Insläpp nu?

Sv: Insläpp nu?

Nej det beror inte helt och hållet på hästen - 90% av gångerna beror det på ägaren. Såvida vi inte pratar en hästmänniska som är sällsynt informerad så kan man inte i hästsverige generellt säga att allt beror på hästen när det gäller täckning, nej. för 90% av de som täckar gör det för att de tror att de vet - eller bara täckar och aldrig ställt sig en fråga om det verkligen sker med vett och sans.
att det beror helt och hållet på hästen är en olycklig kliche' anser jag som de flesta skyddar sig med för att försvara hur, varför och i vilken variant de täckar sin häst.

Ursäkta men nu snackar vi om att alla här på jorden är unika! Jag som du! Jag kanske fryser men inte du! Du kanske är väldigt varm av dig medans jag fryser ofta. Har man haft sin häst länge så vet man oftast om den behöver täcke eller inte, om den står och spänner sig/blir stel i musklerna.
En anledning till att jag har min häst täckt är för att jag inte vill att hon ska lägga all sin ENERGI på att hålla sig varm! Den ska istället hon lägga på att hålla sig i hull.
Jag har heller ingen möjlighet att ha fri tillgång till ensilage/hö i hagen och för det andra skulle hon aldrig stå och äta ur den!

Sen så är inte jag en som har täcke på min häst jämt..kanske låter som det men det är det verkligen inte..

Så jag skulle vilja säga att täcke eller inte täcke. Ja, det beror på hästen!

Nej det beror inte helt och hållet på hästen - 90% av gångerna beror det på ägaren. Såvida vi inte pratar en hästmänniska som är sällsynt informerad så kan man inte i hästsverige generellt säga att allt beror på hästen när det gäller täckning, nej. för 90% av de som täckar gör det för att de tror att de vet - eller bara täckar och aldrig ställt sig en fråga om det verkligen sker med vett och sans.
att det beror helt och hållet på hästen är en olycklig kliche' anser jag som de flesta skyddar sig med för att försvara hur, varför och i vilken variant de täckar sin häst.

Okej jag ändrar mig lite.. Jag håller med att i 90% av fallen beror det på ägaren. Men egentligen beror det på hästen.. fattar du.

Hur tänker ni som vill ha hästarna ute dygnet runt på vintern när det är snö??? Alla hästar vill så gott som alltid ligga ner några timmar på natten är min erfarenhet, även gamla hästar faktiskt. Ska dom ligga i snön då?? Det blir både blött och kallt. Nej inte ens islänningar bör vara ute på natten vintertid tycker jag. Ligghall är ju ett måste då enligt lag och det är bra! Men jag tror att det finns många som har islänningar och även andra hästar som inte har ngn ligghall. Jag själv vet ett ställe i alla fall. Tror ni att några få träd kan ersätta en ligghall så har ni fel.

Jag kan inte svara för hur andra tänker men svarar för mig själv:

Jag har min häst på stall på vintern men skulle gärna vilja ordna så att han kunde slippa det (tyvärr går inte det.) Men självklart innebär inte det att jag skulle låta honom ligga i snön!

Som du själv mycket riktigt påpekar så är det lag på ligghall och det är en förutsättning för att kunna ha hästen ute på vintern dygnet runt och så ska det självklart också vara.

Om man följer de regler som finns med ligghall etc så förstår jag inte varför hästarna inte skulle kunna vara ute på vintern?

Du påpekar att du tror att det finns många hästar som inte har ligghall? Jaha, men då ska givetvis deras ägare "sättas dit".
Har du anmält det stället som du vet om?

Nej jag har inte anmält detta ställe. Det är väl därför ingen här vågar yttra sig heller om att dom har hästarna ute hela året utan ligghall, då förstår dom att anmälningen är nära.

Dem kommer in runt 20, ibland lite tidigare - ibland lite senare..
Det har varit så hela vintern så det är ingen förändring. Om 1 månad kommer de troligen kunna vara ute dygnet runt.

Våra får kraftfoder 2 ggr om dagen. Morgon och kväll. De har fri tillgång till hö ute och rejält med hö på kvällen.

Ut morgon runt 7-8 in på kväll runt 7-8 beroende på väder. Ju längre det är ljust desto längre går de ute

Hur tänker ni som vill ha hästarna ute dygnet runt på vintern när det är snö??? Alla hästar vill så gott som alltid ligga ner några timmar på natten är min erfarenhet, även gamla hästar faktiskt. Ska dom ligga i snön då?? Det blir både blött och kallt. Nej inte ens islänningar bör vara ute på natten vintertid tycker jag. Ligghall är ju ett måste då enligt lag och det är bra! Men jag tror att det finns många som har islänningar och även andra hästar som inte har ngn ligghall. Jag själv vet ett ställe i alla fall. Tror ni att några få träd kan ersätta en ligghall så har ni fel.

Vår häst går ut vid 8 och in mellan 19.30-20.30, alltså när det blir mörkt. Hon går in tidigare på vintern men aldrig före 16.00. Vinterhagen är stor med vindskydd och fri tillgång på hö. Kraftfoder ges på morgonen och på kvällen, vilket brukar räcka för de flesta hästar. På sommaren går dom ute dygnet runt i jättestor beteshage med skog o ligghall. Kraftfoder ges då bara en gång om dagen direkt efter ridning. Att hästarna står vid grinden och vill in den tid när de brukar tas in är en vanesak förstås. Dom har en inbyggd klocka och vet vilken tid det är dags för insläpp. Får dom mat ute och blir vana att gå ute längre så går det minst lika bra eller t o m bättre under förutsättning att dom har en inte alltför lerig, liten eller tråkig hage och helst med hästkompis(ar).

Jag tänker så att jag skulle inte låta min häst vara ute dygnet runt utan ligghall och en väl tilltagen hage. Nu har jag inte det så hon får gå in över natten. Eftersom det som sagt är olagligt att ha hästar ute dygnet runt utan skydd och torr liggplats så är det nog inte så många som har det. Men visst finns det de som bryter mot reglerna. Det gör det alltid.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka