Ingen hästmänniska

Sv: Ingen hästmänniska

Vad gör man om hästen absolut inte lyssnar när man ryter i ordentligt. Min gamla dam är annars ganska väluppfostrad :smirk: , men när hon får stå och titta ut från boxen med dörren öppen (hon går inte ut från boxen), så kan hon inte låta bli att sno hö från påsarna utanför boxen. Jag flyttar oftast på dom, men då snor hon från grannen istället. Nu är hon extra dryg pga att hon inte rids så mkt pga skada och är uttråkad och rastlös. Lyssnar hon inte på mig, så daskar jag till henne. Problemet är att hon är som en betongvägg och reagerar knappt. Jag har försökt putta bort henne, men som sagt "betongvägg". Nu börjar jag tappa tålamodet som annars är ganska långt och måste ta i med hårdhandskarna. Är jag en djurmisshandlare då som slår till min häst för att hon ska förstå att det är jag som bestämmer? Hjälper det inte att lägga öronen bakåt måste man bitas! Känner mig jättetaskig som måste slå till henne, men hon får inte bestämma.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Hästen ska ju egentligen vara "väluppfostrad" och inte dra iväg och käka när man ska leda den.
Men samtidigt ska inte hon slå den heller:mad: Det borde ju finnas nån annan lösning...
Tycker att du gjorde rätt som sa till, det skulle jag också ha gjort där.

:bow:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Vad gör man om hästen absolut inte lyssnar när man ryter i ordentligt. Min gamla dam är annars ganska väluppfostrad :smirk: , men när hon får stå och titta ut från boxen med dörren öppen (hon går inte ut från boxen), så kan hon inte låta bli att sno hö från påsarna utanför boxen. Jag flyttar oftast på dom, men då snor hon från grannen istället. Nu är hon extra dryg pga att hon inte rids så mkt pga skada och är uttråkad och rastlös. Lyssnar hon inte på mig, så daskar jag till henne. Problemet är att hon är som en betongvägg och reagerar knappt. Jag har försökt putta bort henne, men som sagt "betongvägg". Nu börjar jag tappa tålamodet som annars är ganska långt och måste ta i med hårdhandskarna. Är jag en djurmisshandlare då som slår till min häst för att hon ska förstå att det är jag som bestämmer? Hjälper det inte att lägga öronen bakåt måste man bitas! Känner mig jättetaskig som måste slå till henne, men hon får inte bestämma.

Har du tänkt på varför hon är som en betongvägg? En del hästar kan helt enkelt "koppla bort" obehag om det upprepas allt för mycket (fiffig för dom, inte så kul för den som vill att dom ska lyssna, men så kan det vara...)
Du kanske har varit lite väl tjatig (Inget illa menat)
Och vilken häst skulle stå och sova om det står en säck med hö utanför boxen? :p
 
Sv: Ingen hästmänniska

Vadå ska man bara skita i det då bara för att hästen väljer att "stänga av"?? Hur menar du att hon skulle göra?

Sen en annan reflektion...i naturen äter inte den ranglåga hästen om en ranghög häst sagt att den inte får. Varför skulle det då vara ok för hennes häst att norpa hö om hon har sagt att den inte får?
Ranghög=människan=bestämmer
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag har inte läst hela tråden och hur exakt det gick till vet jag ju inte heller (jag var ju inte där). Det som jag tycker är tråkigt är att en 10 årig tjej väljer att lösa problemet med våld. Hon måste ha lärt sig det någonstans ifrån eller hur. Var? Jo från äldre barn och vuxna på ridskolan så klart.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Lite balans här: En normalbyggd 10 åring som viftar till en häst med ett grimskaft är knappast misshandel. Onödigt möjligen, men misshandel är något helt annat.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Nä, men det finns en anledning till att hästen "stänger av". Inte sällan för att personen upprepat samma sak gång på gång. (Det behöver inte betyda att det är så i det här fallet)
Det är samma sak som om ryttaren hela tiden sitter och "hackar", omedvetet, med skänklarna. Resultat: Till slut blir hästen skänkeldöv
Lär hästen ordentligt från början, men det behöver inte betyda att man ska slå och skrika. Har sett allt för många skräckexempel på det.

Sen, om man inte vill att hästen ska äta av höet, så behöver man inte ställa höpåsarna utanför boxen och ha boxdörren öppen när hästen står där...
 
Sv: Ingen hästmänniska

håller med att det finns många hästar som t ex är skänkeldöda pga av dålig ridning. Och även att hästar struntar i att lyda för att matte är tjatig och det är naturligtvis tråkigt och inte alls bra...MEN om man du redan är på den punkten hjälper det lixom inte att säga "det skulle du ha tänkt på innan" för då är det ju lite sent!
Så..hur ska man då komma tillrätta med problemet menar du? Det är ju omöjligt att skruva tillbaka tiden.

Och visst man måste ju inte ha höpåsen inom räckhåll för hästen, men poängen är ju att man ska kunna det om man vill!
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag tycker att du gjorde rätt. Tycker oxå att det finns mycket bättre, effektivare och vänligare sätt att lära en häst vad den inte får göra. Säg med kroppsspråket; gå bort från mitt gräs, precis som en häst med högre rang skulle gjort... svårt att förklara i text... Det är vad jag skulle försöka med i första hand!
 
Sv: Ingen hästmänniska

Nä, men sånt får man tänka på innan, det är inte lätt att gåra nåt åt nu, men med tålamod och mycket tid kan det gå någorlunda bra (talar av egen erfarenhet)

Hästar är hästar, dom lever ju för att äta!!! :o
Skulle du kunna släppa in en treårig unge i en godisbutik och sedan säga till h*n att absolut inte får röra godiset för att sedan gå ut därifrån och veta att h*n inte rör nånting??
 
Sv: Ingen hästmänniska

Ojoj har lust att skratta lite.
För det första varför ska du ha höet framför henne och fresta? Klart som f*n hon vill käka.

Försök sätta en häst i en grön hage utan att den får äta.
Försök..:smirk:

Hmm jag förstår inte riktigt varför du tränar detta? Stäng boxdörren istället, det är mitt råd.
Absolut ska man visa vem som bestämer men vid rätt tillfälle.

Hästen förstår ju inte skillnaden om den får äta hö utanför boxen, i hagen, i gången, i boxen, då ska det vara en riktigt VÄL dresserad häst som kanske cirkushästen.

Men, ja jag fattar inte vad du vill få ut av det?

Min åsikt iaf:crazy:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Ojoj har lust att skratta lite.
För det första varför ska du ha höet framför henne och fresta? Klart som f*n hon vill käka.

Försök sätta en häst i en grön hage utan att den får äta.
Försök..:smirk:

Hmm jag förstår inte riktigt varför du tränar detta? Stäng boxdörren istället, det är mitt råd.
Absolut ska man visa vem som bestämer men vid rätt tillfälle.

Hästen förstår ju inte skillnaden om den får äta hö utanför boxen, i hagen, i gången, i boxen, då ska det vara en riktigt VÄL dresserad häst som kanske cirkushästen.

Men, ja jag fattar inte vad du vill få ut av det?

Min åsikt iaf:crazy:

Som sagt så flyttar jag oftast bort påsarna. Hon är 19 år och vet vad hon får och inte. Det är bara nu som hon är uttråkad och rastlös och inte lyssnar på mig. Det brukar räcka att säga till henne bestämt, men nu räcker det inte. Jag vill gärna att hon ska få stå och titta ut när jag borstar henne, då det inte går att öppna bara gallret. Hon är som sagt såpass uppfostrad att hon inte går ut och har hon lyssnat förr, så ska hon lyssna nu också.

Att få äta gräs i hagen när dom är "fria" är det väl ändå skillnad på. Där är det hästen som bestämmer. Är jag "ledaren" med, så är det jag som bestämmer.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Ja, det är nog tur. Eller tur och tur - jag bara undrar hur du tänker? Anserar du dig vara ofelbar som inte tolererar att andra har synpunkter på hur du hanterar din häst? Är det ingen annans business om du spöar upp den? Eller är du väldigt osäker och har låg självkänsla? Något fel är det när man reagerar som du gör. Och tyvärr går det ut över hästen, som inte kan freda sig för människor som saknar lyhördhet och självförtroende, utan agerar utifrån prestige och känslor.

Sj hade jag fått vansinnet av att nån som inte känner mej o hästen väl och som jag inte bett om råd kom o la sej i hur jag gjorde...

DÄRMED INTE SAGT ATT JAG INTE BER OM HJÄLP OM NÅT INTE GÅR SOM DET SKA ELLER ATT JAG SPÖAR UPP MINA HÄSTAR!

Och nej jag är varken osäker eller har låg självkänsla men du som vet så mkt kanske kan tala om vad det är för fel på mej då eftersom du menar att det måste vara nåt fel min reaktion!?!
 
Sv: Ingen hästmänniska

Flytta då påsarna längre bort då! Tydligen står dom ju för nära.

Men orka diskutera hur långt höpåsen står från boxdörren! :cool:

Huvudsaken är att hästan ska lyssna. Där spelar inte åldern nån roll för hur lydig hästen är, utan hur pass välhanterad den är.
Har haft att göra med 2åriga hingstar som har varit lydigare än en 20 årig valack...

Min häst brukar också sträcka ut huvudet i stallgången och äta av höet som ligger på golvet utanför, men då stänger jag helt enkelt dörren, för han dör inte om han inte får titta ut i en kvart, men han lyssnar i alla fall, alltid...

Det är inget fel med att ha dörren öppen, men det gör det hela mycket enklare om den inte är det.
Jag klandrar inte någon för hur dom gör med sina hästar.
Skriker du och slåss lyssnar hästen kanske, men du lär knappast få någon respekt och fem minuter senare kommer den att göra likadant igen...
 
Sv: Ingen hästmänniska

Sj hade jag fått vansinnet av att nån som inte känner mej o hästen väl och som jag inte bett om råd kom o la sej i hur jag gjorde...

DÄRMED INTE SAGT ATT JAG INTE BER OM HJÄLP OM NÅT INTE GÅR SOM DET SKA ELLER ATT JAG SPÖAR UPP MINA HÄSTAR!

Och nej jag är varken osäker eller har låg självkänsla men du som vet så mkt kanske kan tala om vad det är för fel på mej då eftersom du menar att det måste vara nåt fel min reaktion!?!

Jag tycker inte att man ska bli förbannad, helt enkelt. Även någon som inte känner dig och hästen kan ju ha bra synpunkter. Den personen är inte färgad från början av ekipaget och kan se saker med nya ögon. Jag tycker att man ska välkomna att folk bryr sig, i stället för att ha taggarna utåt. Det är svårt för mig att veta varför du reagerar som du gör, det kan nog bara du svara på egentligen. Men låg självkänsla kan ju vara en orsak. Rädd för att bli kritiserad och tar saker och ting personligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ingen hästmänniska

Lätt att säga att "det skulle du tänkt på innan" man kanske inte ska vara så snabb att döma andra!!!:idea:
Varför döma och kritisera andra när du inte kan komma med ett annat förslag.

Sen fatta jag inte....ska man låta treåringen kasta sig obehindrat över allt godis eller fick de inte gå in i butiken???:confused:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Menade att man kan inte säga åt till exempel en väldigt godissugen treåring att låta bli en godispåse, och sedan vända ryggen till och tro att ungen inte ska ta något godis. Ett exempel bara...

Du skrev att det är omöjligt att skruva tillbaka tiden och börja om och då skrev jag att man måste tänka på konsekvenserna också när man ska lära hästen nåt.
Tex. Om man är tjatig och upprepar samma sak hela tiden, då kan en del hästar "stänga av" just den hjälpen. Så i stället för att tjata på tusen gånger med samma sak, visar man på ett sätt så att hästen förstår lättare (betyder inte att man ska slå och skrika om hästen inte förstår första gången), sen upprepar man det inte mer just den gången när hästen har gjort det du bad om.
Resultat: Man får en häst som lyssnar bättre om man har lärt den just den saken, inte tjatat in :idea:

Nåt oklart?
 
Sv: Ingen hästmänniska

nej, nej, nej jag skrev inte att det är omöjligt att BÖRJA OM. Det är bara omäjligt att göra något ogjort. Har man fått en häst som "stänger av" måste man ju hitta en väg ur den onda cirkeln. Man måste ju då tänka i andra banor och försöka komma från det beteende som inte fungerar. Det jag satte mig emot var att du tycktes mena att loppet var redan kört. Att sorry det skulle du tänk på innan så nu får du dras med ditt problem, tyckte det var lite hårt! Jag tycker inte heller att man ska tjata, slå eller skrika på sin häst men man kan ju inte heller bara slå sig till ro men att ...nehej min häst vill inte lyssna, ok då skiter jag i det...Funkar ju lixom inte!
 
Sv: Ingen hästmänniska

Menade just det du sa; att man måste hitta en utväg från det, men har man fått en häst som "stänger av" hjälperna måste man ta sig en liten funderare på vad man har gjort för fel :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 939
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp