Importerade "ungrare" - sjukdomar?

Misiaczek

Trådstartare
Jag är medlem i en hundgrupp på fb där vi ofta anordnar hundträffar. Nu har det dock kommit in två hundar från Ungern som jourhemsägarna vill ska vara med på våra hundträffar. Alla verkar så positiva till det och ser fram emot att träffa nykomlingarna. Men jag, som redan är en väldigt nojig matte, tycker inte alls det känns lika lockande att träffa dessa för jag är nämligen jätterädd att de här två hundarna ska bära på "dolda" sjukdomar.. Sen själva synen på att ta hit utländska hundar vill jag inte gå in på i denna tråd. Utan vill mest gärna veta hur ni tänker, om ni hade vågat låta era hundar träffa dessa? Och framförallt om jag överdriver med min rädsla över sjukdomar, eller om de faktiskt kan ha något utöver det "vanliga" som de behandlas för innan de tas hit?

Självklart måste jag inte träffa just dom här hundarna, men iom att de andra hundarna i gruppen kommer träffa dom så skulle det innebära att jag inte vågar träffa någon alls mer ur gruppen och behöva komma med många jobbiga ursäkter till varför jag inte deltar mer (dom flesta är extreemt positiva till hundadoptioner från andra länder och jag skulle faktiskt inte våga uttrycka min åsikt i det hela med risk att bli påhoppad av alla) :crazy:

Sv: Importerade "ungrare" - sjukdomar?

Vet man att allt har gått rätt till med vaccinationer, avmaskningar, hälsokontroller osv?

Jag är normalt sett inte alls orolig över importerade hundar men just om det är adopterade hundar med oklar historik som troligen inte har skött så bra under uppväxten kan jag bli nojig.
Men jag vet inte riktigt vilka sjukdomar man faktiskt borde vara orolig över så länge hundarna är vaccinerade och avmaskade?

Personligen skulle jag nog bara säga att jag har mycket att göra just nu och därför inte hinner med några träffar, om jag nu inte ville uppge det riktiga skälet.

Undrar dock - innebär dessa träffar lösa hundar som leker tillsammans? Har man koll på de nya hundarnas mentalitet och har föraren koll på dem så man slipper oroa sig över sådana saker?

Ja enligt dom så är det en seriös organisation som vaccinerar, avmaskar, gör hälsokoll och tror att dom kastrerar.
Nä jag vet inte heller vilka andra sjudomar dom kan ha, men har läst så många artiklar på sistone om dessa hundadoptioner, om hur de sköts både på plats och under transporten hit, men framförallt om att de kan ha "dolda sjukdomar" som våra hundar här kan smittas av? Minns att det var så jag uppfattade artiklarna..men jag kanske förstod fel? Är inte alls så insatt i vilka sjukdomar som finns utanför våra gränser

Jag har också läst sånt men har för dålig koll för att veta vad man faktiskt borde och inte borde vara rädd för.

Undrar dock - innebär dessa träffar lösa hundar som leker tillsammans? Har man koll på de nya hundarnas mentalitet och har föraren koll på dem så man slipper oroa sig över sådana saker?

Själv skulle jag vara mer orolig över detta..

Personligen skulle jag nog bara säga att jag har mycket att göra just nu och därför inte hinner med några träffar, om jag nu inte ville uppge det riktiga skälet.

Oj..missade visst dessa rader..:o

Ne självklart kan jag komma med flera ursäkter, men det tråkiga i det hela är att vi är en grupp med hundar som jag vet att min unghund leker jättebra med (han är nämligen ganska burdus och "nafsig" i sena lekar med mesigare hundar men just dessa leker på samma sätt så kändes skönt att äntligen ha hittat passande lekkamrater).

Sen kan jag naturligtvis inte med säkerhet svara om de nya hundarnas mentalitet då jag inte träffat dom än, men enligt förarna så "kommer dom överens med alla hundar".
Men vill gärna tillägga att vi självklart inte bara släpper in nya hundar i flocken lösa för lek o bus, utan vi brukar ta flera promenader tillsammans först och sen brukar vi dela upp oss inför lössläppet i rastgårdar så att det är passande grupper med hundar som leker likadant.

Så tekniskt sett skulle du kanske heller inte vilja träffa någon utländsk hund? Min hund är importerad till Sverige från Tyskland och inte bär han på några direkta smittor. Finns ju även en hel del andra hundar som importeras till Sverige från andra länder, även de borde ju vara lika osäkra då? Allt beror ju på hundens ägaren.

Det finns oseriösa adoptionsbyråer, men även vettiga. Varför dra alla över en kam? :confused:

Det är ju dock väldigt mycket mer troligt att allt har gått rätt till om en 8 veckors valp importeras med alla papper i sin ordning.

En "gatuhund" kan ju ha varit utsatt för allt möjligt och med tanke på hur mycket skit man hör om adoptionsorganisationerna skulle jag inte lita alls på att de sköter sig som de ska.

Dra alla över en kam? Vad har det med saken att göra :crazy:
Jag antog att man förstod att jag syftade på gatuhundar och inte valpar importerade från seriösa kennlar!?
Jag har faktiskt inte nämnt någonting alls om huruvida dessa organisationer är seriösa eller inte..för det spelar väl nämligen ingen roll om det nu kan finnas "dolda sjukdomar"?

Anser att det är nojjigt att tänka så, för då kan man snart inte gå utanför dörren...

Jag menar dessa ägare till adoptivhundarna är ju antagligen ute och går, träffar på en hel del hundar, och är dom smittade, och du inte vill gå med på träffarna, så lär dina bli sjuka ändå, för säkerligen så träffar dina hundar även hundar som adoptivhundarna träffat...

Jag skulle bli sjuk om jag gick och nojja hela tiden om sjukdomar.

Jag menar dina "svenska" hundkompisar släpar på smittor dom med, loppor, löss, rävskabb, kennelhosta, mask, mm mm mm.

Jo, jag håller med. Har självklart oxå tänkt så långt och kan lova att jag blev ordentlig svettig o nojig av alla dessa tankar :p

Kände dock ändå att jag kanske inte behöver utsätta dom direkt för "källan" samtidigt som både jag o hundarna ska kunna ha ett normalt liv, och skulle det hända att dom blir smittade på annan väg så blir dom. Men att jag som ägare åtminstone ska skydda dom så gott jag kan o fortfarande låta dom få va hundar o leka med andra hundar.

Men förstår att det är långt ifrån alla som tänker som mig, och jag vet ju med mig redan att jag kan vara överdrivet nojig ibland :o så behövde väl kanske höra att jag kan vara mindre nojig över just detta..och kanske inte ta dessa artiklar på så stort allvar då

Varför i hela friden ska vi behöva importera hundar med eventuella fripassagerare, när det finns gott om hundar att ta hand om i Sverige?
Denna missriktade välvilja drar hit all möjlig smörja!

Det är väl inte TS fel heller.

Folk vill väl göra en god gärning och ser hellre långt bort än nära.

enligt förarna så "kommer dom överens med alla hundar".

Jag hade aldrig ens övervägt att gå på hundaktiviteter tillsammans med en hundägare som säger såna dumheter. Hundar är inte maskiner som gillar alla, de är individer. Är man dum nog att kläcka ur sig ovanstående så tror jag inte att man är kompetent nog att läsa/ta ansvar för sin hund i en leksituation.

Ang trådens ämne så är jag väldigt restriktiv med att låta mina träffa adopterade gatuhundar. Alla säger ju att just deras kommer från en seriös organisation... Men så är jag iofs restriktiv vad gäller umgänge med alla främmande hundar. De har sin flock och sina kompisar.

/Migo

Jag förstår din oro! Och jag förstår din rädsla för att säga något och eventuellt bli totalt överkörd av de andra.

Om det skulle vara aktuellt att min hund träffade en importhund så skulle jag kräva att hunden vistats i Sverige i x antal månader (hur många beroende på var den kommer ifrån) utan symtom på sjukdom. FÖRST EFTER det skulle jag ens börja överväga...

Min hund smittades nyligen med en smitta som hon var vaccinerad mot, så man ska veta att vaccinationer aldrig är helt hundra. Hunden höll på att stryka med och notan för hela kalaset är skyhög. Hunden smittades inte genom "direktkontakt" utan vistades på samma plats som smittade hundar befunnit sig. Så jag skulle förmodligen inte ens vilja vistas på den plats dessa hundar kommer att vistas.

Så hemskt att höra om din hund :( Men så skönt att hon klarade sig! (Om du vill får du jättegärna PMa mig om vilken smitta det handlar om)

Ne usch...jag tror jag kommer må bättre av att behålla min noja över detta och helt enkelt sluta gå på träffarna med dom.

Jag hade aldrig ens övervägt att gå på hundaktiviteter tillsammans med en hundägare som säger såna dumheter. Hundar är inte maskiner som gillar alla, de är individer. Är man dum nog att kläcka ur sig ovanstående så tror jag inte att man är kompetent nog att läsa/ta ansvar för sin hund i en leksituation.

Ang trådens ämne så är jag väldigt restriktiv med att låta mina träffa adopterade gatuhundar. Alla säger ju att just deras kommer från en seriös organisation... Men så är jag iofs restriktiv vad gäller umgänge med alla främmande hundar. De har sin flock och sina kompisar.

/Migo

:bow:

Jag är helt enig med dig. Läser ibland vilka hundar det är som går på de här träffarna och blir kallavettig. Intakta "jättesnälla" amstaffhanar, andra som kan vara "lite osäkra" men som såklart egentligen är jättesnälla de med och nu senast en "spökig" boerboel...

TS om dina hundar behöver andra lekkamrater än varandra (vilket jag tvivlar på om de gillar varandra) så hade jag valt ut ett litet antal som då helst inte umgås med allt för många andra hundar för att minska risken för skador och smittsamma sjukdomar.

:bow:

Jag är helt enig med dig. Läser ibland vilka hundar det är som går på de här träffarna och blir kallavettig. Intakta "jättesnälla" amstaffhanar, andra som kan vara "lite osäkra" men som såklart egentligen är jättesnälla de med och nu senast en "spökig" boerboel...

TS om dina hundar behöver andra lekkamrater än varandra (vilket jag tvivlar på om de gillar varandra) så hade jag valt ut ett litet antal som då helst inte umgås med allt för många andra hundar för att minska risken för skador och smittsamma sjukdomar.

Men vad är detta för fördomar om våra träffar? :crazy:
O nu handlade inte tråden om detta. Tack men jag behöver inte råd om hur mitt hundägande ska gå till och vilka jag ska välja att träffa. Alla väljer att göra som dom själva vill.
Och nej, mina hundar har inget som helst utbyte av varandra ute och tittar inte ens åt samma håll. Den ena leker aldrig med andra hundar, medan den andre i princip lever för att leka med andra hundar!
Sen går vi på vinthundsträffar (med seriöst hundfolk!!) där det ibland kan va uppemot 13 hundar där inte alls alla träffats innan och inte tar vi gemensamma promenader innan så hundarna får lära känna varann heller...men det ses ändå som bättre än "dessa läskiga hundträffar där det ibland finns amstaffs med"? :craz
Och varför skulle dessa träffar vara värre än typ "buke-träffar" som ibland anordnas? Eller ras-träffar? Det är ju långt ifrån alla hundar som känner varann på dessa heller.
Skulle det va så illa med att träffa andra lekkamrater så skulle det väl inte anordnas sådana här träffar heller..

Detta blev ju helt OT nu...tråkigt att det alltid ska va så med buke...

Senast ändrad:

Det kan ju vara bra att sätta lite perspektiv på det. Risken är väldigt liten att dina hundar skulle drabbas av någon ovanlig smitta från de här ungerska hundarna, jämfört med risken för att skadas vid lek med fel hundar eller att de ska smittas av några av de vanligare sjukdomarna. Jag vet såklart inte hur just din grupp ser ut, det skrev jag inte heller att jag gjorde. Utan några av grupperna har hundar som mina hundar ALDRIG skulle få hälsa på.

Att vinthundsträffarna går bra tvivlar jag inte på, det är väl extremt sällan som en vinthund inte funkar i grupp. Men jag har helt ärligt aldrig varit med om att man bara tar ett gäng för varandra helt okända hundar, släpper ihop och hoppas på det bästa. Varesig när jag träffat bukefolk eller andra rasentusiaster. Enda stället jag vet att det förekommer är ett par hundrastgårdar och så de här facebookgrupperna.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 758
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård