Insemination på hund?

Narcissa

Trådstartare
Vi väntar nu på att min tik ska börja löpa så att hon kan paras. Jag är dock så himla himla nervös för att para naturligt och då med att de hänger. Jag är rädd för att tiken ska få ont och för att de inte ska komma loss alls (?). Jag funderar lite på insemination istället. Finns att göra här på djursjukhuset.
Är det någon som har erfarenheter? Hanen som ska användas har parat en gång tidigare och min tik har aldrig blivit parad.

Sv: Insemination på hund?

SKK har regler för att en tik måste ha dokumenterad avelsförmåga, dvs. ha fått en kull valpar, för att få insemineras.

Får man inseminera tik som aldrig blivit parad?
Har något minne av att man inte får det men är inte säker.

I övrigt tycker jag att det låter som en ganska överdriven oro, det är väl ändå ganska få tikar som skadas i samband med parning om man är där och vet vad man gör?

Tror också att insemination oftast ger färre valpar. Men det kanske bara är fryst?

Men jösses. Det känns helt klart som du föstorar riskerna med naturlig parning,dräktighet och födsel måste vara långt större risker än parningen.

Tycker du ska prata med uppfödaren till din tik ;)
Jag har avlat hundar i 30 år och har aldrig varit med om att dom inte har lossnat efter hägning ! Snarare tvärt om att det inte blivit någon alls ;)

som sagt prata med din uppföadre så kan hon säkert hjälpa dig att förklara :)

Tesora

Håller med de andra om att din oro känns väldigt onödig. Att reproducera sig måste väl ändå vara något av det mest naturliga som finns?! Om tiken vill och hanen vill så fixar dem det... skulle aldrig ta ifrån min tik att få bli påsatt vid höglöp om hon ändå ska paras (haha vad knäppt det lät..).

SKK har regler för att en tik måste ha dokumenterad avelsförmåga, dvs. ha fått en kull valpar, för att få insemineras.

Exakt.

Och jag skulle personligen aldrig välja att inseminera en tik som man inte vet har kunnat paras på naturlig väg (både hane och tik), då kan man ex råka få in dålig könsdrift i linjerna och det vill man absolut inte ha! Inseminering ska endast användas med hundar man vet har fungerat i avel (eller med importsperma eller sperma från avliden hane, men oftast har ju de redan bevisat sin duglighet i aveln).

Håller även med excodobe, dräktighet och födsel är ju långt värre risker med än själva parningen.

TS, har du gått någon uppfödarutbildning där det diskuterats parningens förlopp? Det är annars väldigt nyttigt att gå något sådant, jag går själv just nu en på Västra Djursjukhuset som innehåller;

Del 1:

Anatomi
Fysiologi
Avelsdjurens sjukdomar

Del 2:

Optimerad parning
Insemination
Sjukdomar under dräktighet

Del 3:

Den normala förlossningen
Förlossningsproblem
Sjukdomar hos tik
Neonatalperioden

Väldigt matnyttig för oss förstagångsuppfödare!

Ja det är väl överdrivet. Jag är så himla pjoskig med mina hundar. ;)

Var inne och läste på SKK om inseminering men hittade inget om att de skulle vara parade innan. Men det är ju ganska givet iom könsdriften.
det får väl bli naturligt då...FAST att jag är så nervös (har själv cellskräck så det påverkar kanske lite).

Jag har mycket hjälp av ägaren till hanhunden då hon har haft kennel i många år.
Läst på väldigt mycket och känner mig egentligen så förberedd som jag kan bli. :)

Hur vanligt är det att tiken dör i samband med födseln?
Jag har läst på en massa men känner mig ändå nervös och risken är stor att jag stirrar upp mig i onödan och terroriserar djursjukhuset.

Jag förstår din oro, jag är stissig själv över kommande parning och valpning :D!

Visst kan det gå hur illa som helst under dräktighet och valpning, MEN statistiken talar emot detta, det är viktigt att komma ihåg!

De flesta hundar (visst finns det högriskraser där det är vanligare med ex kejsarsnitt) får okomplicerade förlossningar och klarar sig riktigt riktigt bra :laugh:! Och även om man skulle hamna i en situation där det t.ex behövs kejsarsnitt, så har veterinärerna nuförtiden genomfört många sådana och har bra kunskap och erfarenhet av detta med!

Det som fungerat bäst för mig mot nervositeten är att lära mig så mycket som möjligt om den normala parningen/förlossningen, skaffa kunskap om komplikationer som kan ske (men inte överfokusera på dessa), gå uppfödarutbildningar gällande avel och ha många kunniga människor omkring mig, särskilt när det börjar närma sig valpning (min syster kommer vara med mig hela tiden, hon har relativt stor erfarenhet av valpningar genom egen och andras avel, både normala och såna som slutat i kejsarsnitt). Det är GULD värt :laugh:!

Är det samma som skk anordnar eller är det nåt helt annat?

Det är inte SKK:s uppfödarutbildning, utan en utbildning hållen av veterinär som både är uppfödare själv, har AI befogenheter och lång erfarenhet :laugh:! Går att läsa mer om just denna och hon som håller i den här

Är du säker på att du VILL avla eller är det någon annan som trycker på? Man måste inte ta valpar på sin tik även om den råkar vara extraordinär. Man kan istället fråga någon av ägnarna till syskonen om de kan tänka sig att avla.

Jo jag vill ha den färdiga produkten. ;)
Vill dessutom hjälpa till att utveckla rasen då den är väldigt liten.

Aldrig insemination av en sådan orsak som oro för parning - då är det bättre låta bli;) Antingen så låter sig tiken villigt paras eller oxå inte - svårare är det inte:) Dock är det mindre kul att sitta och vänta vid 40 minuters-häng haha, så man hoppas på lite kortare tid...

Det man inför födseln ska ha koll på enligt mig, är vart man vänder sig om något skulle inträffa vid födseln - som då ofta gärna är mitt i natten och gärna på en helg. Blir det problem vid förlossningen, så måste man snabbt veta vart man kan åka för hjälp.

Har själv en heelertik som förhoppnings ska paras till hösten och självklart räknar jag med att parningen ska gå naturligt till - annars blir det inga valpar. Tiken bestämmer:)

Jag har 1,5 mil till djursjukhuset i Malmö och kör dit på ca 15 minuter så det känns tryggt.
Vad kul att du också har en som ska paras. Valt hane än? :)

Det här kommer låta väldigt elak men jag menar de inte på ett elakt sätt. Jag hoppas för din skull att det bara är den här grejen du är så extremt överdrivet nervös för och är det inte de borde du kanske söka hjälp för verken du eller dina hundar kan omöjligt må bra av att du är så orolig och nervös!

Trodde faktiskt ärligt att du nog var ett troll när jag läste inlägget för jag tänkte att så "fjantig" kan ingen vara men förstår ju på inläggen att du faktiskt är orolig.

Men tänk så här, om du inte kan lita på att hundarna klara av sin egen parnings process, hur i helvete har djuren då överlevt så här länge? :cool:

Jag tvivlar på att parningen är farligare än att gå på promenad en isig dag så frågor du mig ska du ta ett djupt andetag och ta dig själv i kragen det är inte bra att vara så där orolig!

Att man sedan kan vara orolig för själva valpningen kan jag ha förståelse för det är säkerligen typ 1000% mer förenat med risker men varför oroa sig i onödan, oro kan ju inte lösa en situation om den faktiskt uppstår!

Näh lita du istället på din hund och på att det är ett levande djur som faktiskt lyckats föröka sig i 1000tals år även utan människans hjälp :D

Senast ändrad:

Men mina hundar är ju mina små barn. Klart man är orolig när de ska ut i den vuxna världen. ;)

Det är klart att man är lite nervig, men sådär nervös som du verkar vara är inte bra för någon. Hoppas att du har någon annan kunnig som din tik känner som kan hjälpa till ifall det blir någonting. Du kommer antagligen bara att sprida oro omkring dig och ska därför inte vara med under valpningen.

Kära nån, parningen är ingenting gentemot valpningen. Det är ju då det verkligen kan hända grejer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 473
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 806
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka