Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Förhoppningsvis har vissa av er kinesägare lärt sig lite genetik åtminstånde ;)

Jag har för den delen aldrig påstått att det är oetikst att avla fram kineser eller på något annat vis klankat på rasen! Den delen av diskussionen lägger jag mig inte alls i..
Jag har velat belysa "problemet" med att avla på en letal gen som också styr tandanlagen, så beskyll inte mig för att racka ner på rasen/uppfödare/ägare tack :cool:
ja, jag har lärt mig massor!! :bow:
 
Sv: Ipren till hund?

Det är fullt lagligt att avla fram plattnästa bulldoggar också, oavsett hur bra de andas och Schäfrar som går på hasorna, men det innebär inte att det är rätt. SKK och djurskyddet är alldeles för flata i det här läget. Skillnaden mellan Schäfer och Naken kines är dock att Schäferns defekt kan rättas till genom medveten avel och såeldes inte påverka hunden menligt längre. Det är omöjligt med naken kines eftersom den defekta genen är vad som gör kinesen till vad den är. I det fallet finns ingen annan utväg än att sluta föda upp nakenvarianten helt.

Det säger väl sig självt att ett anlag som är letalt i dubbel uppsättning inte är vare sig sunt eller önskvärt. Jag förstår uppriktigt inte hur ni tänker då ni försvarar avel som sätter människan estetiska sinne före hundens väl och ve. Det är viktigare att hunden är frisk och sund, även ned på genetiknivå, än snygg och läcker.
 
Sv: Ipren till hund?

Alla saknar inte tänder!!! Det är nästa skitsnack jag läst här.
Min uppfödare har fött upp kineser i 20 år...hon har kanske haft max 5 st som SAKNAT några tänder...De allra flesta är fulltandade och nakna..

Jag har suttit som ring.sekr. i många år och då får man ju höra även sådant som folk inte vill att man ska höra. Jag har en domarkomentar klingade och det är när domaren utbrister: Vad mycket tänder den här hunden har för att vara nakenhund!! Han pratade om det länge med ägaren till hunden. Det känns som att det aldrig skulle sagt så om det inte var befogat. Ingen annan hund saknade så få tänder den dagen.

Just tandbortfall är upptaget i rasklubbens RAS. (Vilket gör att det du skriver får väldigt låg trolighet eftersom att du inte verkar insatt...)

På rasklubbens hemsida går att läsa:

Chinese Crested är genetiskt betingad för ett visst tandbortfall, företrädesvis premolarer. De enkätsvar som kommit in till klubben visar att den nakna varianten av rasen i dagsläget har fler än 30 tänder i genomsnitt.

Enkäter och hälsoundersökningar samt redovisningar finns på chinese crested clubs hemsida: www.surf.to/chinese-crested


Betydande tandbortfall
Strategi:
Rekommendation att ej avla på individer som före 2 års ålder har signifikant avsaknad av tänder. Uppföljning genom enkäter.


42 tänder är normalt antal tänder. Därför måste jag gratulera din uppfödare om det du påstår är sant...
 
Sv: Ipren till hund?

Den gällande författningen citerades ovan.
Här är vad som står i djurskyddslagen: "2. avel med sådan inriktning som kan medföra lidande för djuren
eller påverka djurens naturliga beteenden."
Så vad som egentligen är lagligt kan verkligen diskuteras!
Jag menar nog att defektavel ofta inte är laglig.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Förhoppningsvis har vissa av er kinesägare lärt sig lite genetik åtminstånde ;)
Det märkliga är att de inte tar upp någon genetik på kinesklubbens hemsida, det borde väl vara rätt viktig information med tanke på att det handlar om rasens överlevnad :confused: Och informationen verkar ju vara befogad....
 
Sv: Ipren till hund?

Det finns alltså ingen annan anledning att välja en naken kines framför än pälsad än att den nakna är snyggare?

Det där har jag en fundering på...

Läst lite om kineserna, för att det roar mig, och man måste helt enkelt bada de håriga minst en gång i veckan, för att kunna hålla pälsen fri från tovor och trassel.
Tänk vilket jobb... Alltså: Lättare med en naken.
Har de inga tänder, kan den dessutom inte bitas. Kalas, säger jag som bor granne med en tämligen grinig kines.

Bonus till, man kan ta mer betalt för en naken kines än en hårig.
Skiljer lätt 2-3000:-
Ekonomiskt fördelaktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ipren till hund?

Det där har jag en fundering på...

Läst lite om kineserna, för att det roar mig, och man måste helt enkelt bada de håriga minst en gång i veckan, för att kunna hålla pälsen fri från tovor och trassel.
Tänk vilket jobb... Alltså: Lättare med en naken.
Har de inga tänder, kan den dessutom inte bitas. Kalas, säger jag som bor granne med en tämligen grinig kines.

Bonus till, man kan ta mer betalt för en naken kines än en hårig.
Skiljer lätt 2-3000:-
Ekonomiskt fördelaktigt.

som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det temepramentet som ofta avgör om du väljer naket eller pälsat - för det är en stor skillnad mellan dem.
sen är det olika om du är en pälsmänniska eller ej - men även om du väljer en anken så är det samma jobb. den skall badas och rakas en gång i veckan. så det handlar inte om det.

sen är det väl skälvklart att man säljer puffen billigare och inte den ankna dyrare - just för att det är inte så många som vill ha pyffarna. så då måste de sälja dem biligare för att hitta köpare till alla. men om det är en jättelovad puff så är den lika dyr som en naken.
 
Sv: Ipren till hund?

Knapplån


Eumm hur gick detta från att vara en basset hound /basset hälta tråd till att bli en tråd om hurvida man borde slå ihjäl alla nakenhundar (han till sida 7 eller 8 innan jag tröttnade). :crazy:

Nåväl till Pippilotta. Vad kul att du fått en ny basset. Nu hoppas jag på bilder.
Min egen boll och pinntokiga kornsingsbyracka ;) ligger här på golvet och snarker så det dånar och medelar at han hälsar.. :D
 
Sv: Ipren till hund?

Så de säljer valpar billigare för att bli av med dom. Låter inte positivt i mina öron.
 
Sv: Ipren till hund?

Vad är det för tempramentsskillnader?
Har letat, men hittar inget som tyder på att pälsen bestämmer
temprament.
Det enda jag kan tänka mig är att den nakna är något livligare för att hålla värmen. Men att skillnaden skulle vara obefintlig om den hade päls.
 
Sv: Ipren till hund?

Så de säljer valpar billigare för att bli av med dom. Låter inte positivt i mina öron.
bli av och bli av - riktigt så är det väl inte. du kan ju inte sälja tex en gråhund (har för mig att dom kostar runt 8000 - även om dominte gör det så säger vi det) så du kan ju inte få sålt på den för 14-16000. för då är det ju ingen som vill köpa den.
samma för de nakna och puffarna. de nakna betalar folk upp till 16000 för - medan för puffarna betalar de knappt 10000. så då måste du ju sänka priset på dem för att som kennel inte bli stående med en massa valpar. helt förståerligt för mig iafl..
 
Sv: Ipren till hund?

Vad är det för tempramentsskillnader?
Har letat, men hittar inget som tyder på att pälsen bestämmer
temprament.
Det enda jag kan tänka mig är att den nakna är något livligare för att hålla värmen. Men att skillnaden skulle vara obefintlig om den hade päls.
jag skrev i ett tidigare skillnaden. men jag kan dra dem igen.
en tumregel är att de nakna är mycket mer positivt inställda till främmande, det ä'r mer go i dom, dom äe helt enkelt lite vildare. men frammförallt eftersom man tidigare hade problem med att få kineser att acceptera främlingar (ofta är dom mer eller mindre främlingsfientliga - men det är mycket bättre idag än för bara några år sedan). och då ansen den nakna vara tuffare i psyket och tycker det är roligt att träffa främlingar - medan puffarna är mera tillbakadragna, inte lika vilda etc. etc.

detta är ingen skriven regel - utan just en tumregel man brukar gå på då man står i valet mellan naket och puff.
men självklart eftersom det är individer så kan detta skilja otroligt mycket på vissa hundar.

men så ser man iafl på skillnaderna.
 
Sv: Ipren till hund?

bli av och bli av - riktigt så är det väl inte. du kan ju inte sälja tex en gråhund (har för mig att dom kostar runt 8000 - även om dominte gör det så säger vi det) så du kan ju inte få sålt på den för 14-16000. för då är det ju ingen som vill köpa den.
samma för de nakna och puffarna. de nakna betalar folk upp till 16000 för - medan för puffarna betalar de knappt 10000. så då måste du ju sänka priset på dem för att som kennel inte bli stående med en massa valpar. helt förståerligt för mig iafl..

Då alltså finns det ett över flöd med puffar varför avlar de så mycket på dom då så det blir på det viset. Skulle aldrig sälja en hund billigare bara för man inte blir av med dom. Då tog jag fram kaffekoppen o tog mig en seriös funderare på vad som är fel med min avel o vad jag kunde förbättra i framtiden, är det bara för mycket hundar som ingen vill ha jag dåär det ju enkelt jag parar inge mer, är det menatalt fel ja då får jag ju börja fundera på vad jag ska göra åt aveln i sin helhet , inte sänka priserna bara för o bli av med dom för då blir slit o släng djur till slut om alla har råd.
 
Sv: Ipren till hund?

Då alltså finns det ett över flöd med puffar varför avlar de så mycket på dom då så det blir på det viset. Skulle aldrig sälja en hund billigare bara för man inte blir av med dom. Då tog jag fram kaffekoppen o tog mig en seriös funderare på vad som är fel med min avel o vad jag kunde förbättra i framtiden, är det bara för mycket hundar som ingen vill ha jag dåär det ju enkelt jag parar inge mer, är det menatalt fel ja då får jag ju börja fundera på vad jag ska göra åt aveln i sin helhet , inte sänka priserna bara för o bli av med dom för då blir slit o släng djur till slut om alla har råd.
ja eftersom kinesrena
har exploderat i popularitet så har ju tyvärr fler och fler uppfödare dykt upp. men nu börjar puffarna öka kraftigt i pris så dom ligger snart i samma prisklass som de nakna. men ändå så finns det ju en skillnad. och vad jag lärt mig här på forumet så måste man ju ha med puffarna i aveln. så mankan ju inte bara sluta avla på dem bara sådär som du menar. men du kanske menar annorlunda? sen kan man ju inte evta i förväg hur många som blir nakan eller puffar. ofta vill man ha mer naket för att det finns en stor förfrågan på dem.
sen tycker jag inte att 8000kr är ett sånt underpris (ja det är det om man jämför med andra dvärghundar - därav den nugående prisökningn, vilket är jättebra!!!) . men vem som helst köper ju inte en hund för 8000 för att ha den som slit och slänghundar. så det är ju inte så lågt i min mening att det köps av sånna som inte skall ha det. ja menar 8000kr är ju ett ganska normalt pris för en renrasig större brukshund.. du får ju en sällskaps hund av tex golden och labrador för det priset. och de blir väl inga slit coh slänghundar för det. men jag är jätteglad till att uppfödarna börjar höja priset. emn reaktionen dom får när dom säljer en puffhane för 10000-12000är ju att kunden säger att de är för dyra - att de får de en naken för. men om ala nu kommer börja kosta lika mycket blir det samma värde på dem som det alltid borde varit - tycker jag.
för personligen tycker jag att det är konstigt och helt sjukt - att samma ras och kull skall ha olika värde pga hårlaget, dte finns ju människor som vill ha båda varianter - men samtidigt förstår jag uppfödarna att dom gjort så eftersom efterfrågan vart olika på dem. för marknaden kommer ju alltid att styras av kunden och efterfrågan - det kan inte säljaren ändra på - så dem måste i sin tur anpassa sig efter kunden och efterfrågan. men om de nu komme ratt kosta samma så kommer förhoppningsvis folk fatta att de är värda lika mycket och då kommer det finnas förfrågan på bägge "sorter".
 
Sv: Ipren till hund?

Om man måste ha med puffarna i aveln verkar det ju finnas delade meningar om. Om man accepterar en stor prenatal dödlighet o en viss risk för valpar som dör strax efter födseln pga defektgenen(summa 25%) så är det helt klart lönande (men inte rekomenderat) att strunta i puffarna o enbart avla på hårlösa, ngt som enligt vissa inlägg här är både vanligt o ok.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Nej nu nej men du under hela denna tråd har ju inte tänkt längre än till nässpetsen. Varken med anlag eller avel.

I Dag är priset uppe i 8000:- men folk känner doften av pengar längre än en hund känner doften av löptik. Det menar jag med folk vill alltid tjäna pengar o då avlar man fram hundar o tar 8000:- för dom sen blir dom inte av med dom för det finns för många då sänker dom till 6000:- då är rullen igång. Titta bara på schäfer seriösa kennlar tar 10.000:- per kull o blir alltid av med sina hundar sen finns det schäfer kennlar som tar 6000:- o ändå inte blir av med sina valpar o säljer hundar till vem som helst hur som helst. De seriösa har en seriös kundkrets för dom vet vad dom söker för hundar.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja visst är det sjukt att en defekt hund skall ha ett högre pris än en sund men så är det ofta inom hundvärlden. Defektaveln blir mer o mer populär bland de som söker uppmärksamhet!
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Jag är facisnerad på hur pälsalaget påverkar temperamentet som här påstås.
Hur skulle det påverkas genetiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp