Inredningstråden, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att riva ut och renovera badrummet. Det är ett ganska litet fyrkantigt rum, kaklade väggar och matta på golvet, gjort 90-tal med den klassiska randen i färgat kakel (alla vet nog vad jag menar). Mattan är ful och fläckig och kaklet har spruckit lite i duschhörnet, kommoden har krakelerat i porslinet. Kort sagt, det går att fixa till med gott samvete. Det är inte superakut men jag har en tanke om att det kommer bli billigare med hantverkare framöver då folk inte kommer ha lika mkt pengar till renoveringar... om inte annat så hoppas jag på det för min egen skull :angel:

Jag vill ha nåt neutralt som går hem hos de flesta då jag tänker på säljbarheten. Behöver absolut inte vara kakel, det är viktigare för mig att det hålls ganska ok i pris men ändå blir snyggt och tilltalande.

Kommer även att låta tapetsera om sovrum och vardagsrum. Det är gjort de senaste åren men jag gillar inte tråkig gulbeige i vardagsrum samt ljusljusgrön i sovrum, det senare är ok men jag vill inte ha ett ljust sovrum. Underarbetet ser dock lite bristfälligt ut så jag funderar på att låta nån hantverkare göra om skiten.

Trist bara att jag hatar att hålla på med sånt här. Och jag trivs inte i bostaden heller, suget att fixa till är ju lite lägre då jag ändå inte kommer vilja bo här långsiktigt. Men å andra sidan är jag ju inte lessen om det ökar värdet nån krona den dag jag säljer.

Nån som har en aning om vad det kostar att renovera badrum? Rummet är 1,65x1,90m.
Vi har ett litet badrum (liknande storlek som ditt), fått offert på 150’ i arbetskostnad. Det är med spottar, golvvärme men exkl material. Och behöver nog byta en del rör så kommer dra iväg ytterligare.

Vi har som plan att projektera själva - blir billigare men mkt stökigare. Och att riva själva, det är en ganska stor kostnad. I övrigt Fibo-skivor tror jag, och inte helkalkat utan ha halva väggarna målade (men inte pga priset utan för att det är snyggt!).
 
Vi har ett litet badrum (liknande storlek som ditt), fått offert på 150’ i arbetskostnad. Det är med spottar, golvvärme men exkl material. Och behöver nog byta en del rör så kommer dra iväg ytterligare.

Vi har som plan att projektera själva - blir billigare men mkt stökigare. Och att riva själva, det är en ganska stor kostnad. I övrigt Fibo-skivor tror jag, och inte helkalkat utan ha halva väggarna målade (men inte pga priset utan för att det är snyggt!).

Ja riva kommer jag nog kunna göra själv. Fördelen där jag bor nu är att jag har hjälp att tillgå med sånt. Däremot tror jag inte en BRF godkänner att lekmän renoverar badrummens tätskikt och sånt. Och det ids jag för den delen eller inte hålla på med. Jag är för ointresserad. Köpte den hyfsat billigt så jag har 100k att lägga på det. Mitt största bekymmer är att jag tycker det är så jäkla trist med sånt här... alltifrån att välja färger och sånt. Skittråkigt att hålla på att engagera sig i nåt man ändå inte ska ha kvar.
 
Fick ett infall med kepsarna, men tycker inte det blev så snyggt 😂 får känna på det nån dag...
20221016_114441.webp
 
Det har ju snackats en del om badrum och imorrn kommer de och börjar färdigställa vårt gästbadrum med dusch, toa och tvättställ.

Projekt för veckan blir måndag - "water proofing", tisdag - golvvärme och därefter kaklet. Ska bli så spännande att se slutresultatet 🤩
PSX_20221016_214046.webp
 
Återkommer om ett halvår när vi packat upp, rensat bort allt emballage och monterat! :rofl:

Men skämt åsido, det är egentligen inget jättemonster. Det är två ganska små men höga väggar den ska gå på, och så ska TVn in i hyllan också (eller vägghängd då men "i" hyllan). Men kollimängden var imponerande!
Era stackare, jag byggde ihop bara en liten Ikeas Billy förr veckan och förvånad över antalet skruvar och all skit som åkte med. Trodde liksom att ikea skulle vara "enkel" att montera ihop... :cautious:
Jag avundas er inte 😅
 
Nån som har tips på var jag kan hitta de snyggaste duschdraperierna i fin kvalitet, gärna åt tyghållet men som ändå är lättskött? Runt 500.
Tänker det som en present till yngsta syrran som nyss flyttat till ny lägenhet. Badrummet är vitt i praktiskt taget allt och mattor/handdukar ljusrosa så det mesta passar in färgmässigt.
Köpte en på Clas ohlson häromveckan, tänkte på den när jag läste om färgerna. Inte så dyr som du velat och är ett vanligt duschdraperi men den var fin och kom i en liten matchande påse :D
 
Ja riva kommer jag nog kunna göra själv. Fördelen där jag bor nu är att jag har hjälp att tillgå med sånt. Däremot tror jag inte en BRF godkänner att lekmän renoverar badrummens tätskikt och sånt. Och det ids jag för den delen eller inte hålla på med. Jag är för ointresserad. Köpte den hyfsat billigt så jag har 100k att lägga på det. Mitt största bekymmer är att jag tycker det är så jäkla trist med sånt här... alltifrån att välja färger och sånt. Skittråkigt att hålla på att engagera sig i nåt man ändå inte ska ha kvar.
Fråga här när det är dags så hjälper vi säkert gärna till med valen :angel::d
 
Era stackare, jag byggde ihop bara en liten Ikeas Billy förr veckan och förvånad över antalet skruvar och all skit som åkte med. Trodde liksom att ikea skulle vara "enkel" att montera ihop... :cautious:
Jag avundas er inte 😅

Det gick över förväntan! Min storasyster och hennes kompis har varit på besök i helgen, och de var urpepp på att bygga hylla. Så den är uppe och färdigmonterad och emballaget är ivägkört till återvinningen! Tror faktiskt det var färre skruvar än en Billy :D
Nu ska vi bara fylla bokhyllan och skruva upp TVn med väggfäste. Har någon tips på snygga bokstöd? Gärna tunna, i metall kanske, men får gärna vara olika färger och former.
 
Köpte en på Clas ohlson häromveckan, tänkte på den när jag läste om färgerna. Inte så dyr som du velat och är ett vanligt duschdraperi men den var fin och kom i en liten matchande påse :D
Riktigt snygg, det skulle passa perfekt hos henne! Tack för tipset, lutar starkt åt den :D

Tja, gör ju ingenting det är billigare och plus i kanten för att den kommer i en fin påse :laugh: Kan ärligt erkänna det var sisådär 10 år sedan jag själv köpte duschdraperi :o På den tiden köpte jag ett billigt som blev solkigt direkt och efter det ett dyrare håller sig fint än idag. Är väl färgad av det fast det var 10 år sedan 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 338
Senast: pepp
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 219
Senast: LinnK
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 425
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp