Ingen att prata med

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men på riktigt?
Det var liksom första gången personen var där och du tänker dig att den efter att ha läst en handlingsplan direkt ska vara självgående och veta exakt vad @Wille behöver för hjälp och på vilket sätt hon ska bemötas.

Ja jisses, jag är glad att jag inte jobbar inom något sådant område där man förväntas veta och kunna allt i samma sekund man börjar.
Nej men hen bör veta bättre än att inte bete sig som @Wille skriver att hen gjorde. När man är sjuk så ska man inte behöva dra det basala gång på gång. Det är därför handlingsplanen finns.

Att jobba i någons hem kräver enormt mycket. Det är helt sant. Man behöver vara en kameleont på flera sätt och man behöver verkligen kunna känna av stämningen och vad som behöver göras och hur. Det är inget enkelt jobb alls och det borde såklart avspeglas i lönen vilket det inte gör idag.

Jag utgår ifrån att det här inte var personens första dag på jobbet. Isåfall är det riktigt illa att hen inte fick gå bredvid alls men oavsett är det inget som en brukare ska behöva ta.

Alla människor matchar inte med alla människor men ni kanske skulle ha gått igenom uppdraget tillsammans, du @Wille , boendestödet och handläggaren. För att klargöra och komma överens om hur det ska se ut. Så gör vi iaf när vi startar uppdrag med familjebehandlare i min kommun.

Jag vet mycket väl hur man jobbar med människor.
Jag har dessutom vårdat både mamma och pappa i hemmet.
Jag har jobbat på demensboende.
Handlingsplaner i all ära men det är inte alltid den ger hela historien och den talar absolut inte om allt .
Jag tror TS hade blivit än mer irriterad om nån kommit in och börjat domdera om vad som ska göras.
Såklart en handlingsplan inte gör det men den ska vara så utförlig att brukaren inte ska behöva dra allt som redan står i handlingsplanen och boendestödet ska inte bara stå där utan vara så utbildad och så kunnig att hen hittar vägen in. Det hade varit precis lika illa om hen hade kommit in och börjat domdera, då har hen ju inte heller läst och förstått handlingsplanen.

Nej inte allt men tillräckligt för att inte bete sig som @Wille beskrev att hen gjorde.
Jag har bland annat arbetat i hemtjänsten. I handlingsplanen står det tex "Koka gröt" - kruxet är att det tydligen finns ett dussin olika sätt att koka gröt på (Ja, jag blev överraskad själv!) vilket gör att det första besöket ofta innebär en del frågor eller utforskande eftersom Tant Asta bara känner ett sätt att koka gröt, vilket hon gjort varje dag de senaste 70 åren och kan inte för sitt liv föreställa sig att Gubben Bengt i lägenheten bredvid kokat gröt på ett annat sätt i 70 år. Så ja, det finns en risk att man kan framstå som lite tafatt första gången, men det är generellt en mer effektiv metod än att riskera att köra över någon.

Det kvittar eftersom det bara är hens version som räknas i det här fallet. Fungerar det inte för Ts så fungerar det inte.

Men det verkar ju inte fungera med någon så någonstans behövs det mer kommunikation (jag vägrar tro att alla inom boendestödet i aktuell kommun är stolpskott).

Sedan tycker jag det är fult att tala illa om omsorgs/LSS-personal online på det vis TS gör. De kan inte försvara sig men jag skulle själv bli jätteledsen om jag jobbade inom omsorgen och fick veta att en brukare uttryckte sig såhär om mig offentligt.

Jag har bland annat arbetat i hemtjänsten. I handlingsplanen står det tex "Koka gröt" - kruxet är att det tydligen finns ett dussin olika sätt att koka gröt på (Ja, jag blev överraskad själv!) vilket gör att det första besöket ofta innebär en del frågor eller utforskande eftersom Tant Asta bara känner ett sätt att koka gröt, vilket hon gjort varje dag de senaste 70 åren och kan inte för sitt liv föreställa sig att Gubben Bengt i lägenheten bredvid kokat gröt på ett annat sätt i 70 år. Så ja, det finns en risk att man kan framstå som lite tafatt första gången, men det är generellt en mer effektiv metod än att riskera att köra över någon.
Så är det självklart men man får då som "gäst" i brukarens hem också vara så kunnig på att känna av och kommunicera att man hittar vägen in. Frågor är oftast inga problem sålänge det inte handlar om sådant som faktiskt står klart och tydligt i handlingsplanen och man gör tvärtemot. Jag har haft människor här som har sagt, ja jag läste hur du vill ha det men jag gör som jag tycker :confused::eek:
Eller som personalen som alltid skällde ut mig för att påslakanen var vrängda åt fel håll enligt hens åsikt. Att det inte var jag som vrängde lakanen utan hens kollegor och att jag inte kunde vränga lakanen själv eller ens visste vem som skulle byta sängkläder nästa gång och att hen hade en kollega som skällde ut mig om påslakanen var vrängda åt andra hållet kvittade såklart. Eller personen som gjorde sig lustig över hur människor ville ha det i sina linneskåp. Jag har hur många exempel som helst på folk som beter sig illa mot brukarna och jag står idag stenhårt fast vid att funkar det inte så ska man som brukare ha rätt att slippa den personen mer.

Det ska vara hjälp inte stjälp. Man ska som brukare inte behöva vara så ledsen att man gråter när den som ska hjälpa en har gått för att man än en gång har blivit illa behandlad av de som borde värna och ta hand om en. Det är ett jättesvårt jobb att jobba i människors hem men likväl behöver man ha vissa egenskaper och viss kunskap för att det ska bli bra.

Men det verkar ju inte fungera med någon så någonstans behövs det mer kommunikation (jag vägrar tro att alla inom boendestödet i aktuell kommun är stolpskott).

Sedan tycker jag det är fult att tala illa om omsorgs/LSS-personal online på det vis TS gör. De kan inte försvara sig men jag skulle själv bli jätteledsen om jag jobbade inom omsorgen och fick veta att en brukare uttryckte sig såhär om mig offentligt.
Fast tyvärr så är det inte ovanligt alls med personer som inte alls passar där, eller rättare sagt passar med personer som har en viss sorts personlighet/problematik/diagnos. Har haft boendestöd också innan jag gav upp det pga att det övht inte fungerade alls, förutom med en person som sedan tyvärr slutade. Gick igenom flera stycken som inte passade alls. Dom måste vara ruskigt snabba på att läsa av människor för att se hur dom ska bemöta dom. Första intrycket betyder allt för många.

Problem med boendestöd är ingenting nytt direkt och det är definitivt någonting som dom flesta som jobbar där känner till.

Så är det självklart men man får då som "gäst" i brukarens hem också vara så kunnig på att känna av och kommunicera att man hittar vägen in. Frågor är oftast inga problem sålänge det inte handlar om sådant som faktiskt står klart och tydligt i handlingsplanen och man gör tvärtemot. Jag har haft människor här som har sagt, ja jag läste hur du vill ha det men jag gör som jag tycker :confused::eek:
Eller som personalen som alltid skällde ut mig för att påslakanen var vrängda åt fel håll enligt hens åsikt. Att det inte var jag som vrängde lakanen utan hens kollegor och att jag inte kunde vränga lakanen själv eller ens visste vem som skulle byta sängkläder nästa gång och att hen hade en kollega som skällde ut mig om påslakanen var vrängda åt andra hållet kvittade såklart. Eller personen som gjorde sig lustig över hur människor ville ha det i sina linneskåp. Jag har hur många exempel som helst på folk som beter sig illa mot brukarna och jag står idag stenhårt fast vid att funkar det inte så ska man som brukare ha rätt att slippa den personen mer.

Det ska vara hjälp inte stjälp. Man ska som brukare inte behöva vara så ledsen att man gråter när den som ska hjälpa en har gått för att man än en gång har blivit illa behandlad av de som borde värna och ta hand om en. Det är ett jättesvårt jobb att jobba i människors hem men likväl behöver man ha vissa egenskaper och viss kunskap för att det ska bli bra.
Självklart, och det är ju just inkännandet och kommunikationen i början så att det blir precis som brukaren vill ha det som i vissa situationer kanske ibland kan uppfattas som tafatt?

Jag har suttit och pluggat och varit upptagen med det.

Det står dessutom i handlingsplanen att boendestödet ska prata med mig, vilket denne med nöd och näppe gjorde.
Tänker att det nog var där det brister..
Visst att man kan vara passiv, men som boendestödjare borde man väl kanske fråga hur personen ifråga vill ha det.
Inte minst om tanken är att man ska vara där och stötta framöver, om inte annat för sin egen skull.

Nej men hen bör veta bättre än att inte bete sig som @Wille skriver att hen gjorde. När man är sjuk så ska man inte behöva dra det basala gång på gång. Det är därför handlingsplanen finns.

Att jobba i någons hem kräver enormt mycket. Det är helt sant. Man behöver vara en kameleont på flera sätt och man behöver verkligen kunna känna av stämningen och vad som behöver göras och hur. Det är inget enkelt jobb alls och det borde såklart avspeglas i lönen vilket det inte gör idag.

Jag utgår ifrån att det här inte var personens första dag på jobbet. Isåfall är det riktigt illa att hen inte fick gå bredvid alls men oavsett är det inget som en brukare ska behöva ta.
Var står det att hon fått dra det basala gång på gång.

Du skriver om dig själv och det är inte dig och dina upplevelser det ska handla om.

I våra genomförandeplaner står det också vad vi ska göra men allt står inte.

Verkar du ha missat något viktigt när du var borta?
Jag missade bara några timmar i måndags, bl.a. läxförhöret som inte är en stor grej att missa eftersom jag förhör mig själv och vet hur jag ligger till. Jag vet inte vad mer jag missade.
Tänker att det nog var där det brister..
Visst att man kan vara passiv, men som boendestödjare borde man väl kanske fråga hur personen ifråga vill ha det.
Inte minst om tanken är att man ska vara där och stötta framöver, om inte annat för sin egen skull.
I mitt fall ska boendestödjaren vara drivande då jag själv har svårigheter att komma igång och genomföra saker. Hen ska liksom putta på. Jag har min lista med saker att göra och tillsammans ska vi välja ut vad som ska göras.

Jag är väldigt glad nör jag läser sånt här att där jag jobbar får vi även från vårt håll tacka nej till patienter (brukare) om vi får någon vi inte alls kan samarbeta med. Även som personal ska man inte behöva tåla vad som helst anser min arbetsgivare

Det händer inte ofta, på 10 år har jag nyttjat det 2 ggr och då har jag säkert jobbat med 200-300 personer under dessa år.

Precis, när jag jobbade som personligbristen skulle gröten kokas i micron 2 min med ett päron delat i fyra delar....

Det är mer eller mindre omöjligt att bryta ut alla inlägg som handlar om hur boendestöd bör funka eftersom så många av inläggen & citatsvaren går in i varandra, så jag nöjer mig med att be er att ta den mer generella diskussionen i en ny tråd. Tack!

Tillägg: Har även raderat några inlägg som var onödigt tjafsiga och OT.

/Mod

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: movi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna