Ingen hästmänniska

Sv: Ingen hästmänniska

Kanske inte, men då får man ge barnet verktyg som fungerar även på lång sikt. Tyvärr har många ryttare med sig dåliga vanor från just ponnytiden, då det tydligen är ok att man sparkar med skänklar, slår med spö, galopperar runt som en galning, blir arg och skriker om hästen vägrar hoppa. klarar inte barnet av att hantera ponnyn får den vuxne visa vägen och hjälpa till. Fokusera mer på uppfostran av barnen än av hästarna, är mitt åsikt.

:bow: Instämmer. Resultatet blir antagligen att även hästen blir "väluppfostrad" om den är omgiven av både vuxna och barn som kan hantera den rätt.:bow:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Kanske inte, men då får man ge barnet verktyg som fungerar även på lång sikt. Tyvärr har många ryttare med sig dåliga vanor från just ponnytiden, då det tydligen är ok att man sparkar med skänklar, slår med spö, galopperar runt som en galning, blir arg och skriker om hästen vägrar hoppa. klarar inte barnet av att hantera ponnyn får den vuxne visa vägen och hjälpa till. Fokusera mer på uppfostran av barnen än av hästarna, är mitt åsikt.

:bow: Instämmer. Resultatet blir antagligen att även hästen blir "väluppfostrad" om den är omgiven av både vuxna och barn som kan hantera den rätt.:bow:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Kanske inte, men då får man ge barnet verktyg som fungerar även på lång sikt. Tyvärr har många ryttare med sig dåliga vanor från just ponnytiden, då det tydligen är ok att man sparkar med skänklar, slår med spö, galopperar runt som en galning, blir arg och skriker om hästen vägrar hoppa. klarar inte barnet av att hantera ponnyn får den vuxne visa vägen och hjälpa till. Fokusera mer på uppfostran av barnen än av hästarna, är mitt åsikt.

:bow: Instämmer. Resultatet blir antagligen att även hästen blir "väluppfostrad" om den är omgiven av både vuxna och barn som kan hantera den rätt.:bow:
 
Sv: Ingen hästmänniska

HA, HA; HA......Min dator sade ifrån att det inte fungerade när jag skulle skriva mitt inlägg, och se hur det gick när jag försökte flera gånger.. HA, HA, HA. Ja det går ju knappast att missa vad JAG tycker i alla fall.....:rofl:
 
Sv: Ingen hästmänniska

Som du kanske kunde läsa...OM DET INTE ÄR LÅNGT VÄRRE ÄN SÅ!
jag har aldrig sagt att man får göra precis som man vill...och även om det är fel att det krävs mkt mer så ser ändå vårt samhälle ut så...

Jag förstår dig, men iom att det rör sig om en mkt ung person ska man säga till tidigt, tycker jag. H*n är ju som sagt var inte myndig och vet inte vad som är rätt och fel. Hade du spöat upp din häst hade jag också sagt ifrån, men på ett mer resonerande sätt. Undomar är mer mottagliga än vuxna, som ofta är känsligare för kritik, enl. min erfarenhet. Däremot tycker jag att din egen attityd tyder på omognad. Om någon reagerade på MITT sätt att hantera min häst hade jag tänkt till och reflekterat, och om nödvändigt frågat någon annan om råd. INTE blivit vansinnig... ;)
 
Sv: Ingen hästmänniska

:) Å va härligt att det blev fler som svarade på mitt inlägg...
Jag ser att synen på hur man gör med sin häst är olika..
Men hagen där tre hästar går i anknytning till vårt hus..Betet var så gott som slut, å höbalen var uppäten snabbt av glupska hästar..Å som mamman sa, så var säker denna 20 åriga hästdam småsugen, hon förstod att hästen var frestad att beta av det ännu gröna gräset..
Å kunde inte acceptera dotterns beteende..Nu var tjejen inte ensam, hon hade sin storasyster med sig, men hon såg inte vad som hände eftersom hon var bakom en maskinhall här på tomten...
Men jag har svårt att se på när nån dänger på ett djur, bara för att den inte gör som man vill...
Kram å ha en fin dag alla hästvänner...Från kattvännen Smogg
 
Sv: Ingen hästmänniska

Bra gjort, det skulle behöva finnas fler som vågar säga ifrån när de ser djur behandlas illa!
 
Sv: Ingen hästmänniska

alltså som jag har sagt många ggr... många spöar upp sin häst och ger bestraffningar när hästen är tom rädd eller osäker att tex hoppa ett hinder eller gå in i en transport. det ökar ju bara osäkerheten! hästen kommer koppla ihop transporten eller hindret med spö och något illa.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag sa ju oxå att jag tyckte att hon gjorde rätt. Man ska inte börja med att slå på hästen innan man har försökt att dra i grimskaftet, säga till med ord etc. Tycker inte heller att barn och hästar alltid hör ihop. Det är stora starka djur och ponnysar är alltför ofta väldigt envisa det är inte jämnt en vuxen rår på dem. Vuxna ska var med men ofta är det ju oxå så att de skaffar häst åt ungen för då slipper de engagera sej själva.
Sen tycker jag att ett barn som är 10 år ska veta vad som är rätt och fel. Det lär man barnen från början. Mina småsyskon blir 2 år i januari de vet att man inte biter eller slår varandra. Visst gör de det ibland ändå men de vet vad som gäller när man säger till dem.
Vet man inte vad som är rätt eller fel när man är 10 tycker jag att föräldrarna har brustit i sin uppfostran
 
Sv: Ingen hästmänniska

Man slår ALDRIG nån annan, sen om den går på två eller fyra ben hör inte hit för våld föder bara våld. Jag har aldrig slagit någon häst fast dom vänt baken till och hotat eller kommit med strukna öron för det finns alltid en anledning, eller något bakomliggande som gör att dom reagerar på det viset. Kärlek och ömsesidig förståelse löser alla problem men våld skapar bara problem.

Lite balans i disskutionen tack. Man får ALDRIG prygla en häst, eller låta sitt dåliga humör gå ut över den. Men tolerera att de vänder rumpan till och hotar, biter eller kliver rakt över en: aldrig!!

Skulle gärna vilja veta hur man med kärlek och ömsesidig respekt hanterar 1000 kg ardennerhingst? Vi fostrar våra föl och unghästar på samma sätt som deras mödrar gjort; allså nyper till dom när dom nafsar, hytter osv. Våra hästar är mkt sociala kommer alltid när man ropar, blir inte oroliga i ovana situationer. Det beror på att vi är flockledare = trygghet.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Men tolerera att de vänder rumpan till och hotar, biter eller kliver rakt över en: aldrig!!
Jag tolererar inte heller att hästen kliver över mig, är hon på väg genom dörren och jag kommer så väntar jag, kommer jag genom dörren väntar hon och så har det alltid varit med alla "knöiga" hästar jag hanterat.

Hästar som vänder baken till och hötter har jag bara vänt baken till och höttat tillbaks åt sedan jag backat på höga vederbörande. Det är dom INTE beredda på att man ska göra och dom blir lika konfunderade varje gång och brukar sluta med dumheten eftersom den inte hade avsedd effekt. Det är bara en liten märr som inte gav sig och vi hade lite kamp om vem som var farligast och det slutade alltid med att vi hade fotsulorna mot varann och stod och tryckte åt varsitt håll.:rofl: Hon var en liten buse som före detta ägarna var rädda för, en skitkul, väldigt egen liten ragata med ett hjärta av guld trots att öronen nästan nådde varann under halsen ibland.

Sedan det där med att bitas och bitas, jag har en äkta bitch som inte kan låta bli att busbitas och spela skitfarlig. Hade jag tagit henne på allvar från början och gett henne en hörvel så hade jag troligen hamnat på sjukan bredvid hennes förra tränare. Jag har aldrig skrikit eller slagit till henne, och hon har aldrig bitit till trots att hon gör sina utfall ibland, och att mocka det sista på kvällen utan att hon nyper i byxorna eller jackan när jag går förbi är inte att tänka på. Hon har blivit en riktig busmärr just för att jag aldrig sagt ifrån men det går aldrig till överdrift för hon vet precis hur långt hon kan gå, hon är väldigt smart.

Jag har alltid fostrat hästarna genom att samarbeta och fråga dom hur dom vill göra saker och ting. Vi människor är inte lika så varför skulle alla hästar vara det? Det finns inget rätt eller fel, bara olika sätt att nå det mål man vill.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag förstår dig, men iom att det rör sig om en mkt ung person ska man säga till tidigt, tycker jag. H*n är ju som sagt var inte myndig och vet inte vad som är rätt och fel. Hade du spöat upp din häst hade jag också sagt ifrån, men på ett mer resonerande sätt. Undomar är mer mottagliga än vuxna, som ofta är känsligare för kritik, enl. min erfarenhet. Däremot tycker jag att din egen attityd tyder på omognad. Om någon reagerade på MITT sätt att hantera min häst hade jag tänkt till och reflekterat, och om nödvändigt frågat någon annan om råd. INTE blivit vansinnig... ;)

När jag skrev mitt första inlägg hade hon fortfarande inte talat om att det handlade om en 10-åring och tur att inte vi delar stall då...
 
Sv: Ingen hästmänniska

Det kan ju inte ha varit mkt våld det rörde sig om eftersom hon bara var 10 år. Hon kan ju inte ha så mkt styrka bakom när hon slår på hästen med ett grimmskaft. (Säger inte att det var rätt handlat av tjejen) sen kan man ju alltid prata med flickans föräldrar om hennes betende och inställning till hästar. jag är också av åsikt att man ska lära barnen hur man hanskas med hästar.

Jag vill bara säga att jag tycker det är FEL att slå/prygla/spöa sin häst. Men om man tittar på hur hästar fungerar i flock. Om där är någon häst som inte "lyder" flockledaren, läggs där inte två fingrar (hovar) emellan. Det säger bara pang! Hästar har oxå en mkt högre smärttröskel än vad vi människor har. Jag slår inte på min häst men jag kan daska till honom om han inte lyder på första tillsägelsen om han typ skulle börja beta när vi är ute och går. Jag tycker inte det är att misshandla sin häst. Men som någon annan sa är vi olika och alla har olika sätt för att nå sitt mål. Personligen skulle jag Aldrig aceptera att min häst hota mot mig (har en kille på 174cm) :o Säkerheten går alltid först!
Jag undrar oxå hur man hanterar en hotande häst med kärlek och respekt? Hästen måste ju lyda flockledaren (mig) och inte ifrågasätta för då kan det bli farligt. En häst som hotar med sparkar etc. ifrågasätter ju hiearkin och en sån häst kan man inte lita på att den inte går ett steg längre enligt min mening.
Jag slår inte på min häst..för jag behöver inte det, han kommer när jag kallar, gnäggar när han ser mig och är alltid kelig. Men när en hingstig kille på 174 cm får för sig att leka kung måste han förstå att har gör fel! Så gör de ju i naturen!
*blev långt*
 
Sv: Ingen hästmänniska

herregud säger jag bara du har haft tur att du inte hamnat på sjukan säger jag. Man kan inte alltid ta för givet att hästen bara hotar och gå på dom. Har du otur möter du en häst som inte bara hyttar när du då går rakt på dom bakifrån slår dom då är du ganska så såld.
Man måste vara försiktig, men det är rätt tänkt att man ska visa dom att man inte är rädd och att man är flock ledaren och att man ska försöka visa det utan att bruka våld.
Men man får inte vara nonchalant mot en häst som hotar och det finns hästar som är farliga ( har ofta blivit det genom felaktig hantering).
 
Sv: Ingen hästmänniska

När jag skrev mitt första inlägg hade hon fortfarande inte talat om att det handlade om en 10-åring och tur att inte vi delar stall då...

Ja, det är nog tur. Eller tur och tur - jag bara undrar hur du tänker? Anserar du dig vara ofelbar som inte tolererar att andra har synpunkter på hur du hanterar din häst? Är det ingen annans business om du spöar upp den? Eller är du väldigt osäker och har låg självkänsla? Något fel är det när man reagerar som du gör. Och tyvärr går det ut över hästen, som inte kan freda sig för människor som saknar lyhördhet och självförtroende, utan agerar utifrån prestige och känslor.
 
Sv: Ingen hästmänniska

Det är bättre att fråga:
Varför gör du så där mot din häst, vad är det du vill du uppnå i din relation som ledare?​
Eller:
Är ditt ledarskap baserat på ödmjukhet och rättvisa?:angel:


Alla reagerar olika,
kanske möter du, genom din fråga, en människa som väljer att ta frågor som personliga angrepp, bara för att hon inte har kontakt med sig själv. En människa som inte har kontakt med sig själv har även svårt att ha en bra kontakt med hästen.

Det kan då lätt bli så din fråga genererar ett svar från en människa i försvarsposition med taggarna utåt, som istället för att se sig själv vänder det negativa beteendet mot dig, som om det vore ditt "fel" eftersom det är du som reflekterar över beteendet.

Lite knepigt sånt där.
En annan fråga som jag tycker är bra är:
Varför har du häst?​
Eller
Varför håller du på med hästar (vad vill du uppnå)?​
Det bästa är att vara en god förebild på hur man kan vara, att ge ett alternativ för dom som inte redan förstått att man kan vara snäll mot sig själv och även mot hästen. Det är många som håller på med hästar med ett näst intill sjukligt kontrollbehov. Dessa upplever liten, eller ingen, spontanitet och glädje. Inte deras hästar heller .
:)
 
Sv: Ingen hästmänniska

Lite balans i disskutionen tack. Man får ALDRIG prygla en häst, eller låta sitt dåliga humör gå ut över den. Men tolerera att de vänder rumpan till och hotar, biter eller kliver rakt över en: aldrig!!

Skulle gärna vilja veta hur man med kärlek och ömsesidig respekt hanterar 1000 kg ardennerhingst? Vi fostrar våra föl och unghästar på samma sätt som deras mödrar gjort; allså nyper till dom när dom nafsar, hytter osv. Våra hästar är mkt sociala kommer alltid när man ropar, blir inte oroliga i ovana situationer. Det beror på att vi är flockledare = trygghet.
Fördelen som människan har är att vi har förmågan att tänka i fler led än en häst och kan därför imponera genom detta och visa hästen att vi är suveräna ledare! Ledare som dom gärna vill följa, för livet blir så spännande, utvecklande och trevligt då.

Använder vi oss inte av denna förmåga så är vi i deras ögon inte längre suveräna och då knappast bättre än deras egna flockmedelmmar eller mammor, eftersom människan många gånger är blockerad av smärta eller stress och inte kan fånga upp små signaler, utan ofta rör oss klumpigare än en elefant eller hör illa eller gapar och skriker.
Kort och gott har svårt att inse att vi är en del i en natulig helhet där ödmjukhet och harmoni råder.
 
Sv: Ingen hästmänniska

alltså som jag har sagt många ggr... många spöar upp sin häst och ger bestraffningar när hästen är tom rädd eller osäker att tex hoppa ett hinder eller gå in i en transport. det ökar ju bara osäkerheten! hästen kommer koppla ihop transporten eller hindret med spö och något illa.

Ok fram till ditt inlägg så hade den här tråden en mening... Men du kan inte jämföra slå häst som vill beta med slå häst som inte vill göra en viss sak (pga osäkerhet)

Jag är helt med på att slå ponnyn upprepade gånger, det var DUMT men frågan är, vad skulle hon gjort? Skulle trådskrivaren varit ok med att hon först sagt nej och sedan dängt till ponnyn hårt en gång för att få upp huvudet och direkt gå sin väg, bort från gräset? Det finns för mycket åsikter och för lite detaljerd fakta.

Ex. Hur vet vi att trådskrivaren "kan" hästar, nu låter det så längre ner, men tänk dig en nybörjare som "tror" dom kan och som är bra på att uttrycka sig.

Vill påminna att min mening är inte att kasta skit på någon, allra minst trådskaparen, jag lägger bara fram en syn på saken som ofta händer här på buke, brist på information.

För om vi återgår till ponnyn, om den behandlades rättvist, vad är då rättvist? Att den får beta så mycket den vill eller att den kan köra ner huvudet, får ett "nej" och sedan drar 10-åringen långsamt bort hästen från gräset (en ponny är ju trots allt stark) så den ändå får i sig några tuggor...

Så tillbaka till början, slå ponnyn upprepade gånger var DUMT men hur reagerade ponnyn, vad hände första slaget? andra? tredje? För att göra en rättvis bedömning måste vi som inte fanns på plats få utförligare information annars blir det bara en enda soppa.

Men Fnytt snälla försök skilja på A och B nästa gång...
 
Sv: Ingen hästmänniska

jag tycker att situationen och individerna avgör vart man ska sätta gränsen och säga ifrån. jag inbillar mig att jag kan avgöra ifall hästen gör som den gör för att den är rädd eller för att den kan komma undan med det. någon annan sätter gränsen någon helt annanstans.. något som fått mig att tänka efter är folk som för första gången kommer i kontakt med hästar som blir förskräckta över hur mycket våld vi använder mot dessa djur för att visa vår ledarskap.
vad som får mig att tänka efter ännu mera är dessa otroliga hästmänniskor som trollar med "problemhästar" som inte har kunnat hanteras utan våld innan- detta måste väl ändå bevisa att vi inte kan lägga skulden på hästen, ist kanske man ska inse sina egna brister?? händer då och då att jag sopar till av gammal vana(uppväxt med buksparkar i travstall) men det efterföljs av ångest och jag frågar mig själv hur jag kunde gjort ist- utan våld.
det är alltid ett framsteg!
 
Sv: Ingen hästmänniska

Jag håller helt med dig...man slår inte någon varken fyrbent eller tvåbent..hon den där lilla tjejen borde nog fundera på hur hon skulle reagera ifall hon inte ville äta middag och hennes föräldrar skulle börja klå upp henne för det..liten tankeställare bara.
Jag skulle definitivt säga till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 917
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 939
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp