Om man fokuserar på tidiga parbildningar, runt 20-årsåldern eller tidigare, så tror jag nog själv att biten med mental mognad spelar in väldigt stort - där finns nog inte mycket till evolutionära bitar.
Samtidigt, om jag tittar omkring mig själv, så är det få par i min ålder (45 +/- några år) som faktiskt hängt ihop sedan ungdomen. Ett av sex-åtta kanske, max ett av fyra. Det vanligaste verkar vara att man är inne på åtminstone andra vändan. (Vilket säkert kan skilja stort beroende på geografi, kultur och en massa faktorer.)
Den där lilla skillnaden, att det är så vanligt att mannen är 2-4 år äldre, har jag inga riktigt bra teorier kring.
Jag tror också som du, att i fallen med stor åldersskillnad är nog det vanligaste att mannen är äldst. Det finns säkert studier på det, vore litet intressant att läsa kanske.
Och jag är strax över medellängd för män.
Jag tänkte mer på att min erfarenhet hittills av nätdejting är så gott som obefintlig, och alla mina träffar (och bommar) i livet skett öga mot öga - där förhoppningsvis en mer sammansatt värdering kan ske.
181.