Så är det självklart men man får då som "gäst" i brukarens hem också vara så kunnig på att känna av och kommunicera att man hittar vägen in. Frågor är oftast inga problem sålänge det inte handlar om sådant som faktiskt står klart och tydligt i handlingsplanen och man gör tvärtemot. Jag har haft människor här som har sagt, ja jag läste hur du vill ha det men jag gör som jag tycker
Eller som personalen som alltid skällde ut mig för att påslakanen var vrängda åt fel håll enligt hens åsikt. Att det inte var jag som vrängde lakanen utan hens kollegor och att jag inte kunde vränga lakanen själv eller ens visste vem som skulle byta sängkläder nästa gång och att hen hade en kollega som skällde ut mig om påslakanen var vrängda åt andra hållet kvittade såklart. Eller personen som gjorde sig lustig över hur människor ville ha det i sina linneskåp. Jag har hur många exempel som helst på folk som beter sig illa mot brukarna och jag står idag stenhårt fast vid att funkar det inte så ska man som brukare ha rätt att slippa den personen mer.
Det ska vara hjälp inte stjälp. Man ska som brukare inte behöva vara så ledsen att man gråter när den som ska hjälpa en har gått för att man än en gång har blivit illa behandlad av de som borde värna och ta hand om en. Det är ett jättesvårt jobb att jobba i människors hem men likväl behöver man ha vissa egenskaper och viss kunskap för att det ska bli bra.