Inför att skaffa barn

Sv: Inför att skaffa barn

Till alla,

Vad har man i en skötväska förutom blöjor och servetter?

Jag har:

Blöjor (har 2 blöjbarn för tillfället, så bara blöjorna tar en del plats)
Våta tvättservetter
Plastad frotte (att lägga under vid blöjbyte)
Extra ombyte till bebisen (händer att blöjorna läcker...)
Pappersnäsdukar (perfekt till smutsiga barnfingrar, snoriga näsor och mkt mer)
Amningsilägg (åt mig)

Det är väl i princip allt jag brukar ta med mig, ofta skippar jag skötväskan och tar min lilla söta "handväskeryggsäck" istället, den är MKT smidigare!!!

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen? Nej. Hade redan en Volvo V70.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför? Köpte ny, då jag är lite "allergisk" mot begagnat och har råd att köpa nytt

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek) Bor i hus.

Gjorde ni av er med era djur? Nej, hade då 3 hundar. Har för tillfället bara 2, men nästa månad är det 3 igenVarför?
Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt? Behåll du dina katter.

Shit vad snygga, praktiska och billiga.
Eftersom min vagn var försenad från fabriken så fick vi en skötväska gratis.

Jag har axelband på min och det är guld att ha med sig och så ett stort fack på utsidan där jag har mobil, plånbok och nycklar.

Idag handlade jag 1 babygröt, 3 barnmatsburkar, 1 pkt blöjjor och 2 liter mjölk med Rasmus på ena armen, sköväskan på axeln och resten av varorna bar jag utan korg. Vart ganska impad över mig själv, man får riktigt starka gorillaarmar som mamma :D

Nu har jag lagt till den rosa/svarta med axelband till min order. Jag är knappt i vecka 19 så jag är lite tidigt ute, men men. Jag tänker inte hålla igen utan frossa mig igenom min graviditet, hehe. Inte för den skull slösa pengar, men bara gå loss på tidningar, nätsidor, mamma- och bebiskläder o smågrejer. :love: :banana:

Jag har inte heller fått mitt barn än, men vi har sambons 5-åring beonde hos oss på halvtid.

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen? Vi behöver inte det, har redan en gammal Range Rover med lastgaller. Plats för både vagn, bebis, barn, hundar och föräldrar. Takbox finns att utnyttja vid behov, nu sitter den inte på då det går mer soppa då.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Både ligg- och sittvagn går vidare eftersom sambon har barn sedan tidigare.

Skaffade ni större lägenhet?
Nja, vi planerade väl att vi NÅN gång skulle skaffa egna barn, men tvåan på 54 kvm var redan ganska trång för 2 vuxna och en 5-åring som delar sovrum + två hundar. :D I höstas köpte vi en 3,5:a.

Gjorde ni av er med era djur? Finns absolut ingen anledning att göra det innan??? Vi håller tummarna att bebis inte blir allergisk. Svärföräldrarna som bor 2 t-banestationer från oss är väldigt sugna på att ta vår 6-årige hund som fullkomligt älskar dem. När han varit hos dem en helg blir han deppig och drar sig undan när han väl kommer hem till oss. Så så kanske det blir, men det är inte bara för att vi får barn.

Den såg okej ut! I min väska kan man ta ut underlägget för att minska vikten och volymen när jag inte behöver ta med det. Jag förstod inte riktigt om man kunde det i den väskan?

Till alla som tycker det är helt sjukt onödigt att köpa ny barnvagn kan jag ju bara säga att om man köper en sprillans ny o bara har den till ett barn så får man väldigt bra betalt för den om man säljer den (om man säljer då barnet vuxit ur den o inte låter den stå o bli gammal i garaget liksom).

Bra och bra... Vi köpte en Emmaljunga som var använd ½ år och betalde 3000:- för den inklusive allt. Det var under halva priset.

- Engångsunderlägg
- Tjockare underlägg om jag ska byta på ett kallt golv etc.
- Handsprit
- Torra- och våta servetter
- Almanacka för alla träffar och möten :D
- Småpengar till fika på Öppnis
- Kräklappar
- Flera ombyten
- Påsar till bajsblöjor

Har säkert missat något...

Ibland har jag med flaska, pulver och termos med varmvatten också.

En till fråga poppade upp nu:laugh:
Kan man ha barnstolen i baksätet istället för framsätet?
Vi har airbag på passagerar sidan och vill inte riktigt koppla ur den om det inte är nödvändigt, vi kommer ev. byta bil och då kopplar vi ur den på den nya.

Vi kommer att sitta en i bak med bebisen i sådana fall tills vi köper ny bil

Det räcker inte med att koppla ur airbag, den måste monteras bort. Vi har barnstolen i baksätet.

Det går att köpa en spegel som man sätter bak för att kunna se bebisen i bckspegeln när man kör.

Senast ändrad:

Den såg okej ut! I min väska kan man ta ut underlägget för att minska vikten och volymen när jag inte behöver ta med det. Jag förstod inte riktigt om man kunde det i den väskan?

Vet inte heller, paketet skickas 21/6 så jag kan återkomma med rapport! Om jag nu begriper mig på den, lät som en komplicerad väska det där. :D

ockej.Vad bra att man kan ha dom i baksätet:)
Är det någon speciell stol man skall ha då?
Eller går det med alla modeller?

Beror delvis på vilken bil man har, men en universalstol ska passa både fram och bak. Problemet vi har i vår ena bil är att bältena är för korta, så vi kan inte sätta fast babyskyddet bak (det är knappt att bältet räcker till i framsätet heller)

Absolut säkraste placeringen av barn i bil är i mitten av baksätet (men det är nog den absolut krångligaste placeringen också, med tanke på i och urlastning av barnet...)

Vi har en sådan "docka" till babyskyddet. Dvs. bara en liten sak man spänner fast och det går inte alls åt mycket bälte. Sen klickar man bara i babyskyddet.

Har funderat på att köpa en sån, men känns onödigt att lägga ner så mkt pengar på ngt som bara kommer användas tills hon är 4 månader (dvs ca 3 månader till, max), eftersom vi redan har ett babyskydd sedan förra dottern...

Man får nog kolla med en återförsäljare! Det finns många olika modeller och märken.

Vi hade tänkt att ha en sådan där insatts så man bara klickar i stolen i så man slipper hålla på med bältet varje gång:crazy:
Spelar det någon roll vad man har för bälte i mitten bak?Måste det vara ett trepunkts bälte eller är det lika säkert som ett midjebälte?

Uch så lite man vet om barn och så frågvis jag är;)

Jag tror du måste ha 3punktsbälte tyvärr... vi har en docka som sitter i baksätet, bakom passagerarsätet. Det funkar jättebra. SÅ smidigt att bara klicka i och ur! Plus att vi har en sån vagn där man klickar fast babyskyddet, det är jättepraktiskt när jag och lillan åker och handlar själva. Annars är babyskydden knöliga att bära, tycker jag som har korta armar.

Hur långt in i graviditeten kan man ha samlag:o
Hur länge kunde ni?:D
Finns det risk att man skadar fostret under samlag?

Gud vilka dumma frågor jag ställer.
Men jag har aldrig varit så intresserad av barn och sådant tills för ett år sedan.Och eftersom vi bara är på planerings stadiet så vill man inte fråga dom vänner som redan har barn.

Och jag är en sådan som vill "planera" och så långt i förväg:)

Hur långt in i graviditeten kan man ha samlag:o
Hur länge kunde ni?:D
Finns det risk att man skadar fostret under samlag?

Hur långt som helst. Så länge man inte får ont av det. Nej, man skadar inte fostret/barnet vid samlag.

Mitt tips till dig är att köpa en (eller flera) bra böcker om barn, graviditet och föräldraskap. Där får du veta det mesta. Eller att leta rätt på bra faktasidor på nätet (bättre än att läsa forum där det ju kan förekomma information som inte nödvändigtvis är sann).

jag har en tråd där jag vill ha tips om bra böcker;)

Men kan man köpa böcker redan nu utan att man ens är gravid,har inte börjat försöka än heller.Utan bara pratat om det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626
Övr. Barn Jag och min sambo planerar att köpa lägenhet tillsammans., och i det området som vi vill bo har vi råd med en tvåa på ungefär 50-55 kvm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 031
Senast: Ferrari
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 489
Senast: LelleLilla
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar