Inredningstråden, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt ljus en liten stund idag!
På fredag ska jag sätta upp julstjärna och menora.

IMG_5042.webp

Ja de är tyvärr bytta, dock inte så nya.
Lyckligtvis är de ändå ganska smäckra. Jag har spröjsat en ny innerbåge med hjälp av en finsnickare samt bytt spanjoletter till mer tidstypiska.

Ja det var just det att de var smäckra som jag reagerade på. Men det förklarar ju varför de ser så fina ut, för att nån med tanke och kunskap sett över dem ;)
Har precis köpt boken Gör om gör rätt, av de som ligger bakom Renoveringsraseriet, så jag är lite extra nördig just nu :o

Ja det var just det att de var smäckra som jag reagerade på. Men det förklarar ju varför de ser så fina ut, för att nån med tanke och kunskap sett över dem ;)
Har precis köpt boken Gör om gör rätt, av de som ligger bakom Renoveringsraseriet, så jag är lite extra nördig just nu :o

Vad kul! Min granne är arkitekt och byggnadsvårdsnörd och polare med killen bakom renoveringsraseriet.
Vi fick igenom ett byte av port i huset också. Huset är numera K-märkt men misshandlades på 70-talet och fick en hemsk plåtport :(
Det var ett ganska stor arbete att återställa portarna, blev också svindyrt men det blev en höjdare. Portarna är typ replikor av originalportarna, dock har vi gjort dom anpassade så att de inte är dubbelöppnade men har "fejkat" den stilen.

PORT2.jpg

Vad kul! Min granne är arkitekt och byggnadsvårdsnörd och polare med killen bakom renoveringsraseriet.
Vi fick igenom ett byte av port i huset också. Huset är numera K-märkt men misshandlades på 70-talet och fick en hemsk plåtport :(
Det var ett ganska stor arbete att återställa portarna, blev också svindyrt men det blev en höjdare. Portarna är typ replikor av originalportarna, dock har vi gjort dom anpassade så att de inte är dubbeportar men har "fejkat" den stilen.

Visa bifogad fil 133058

Så fint :) Önskar jag fick bo i ett hus där man brydde sig om sådant. Nu bor jag försvisso inte i ett så pass gammalt hus men det är 60-tal, dock allt utrivet under åren och det finns inte mkt kvar som vittnar om nåt original. Det är helt enkelt själlöst.
Drömmen är att komma över nåt fint gammalt hus som inte renoverats sönder. Men det är svårt. Som sagt, 60- och 70-talen har tyärr passerat de flesta gamla byggnader....för att inte tala om varande generations förkärlek till att riva ut och ersätta med laminat och plast.

Så fint :) Önskar jag fick bo i ett hus där man brydde sig om sådant. Nu bor jag försvisso inte i ett så pass gammalt hus men det är 60-tal, dock allt utrivet under åren och det finns inte mkt kvar som vittnar om nåt original. Det är helt enkelt själlöst.
Drömmen är att komma över nåt fint gammalt hus som inte renoverats sönder. Men det är svårt. Som sagt, 60- och 70-talen har tyärr passerat de flesta gamla byggnader....för att inte tala om varande generations förkärlek till att riva ut och ersätta med laminat och plast.

Ja det är deppigt! Jag har originalgolv, oljad ek. Oerhört opraktiskt men oerhört vackert! ;)
Älskar också när det är originalbeslag och innerdörrar i original osv. Tänker ofta hur många som öppnat och stängt dessa under alla år.

Ja det är deppigt! Jag har originalgolv, oljad ek. Oerhört opraktiskt men oerhört vackert! ;)
Älskar också när det är originalbeslag och innerdörrar i original osv. Tänker ofta hur många som öppnat och stängt dessa under alla år.

Jag tänker lika. Saknar verkligen min gamla lägenhet där man sparat stommar i köket, lagt in ett tidstypiskt linoleumgolv och bevarat originalparketten i vardagsrummet + fantastiska innerdörrar med bakelithandtag.

Här är den andra porten! Den är betydligt högre.
Nu har vi dessutom renoverat, putsat och målat husets sockel som ser riktig deppig ut här.

Visa bifogad fil 133059
Vilken skillnad!! SÅ mycket bättre med den nya porten! Snacka om att förstöra huset med den där svarta plåtsaken. Den dörren är förövrigt extremt lik portarna i mitt hus MEN husen här är byggda i början på 60-talet. De är knappast någon skönhetsupplevelse oavsett, men hade nog sett konstiga ut med tjusigare dörrar. Nu passar allt ihop på ett sätt som gör att det ändå ser bra ut så länge allt hålls någorlunda rent och prydligt.

Börjar äntligen komma lite i ordning här hemma. Igår fick vi ihop hyllan till vardagsrummets hörn. På den ska jag ställa åtminstone två extremt(!) gröna akvarium.
20231130_084254.webp

Mattan åker runt lite hejvilt. Borde skaffa anti-halk-grej till den. Funderar på att sätta den i hörnet framför akvariehyllan och ha annan matta framför soffan. Vi ska såklart köpa ett bord att ha framför soffan. 3D-printern på bokhyllan ska flytta, hela ovansidan av bokhyllan ska bli växtfylld. Jag vill gärna ha in mer färg, men får se hur det blir med alla växter. Att det blev så grått-svart-vitt nu är faktiskt en slump. Bokhyllan är från min mor, mattan från sambons syster, soffan från sambons pappa...

En matta på golvet, något att hänga på gardinstången, en tavla eller något i hörnet?

Matta vill jag inte ha (kommer aldrig ligga kvar pga hundar. Inte heller några gardiner för då måste jag matcha fönstret som är direkt till vänster där jag står och fotar. Testade sätta upp gardiner men köket blev genast mindre och fönstren såg pyttesmå ut så det gick bort.

Blir det inte lite plottrigt med en luten tavla bredvid klockan? Så stor är inte väggen där.

Vart lite inne på en hylla under klockan men kan vara opraktiskt om man ska sitta framför :)

Och tack för ideér 'även om jag sköt ner dom :D

Ok... vart tvungen att köpa lite nya Adventsstjärnor då mina gått sönder. (hade visserligen x antal år på na.cken men ändå) vissa justeringar måste dock göras..

Synd att foten inte vill passa. Bär mig emot att leta efter ny bara för att ha den över jul men det här ser inte riktigt ok ut :rofl:
advent1.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
29
· Visningar
2 625
Senast: pepp
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 281
Senast: LinnK
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 440
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama