Inga mera barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

marija

:cry: tankar från en 40-årig 2 barnsmor. (9 och 14)
Det känns ganska hemskt att tänka på att vi antagligen inte ska ha några mer barn.
Ibland blir jag fruktansvärt sugen på en liten till men sen minns jag hur jobbigt det var när de var små:crazy:
Kanske är det så att bara för att man börjar bli äldre och tiden så att säga håller på att rinna ut så får man nån lustig känsla av att allt är slut???
Det blir visst mest svammel, men jag känner mig ofta sorgsen när jag tänker på barn, har tagit upp ämnet med mannen, men han kan inte tänka sig "att börja om igen" och det kanske inte jag heller kan, men på nåt sätt är det så definitivt...
en dämpad marija
 
Sv: Inga mera barn

Jag skrev en tråd om samma sak för ett tag sedan.

Jag känner precis som du, tiden rinner ut. Trots att jag känner att två får räcka finns "något" inom mig som säger att det är nu eller aldrig. Snart är det försent.


Jag har funderat en del kring detta och jag tror att det jobbiga för mig är att jag snart inte har valmöjligheten. Jag vill inte ha fler barn men jag vill ha möjligheten att få barn om jag skulle ändra mig.

Skulle vara intressant att veta om detta är något som de flesta kvinnor tänker på i vår ålder eller om vi är lite udda??
 
Sv: Inga mera barn

Precis så som jag känner, men mina barn är yngre än dina och jag är "bara" 35. Men jag/vi har iaf bestämt oss för att försöka få en liten till. :) Men gud vad svårt det har varit att komma fram till det beslutet. Det är ju ganska bekvämt som det är just nu. Men jag har kommit fram till att jag inte kan förlika mig med tanken att aldrig mer få vara gravid, föda och amma ett barn till. Så nu hoppas jag att det blir snart...

Jag tror det är en ganska vanlig orsak till ålderskriser. EN väninna till mig hade kvar skötbord, spjälsäng osv (framme alltså!) tills minsta barnet var 5-6 år. Hon ville så gärna ha en liten till, men han ville inte. Det känns lite sorgligt, hon är snart 45 och barnen är tonåringar, men jag vet ju hur hett hon önskade ett barn till.
 
Sv: Inga mera barn

Vi är alla olika ! Bebisar är jättegulliga, men vill absolut inte ha flera barn. Det är jätteskönt med stora barn och börja om med en liten - nej, fy.
 
Sv: Inga mera barn

Det är lustigt hur livet kan förändras....
vi både min man och jag 36 årmed stora barn 13 o 14 år hade sagt nej inga fler barn nu när dom andra klarar sig själva.
Men i sommras så förändrades vårat liv jag fick reda på att jag var gravid (redan i v 27) vi blev lite chockade och undrade hur vår omgivning skulle se på det.
Jag måste bara säga att Alla i vår omgivning blev glada för vår skull, våra barn blev lite "sura" men i dag älskar dom sin lilla syster.
Och vi min man o jag tycker inte alls attdet är jobbigt utan skulle mkt väl tänka oss ett till. Vårt lilla knytte blir snart 6 mån och så mkt kärlek som hon får skulle alla barn få det då vore det inga krig i världen //
 
Sv: Inga mera barn

Det är lustigt hur livet kan förändras....
vi både min man och jag 36 årmed stora barn 13 o 14 år hade sagt nej inga fler barn nu när dom andra klarar sig själva.
Men i sommras så förändrades vårat liv jag fick reda på att jag var gravid (redan i v 27) vi blev lite chockade och undrade hur vår omgivning skulle se på det.
Jag måste bara säga att Alla i vår omgivning blev glada för vår skull, våra barn blev lite "sura" men i dag älskar dom sin lilla syster.
Och vi min man o jag tycker inte alls attdet är jobbigt utan skulle mkt väl tänka oss ett till. Vårt lilla knytte blir snart 6 mån och så mkt kärlek som hon får skulle alla barn få det då vore det inga krig i världen //

Men hur kunde du "missa" att du varit gravid i 27 veckor *nyfiken*?? När jag väntade mitt första upptäcktes inte det förrän i vecka 12-14 nånting (minns inte faktiskt) och det tyckte alla var så konstigt...

Vad roligt att det blivit så bra för er men ni måste ju varit ganska chockade i början. Jag är i din ålder och jag känner mig trött (och gammal:angel: )) och har svårt att tänka mig att jag skulle orka med nattvak och allt annat som hör små barn till. Men det skulle jag säkert göra, jag har väl bara blivit bekväm nu när mina barn fixar det mesta själva. Egentligen är det förskolan som känns jobbigast när tankar på fler barn dyker upp. Vet inte varför jag tycker att förskolan är så jobbig (kan ju vara alla läskiga sjukdomar små barn delar med varandra där) men allt blir så mycket lättare när de börjar på skolan. Kanske får adoptera en sexåring??!!
 
Sv: Inga mera barn

. Jag är i din ålder och jag känner mig trött (och gammal:angel: )) och har svårt att tänka mig att jag skulle orka med nattvak och allt annat som hör små barn till.
QUOTE]

Det går hur bra som helst! Jag fick min tvåa för ett halvår sedan vid 38 års ålder, går hur bra som helst och känner mig inte tröttare än vanligt. Man är mycket coolare som mamma nu och hetsar inte upp sig för minsta lilla - och man njuter mycket mera, åtminstone gör jag det!
 
Sv: Inga mera barn

Jag skulle vilja ha ett barn till men båda jag och min sambo vet att det inte går, våran son bli 7 år om en månad och vi har egentligen gott om tid på oss att producera en till eftersom vi är så pass unga, han är 27 och jag 29. Men det finns alltid ett men...jag är sjuk i MS och vet att jag inte skulle klara av en liten trots det så finns suget men det är gäller att vara furnuftig och inse att det inte går.
 
Sv: Inga mera barn

Jag har full förståelse för att man sörjer att man inte kan få fler barn när man inte ens fyllt 30, och att anledningen är att man har en sjukdom. Själv, däremot som närmar mig 40 strecket, och har 3 barn, tycker att det är jätteskönt att ha det bakom mig. Jag stortrivdes med att vara småbarnsmamma, det är inte tal om annat, men jag känner att nu är det bra. Finns inget som hels sug efter fler. Dessutom är det jätteroligt med tonårsdöttrar. (ibland i alla fall :crazy: ) Alla säjer att man ska inte vara kompis till sina barn, men jag tycker att det går utmärkt att kombinera föräldrarollen med kompisskap. Tänk tex vad skoj det är att gå ut och shoppa med tjejerna! Och få ärliga smakråd! Det är det ingen annan som vågar ge:D .

Nu kom jag ifrån ämnet lite, förlåt mig.
 
Sv: Inga mera barn

Ibland undrar jag om det är just det att man blivit bekväm som gör att man inte skaffar en liten till...
Man börjar fundera på hur det skulle bli med dotterns tävlande, jag älskar att vara med henne när hon tävlar, hur skulle det gå att ha med en liten "krävande" person? samtidigt har jag sett att det funkar då vi har bekanta som precis varit i den situationen, för dom verkade det så enkelt, jag skulle antagligen flippa ur om jag samtidigt skulle dra barnvagn på tävlingsplatsen och leda ponny:crazy:
Sen är man bortskämd med att kunna åka iväg utan barnen för de klarar sig själva några timmar.
Men ändå, bebissuget finns där....
marija
 
Sv: Inga mera barn

Jag hörde av en tjej som har ms att en graviditet och hormonerna med den liksom bromsar upp sjukdomen? Huruvida det är sant el. om det var ett önsketänkande från henne vet jag ej.



Gira :banana:
 
Sv: Inga mera barn

Tat lugnt. Den dan du blir mormor eller farmor tar du igen det. Den tiden kommer förr eller senare. En av dom är ju redan tonåring. Se tiden an.
 
Sv: Inga mera barn

Har haft samma tankar. Mysigt med bebisar. Men det är ju skönt när de blir stora också, mina är 21, 18 och 14 snart 15. Och det bästa av allt, jag blir mormor i maj. Fyller själv 44 om en månad.:D
 
Sv: Inga mera barn

Jag hörde av en tjej som har ms att en graviditet och hormonerna med den liksom bromsar upp sjukdomen? Huruvida det är sant el. om det var ett önsketänkande från henne vet jag ej.



Gira :banana:

Under graviditeten är det ovanligt att man får skov men 3 månader efter förlossningen ökar risken för skov, dvs du kan få ett skov efter förlossningen, vi har tjej som går i vår MS grupp som fick ett skov under sin förlossning och hur gärna jag än skulle vilja ha ett till så är det inte rimligt att riskera att bli rullstolsbunden mm då står min karl med två barn och en handikappad kärring som kräver mer omsorg än barnen ;)

Nu har en lätt handikappad kärring och en snart självgående son istället och jag föredrar helt klart det jag själv med.
 
Sv: Inga mera barn

Jag skaffade en sladdis vid 40.
Och av ren rutin så var det faktiskt väldigt enkelt allting.
Och de stora barnen är såpass stora att man kan få litet hjälp t.o.m.
 
Sv: Inga mera barn

Jag vill absolut INTE ha fler barn och därför har jag steriliserat mig. Anledningarna är många bl.a att jag har urjobbiga graviditeter, jag anser mig för gammal (40 i år) och tycker det är skönt med två stora (20 och 16) och en halvsladd på 8 år.

Men visst kan jag förstå att man vill ha fler barn. Efter 16-åringen sa jag att jag inte skulle ha fler (hade då fått 3 barn, varav ett dött i PSD). Men så var det några kompisar runt omkring som fick smått och jag började känna att jag ville ha en till. Det mest lustiga var att min man kände så ett helt år innan jag ens började fundera på det :rofl: .
Men idag känns det skönt att jag inte kan få fler, jag njuter istället av de tre jag har.
 
Sv: Inga mera barn

Ähh men sluta nu 40 är ingen ålder!?

Är man pigg och kry och orkar med det så varför inte barn vid 40?

Pst var steriliseringen jobbig att göra? Alltså hur gick dom tillväga?
 
Sv: Inga mera barn

Ähh men sluta nu 40 är ingen ålder!?

Är man pigg och kry och orkar med det så varför inte barn vid 40?

Pst var steriliseringen jobbig att göra? Alltså hur gick dom tillväga?

För andra kanske, men jag har alltid sagt att jag inte ska ha barn efter 30 för att jag ska vara en ung och pigg mamma. Visst finns det de som är 40 och orkar med att vara småbarnsförälder, men så kände jag.

Steriliseringen var väldigt enkel. In på op, sövdes ner. Två titthål, ett vid naveln och ett strax under bikinilinjen. Sen klippte de äggledarna, och tog bort en bit + att min läkare brände ändarna så de inte ska kunna växa ihop (hotade med att stämma honom om jag skulle bli gravid :rofl: ). Uppvak, fika, hem. That´s it.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 302
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 140
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp