Hur tänker ni som vill ha hästarna ute dygnet runt på vintern när det är snö??? Alla hästar vill så gott som alltid ligga ner några timmar på natten är min erfarenhet, även gamla hästar faktiskt. Ska dom ligga i snön då?? Det blir både blött och kallt. Nej inte ens islänningar bör vara ute på natten vintertid tycker jag. Ligghall är ju ett måste då enligt lag och det är bra! Men jag tror att det finns många som har islänningar och även andra hästar som inte har ngn ligghall. Jag själv vet ett ställe i alla fall. Tror ni att några få träd kan ersätta en ligghall så har ni fel.
Vår häst går ut vid 8 och in mellan 19.30-20.30, alltså när det blir mörkt. Hon går in tidigare på vintern men aldrig före 16.00. Vinterhagen är stor med vindskydd och fri tillgång på hö. Kraftfoder ges på morgonen och på kvällen, vilket brukar räcka för de flesta hästar. På sommaren går dom ute dygnet runt i jättestor beteshage med skog o ligghall. Kraftfoder ges då bara en gång om dagen direkt efter ridning. Att hästarna står vid grinden och vill in den tid när de brukar tas in är en vanesak förstås. Dom har en inbyggd klocka och vet vilken tid det är dags för insläpp. Får dom mat ute och blir vana att gå ute längre så går det minst lika bra eller t o m bättre under förutsättning att dom har en inte alltför lerig, liten eller tråkig hage och helst med hästkompis(ar).