Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Förresten de här med att de kan va positivt att man slipper va ute i dåligt väder...ja de vet väl du....du slipper de ju tydligen då du enbart verkar släppa ut dina hundar på tomten...(dina egna ord)
 
Sv: Ipren till hund?

Förresten de här med att de kan va positivt att man slipper va ute i dåligt väder...ja de vet väl du....du slipper de ju tydligen då du enbart verkar släppa ut dina hundar på tomten...(dina egna ord)

Jag har en gård ja som också behöver göras saker på hugga ved, skotta ja allt som hör gården till så jag är nog ute med dom hela dagarna annars är vi o tränar eller tränar hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Ipren till hund?

Ok, då säger vi det...du vet inte ett dugg om mig och mitt liv och det är jag tacksam för...

Om du har lust så kan du ju berätta nästa veckas lottorad också....det vet du väl också antar jag?

Om du är läskunnig så stod "tror" det är det man gör i körka där tror att det finns en gubbe i himlen men de vet inte säkert om han finns där, så jag är inte säker på det ja sa så därför stod det "tror" inte vet
 
Sv: Ipren till hund?

Håller med...ödmjukhet är en bra egenskap....tyvärr ser jag inte mycket av det här på detta forum..

Ni får gärna tycka vad ni vill om kineser...
Han veterinären får gärna fortsätta sitt mantra; "letalgen", men jag kan ändå inte för mitt liv förstå hur NI alla kan veta så mycket om kineser??
VAR har ni läst alla dessa fakta som ni kommer med.
En del av er har sett kineser som betett sig si eller så...
Men har ni sett ALLA kineser? Nej såklart inte.

Lyssna inte så mycket på "Mr-Vi-Som-Vet-Mest".
Ta kontakt med några seriösa uppfödare, ta reda på riktiga fakta, inte matematik och genetik på pappret..Ta en titt på verkligheten också.....

Jaa du..

Är man intresserad av hundar och genetik, så lär man sig mycket och ur just den genetiska synvineln är ju Cc: väldigt intressant att studera.

Om du ger dig ut på jakt efter lite mer kunskaper, så kommer du snart att lära dig mer om genetiken också och då kommer du att inse hur mycket galet du kläckt ur dig i den här tråden :cool:
 
Sv: Ipren till hund?

Jag hävdar i alla fall tex att det med att 25% skulle vara livsodugliga, det stämmer inte.
Ta en titt på hur många kineser som föds.....hur många är det som inte överlever?

Fakta, fakta.......

Fakta är något du inte har själv, för då skulle du vete att de valpar som har dubbel uppsättning av den letala genen dör redan på fosterstadiet och reabsorberas :smirk:
 
Sv: Ipren till hund?

Men vet ny hur stor andel av valparna som är dödfödda? Frågar ni uppfödaren det? Eller hur många foster som resorberas i livmodern? Dessa måste ju också räknas med i statistiken. Det är inte allt för ovanligt att de föder missbildade valpar. När det gäller att era hundar lever trots att de har två nakna föräldrar är inte så konstigt. Det krävs ju inte hälften puff för att de ska överleva, men det ska inte var puff för långt bak i släkten.

När det gäller huruvida de tål kyla kan man läsa följande på kinesklubbens sida:
"Vid stark blåst eller köld behöver den nakna ha ett täcke som skydd."
Och i deras avelsstrategi står följande:
"Avsaknad av skydd mot sol och kyla
Strategi:
Information till valpköpare/hundägare hur man vid behov skyddar sin hund mot sol och kyla."

Så uppenbarligen saknar de skydd mot sol och kyla....
 
Sv: Ipren till hund?

Lånar..

För min del hakar jag inte bara upp mig på just nakenhunden. Någon skrev att vi skulle se på alla andra raser med höftfel mm. Ja, det gör jag också. Det går räkna upp en hel del raser, bulldog, mops, schäfer som går på haserna.
Jag tycker mycket om mops, men skulle aldrig köpa en sån ras för jag tycker det är fel att gynna en ras som den.

Ni som försvarar kineserna. Ni sitter just nu bara och diskuterar om de klarar klimatet. Men jag vill veta vad ni tycker om detta tandfel som blir pga nakenavel, det har ingen än svarat på.
 
Sv: Ipren till hund?

Sätt på dom kläder då så provar vi, en hel vinter ute. i ur och skur
men vet du att en wippet eller en pudel skulle inte heller klara en hel vinter i snön. det är faktiskt så att alla raser är avlade för sitt ändamål - huskyn för tåla sträng vinter - nakenhund för extrem värme. det är väl bara att axeptera. sen om det är rätt eller fel att ha en sån hund här är en annan dissusion - men det är väl knappast oetiskt. det är lika oetiskt att ha en husky i söder i så fall.

de e bara att acceptera att alla hundar är avlade för sitt ändamål - bara för du är så livskåt på huskys och tror att det är idealet alla hundar skall sträva efter för dom kan ligga i snö en hel vinter - så betyder inte det att det är den bästa rase!!! alla raser är bra på sitt sätt och inom sitt annvändningsområde. och nu har faktiskt kineserna vant sig vin nordklimat - även om de behöver en fleecedress på vinterns kallaste dagar. mne låt dom ha de då½!!!! varför stör det dig så mycket? gå å klappa din husky och känn dig nöjd när han kan ligga i snön i vinter. men jag väljer att ha en hund som han trivas och vara 100% aktiv på sommaren och åka skoter i vinter. acceptera mig och mina hundra för det. jag skaffar väl mina hundar utifrån det jag skall annvända mig av dem. och jag vill inte slänga ut min hund i en hundgård en hel vinte - därför skaffade jag inte en husky!!

fattar du nån gång??
 
Sv: Ipren till hund?

Jag sa inte inte i mot jag sa man får jobba mycket mer om man ens lyckas ta sig till elit. Men det gör du garanterat med en halv bra schäfer i alla grenar.

Det är skilland o vilja o vilja i raser det ska du ha klart för dig.

har två st som är här hemma ena är 9månadera unghund, en riktig hund som går lika hårt i skyddet som många vuxna hundar bara kan drömma om. Den äldre en arbetsmaskin som jobbar både dag o natt om han fick.

men fatta - de e väl självklart att en shäfer har lättare för sånt - den e ju för fasen avlad för det!! konstigt vore det annars. men för den skullen betyder väl inte det att alla nadra hundar ät toltalt odugliga på den grenen. vi VET att vi måste jobba hårdare för att få samma resultat. men vad är det för fel på det??

är det dåligt att jobba hårt för att få nåt man vill ah? jämfört med dig då somverkar halka in på ett bananskal på dina färdiga hundar..

kinesen är inte avlad för det syften - men för den skull är dom väl inte odugliga?? mer träning.. vad mer kan du väl begära? för du som håller på med bruks borde väländå veta att raser avlas för oilka endamål. shäfern för bruks och kinesen för aktiv sällskapshund - men som för den delen passar till allt som dens storlek tillåter och med rätt träning.

du har bara ett försprång och lättare arbete - just för att dom e avlade för ändamålet.

så skippa skitsnacket om att en kines måste ha mer träning - för det är väl för fan självklart?? en shäfer har väl inte samma dragvilja och styrka från början som en draghund har. men den kan om man tränar hårt och rätt. en shäfer finner du inte på cirkus - för ingen vill lägga ned onödigt lång tid på att träna när man kan ta en pudel som fattar direkt... kan du nu förstå att alla raser avlas för sitt ändamål - och att vi ägare väljer utifrån detta. och att vi VET att vi måste jobba håradre om vi vill "omskola" rasen till en annan gren. men det gäller ju alla raser - det är ju inget speciellt för kineser...
 
Sv: Ipren till hund?

Fakta är något du inte har själv, för då skulle du vete att de valpar som har dubbel uppsättning av den letala genen dör redan på fosterstadiet och reabsorberas :smirk:

jösses - min hane har 11 syskon. bägge föräldrar nakna - endast 2 suskon pälsade. hur jäkla många valpar hade hon tänkt få om 25% dog i fosterstadiet. då kanske de e tur att 25% rensas ur - så alla andtra 12 valpar får en bra start på livet..
 
Sv: Ipren till hund?

Eftersom det födds 2 puffar, så är det alltså inte dubbel uppsättning av den letala genen. Om du tänker efter så inser du det själv också..
 
Sv: Ipren till hund?

Ni som försvarar kineserna. Ni sitter just nu bara och diskuterar om de klarar klimatet. Men jag vill veta vad ni tycker om detta tandfel som blir pga nakenavel, det har ingen än svarat på.

om du läser bak i tråden så har jag sagt att jag inte försvara tandbortfallen på rasen. Det är något som MÅNGA stora och seriösa uppfödare jobbar hårt med ovh får lysande resultat.

men sen kommer dessa mindre seriösa och nya inte så kunniga "uppfödare" och avlar på vad som till höger och vänster...och då blir de katastrof.

Båda mina nakna är nästan fulltandade!! och många av dagens kineser ÄR DET!

Så visst gillar vi inte att de har tandbortfall...det är ju därför uppfödare jobbar på det!!
 
Sv: Ipren till hund?

*knapplån*

Okej......första gången jag är inne på hund (vad jag minns i alla fall ) fast jag varit medlem länge. Vilket liv det var här......

Kul att läsa alla era tankar. Jag har en liten råttfångare (dvärg schnauzer) som jag trivs bra med. Hon klarar både vintern och sommaren :D

Till TS. Ge inte hunden Ipren, vad är det för uppfödare som rekommenderat det :crazy: Min gamla schnauzer drog sönder korsbandet som 15 åring, vet. tyckte att hon återhämtade sig otroligt bra med tanke på åldern. I samråd med vet bestämdes att hon skulle få Rimadyl. Rimadyl är säkert en bra smärtstillande och antiinflammatorisk tablett. Men den är tuff mot mage och tarm. Min gamla hund klarade inte av dem och fick så svåra blödningar från mage/tarm (allt enligt veterinär) så vi var tvugna att ta bort henne som 16 åring.

Enligt vet. ska det finnas "mildare" varianter av denna medicin. Fråga din vet. Lycka till med din hund!

Mvh / Fia
 
Sv: Ipren till hund?

*knapplån*

Okej......första gången jag är inne på hund (vad jag minns i alla fall ) fast jag varit medlem länge. Vilket liv det var här......

Kul att läsa alla era tankar. Jag har en liten råttfångare (dvärg schnauzer) som jag trivs bra med. Hon klarar både vintern och sommaren :D

Till TS. Ge inte hunden Ipren, vad är det för uppfödare som rekommenderat det :crazy: Min gamla schnauzer drog sönder korsbandet som 15 åring, vet. tyckte att hon återhämtade sig otroligt bra med tanke på åldern. I samråd med vet bestämdes att hon skulle få Rimadyl. Rimadyl är säkert en bra smärtstillande och antiinflammatorisk tablett. Men den är tuff mot mage och tarm. Min gamla hund klarade inte av dem och fick så svåra blödningar från mage/tarm (allt enligt veterinär) så vi var tvugna att ta bort henne som 16 åring.

Enligt vet. ska det finnas "mildare" varianter av denna medicin. Fråga din vet. Lycka till med din hund!

Mvh / Fia

Jupp här är det diskussioner och pajkastning så det förslår ;) , men attan va kul att läsa och att en enkel fråga kan bli så mycket annat......

Nej, jag tänker inte ge honom ipren mer, inte nu när jag vet att det är farligt.
Uppfödaren till honom kommer hit med Metacan så jag har hemma, när han är överskriven på mig så kommer jag naturligtvis att ta honom till veterinären och göra en egen utredning på honom, men innan dess så låter jag uppfödaren ta hand om det.

Till alla er här på buke så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte skrev direkt att han bara varit hos mig 1 månad och att uppfödaren fått diagnosen av veterinären
 
Sv: Ipren till hund?

Försvaret av nakenhundar är ju nästan sorgligt.
OM ni nu har hunden för dens mentala egenskaper, så är det väl bara att införa avelsförbud på nakenvarianten - då kommer det ju såsmåningom bara bli pälsade kvar. Ni erkänner ju själva att ni föredrar nakenvarianten.

Uppenbarligen så är det just nakenheten som lockar er.
Vem vill HA djur med de problem som nakenvarianten lider av?
För att man vill ha en privat freakshow?


Visst det finns andra raser med rasbundna problem, och jag är den sista som försvarar dem- de inför man bekämpninsgprogram mot.
 
Sv: Ipren till hund?

"Statens jordbruksverkets föreskrifter om uppfödning, försäljning och förvaring av hundar samt förvaringsutrymmen för avel med hundar och katter
I föreskriftens § 2 står följande:
"Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel. Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt." "
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp