser. Snarare en rysning.
Sedan kan han skaka lite till och från både ute och inne. Jag tror han skakar för att man ska tycka lite synd om honom för om man är ute och han har skakat men plötsligt ser typ en katt eller annan hund en bit bort, då slutar han skaka och stirrar på vad-det-nu-är istället. Som om han glömmer bort att han fryser (eller varför han nu skakar)
Min hund hade som liten för mycket tänder så vi var hos veterinär och drog ut 3-4 tänder. Ska tillbaka och kolla hur tänderna ser ut nu, jag har kikat själv och tycker han ser fulltandad ut men eftersom jag inte vet hur det "ska" se ut så är det lika bra att en vet. tittar på det. Kan återkomma med resultat sedan om någon är intresserad?
Min hund tycker om sina kläder oavsett om jag berömmer honom eller inte.
Och jag håller med om att han kanske gillar kläderna för att jag gillar när han har dom på sig (den här diskussionen har vi haft ett par gånger nu så jag vet att ni vet vad jag menar).
Men om man är ute på kvällen och går utan kläder så går han knappast lika villigt som MED kläder.
Jag tror absolut att hunden VET att dress = varmt = mer bekvämt.
Fast han kopplar nog bara dress = bra. Och Bra = roligt!
Min hund har kläder på sig ibland. Förra vintern var första vintern jag hade min hund och första gången jag hade en egen kines. Så då klädde jag på honom hela tiden för minsta lilla utevistelse. Även sensommarkvällar!
Nu klär jag inte på hunden alls om det inte blåser kallt ute eller är regnigt.
Han fryser om han blir blöt om fötterna har jag märkt. (Obs, nu pratar vi inte morgondagg).
Jag kan inte förstå hur folk kan ha så många fördomar utan några belägg. Det är naturen som givit hunden dess gen och sedan har man avlat vidare på den för hunden fick uppgifter som bara den kunde pga dess nakenhet!
Varför gjorde man inte schäfrar till tempelhundar eller medicinhundar?
Om jag har mensvärk så lägger jag min hund på magen, det hjälper!
Den som vill kan ju få ringa och boka tid och prova själva! :smirk:
Jag tycker nakenhunden är mer duglig än många andra hundar. Kanske inte så lämplig till skydd då den inte har så mycket tyngd att komma med
Men framförallt utställning då som borde vara för att sålla bra hundar från dåliga. I Finland måste en nakenhund som ska gå i avel bedömas av två domare + en veterinär SAMTIDIGT och dessa går igenom alla punkter och fyller i varsitt papper och sedan går dom igenom hunden tillsammans en gång till.
Man mäter höjden, längden, kollar ögon, öron, mun, man mäter till och med tårna på hunden, kollar nakengrad mm mm.
Hoppas att Sverige kan göra likadant innom kort för att få bort dessa buskisavlare som bara vill tjäna pengar!
En kompis till mig har ögonlyst och kollat knäna på både tik och hane innan parning för att föregå med gott exempel för andra innom rasen fast det inte är obligatoriskt.
Både tik och hane är dessutom utställda med klass 1!
Sedan kan man använda rasen till agility - väldigt snabb och alert hund. Vissa individer är mer modiga än andra.
Spår! Jag provade på viltspår med min kines för ett par veckor sedan! Gick över förväntan och helt klart över medel för att vara första gången - ja det var vad de sa i alla fall. Sa även att "det trodde jag faktiskt inte innan". Hon som höll i det (tävlat sm mm mm)
Min hund ska dessutom börja jobba för BUP i oktober. Har fått ett par jobb så får vi se vad det leder till.
Det är en allergivänlig ras!
Lydnad- var visst en uppfödare med två puffar som visade upp hög klass på lydnad med sina puffar i Nyköping i somras! Verkligen kul!
Min hund har järnkista och efter att ha pratat med många andra kinesägare så verkar det vara generellt för rasen att de tål mycket.
Så enda nackdelen jag kan se är ju tänderna då...
Och buskisaveln som medför dåliga nakna och dåligt hårade puffar + fula exteriör.
Men nakenheten i sig ser jag inte som någon nackdel/defekt och jag vet att vad jag än säger så tänker ni inte lyssna på mig för ni VILL inte.
Och eftersom jag har en egen kines och pratar dagligen med annat kinesfolk i hela sverige om både bra och dåliga saker angående kineser så tycker jag att jag kan säga att i det här ämnet vet jag i alla fall mer än vissa andra i den här tråden *ingen nämnd ingen glömd*
//Seabaz, som nu är kinesägare.
Tidigare hundar/raser som jag levt mycket med under mitt liv:
Schäfer (bruks, polis/försvar frågade om de kunde få köpa honom till tjänst)
Gråhund (spår/jakt, meriterad)
Tax (jakt, blev 15 år. Jagade till 12-årsåldern)
Border Collie (vallhund/gårdshund)
Groenendeal (sällskapshund, ganska vek)
Schäfermix (en av de snällaste och finaste exteriört hundarna jag haft! Ska få en bedömning på honom i vår)
Och nu då, kines! Den bästa hunden jag haft!