Ingen hästmänniska

Sv: Ingen hästmänniska

Lite balans här: En normalbyggd 10 åring som viftar till en häst med ett grimskaft är knappast misshandel. Onödigt möjligen, men misshandel är något helt annat.

:bow: Precis vad jag tänkt när jag läst tråden.

Vi vet ju inte heller om hon stått och dragit och lockat på ponnyn ett bra tag innan hon viftade med grimskaftet...
 
Sv: Ingen hästmänniska

ojojoj..detta blev en roman som visst tog fram många känslor..
Jag kan bara hoppas att ni slutar som vänner...Vill bara tillägga att hästen fick slag av repet direkt hon bockade sig ner...Tjejens dåliga humör gick ut över den stackars ponnyn..
Vad som är rätt eller fel vet inte jag..Jag gick på känlsan å tjejens ilskna beteende..Jag kan inte se på när nån slår ett djur....Vare sig det är en häst, hund eller katt, osv...Sen om jag gjorde fel eller rätt vet jag heller inte...Men nu så här i efterhand, så skulle jag göra samma sak igen..Tack alla ni som skrivit å svarat på min undran..Härligt med människor som bryr sig, å säger sin mening...Kram till er alla/Smogg
 
Sv: Ingen hästmänniska

*knapplån*
Det går faktiskt att träna sin häst att stå stilla i boxöppningen, utan att den för den delen ska gå ut/ äta hö. Om man har tränat in det ordentligt, då ska hästen inte äta ur gannens höpåse eller gå ut ur boxen utan min tillåtelse. Har jag sagt åt min att stå i boxen tills jag packat färdigt höet, då ska han banne mig stå där, annars backar jag in honom och låter honom stå där tio minuter till. Detta har fungerat för mig och nu har jag en häst som står och glor i dörröppningen även om det så vandrar förbi tio höpåsar eller hästar. Han har lärt sig att han ska stå där han står helt enkelt genom att varje gång han går ut, så backas han in igen, utan våld.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Ok ok det är upp till var och en vad man vill lära sin häst.

Men menar du att hon börjat gått ur sin box nu eller vadå?
 
Sv: Ingen hästmänniska

*delvist knapplån*

Blir lite förvånad över de märkliga svar som skrivits här.

En tioårig flicka och en ponny. Har ni haft med sådana att göra någon gång? Det har jag.
Ponnysar som vet precis när de kan göra som de vill och när de skärper sig. 10-årig unge går att göra vad som helst med, speciellt sådana som är snälla och inte säger ifrån eller inte vågar säga ifrån. En ponny ska lyda små ryttare också och om de tar sig friheter så ska den lilla ryttaren säga ifrån.
Jag tycker att en ponny som bestämmer sig för att beta trots att den leds i grimma/träns först ska sägas till, d v satt den som leder drar upp huvudet och smackar för att gå vidare och om ponnyn inte bryr sig så är det helt på sin plats att ge den smäll med grimskaftet. Den kraft en tioåring får fram lär inte vara någon misshandel.

Vad tror ni det blir för ponnysar om de får göra som de vill med ungarna? Hur menar ni att en tioåring ska göra om ponnyn kör ner huvudet och betar när den inte ska göra det?
 
Sv: Ingen hästmänniska

*delvist knapplån*
Vad tror ni det blir för ponnysar om de får göra som de vill med ungarna? Hur menar ni att en tioåring ska göra om ponnyn kör ner huvudet och betar när den inte ska göra det?

Och omvänt, vad tror du det blir för ryttare om barnen får göra som de vill med sina ponnyer?

Vuxna bör vara med och hjälpa till om barnet inte klarar sin ponny själv, är mitt svar. Vuxna kan också förlora kontrollen över hästen och börja spöa den som följd, men inte är vi lika förlåtande då inte. Det handlar i bägge fallen om att hitta andra vägar än att med våld rå på hästen, för rent styrkemässigt har vi inte en chans.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Då tycker jag också att den som säger till ska ha tillräcklig hästkunskap för att kunna korrigera på ett kunnigt och bra sätt. "Hon tog tömmen som satt fast i grimma å slog den på hästen flera ggr." känns för mig inte som en iaktagelse från någon som kan hästar, och det är ganska stor skillnad på hur man hanterar katter och hästar. Kan absolut inte säga att tjejen gjorde rätt eller inte, hur hon korrigerade och om det var rätt kan jag bara avgöra om jag ser det - och det är fortfarande enbart min subjektiva uppfattning som avgör vad jag tycker. Finns ju tyvärr inget allenarådande och gemensamt förhållningssätt i hästvärlden. Så jag måste hålla med om att diskussionen börjar urarta lite :D .
 
Sv: Ingen hästmänniska

Då tycker jag också att den som säger till ska ha tillräcklig hästkunskap för att kunna korrigera på ett kunnigt och bra sätt. "Hon tog tömmen som satt fast i grimma å slog den på hästen flera ggr." känns för mig inte som en iaktagelse från någon som kan hästar, och det är ganska stor skillnad på hur man hanterar katter och hästar. Kan absolut inte säga att tjejen gjorde rätt eller inte, hur hon korrigerade och om det var rätt kan jag bara avgöra om jag ser det - och det är fortfarande enbart min subjektiva uppfattning som avgör vad jag tycker. Finns ju tyvärr inget allenarådande och gemensamt förhållningssätt i hästvärlden. Så jag måste hålla med om att diskussionen börjar urarta lite :D .

Ingen av oss var ju där, så man får väl diskutera ur en mer allmän synpunkt egentligen.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Självklart slår man inte sin häst, eller sina andra djur över huvudtaget.
I en situation som den du berättar om (betande häst) så är det väl enklast att antingen binda upp hästen så att den inte kan beta om man inte uppskattar det (om det nu var så att hon stod och ryktade el liknande) eller att helt enkelt locka upp hästen igen.

Helt klart ska man säga till! Det är inte acceptabelt att folk behandlar sina djur som de vill bara för att det är de som "äger" dem.

Ska man då inte lägga sig i när vissa hästägare totalt missuppfattar användningsområdet av spön och sporrar? och sitter och slår och sparkar på sina hästar? Ett ridspö eller sporrar är ENDAST till för att förstärka hjälperna, och inte till att skada hästen eller orsaka den smärta.

Själv binder jag upp mina hästar ordentligt, med korta grimskaft, de gånger jag inte vill att de ska beta medan jag arbetar med dem.

Jag skulle som sagt absolut sagt till. Och en eloge till dig som gjorde det. Många hade antagligen inte vågat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 917
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 939
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp