Inte gömma allt bland tusentals inlägg under intetsägande rubrik - Utbruten från Vad gör jag o mina bukevänner?

I allmänhet brukar det inte bli en attack i en snacktråd, nej, även om det händer. Det hjälper inte att ha på ignore, det är ganska lätt att se ändå om någon huggit. Jag vill helt enkelt inte utsätta mig för den risken. Jag är inte speciellt utsatt men nog syns det att en del hugger direkt på vissa användare. Dvs det är inte en neutral diskussion utan TS blir attackerad pga vem hen är.

Jag har som sagt inga problem med att ämnen bryts ut men som det gjorts de senaste dagarna har det nått en fånig och väldigt yxig nivå. Sedan anser jag också att i vissa fall bör man använda lite fingertoppskänsla när det gäller vad som bryts ut och det har inte alltid varit fallet.

:bow: :bow: :bow:
Undviker också i viss mån att posta trådar eller skriva i vissa trådar.

Håller förövrigt helt om situationen de senaste dagarna.

Jag ser det såhär - jag blir sällan upprörd när andras inlägg bryts ut.

Men mina egna, som jag valt att lägga på en viss plats, plockas ut och hamnar i ett annat sammanhang. Jag äger inte mina ord.

Jag har känt det så förut - att jag fått skriva där jag själv ansett det lämpligt. Nu flyttas mina ord runt och hamnar i sammanhang där de inte var avsedda att hamna.

Jag kan acceptera det i media - det man säger får annan betydelse eller dras upp till något som inte var avsett.
Men på ett forum - där trodde jag att jag var "skyddad" och trygg. Det var uppenbarligen en villfarelse.
Man får väl ändå hoppas att folk, när de går in i en tråd med UTBRUTEN i rubriken, har viss förståelse för att trådstarten är just utbruten ur sitt sammanhang men har visat sig fungera som diskussionsunderlag?

Sen krävs det kanske lite extra fingertoppskänsla för att bryta ut känsliga ämnen.

Man får väl ändå hoppas att folk, när de går in i en tråd med UTBRUTEN i rubriken, har viss förståelse för att trådstarten är just utbruten ur sitt sammanhang men har visat sig fungera som diskussionsunderlag?
.
Det är inte alls är säkert att folk förstår. Jag tycker mig ha läst det flera gånger nu. Ta bara den här tråden som exempel, någon verkade inte förstå att den var utbruten från en annan tråd, trots att det står i rubriken. Det finns även andra som sagt sig inte hänga med/förstå när en tråd varit utbruten.

Det är inte alls är säkert att folk förstår. Jag tycker mig ha läst det flera gånger nu. Ta bara den här tråden som exempel, någon verkade inte förstå att den var utbruten från en annan tråd, trots att det står i rubriken. Det finns även andra som sagt sig inte hänga med/förstå när en tråd varit utbruten.
Jag håller med och tänker att det bör kunna åtgärdas genom en standardformulering som moderatorn lägger längst upp i första inlägget i varje utbruten tråd. I en sådan formulering ska det framgå att den som står som TS inte startat en tråd och att rubriken satts av moderator. Typ.

Ligger det längst upp bör väl alla som går in i tråden läsa det + att det blir väldigt lite extrajobb för moderator eftersom det är samma formulering i alla trådar.

Kan något sådant funka?

Håller förövrigt helt om situationen de senaste dagarna.
Det har blossat upp en liten virvelvind just nu, när en förändring är påbörjad - förändringen är att diskussionsämnen bryts ut ur chattrådar i lite större omfattning.
Det blir ofta så när förutsättningarna här förändras på något sätt. Många upprörda känslor på samma gång. Detta kommer gå över. Förhoppningsvis leder virvelvinden till att fler intressanta diskussioner hamnar i egna trådar, så att fler ser dem, istället för att gömma sig i evighetslånga kafferepstrådar.

Jag håller med och tänker att det bör kunna åtgärdas genom en standardformulering som moderatorn lägger längst upp i första inlägget i varje utbruten tråd. I en sådan formulering ska det framgå att den som står som TS inte startat en tråd och att rubriken satts av moderator. Typ.

Ligger det längst upp bör väl alla som går in i tråden läsa det + att det blir väldigt lite extrajobb för moderator eftersom det är samma formulering i alla trådar.

Kan något sådant funka?
Jag förstår din tanke.
Egentligen tycker jag att "utbruten" i rubriken säger allt det där, indirekt. Men visst..
Det förutsätter dock att moderator går in och redigerar direkt i det inlägg som är det första utbrutna. Det kan vi göra rent tekniskt, men det är något vi undviker så långt det är möjligt.
Som nämnts tidigare (i tidigare tråd i samma ämne) så går det inte att göra ett eget nytt trådstartsinlägg, eftersom inläggen hamnar i den ordning de är skapade.

Jag läste flera gånger i den förra tråden att mod skrev att hon var medveten om det, och inte hade hunnit med. Jag tror faktiskt att hon svarade på det flera gånger :)
Det handlade väl om ridning i och för sig, det kan ju vara bra att veta att den finns fler ämnen än så att bryta ut :)

Det går att skriva semester inlägg i träningstråden och även diskutera olika sorts skor och inköp.

Vad har detta med den tråden att göra?

Det ena borde ligga i VVG tråden och det andra antingen en egen tråd om träningsskor eller i shoppingtråden där det tydligen får finnas långa diskussioner om en väska och träningskläder. Väskan borde definitivt ha en egen tråd vid det här laget för den tar mycket plats i tråden. Och en tråd om just kläder för träning är väl ändå befogat. Men men.

Det handlade väl om ridning i och för sig, det kan ju vara bra att veta att den finns fler ämnen än så att bryta ut :)
Ja absolut, det vände jag mig inte emot :) Menade mer att har hon inte hunnit det ena är det väl rimligt att tänka att hon inte hunnit med det andra heller :)

Det ena borde ligga i VVG tråden och det andra antingen en egen tråd om träningsskor eller i shoppingtråden där det tydligen får finnas långa diskussioner om en väska och träningskläder. Väskan borde definitivt ha en egen tråd vid det här laget för den tar mycket plats i tråden. Och en tråd om just kläder för träning är väl ändå befogat. Men men.

Har anmält den där väskan för jag antar att det är den lila ryggsäcken du syftar på men nope. Inget händer! Ska det vara så @Gunnar?

Eller jag kanske har fel användarnamn och mina anmälningar blir inte ens lästa? Man börjar fundera....

Har anmält den där väskan för jag antar att det är den lila ryggsäcken du syftar på men nope. Inget händer! Ska det vara så @Gunnar?

Eller jag kanske har fel användarnamn och mina anmälningar blir inte ens lästa? Man börjar fundera....

Jag rapporterade om träningskläder igår. Visserligen en kort motivering med klockan var mycket och irritationen stor. Roliga är bara att en moderator gått in och lagt till ytterligare svar i diskussionen så jag antar min rapportering var värdelös. Annars hade ju JAG iaf uppskattat en tråd om träningskläder och det var väl ett ypperligt tillfälle att bryta ut där tycker jag nu när det är så populärt.

Jag har kollat igenom rapporterna som ligger just nu och där finns ingen anmäld väska. När gjorde du det?
Alla anmälningar blir lästa, men kanske inte i samma stund som de skickas.
Vissa saker är mer akuta att åtgärda bums, medan andra - t.ex utbrytning av längre diskussioner - kan läggas in i moderatorns långtidsplan "jag gör det i morgon när jag vet att jag har tid med det".

Skulle utbrytningar vara lika illa om de som blev utbrutna inte stod som TS?

Jag vet ju inte vad som är möjligt att göra med sidan men tänk att göra en ''användare'', som står som TS på utbrutna ämnen.
Den tråden det blev utbrutet från får det inlägget en länk/knapp som går till den utbrutna tråden.
Vill inte den som skapade inlägget disskutera vidare behöver hen inte gå till tråden.
Vill hen disskutara vidare kan hen gå in i tråden och disskutera.
På det sättet får forumet mer trafik och ''skadan'' på den utbrutna användaren minimeras.

Jag tror inte utbrutna ämnen vore ett problem om det inte var för klimatet, jag tycker det är lågt. Härskartekniker, halmdockor, trycka ner folk och attitydproblem det är väl det som är svårt att komma till rätta med, för om du bara ser ett inlägg ser man inte något, läser du 10 börjar man förstå.

De som är stora och märkbara rättas såklart till väldigt fort, tex om någon kallar någon för skitstövel eller grövre. Men iallafall för mig är det inte de inläggen som faktiskt får en att må dåligt. Kallar någon mig för skitstövel kan jag borsta av mig det, men om någon istället verkligen går in för att klämma till mig pga annan åsikt, då mår jag dåligt. Eller någon som lätt insinuerar att jag är dålig som hund/hästägare pga någon liten skitsak hen inte håller med om.
De som fortfarande får hålla på såhär har ju lärt sig hur de håller sig på ''rätt'' sida det rapporterbara.

Jag har nästan helt gett upp att rapportera, i början brukade jag ge flera meningar till varför det var rapporterbart, sedan en, sedan några ord, nu orkar jag inte. Inget hände så varför ska jag lägga ner så mycket tid på det.

Jag har kollat igenom rapporterna som ligger just nu och där finns ingen anmäld väska. När gjorde du det?
Alla anmälningar blir lästa, men kanske inte i samma stund som de skickas.
Vissa saker är mer akuta att åtgärda bums, medan andra - t.ex utbrytning av längre diskussioner - kan läggas in i moderatorns långtidsplan "jag gör det i morgon när jag vet att jag har tid med det".

Det är anmält redan för någon vecka sedan. Tack för att du tittade!

Jag rapporterade om träningskläder igår. Visserligen en kort motivering med klockan var mycket och irritationen stor. Roliga är bara att en moderator gått in och lagt till ytterligare svar i diskussionen så jag antar min rapportering var värdelös. Annars hade ju JAG iaf uppskattat en tråd om träningskläder och det var väl ett ypperligt tillfälle att bryta ut där tycker jag nu när det är så populärt.
Som jag skrev ovan, att göra en utbrytning kräver att man har lite mer tid över, det gör man när tid finns.
Kom ihåg att INGA rapporter är värdelösa! Däremot är det inte alltid självklart att moderatorn håller med, för stunden. (eller har tid att ta tag i det just när de kommer in)

Kom ihåg att vi moderatorer gör detta ideellt på vår fritid, vilket innebär att vi gör det när tid finns.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur