Immenso November

Sv: Immenso November

Jag lider med alla inblandade, ägare och skötare men Immenso November:s döds "olycka" i direktsändning kommer leda till en väckaklocka inom både travens tränare i hur deras hästar pressas i träning för till att starta när dom inte är startberättigade bara för att det är bra pengar att köra om.

jag kan lova dig att Immenso inte gick ut i den starten endas för pengarnas skull. hästen har inte vissat något annat än topp hälsa de senaste dagarna och som det såg ut var han mer än redo för det här loppet!
Det är hemskt det som har hänt, och hade vi sett några tecken på hästen som vissat att han inte var frisk nog att klara uppgiften hade han aldrig fått gå ut i loppet! han gick snabb jobb i onsdags där han var kanon, han har busat och lekt i hagen som vanligt inget har vissat någon form av ohälsa . . .
Och när det gäller torvald, visst det var kanske klumpigt utryckt men en häst kan ha ett rörelse mönster som ser orent ut, utan att ha ont av det! Jag tror ju faktiskt inte att den hästen hade tjänat de pengarna och gått dom loppen om han haft ont. en häst som han är värld miljoner, och det leker man inte med hur somhelst!
Ska du skriva sådan här form så tänk dig för, det är inte jätte kul läsning för någon som spenderat kvällen till och från i tårar. hade man kunnat förutse att något skulle hända Immenso November hade han inte startat

Skänker en styrkekram och lider verkligen med er, även om jag inte alls känner dig, Ludde eller resten kring hästen. Detta är oehört tragiskt och jag själv hamnade i chocktillstånd fast jag inte ens var där..

:cry:

Nej jag har aldrig påstått det däremot är det martha:s "förmodliga" förklaring enligt Citat: Han satt i ledning och började vackla...gick omkull o dog, förmodligen hjärtat eller nån bristning i aorta.

Min teori bygger på att ingen häst som drabbats av detta trauma är stendöd inom fem sec. Det finn flera fall inom travet under senaste året som styrker mitt påstående...

Ska jag länka och visa upp alla dom fallbeskrivningarna i denna tråd...

Personligen tycker jag att om några ska visa respekt för Immenso November i denna tråd så är det väl inte dom som sällan skriver i underforumet trav utan just dom som håller travsporten högt.

Vad är din teori då,jag menar vad dog Immenso av?Kan vi få ett expert utlåtande?

Immenso November dog på topp, hans lidande blev kort om man jämför med många andra hästar. :cry:

Jag sänder mina tankar till kretsen runt Immenso November och ger en elgoe till JT som genom sitt agerande undvek en ännu värre katastrof. :bow:

Jag har liksom Sputnik och Martha varit med om samma sak, min ettåriga korsningsponny gjorde ett race vid insläpp och kom in och trillade ihop i boxen och dog. I hans fall var det en missbildning i hjärtat som hade lossnat vid ansträngningen och proppat igen blodådern.

Jag har ju med, som jag har nämnt i någon liknande tråd någon gång också varit med om samma sak. En fölmärr som dog knall och fall i hagen.

Har du rätt, vilket jag förutsätter att du har eftersom du skriver detta så är det förvånadsvärt att man skulle behöva "hålla ner" den för att den inte skulle resa sig och orsaka ytterligar
Har du någon gång sett en lös häst med sulky efter sig,så förstår nog även du varför man håller ner hästen i de läge.Har själv varit med om de i ett provlopp när en proffstränares häst gick om kull och reste sig.Hästen fick panik och skenade med sulkyn efter sig och slog sönder hela benen.De var ingen vacker syn kan jag säga.Och förresten så vet varken du eller jag om Immenso kunde resa sig över huvud taget!

Svaret är enkelt, det finns inga möjligheter att diagnosticera risk för hjärnblödning hos häst el några metoder för att bota efter det skett. Det enda de kunde ha gjort och det hade gjorts ett tag innan var att se om hästen led av sk tjockt blod vilket den inte gjorde.
Vi fick försöka rehabträna som humanmedicinen gör fast utan medicinering.
Hästen blev i stort sett frisk men hade en lättare rörelsestörning kvar och fick sluta sina dar. detta 2 år efter händelsen, att folk satsar så mkt pengar på att rehabilitera en travhäst, travfolk som bar vill tjäna pengar(ironi)

Har du någon gång sett en lös häst med sulky efter sig,så förstår nog även du varför man håller ner hästen i de läge.Har själv varit med om de i ett provlopp när en proffstränares häst gick om kull och reste sig.Hästen fick panik och skenade med sulkyn efter sig och slog sönder hela benen.De var ingen vacker syn kan jag säga.Och förresten så vet varken du eller jag om Immenso kunde resa sig över huvud taget!

Med respekt för denna tragiska dödsolycka men eftersom du är så respektlös i denna tråd måste jag få ge dig min syn på detta.

Naturligtvis så är det första ingripande när en häst går omkull i ett tävlingsammanhang med flera ekipage att man till varje pris håller ner hästen (får kontroll på den) så att den inte kan resa sig och skena runt med risk för att den dels ådrar sig själv större skador, skadar andra ekipage eller tredje part. Det tillhör liksom basic i hästhantering.

Om du försöker lyssna nu så svarade jag på detta uttalande, Citat:
Ursprungligen postat av martha
Han satt i ledning och började vackla...gick omkull o dog, förmodligen hjärtat eller nån bristning i aorta.

Mitt svar där (som du så påpassligt unvek att lägga in i den quiten) va följande: Bristning i (som du skriver) hjärta eller i aorta leder ofelbart till omedelbar död utan möjlighet att den (ens i dödsreflexer) reser sig igen.

Detta grundar jag på att hästen lever i minst 5 minuter och rör omväxlande sina framben/bakben i mjuka rörelser, notera oxå det svarta "skynket" som personalen satte upp framför hästen och detta brukar enligt praxic endast sättas upp i samband med avlivning. Så har i alla fall praxic varit vid dom fem tillfällen jag varit direkt involverad.

En häst som har dödsryckningar (muskelreflexer) har korta snabba rörelser och vid omedelbart dödsfall så avstannar dessa ryckningar inom loppet av 2 minuter i nedre benen, själva muskelgrupperna kan uppvisa "svaga" sammandragningar upp till hela 40 minuter.
Orsaken till detta dödsfall är jag inte man att svara på,(heller ingen annan idagsläget) den ska obduceras på måndag så du får hålla dig till tåls ett par dagar. Om den inom ca fem minuter självdog eller avlivades av Veterinär på plats är jag heller inte man att svara på.

Jag är däremot man att med bestämdhet påstå att hästen inte dog "knall å fall" därav mitt påstående att alla inblandade va tvugna att "hålla ner" den för att den inte skulle kunna resa sig och orsaka ytterliga skada.

Rådigt ingripande från alla parter,, proffsig hantering där alla inblandade gjorde allt för att minimera hästens lidande.

Tragiskt ,, naturligtvis men långt ifrån så ovanligt som banveterinären försöker påskina (om det nu inte va i direktsändning han tänkte på)

Vila i frid.

Coari, kan du svara på följande:

1. Hur många travhästar finns det i Sverige nu?

2. Hur många travhästar har det funnits sedan registrering av svenska varmblod och kallblodtravare infördes?

3. Hur många travlopp har det körts sedan sporten blev erkänd?

4. Hur många travhästar har dött i samband med lopp genom tiderna i Sverige?

5. Hur många reg. travhästar finns det i världen?

6. Hur många av dessa har startat?

7. Hur många travlopp har det fram tills idag körts i världen?

8. Hur många travhästar har dött i lopp totalt?

Innan du kan svara på de här frågorna så har du ingen som helst aning om hur vanligt det är att en travhäst dör i lopp.

Men OM du åtminstone kan den svenska statistiken, kan du då ge oss en siffra på hur ofta en häst får sätta livet till i samband med tävling?

Dessutom måste du kunna redovisa hur många hästar det finns -travhästarna borträknade- i vårt land och resterande del av världen.
Av dessa måste du kunna klargöra för oss hur många som har avlidit en sk. naturlig död.

Det är först då du kan närma dig den sanning som du helt intelligensbefriat sitter och rapar ur dig, ok?

Tragiskt ,, naturligtvis men långt ifrån så ovanligt som banveterinären försöker påskina (om det nu inte va i direktsändning han tänkte på)

Förmodligen menade han under sina år som banvet. och på just den banan han själv arbetat.

En häst som har dödsryckningar (muskelreflexer) har korta snabba rörelser och vid omedelbart dödsfall så avstannar dessa ryckningar inom loppet av 2 minuter i nedre benen, själva muskelgrupperna kan uppvisa "svaga" sammandragningar upp till hela 40 minuter.

.

Veterinär var här hos oss och bultade ett sjukt sto tidigare i somras.
5-10 minuter efter bultningen började hästen "galoppera" (liggande givetvis). Hela hästen rörde sig kraftigt i 30-60 sekunder.
De ryckningarna stämde alltså inte alls med det du beskriver.

Coari - jag fyller på med en fråga

Citerar dig först..
det svarta "skynket" som personalen satte upp framför hästen och detta brukar enligt praxic endast sättas upp i samband med avlivning. Så har i alla fall praxic varit vid dom fem tillfällen jag varit direkt involverad.

Hur kommer det sig att du, som avskyr travet och oss djurplågare, är på plats så många gånger när hästar ska avlivas eller dör?

Citerar dig först..
det svarta "skynket" som personalen satte upp framför hästen och detta brukar enligt praxic endast sättas upp i samband med avlivning. Så har i alla fall praxic varit vid dom fem tillfällen jag varit direkt involverad.

Hur kommer det sig att du, som avskyr travet och oss djurplågare, är på plats så många gånger när hästar ska avlivas eller dör?

Bra " TJT", :bow: :bow: :bow: Man kan ju faktiskt undra hur det kommer sig att han/hon varit "DIREKT INVOLVERAD" vid så många tillfällen. Hm:angel:

R.I.P Immenso November

Lider verkligen med er som levde runt hästen, har själv varit med om att förlora en häst jag höll på med, var inte på plats utan fick veta att hästen varit med om en olycka då jag kom hem från skolan, då var hon redan död, i det fallet rörde det sig om en hagolycka, hon fick benet avsparkat av hagkompisen har troligast inte gråtit så mycket som då!

Minns er vän med glädje! Såg inte loppet utan fick höra om det idag av mamma som även hon var berörd. Hästar dör och olyckor händer och vissa går inte att förutse tyvärr..

Sluta med ditt respekt för tråden,vem var de som började förstöra den!?
Var du där,vet du att hästen levde i minst 5 min efter fallet,är du utbildad veterinär efter som du på står att veterinären på banan står och snackar skit i intervjun??

Citerar dig först..

Har för mig att Coari är inom galoppen , därmed förmodligen sett avlivningar där. Och han har juh bott på en travcamp å har jag mig kunna läst i tidigare travtrådar.

Sluta med ditt respekt för tråden,vem var de som började förstöra den!?
Var du där,vet du att hästen levde i minst 5 min efter fallet,är du utbildad veterinär efter som du på står att veterinären på banan står och snackar skit i intervjun??

Han såg juh allt på liven, räcker inte det? *ironi* ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 503
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka