Inåttåad

O

Orkan

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden men jag testar här...
Jag har en tvååring som är ganska kraftigt inåttåad. Vriden från knät och ner, värre på det ena benet.

Vill gärna veta vad ni har för erfarenheter av inåttåade hästar. Jag har tänkt att detta ska bli en hopphäst, han är ett halvblod.
Lägg gärna in bilder och skriv om ni har haft problem med hållbarheten på dom och om ni gör något speciellt för att minska riskerna.

Och ni behöver inte skriva att det är viktigt med korrekt hovvård från föltiden, jag har precis köpt honom och har bra hovslagare. Men det är synd att det inte har skötts bra från början.

Sv: Inåttåad

Jag brukar inte köpa "färdiga och felfria" hästar. Denna var även ohanterad. En utmaning för mig med sådana hästar.

Jag köper hellre en häst som jag lite räknar med att få problem med än en som ska vara fullt frisk. Det blir oftast problem med dom också...

Missförstå mig rätt, det blev väldigt konstigt förklarat.

Vad ska hända med hästarna som inte är helt felfria om ingen vill ha dom? Ska en tvååring som är inåttåad inte få en chans?

Men det beror ju på vad den ska användas till. Dessutom kan det i värsta fall bli värre när den växer ytterligare men det behöver ju inte bli det.

Hoppning kan fungera på lägre höjder, men det blir en extra påfrestning i landningen.

Det kan påverka steget när den rör sig. Som promenadhäst säkert ok men i övrigt måste man nog se hur det ser ut när den är klar i kroppen. Det blir ju extra viktigt att bygga upp kroppen på ett riktigt sätt genom rätt arbete.

En häst med exteriöra fel riskerar ju ofta slitage i högre grad, (beroende på vad det är för fel naturligtvis).

Blir lite förvånad att du inte tog reda på mer innan du köpte den?

Jag har erfarenhet av en unghäst som var helt ok i benställningen fram till ca 3 år då hon breddade sig i bogarna och på sätt kom att bli en aning intåad. Hon tävlades i hoppning, dressyr och lite ft som ung då vi hade henne. Senare blev det helt och hållet dressyr hos nya ägaren pga hennes fina gång.

Hon lever än, men är pensionerad nu vid 20 år hörde jag nyligen.

Men det var ju en annan typ av vridning och dessutom är inte två hästar lika, det beror ju på en massa annant också.

Blir lite förvånad att du inte tog reda på mer innan du köpte den?

Vad menar du med att jag inte tog reda på mer innan jag köpte den?

Det är inte min första häst, och inte heller min första inåttåade. Jag vet att det kan bli värre iom att han breddar sig, att riskerna för att han inte håller ökar = felbelastar p.g.a. felställningen m.m.

Men det jag var ute efter nu var att få höra andras erfarenheter. Jag tror inte att detta är den enda inåttåade hästen här på Buke....

Att det är individuellt vet jag, han kan hålla för tävling i 1.50 men det kan också vara så att han bara håller för promenadridning.

ursäkta, men varför startade du tråden?:confused:

För att jag ville höra erfarenheter från folk med hästar som inte är korrekta i sitt benställ. Hur dessa hästar funkar och om ägarna gör något särskilt med dessa hästar för att underlätta för dom.

För att jag ville höra erfarenheter från folk med hästar som inte är korrekta i sitt benställ. Hur dessa hästar funkar och om ägarna gör något särskilt med dessa hästar för att underlätta för dom.

Puttar upp!

Vill också höra berättelser från er som har erfarenhet av detta då jag blivit erbjuden en pålla på 3 år, men av korten att dömma som min sambo tog så ser hon inte så värst rak ut. vågar man? Ja så berätta nu ni alla med era erfarenheter

det låter lite konstigt, alltså menar du att du köper hästar du vill "rädda" som du tror att ingen annan vill köpa och så vill du tävla hoppning på dem när du redan vet att det är fel på dem?
låter lite konstigt. tror det är bättre att du letar efter en häst utan fel, det finns alltid folk som köper även de med fel men då har de kanske inte så stora krav på hästarna som du verkar ha.

i övrigt om benställning då....jag har hört att inåttåad är mkt värre än utåttåad det skadar mkt mer att vara inåt tåad än utåt tåad men de kan hålla men risken att de inte håller är mkt stor om de är inåt tåade.

det bästa är ju att de är så raka som möjligt och sattsar ni på mer än skogsridning så skulle jag inte rekomendera att köpa några uppenbara fel. bara köper sig bara problem.

Min erfarenhet är dels att när det är så unga hästar så förvärras det i takt med att hästen utvecklas och växer. Dels om det är mycket kraftigt så får hästen ofta problem vid ridning då den lättare än en häst med bättre benställning gärna slår ihop och stryker sig. Det värsta fallet jag sätt så slog hästen ihop så mycket att den med ryttare på ryggen snubblade på sina egna ben då och då.
Min erfarenhet är också att det kräver väldigt mycket av ryttaren att rida och träna en sådan häst för att verkligen kunna balansera upp den i alla lägen.
Min erfarenhet är också att de har mycket begränsad hållbarhet om de tränas och inte bara får röra sig på egen hand i hagen.

alltså risken är ju med felställningar, om det det ligger emot snett i leden, så att ena sidan belastas mer, kan det leda till inflammationer och pålagringar...
Har redan gjort misstaget att köpt en häst som såg för jävlig ut i benställningen, han fick inflammationer och hade även pålagringar visade det sej... Fick lov att ta bort han...

Min häst är inåttåad. Dock är det ytterst lite, han är inte parallellförskjuten. Han rids som en vanlig häst, tränas och tävlas.

Jag brukar inte köpa "färdiga och felfria" hästar. Denna var även ohanterad. En utmaning för mig med sådana hästar.

En sådan utmaning brukar alltid sluta med att det blir en dyr läxa...

Du skriver även att den har varit "ohanterad". Detta kan inte tolkas på annat sätt än att den även under sin uppväxt och sin viktigaste fas i livet för sin framtida hållbarhet inte ens fått regelbunden hovvård.

Tidig vanvård skulle jag vilja påstå att det i så fall är (om det du skriver är sanning) och borde anmälas.

vill bara påminna om att det är jag som gjort kl i en gammal tråd i stället för att starta en ny. Jag vet att avvikelser i extriören inte är att föredra men vill nu höra andras erfarenheter av detta, det finns ju trots allt dom som ser förjävliga ut men ändå verkar fungera i ur och skur

Känner en travhäst som har ungefär alla exteriöra fel en häst kan ha. Han är väl ingen stjärna men har hittills sprungit in ca 40000 på 1 1/2 år och har ett hyggligt rekord. Är kontinuerligt böjd under karriären och behandlad en gång i två leder, hade då ca 1-1/2 grad...

Första gången jag och tränaren såg hästen sa vi bara "det här går aldrig", men han travar och är den klar hållbaraste hästen i stallet.

ja ibland fattar man inte ens att vissa lever/ kan användas typ:D är pållen gammal? vet om ett hbl som är så extremt inåttåad så jag har aldrig sett te maken förut, tror hon börjar bli till åren dessutom....

Senast ändrad:

en i familjen har en egenuppfödning som är både parallelförskjuten OCH intåad. Satte min hovis på den i förra veckan och han lyckades få den rättställd i tån vilket också gjorde att förskjutningen inte var lika påtaglig som innan. Den är 2.5 år. 2 veckor senare är den fortfarande rätt i tån. En bra hovis är a och o. Skaffa dig en rasp också och diskutera med hovis om du behöver ta några rasptag någon gång i veckan på innertån för att hplla det i shack och be honom visa exakt var du ska ta och hur mycket.

Jag har ett 11-årigt halvblodssto som är extremt inåttåad på ena fram. Det är en egen uppfödning så jag har jobbat med hovvården redan från föltiden. Som jag har förstått det, så kan man endast försöka förbättra benställningen om man åtgärdar det redan när hästen är föl. Att börja "rättställa" en häst som är äldre tror jag kan ställa till andra problem.

Min häst går bara i lättare motionsridning. För ca tre år sedan fick hon en spricka i griffelbenet på det inåttåade benet och efter det satte hon ett riktigt präktigt överben. Hon rids i lättare dressyr och skogsridning men jag hoppar henne inte alls.

Det som Masse skriver nedan stämmer alldeles utmärkt. Ja, hon har lätt för att stryka sig och ja, man får verkligen hjälpa henne att balansera upp sig.

Dels om det är mycket kraftigt så får hästen ofta problem vid ridning då den lättare än en häst med bättre benställning gärna slår ihop och stryker sig.
..............
Min erfarenhet är också att det kräver väldigt mycket av ryttaren att rida och träna en sådan häst för att verkligen kunna balansera upp den i alla lägen.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 229
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare