Immenso November

Sv: Immenso November

Vem var det som egentligen började med att vara respektlös i denna tråd? Och vad är det egentligen du försöker säga? Att man misstänkte efter värmningen att hästen var dålig och försökte balansera bort det? Grundat på dina bilder och åsikter angående hovslageri här på bukefalos så anser jag dig tillhöra några av vårt lands bästa hovslagare, och med den erfarenhet du påstår dig ha inom travet så undrar jag hur du skulle göra för att balansera bort ett hjärtfel? Jag har följt dina inlägg på travforumet och i mitt naiva sinne trott att du bara gått in för att reta upp medlemmarna här men nu förstår jag att jag haft fel. Vad är du för människa egentligen?
Nu tillhör inte jag de som sett detta på liven men är det konstigt att de sätter upp ett skynke för att ingen ska se vad som händer? Tillhör du de som vill gotta sig i sorgen och eländet i direktsändning? Som när How Happy dog i stochampionatsfinalen -99 och tidningarna visade bilder på en sörjande hästskötare vid hästens huvud. Är det vad du tycker ska visas för att bevisa att hästen dog omedelbart? Kanske ska nån filma dig när någon av dina närmsta gått bort för det är så vi känner för våra hästar.
Jag hyser den största medkänsla med kretsen runt hästen, det här är det värsta som kan hända för någon och så kommer du med dina påhopp. Nej för mig har du förlorat all gnutta respekt som fanns kvar. Håll dig du till och sko hästar, för det är du bra på, om du inte drar en vals runt det också vilket jag tror du gör om mycket av dina "erfarenheter" här inne. Förstår varför du är singel och håller dig med fiskar, ingen som kan möta dina åsikter. Precis som du vill ha det va?

R.I.P Immenso November
Mina varmaste tankar till kretsen runt hästen. Beklagar sorgen :cry:

*kl*

Det är alltid tragiskt när djur o människor dör plöstligt, och jag beklagar sorgen hos de i kretsen runt Immenso! :cry:

Jag kanske är korkad, men vad är det (otursdrabbade) Coari försöker få fram att hästen dog av? Felbalasering eller vad? :confused:
Vad har skynket med saken att göra, det är väl för att publik och övriga ska slippa se saker de kan tycka vara obehagligt??

Jag såg inte loppet själv, så jag har ingen teori..

Tja, Coari menar att man ska känt i värmningen att hästen hade "en svag punkt" och försökt att balansera bort den. Vad han tror hästen dog av framgår inte riktigt men han menar att det inte kan vara en plötslig bristning för hästen rörde sig i 5 minuter efteråt och man sätter bara upp skynket ifall man måste avliva hästen. Detta enligt Coaris "erfarenheter".

Alla som var på Sundbyholm när Rickard s Janson körd hästen Bourdon,kommer nog i håg att skynket kom upp.Hästen stöp framför mållinjen och blev liggande
och de var mycket mer än 5 min som gick där kan jag säga!Och så ska man tänka på att de är många barn med i publiken,så jag tycker att de är bra att man är snabbt med att sätta upp skynket.Och så är inte jag så sensations lysten och gottar mig i andras olycka.Fruktansvärt tragiskt är de,när de händer sånt här!

Har du rätt, vilket jag förutsätter att du har eftersom du skriver detta så är det förvånadsvärt att man skulle behöva "hålla ner" den för att den inte skulle resa sig och orsaka ytterligare skada.

Bristning i (som du skriver) hjärta eller i aorta leder ofelbart till omedelbar död utan möjlighet att den (ens i dödsreflexer) reser sig igen.

Jag är imponerad av alla som försöker dölja verkligheten och vrida och vända focus.

Påminner mig om Leif GW Persson:s uttalande i "Linda fallet."

Citat: Han berättar att mördare ofta använder sig av media för att ta kontroll över situationen och rikta polisens uppmärksamhet åt annat håll. Och om de lyckas hålla masken är chansen god att de slipper undan.

– Om de bara kan hålla käften och hålla sig hemma är chanserna stora att klara sig.

Tänkvärda ord är det,,,

har du någonsin hört talas om adrenalin? en katt som tex. blivit överkörd eller dylikt kan fortsätta springa 200-500m och ändå vara död. en höna kan springa utan hunvud.. så länge det finns adrenalin & blod i kroppen på ett djur kan den röra sig. Om man tex. bultar en häst och förstör hela hjärnan så kan den fortfarande ha dödsryckningar tills den är tömd på blod.

Nu tillhör inte jag de som sett detta på liven men är det konstigt att de sätter upp ett skynke för att ingen ska se vad som händer? Tillhör du de som vill gotta sig i sorgen och eländet i direktsändning?

Ursäkta men vem "kan" gotta sig i den sorgen och det elende som visades upp i direktsändning??? I så fall skulle väl det vara repotage teamet som snabbt va framma med kamerabilder och allt.

Vad skulle det svarta skynket vara bra för?? Det hade ju redan hänt och alla "inkl barn" redan sett vad som skett??? Till råga på allt så blev denna dag ett litet barn alvarligt skadad då en högtalare ramlade ner i huvudet på barnet.

Du har inte ens sätt det på liven men fördömmer mina frågor och resonemang..

Varsegod ta del av hur det gick till i verkligheten i stället för att gå på hörsägen. Det är absolut inget trevligt att ta del av men det leder till en erfarenhet rikare.

Länk: http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9091

Klicka på Vinnare Direkt 09-09-19 och spola fram till 31 minuter in i programet.

Med balance ska du inte se dig blind på balance avseende skoningen.

P.S. Jag har gått igenom denna sekvens mer än 20 ggr och jag blir varje gång lika illa berörd men frågan kvarstår, det leder inte till en erfarenhet rikare för min del i alla fall.. Att hästen dog "knall å fall".

Jag tycker jag är skyldig denna häst att den inte dog förgävels utan att det leder till en erfarenhet rikare, i alla fall för ngn.

Vill man efter detta tragiska inslag muntra upp sig så rekomenderar jag samma program fast man spolar fram till 22.30 minuter in i programmet.

Senast ändrad:

Veterinär var här hos oss och bultade ett sjukt sto tidigare i somras.
5-10 minuter efter bultningen började hästen "galoppera" (liggande givetvis). Hela hästen rörde sig kraftigt i 30-60 sekunder.
De ryckningarna stämde alltså inte alls med det du beskriver.

Lagen säger att avblodning skall ske max 60 sec efter bultning och görs det så finns det ingen tjans att hästen 5-10 minuter senare börjag galoppera liggandes.

Så fråga, avblodades denna häst inom 60 sec efter bultning eller skriver du i klartext att veterinären bröt mot lagen??

Lagen säger att avblodning skall ske max 60 sec efter bultning och görs det så finns det ingen tjans att hästen 5-10 minuter senare börjag galoppera liggandes.

Så fråga, avblodades denna häst inom 60 sec efter bultning eller skriver du i klartext att veterinären bröt mot lagen??

Men,vänta nu!De var väll ändå inte via som avlivade hästen!
Om lagen säger att avblodning ska ske 60sek efter bultning så är de upp till veterinären att se till att de sker.

Hästen avblodades omedelbart efter bultningen.
Chans eller ej så var det vad som skedde.

Det ser rätt groteskt ut när man drar upp en död häst på en transport. Ganska självklart med skynket.

Tack för länk o tidsangivelse.

Nej han dör inte knall o fall ordagrant, men uppenbarligen så händer något med hästen och det känner JT som tar han ur fältet innan han störtar, vilket han tydligen gör utanför bild.

Innan fallet rör han sig konstigt, dock kan jag inte se att han trampar snett, snubblar eller att det är något fel med benet, trots att det ser ut som han antingen blir akut halt eller rullar o ska galoppera.. Han vacklar till, vacklar ner men Innan ser han ju klockren ut?

Jag har varit förskonad från olyckor men stod precis vid How Happys fall o hon störtade rakt ner i backen o sen rörde hon sig ett bra tag.

Men vad är det för erfarenhet du vill lära oss innan obduktionen är klar o vi vet vad som skedde?

Precis, samma anledning som man som djurägare får lämna rummet innan man dumpar hunden i den svarta säcken.

Det ser rätt groteskt ut när man drar upp en död häst på en transport. Ganska självklart med skynket.

Ja,och de är ju skit bra att alla barn får se hur de går till!:grin:
Bäst och lägga till att jag var ironisk!

Vad skulle det svarta skynket vara bra för?? Det hade ju redan hänt och alla "inkl barn" redan sett vad som skett??? Till råga på allt så blev denna dag ett litet barn alvarligt skadad då en högtalare ramlade ner i huvudet på barnet.

Dom gångerna som du var med när hästar störtade,togs inte skynket fram då?

Dom gångerna som du var med när hästar störtade,togs inte skynket fram då?

Nej inte i dom fallen dom dött "knall å fall" för då har redan alla tagit del av det inträffande. Det minst traumatiska i dessa händelser är när hästen dras in i transporten, det mest traumatiska är när hästen döds störtar..

Psykologin påvisar att hela traumat blir mindre tramatiskt om dom som följt traumat i startögonblicket även fått ta del av detta trauma även i det avslutande skedet.

Ett ex. en person mördas men utredningen kan inte finna mördaren eller offret,, ännu mindre förklara hur denna person mördades.

Dom anhörigas högsta önskan är att få klarhet i hur detta gick till och ta del av hela historiken..

Man finner offret,och mördaren men ännu kvarstår frågan,, svaret brukar spelas upp i den påföljande rättegången med allt obehag det må tillhöra.

Slutkontentan blir att alla berörda inblandades tidigare osäkerhet kommer stillas när dom får ta del av sanningen och hela fakta.

Endast då så kan deras sorg börja bearbetas för nu finns längre inga frågetecken kvar att bearbetas.

Jag förstår inte varför man plötsligt ska "mörka" ngt som redan tidigare öppet genom media i direktsändning fått så stort focus på sporten..

Låt folket få ta del av hela förfarandet så dom även kan stilla sitt sorgearbete över vad hände hästen efter att den låg där död på banan.

Bara att sätta upp ett svart "skynke" kommer ofelbart få främst barn att associera till en trollkarl.

Reklamen på bilen som körde bort denna häst visar ju oxå på psykologi på hög nivå..

Kort sagt,, dölj inte verkligheten för det sätter bara igång massa spekulationer,, delge i stället verkligheten och på ett psykologiskt sätt analysera det tragiska som inträffat.

Precis, samma anledning som man som djurägare får lämna rummet innan man dumpar hunden i den svarta säcken.

Vill bara upplysa dig att för dagen så "dumpas" inte avlivade smådjur i en svart säck utan en och en, placeras i en egen vit pappers liknande kista. Man har även möjlighet att välja separat krimering.

Det är i alla fall min erfarenhet sedan drygt fem år tillbaka.

Det kallas för att visa respekt och humant beteende även för ett dött djur.

Dagens djurägare uppvisar mkt större respekt för djuren efter avlivning, separat krimering och förfrågan på kyrkogårdar för tamdjur har även drastiskt ökat!!

Senast ändrad:

Är du psykolog nu också??

Alla sörjer på sitt eget sätt, det ska inte behövas att man ska få all fakta om hur offret dog osv upptryckt i ansiktet för att man ska kunna gå vidare, så ta ditt psykologisnack någon annanstans..

// Japanesen som mist några vänner genom att bli mördade..

En sak coari, varför ger du aldrig oss statistiken på hästar som dött under lopp osv??

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 503
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka